فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

بیدار شدن با احساس عدم تمیزی دندان ها یک شکایت فوق العاده شایع است که میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. حتی بعد از مسواک زدن روتین کامل و دقیق در شب قبل، بسیاری از افراد هنوز با احساس بدی روی دندان های خود، تجمع پلاک قابل توجه، بوی بد دهان، و به طور کلی احساس اینکه دهانشان به اندازه زمانی که به رختخواب می روند تمیز نیست، از خواب بیدار می شوند. این می تواند آزاردهنده و هر روز کنار آمدن با آن می تواند ناامید کننده باشد.

دلایل زیادی وجود دارند که باعث می شوند صبح ها وقتی از خواب بیدار می شوید، دندان های شما احساس تازگی، تمیزی و مزه نعناع نداشته باشند. با درک علم پشت بوی صبحگاهی دهان و چگونگی انباشته شدن پلاک در طول شب، می توانید گام هایی بردارید تا با دهانی تمیزتر و سالم تر از خواب بیدار شوید.

بررسی علم پشت بوی صبحگاهی دهان

عامل اصلی پشت دندان های غیر تمیز در صبح، باکتری هایی هستند که در دهان شما زندگی می کنند. دهان شما خانه بیش از ۷۰۰ گونه مختلف باکتری، چه خوب و چه بد است. برخی از باکتری ها مفید هستند، در حالی که برخی دیگر در ایجاد حفره ها، بیماری لثه و بوی بد دهان نقش دارند.

این باکتری های مضر به شکل یک لایه چسبناک و بی رنگ به نام پلاک روی دندان های شما انباشته می شوند. ایجاد پلاک کاملاً طبیعی است، زیرا در هر دقیقه از روز باکتری ها به طور مداوم در حال تشکیل پلاک هستند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مقدار زیادی از این پلاک را از بین می برند، اما هر مقدار از آن که باقی می ماند آزاد است که در هنگام خواب به تکثیر و پخش شدن ادامه دهد.

بعد از ۶ تا ۸ ساعت خواب بدون مسواک زدن، پلاک زمان دارد که واقعاً تشکیل شود و اجتماع تشکیل دهد و از باقی مانده مواد غذایی و قند موجود در دهان شما تغذیه کند. باکتری های پلاک این مواد را به دلیل مواد مغذی آنها تجزیه می کنند و ترکیبات گوگردی فراری آزاد می کنند، که به عنوان یک محصول جانبی، باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.

انباشته شدن پلاک در شب بدتر می شود زیرا جریان بزاق در طول خواب به طور قابل توجهی کاهش می یابد. بزاق به شستن باکتری ها و خنثی کردن اسیدها کمک می کند، بنابراین بزاق کمتر به معنای انباشته شدن پلاک بیشتر و فعالیت باکتریایی است.

پلاک باعث تحریک و پوسیدگی دندان می شود.

پلاکی که در طول شب ایجاد می شود نه تنها باعث بوی بد دهان می شود، بلکه لثه ها را تحریک کرده و به مینای دندان ها آسیب می رساند. پلاک هم در بالا و هم در زیر خط لثه انباشته می شود، جایی که باعث بروز التهاب لثه می شود که تحت عنون ژنژیویت شناخته می شود. پلاک زیر لثه ها مهم ترین عامل التهاب لثه و بیماری پریودنتال است.

اسیدهای آزاد شده توسط باکتری های پلاک همچنین در مراحل اولیه تشکیل حفره شروع به از بین بردن مواد معدنی (دمینرالیزیشن) و پوسیدگی مینای دندان ها می کنند. این آسیب اولیه اغلب با چشم غیر مسلح دیده نمی شود، اما به مرور زمان منجر به پوسیدگی دندان می شود.

جمعیت باکتری ها در طول شب افزایش می یابد.

در حالی که شما خواب هستید، جمعیت باکتری های داخل دهان شما به لطف عرضه پروتئین های بزاق و بقایای مواد غذایی فراوانی که به متابولیسم آنها کمک می کنند، افزایش می یابد. سویه های مضر باکتری مانند استرپتوکوک موتانس در طول شب رشد می کنند، کربوهیدرات ها را تخمیر می کنند و اسید خورنده مینای دندان را تولید می کنند.

