فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

کشیدن دندان ها و قرار دادن دندان های مصنوعی با تغییراتی در سبک زندگی همراه است که یکی از آنها چیزی است که می خورید. به این معنا که ممکن است نیاز باشد در حالی که رژیم غذایی خود را متناسب با دندان های مصنوعی خود تنظیم می کنید، برای خوردن برخی از غذاهای مورد علاقه خود مدتی صبر کنید یا حتی برای همیشه با آنها خداحافظی کنید. با این حال، نگران نباشید، زیرا غذاهای خوشمزه ای هستند که می توانید با استفاده از دندان مصنوعی در جای خود از آنها لذت ببرید.

برخی از این غذاها عبارتند از:

  • سوپ ها
  • تخم مرغ
  • میوه نرم
  • پودینگ
  • پنیر
  • پاستا
  • توفو
  • اسموتی
  • ماست
  • بلغور جو دوسر
  • فرنی
  • پوره سیب زمینی

در این مقاله، درباره غذاهای مناسب برای خوردن بعد از کشیدن دندان با شما صحبت می کنیم، از خوردن چه چیزهایی باید اجتناب کنید تا باعث ناراحتی دهان خود نشوید و غذاهای دوستدار دندان مصنوعی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

بلافاصله بعد از کشیدن دندان چه بخوریم؟

دقیقاً مانند هر زخم جدید دیگری، شما باید نواحی ظریفی که زمانی دندان های شما درون آنها قرار داشته اند، را با احتیاط درمان کنید. این به معنای خوردن غذاهایی است که چندان تند و سفت نیستند اما دارای محتوای غذایی سالم هستند. به همین ترتیب، باید مطمئن شوید که وعده های غذایی شما خیلی گرم یا سرد نیستند، زیرا این دماهای شدید می توانند التهاب لثه را افزایش دهند.

در ۴۸ ساعت نخست بعد از کشیدن دندان، تنها خوردن غذاهای آبکی مانند سوپ و آبگوشت بهتر است. اطمینان حاصل کنید که سوپ های شما حاوی تکه های گوشت یا سایر مواردی نیست که ممکن است جویدن آنها سخت باشد. پیشنهاد می کنیم سراغ سوپ مرغ، گازپاچو، سوپ گوجه فرنگی و سوپ کلم معمولی بروید.

هنگام تهیه این سوپ ها، توصیه می شود از موادی مانند دانه ها و غلاتی که می توانند در محل دندان کشیده شده گیر کنند اجتناب کنید، زیرا ممکن است روند بهبودی را کند کرده و حتی عوارض بیشتری ایجاد کنند.

به همین ترتیب، می توانید آب گرم و نوشیدنی ها را انتخاب کنید، اما حتماً از استفاده از نی در حین مصرف آنها خودداری کنید، زیرا انجام این کار می تواند باعث کنده شدن لخته های خونی شود که پس از کشیدن دندان روی حفره خالی آن ایجاد شده اند و در نتیجه، روند بهبودی را به تأخیر بیندازد.

در اینجا چند غذای نرم آورده شده اند که توصیه می کنیم در مرحله بهبودی پس از کشیدن دندان از آنها استفاده کنید.

تغذیه صحیح بعد از کشیدن دندان
تغذیه صحیح بعد از کشیدن دندان

توصیه های غذایی نرم در مرحله بهبودی

غذاهای نرم بسیار لطیف تر هستند و فاقد بافت سفت، جویدنی یا ترد هستند. این نوع خوراکی ها را فقط بعد از کشیدن دندان باید بخورید زیرا به راحتی بلعیده می شوند و ناراحتی جویدن را کاهش می دهند.

در اینجا برخی از غذاهای نرم معمول برای کمک به روند بهبودی معرفی شده اند:

 

سوپ های پوره

اگر به دنبال غذاهایی حاوی ومواد مغذی زیاد هستید که با غذاهای کامل مطابقت دارند، سوپ های پوره یک گزینه غذایی نرم مطمئن هستند. این سوپ ها خوشمزه هستند و به تسریع روند بهبودی شما کمک می کنند، زیرا حاوی ویتامین های مختلف لازم برای بهبود زخم هستند.