باکتری های بی هوازی که در غیاب اکسیژن رشد می کنند، در محیط راکد دهان در طول شب نیز می توانند تکثیر شوند. این باکتری ها گازهای گوگرد کثیفی تولید می کنند که در داخل دهان متمرکز می شوند و باعث ایجاد بوی بد صبحگاهی دهان می شوند.

بوی بد دهان در صبح
بوی بد دهان در صبح

دلایلی که ممکن است دندان ها احساس تمیزی نداشته باشند.

دلایل متعددی وجود دارند که باعث می شوند در طول شب پلاک ها ایجاد شوند و باکتری ها قادر به تولید بوی بد دهان باشند و صبح ها احساس تمیز نبودن دهان را در شما ایجاد کنند.

مسواک زدن ناکافی در شب

اگر قبل از رفتن به رختخواب به اندازه کافی یا با تکنیک مناسب مسواک نزنید، پلاک و باکتری ها به جای از بین رفتن و پاک شدن با مسواک، روی دندان های شما باقی می مانند. این یک پایگاه بزرگتر برای تکثیر و استعمار باکتری ها در طول شب است. استفاده از مسواک فرسوده نیز مانع توانایی شما برای پاک کردن پلاک به طور کامل می شود.

عدم توجه کافی به مسواک زدن دندان ها در امتداد خط لثه ها یکی دیگر از اشتباهات متداول است. پلاک مخصوصاً در این ناحیه، چه در بالای لثه و چه در زیر لثه، انباشته می شود.

فراموش کردن نخ دندان کشیدن قبل از خواب

نخ دندان کشیدن برای از بین بردن پلاک و ذرات غذا از بین دندان ها و درست زیر لثه ها بسیار مهم است. اگر قبل از خواب از نخ دندان کشیدن غفلت کنید، در طول شب در این مناطق پلاک ها رشد می کنند. فضاهای بین دندان ها دارای شکاف های ریزی است که به راحتی پلاک را جذب کرده و پنهان می کند.

مصرف مواد قندی قبل از خواب

خوردن یا نوشیدن غذاهای غنی از کربوهیدرات و شیرینی درست قبل از خواب به معنای واقعی کلمه باعث تغذیه باکتری های موجود در پلاک می شود و آنها را قادر می سازد در هنگام خواب سریع تر تکثیر شوند. قندها منبع غذایی مورد علاقه برای باکتری هایی مانند استرپتوکوک موتانس هستند که اسید مخرب مینای دندان را تولید می کنند.

خشکی دهان در طول شب

بزاق با خنثی کردن اسیدها و شستن ذرات مواد غذایی و باکتری ها، دهان شما را تمیز نگه می دارد. خر و پف، تنفس از راه دهان، برخی داروها و برخی شرایط پزشکی همگی می توانند باعث خشکی دهان در شب شوند. بزاق ناکافی اجازه می دهد تا رشد بیش از حد باکتری ها و محصولات جانبی متابولیک باکتریایی مانند گازهای گوگرد متمرکز شوند.

سایر عوامل کمک کننده

ژنژیویت (تورم لثه) یا بیماری لثه نقاطی برای باکتری های پلاک ایجاد می کند که راحت تر می توانند در آنجا پنهان شوند. حفره ها همچنین محل سکونت باکتری ها هستند. خوابیدن با دهان باز یا صحبت کردن با داروهایی که باعث خشکی دهان می شوند باعث رشد باکتری ها می شوند. فقدان عادات بهداشتی خوب دهان و دندان باعث ایجاد پلاک در روز و شب می شود.

بوی بد دهان در صبح
بوی بد دهان در صبح

راه حل هایی برای داشتن احساس پاکیزگی دندان ها در صبح

اگر مرتباً با احساس کثیفی روی دندان های خود و بوی بد دهان از خواب بیدار می شوید، این نکات مبتنی بر شواهد را برای بیدار شدن با دندان های تمیزتر امتحان کنید:

در شب به درستی مسواک بزنید.

قبل از خواب زمانی را برای مسواک زدن دقیق روی تمام سطوح دندان ها و بافت های داخل دهان خود اختصاص دهید، مسواک را زیر خط لثه زاویه دهید و ۲ دقیقه کامل مسواک بزنید. از یک مسواک نرم استفاده کنید و هر ۳ تا ۴ ماه یک مرتبه آن را تعویض کنید. مسواک برقی نیز می تواند به از بین بردن پلاک بیشتر کمک کند.

از نخ دندان غافل نشوید.

شب ها بین همه دندان ها را به آرامی نخ دندان بکشید تا پلاک و ذرات غذایی که با مسواک زدن از بین می روند خارج شوند. نخ دندان کشیدن فقط ۱ تا ۲ دقیقه طول می کشد اما تفاوت زیادی در احساس صبحگاهی دهان ایجاد می کند.

از دهانشویه های ضد باکتری استفاده کنید.

استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال قبل از خواب برخی از باکتری های مضر که باعث ایجاد پلاک، التهاب لثه و بوی بد می شوند را از بین می برد. این به تازه شدن بوی دهان و کند شدن رشد مجدد باکتری ها در طول شب کمک می کند.

قبل از خواب آب بنوشید.

نوشیدن یک لیوان آب، بقایای ذرات مواد غذایی را می شوید و همچنین جریان بزاق را تحریک می کند تا به پاکسازی دهان قبل از خواب کمک کند. برای تولید بهتر بزاق، به طور کلی هیدراته بمانید.

گرداندن روغن داخل دهان را در نظر بگیرید.

گرداندن روغن نارگیل یا کنجد به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قبل از خواب داخل دهان ممکن است به تخلیه سموم و کاهش باکتری ها کمک کند. تحقیقات بیشتری هنوز نیاز هستند، اما گرداندن روغن ریسک و هزینه کمی دارد.

به طور کلی عادات را بهبود بخشید.

بهداشت بهتر دهان و دندان در طول روز، نوشیدن کمتر نوشیدنی های شیرین و محدود کردن میان وعده های مداوم، فرصت کمتری برای تولید سطوح بالای پلاک و اسید به باکتری ها می دهد. هر ۶ ماه یک مرتبه برای تمیز کردن دندان های خود به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

درباره داروها بپرسید.

اگر خشکی دهان مشکل شما است، با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا می توان داروها را تنظیم کرد یا تغییر داد. همچنین داروهای تجویزی برای کمک به تحریک جریان بزاق وجود دارند.

برای مشکلات سلامتی به دنبال درمان باشید.

خر و پف، آپنه خواب و تنفس دهانی در تمام شب باعث خشکی دهان و اختلال در خواب می شوند. برای دریافت راه حل از پزشک خود برای ویزیت مراجعه شوید. درمان بیماری لثه، التهاب دوستدار پلاک را کاهش می دهد.

بوی بد دهان در صبح
بوی بد دهان در صبح

چه زمانی به دندانپزشک خود مراجعه کنید؟

اگر ایجاد تغییرات بالا هنوز به دندان های تمیزتر صبح ها منجر نمی شود، برای ملاقات با دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند هر گونه مشکل اساسی را شناسایی کرده و یک طرح درمان مناسب تر ایجاد کنند. علائمی که زمان ویزیت دندانپزشکی فرا رسیده است عبارتند از:

  • بود بد شدید صبحگاهی دهان که با مسواک زدن برطرف نمی شود
  • ایجاد پلاک قابل توجه تنها چند ساعت پس از مسواک زدن
  • رسوب تارتار قابل مشاهده
  • افزایش خطر پوسیدگی و حفره
  • لثه هایی که به راحتی خونریزی می کنند یا در حال تحلیل رفتن هستند
  • درد یا حساسیت مداوم لثه

اگر دهان شما هرگز تمیز نمی شود در مراجعه برای معاینه شدن شک نکنید. دندانپزشک ابزارهای زیادی برای تمیز کردن عمیق، ارزیابی سطح باکتری ها، پر کردن حفره ها و ایجاد یک رژیم بهداشتی بهتر برای دندان های تمیزتر و سالم تر دارد.

نتیجه گیری

بیدار شدن با این احساس که همین الان دندان ها مسواک زده شده اند، با درک علم باکتری های دهان امکان پذیر است. باکتری های پلاک در طول شب در هنگام رشد منفجر می شوند و اسیدها و گازهایی آزاد می کنند که باعث می شوند دهان شما نه چندان خوشایند باشد. با مسواک زدن کامل و نخ دندان کشیدن در شب، پرهیز از میان وعده های شیرین قبل از خواب، استفاده از دهانشویه های ضد باکتری، نوشیدن آب قبل از خواب و تمیز کردن و معاینات مکرر دندان ها با این مشکل مقابله کنید. پرداختن به هر یک از عوامل خطر زمینه ای باعث بهبود احساس صبحگاهی دهان و به طور کلی سلامت دهان و دندان می شود.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code