به خاطر داشته باشید که قبل از خوردن سوپ های خود اجازه دهید خنک شوند تا از تحریک دهان ناشی از مصرف غذای داغ جلوگیری کنید.

 

اسموتی ها

یکی از چیزهایی که مطمئناً پس از کشیدن دندان های خود عاشق آن خواهید شد، یک لیوان اسموتی است. اسموتی ها با انواع زیادی از میوه ها، سبزیجات و مواد دیگر مانند ماست، پودر پروتئین و کره آجیل، طیف وسیعی از طعم ها و مواد مغذی را ارائه می دهند. همچنین، محتوای بالای ویتامین آنها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و روند بهبودی شما را تسریع می کند.

 

پنیر کوتیج

پنیر کوتیج حاوی مقدار زیادی پروتئین و ویتامین، یک وعده غذایی سالم در دوره بهبودی بعد از کشیدن دندان است. مطمئناً از این غذای نرم و لطیف لذت خواهید برد زیرا طعمی منحصر به فرد و ملایم دارد که حفره دهان ملتهب شما را تحریک نخواهد کرد.

جالب تر اینکه پنیر کوتیج به جویدن نیاز ندارد و بافتی صاف و ابریشمی دارد که محل کشیدن دندان های شما را آرام می کند. پس حتماً آن را در برنامه غذایی خود جای دهید.

 

ماست یونانی

ماست های یونانی منبع عالی پروتئین هستند و آنزیم های کافی مورد نیاز برای درمان محل های ملتهب کشیدن دندان را برای بدن شما فراهم می کنند. پس از کشیدن دندان، آنها احساس آرامشی که دهان شما خیلی به آن نیاز دارد را ارائه می دهند. حتی بهتر از آن، ماست های یونانی انتخابی عالی هستند زیرا می توانید آنها را با میوه های بدون هسته مانند موز ترکیب کنید و برای طعم بیشتر به آن عسل اضافه کنید.

 

بلغور جو دوسر فوری

خوردن بلغور جو دوسر برای صبحانه یک راه عالی برای شروع روز شما است، بخصوص در هنگام بهبودی پس از جراحی کشیدن دندان. بلغور جو دوسر سرشار از پروتئین ها و ویتامین های مورد نیاز در طول مرحله بهبودی است. جدای از آن، این وعده غذایی لطیف است و به راحتی قورت داده می شود، بنابراین نیاز نیست استرس جویدن را تحمل کنید.

 

پوره سیب زمینی

این فهرست بدون پوره سیب زمینی خوب کامل نخواهد شد. این وعده غذایی یک مکمل غذایی ضروری است زیرا کربوهیدرات های مورد نیاز بدن شما برای انرژی در طول بهبود زخم را ارائه می دهد. علاوه بر محتوای غذایی آن، پوره سیب زمینی خوشمزه است و دستور العمل های زیادی برای لذت بردن شما دارد.

با این حال، به خاطر داشته باشید که فقط دستور العمل هایی را تهیه کنید که نرم باشند و قورت دادن آنها آسان باشد.

تغذیه صحیح بعد از کشیدن دندان
تغذیه صحیح بعد از کشیدن دندان

بعد از قرار دادن دندان مصنوعی چه باید خورد؟

پس از دریافت دندان مصنوعی جدید، ممکن است بخواهید به سمت غذاهای جامد بروید. در اینجا برخی از گزینه های غذایی جامد توصیه شده آمده اند:

 

تخم مرغ

تخم مرغ ها یک انتخاب غذایی بسیار مورد نیاز هستند زیرا منبع عالی پروتئین هستند. بافت لطیف آنها همچنین آنها را به یک وعده غذایی ایده آل برای افرادی تبدیل می کند که دندان مصنوعی دارند. تخم مرغ ها را می توانید به صورت همزده، آب پز یا حتی املت، بدون نگرانی در مورد جویدن یا پاره کردن آن، به راحتی مصرف کنید.

برای اینکه تخم مرغ لطیف تر و جویدن آن راحت تر شود، آن را برای مدتی طولانی تر از حد معمول بپزید.

 

پاستا

همه ماکارونی را دوست دارند، و خیلی خوب است که حتی در هنگام استفاده از پروتز هم می توانید از آن لذت ببرید. با این حال، برای سازگاری بیشتر این غذا با دندان مصنوعی، ممکن است لازم باشد تغییراتی در نحوه تهیه آن ایجاد کنید.

ابتدا مطمئن شوید که خوب پخته شده تا نرم شود تا جویدن آن آسان شود. همچنین گوشت سفت یا سبزیجات جویدنی را اضافه نکنید.

 

ماهی لطیف

توانایی خوردن پروتئین های جامد حیوانی مانند ماهی در حین استفاده از پروتز دندانی یک تسکین بزرگ است، بخصوص اگر گیاهخوار نیستید. گنجاندن ماهی در رژیم غذایی با فواید سلامتی و دستور العمل های متعددی همراه است. با این حال، همه ماهی ها با دندان مصنوعی سازگار نیستند.

حتماً انواع ماهی های لطیف مانند ماهی آزاد و تیلاپیا را انتخاب کنید، زیرا نرم هستند و به جویدن زیاد نیاز ندارند.

 

گوشت آهسته پخته شده

گرچه گوشت غذای چندان نرمی نیست، اما پختن آن برای مدت زمان طولانی آن را لطیف تر می کند، حتی تا جایی که می توانید به راحتی آن را پاره کنید و بدون نیاز به جویدن زیاد بخورید.

جدا از بافت لطیف، گوشت های آهسته پخته شده مانند مرغ، گوشت خوک یا گاو به دلیل فرآیند پخت آهسته شان طعم بیشتری را جذب می کنند و باعث می شود خوردن آن به یک وعده غذایی آسان با طعم عالی تبدیل شود.

 

میان وعده ها و دسرهایی که می توانید بعد از قرار دادن دندان مصنوعی بخورید:

اگر اهل شیرینی هستید، هنوز هم می توانید میان وعده ها و دسرهای خوشمزه و سالم را با دندان مصنوعی خود میل کنید.

بیایید به چند مورد از آنها نگاه کنیم.

 

میان وعده های مناسب برای دندان مصنوعی

  • میوه های نرم: میوه های نرم بدون دانه مانند موز، آووکادو، خربزه و هلو سالم هستند و به راحتی می توان آنها را با دندان مصنوعی خورد.
  • پنیر خامه ای: این پنیر نرم یک خوراکی خامه ای و خوشمزه برای میان وعده بین وعده های غذایی است. بافت نرمی دارد و به جویدن زیاد نیاز ندارد و برای افرادی که دندان مصنوعی دارند مناسب است.
  • سس سیب: سس سیب به عنوان یک میان وعده پوره، بافت و طعم مناسبی را برای دندان مصنوعی تازه قرار داده شده شما فراهم می کند. به خاطر داشته باشید که بهتر است از این میان وعده سالم بدون شیرین کننده لذت ببرید.

 

دسرهای دوستدار دندان مصنوعی

  • بستنی: گرچه بلافاصله پس از کشیدن دندان و قرار دادن پروتز نمی توانید بستنی بخورید، اما می توانید پس از بهبودی کامل از آن لذت ببرید. با این حال، بهتر است بستنی خود را به شکل نیمه آب شده و کمتر سرد بخورید.
  • کیک و کلوچه نرم: آری، تا زمانی که قسمت های سفت و ترد کیک و کلوچه را کنار بگذارید، همچنان می توانید آن را بخورید. همچنین می توانید به عنوان جایگزین، کوکی های نرم را بخورید.
  • پودینگ: پودینگ برای پالت لذت بخش است، بخصوص اگر عاشق دسر هستید. شما بدون نگرانی در مورد دندان مصنوعی خود می توانید از انواع این خوراکی شیرین، نرم و خامه ای لذت ببرید.
تغذیه صحیح بعد از کشیدن دندان
تغذیه صحیح بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان و دریافت دندان مصنوعی چه می توان نوشید؟

آبرسانی برای بهبودی شما مهم است، بخصوص اگر تحت عمل جراحی دهان برای کشیدن دندان و قرار دادن پروتز قرار گرفته اید. در اینجا چند نوشیدنی و مایعات توصیه شده برای هیدراته نگه داشتن بدن شما آورده شده اند:

 

آب

آب سالم ترین نوشیدنی است زیرا سطح pH متعادلی دارد و دندان مصنوعی شما را خراب نمی کند. همچنین، ثابت شده است که آب به روند بهبودی کمک می کند، بنابراین عاقلانه است که تا حد امکان از آن استفاده کنید.

 

آبمیوه

میوه ها حاوی مقدار زیادی ویتامین های ضروری و مواد مغذی مورد نیاز برای بهبود هستند، بنابراین خوردن یک یا دو فنجان در روز به تسریع روند بهبودی شما کمک می کند. اطمینان حاصل کنید که از آبمیوه های اسیدی و خمیری خودداری می کنید، زیرا آنها به نفع دندان مصنوعی تازه قرار داده شده شما نیستند.

 

دمنوش گیاهی

برای داشتن حس آرامش، دمنوش های گیاهی سالم مانند زنجبیل، هیبیسکوس یا بابونه را انتخاب کنید. حتماً آنها را ولرم بنوشید تا دهان شما تحریک نشود.

 

فراورده های لبنی

تا زمانی که عدم تحمل لاکتوز ندارید، می توانید یک لیوان شیر یا ماست میل کنید. این نوشیدنی به تسکین حفره ملتهب دهان شما کمک می کند و کمی آرامش را برای شما به ارمغان می آورد.

 

شیک پروتئینی

شیک پروتئینی یک نوشیدنی سالم است که با پودر پروتئین، شیر یا ماست و میوه های نرم تهیه می شود. این نوشیدنی پروتئین کافی را برای تسریع بهبودی به شما می دهد.

 

غذاهایی که برای جلوگیری از بروز ناراحتی و عوارض بعد از آن باید از آنها پرهیز کرد:

گرچه غذاهای متنوعی برای خوردن با دندان مصنوعی وجود دارند، اما در رژیم غذایی خود از برخی موارد اجتناب کنید.

 

غذای ترد

در صورت امکان از تنقلاتی مانند ذرت بو داده، چیپس و آبنبات های سفت دوری کنید. دلیل آن این است که خوردن این غذاهای ترد می تواند فشار بیشتری به دندان مصنوعی شما وارد کند و در نهایت آسیب جبران ناپذیری به آنها وارد کند.

 

نوشیدنی گازدار

نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه حاوی موادی هستند که می توانند باعث فرسوده و شل شدن دندان مصنوعی شما شوند. بنابراین، بهتر است از آنها اجتناب کنید.

 

دانه ها و آجیل ها

دانه های میوه هایی مانند خربزه، توت فرنگی و کیوی به دلیل اندازه کوچک خود می توانند درون دندان مصنوعی شما گیر کنند. به همین ترتیب، تکه های آجیل مانند بادام هندی و فندق نیز اگر در فضاهای دندان مصنوعی شما به دام افتاده باشند، می توانند باعث ناراحتی شما شوند.

تغذیه صحیح بعد از کشیدن دندان
تغذیه صحیح بعد از کشیدن دندان

نتیجه گیری

گرچه ما اطلاعات دقیقی در مورد اینکه بعد از کشیدن دندان ها و قرار دادن دندان مصنوعی چه بخورید ارائه کرده ایم، باز هم توصیه می کنیم از دندانپزشک خود در مورد پیشنهادات غذایی مناسب تری که فقط برای شما طراحی شده اند، مشاوره بگیرید.

5/5 (1 نظر)

پاسخ بدهید

*

code