فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

آیا واترپیک می تواند به لثه ها آسیب برساند؟

آیا واترپیک می تواند به لثه ها آسیب بزند؟ اگر برای تمیز کردن لثه های خود به واترپیک خود متکی هستید، یا به فکر شروع استفاده از آن هستید، خوشحال خواهید شد که بدانید به طور کلی، هیچ یک از واترپیک هایی که برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده می شوند به لثه ها آسیب نمی زنند.

اما، برخی از هشدارها وجود دارند. به عنوان مثال، اگر از واترپیک خود بیشتر از آنچه دندانپزشک شما توصیه کرده است استفاده کنید، یا اگر از تنظیمات فشار بالا در نواحی حساس استفاده می کنید، به این امید که دندان های خود را بهتر تمیز کنید، ممکن است در نهایت باعث وارد شدن آسیب به اجزاء دهان خود شوید.

در این مقاله، ما به پرسش های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • آیا واترپیک می تواند به لثه های شما آسیب بزند؟
  • چه می شود اگر واترپیک باعث خونریزی لثه شود چه؟
  • آیا واترپیک به بیماری پریودنتال کمک می کند؟

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، اطلاعات بیشتری در مورد نحوه استفاده صحیح از فلاسر واترپیک و جلوگیری از خونریزی لثه کسب کنید.

آیا واترپیک می تواند به لثه ها آسیب برساند؟

پاسخ کلی منفی است. با این حال، اگر فشار آب را روی یک درجه بالا تنظیم کنید، واترپیک می تواند به لثه های شما آسیب وارد کند. همیشه باید با تنظیم کم شروع کنید و هنگام افزایش فشار محتاط باشید.

دندان ها یا لثه های شما معمولاً با استفاده از واتر فلاسر آسیبی نخواهند دید. در واقع، واتر فلاسر می تواند کمتر از نخ دندان سنتی برای لثه ها و دندان ها مضر باشد.

با این حال، اگر فکر می کنید که استفاده از واترپیک به لثه  های شما آسیب زده است یا باعث خونریزی آنها شده است، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

تاثیر واترپیک بر سلامت دهان و دندان
تاثیر واترپیک بر سلامت دهان و دندان

آیا واترپیک باعث خونریزی لثه ها می شود؟

خیر، واترپیک دلیل اصلی خونریزی لثه های شما نیست. نخستین باری که از نخ دندان استفاده می کنید، ممکن است لثه های شما خونریزی کنند، اما این اتفاق باید در عرض دو هفته متوقف شود. با این حال، اگر متوقف نشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

در حالی که ممکن است خونریزی حین نخ دندان کشیدن آغاز شود، نخ دندان کشیدن اغلب دلیل واقعی آن نیست. در اکثر موارد، خونریزی هنگام استفاده از نخ دندان یا واترپیک در نتیجه انباشته شدن تارتار و پلاک اتفاق می افتد که محلی برای پنهان شدن باکتری هایی است که باعث بروز بیماری لثه می شوند.

به طور معمول، اگر مشکلات زمینه ای به درستی مورد رسیدگی قرار گیرند، خونریزی باید به مرور زمان کاهش یابد، مگر اینکه آنها بویژه جدی باشند. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده اند که برای درمان بیماری های خفیف لثه یا از بین بردن پلاک ها، نخ دندان کشیدن و مسواک زدن در کنار یکدیگر، کارآمدتر از مسواک زدن به تنهایی است.

در مطالعات علمی که برای تعیین اثربخشی آنها انجام شده است، نشان داده شده است که واتر فلاسرها مانند واترپیک ها از بروز بیماری لثه جلوگیری می کنند و خونریزی لثه ها را کاهش می دهند.

نحوه استفاده بی خطر از واترپیک بدون آسیب رساندن به لثه ها

شما می توانید از بین انواع سطوح فشار روی فلاسر واترپیک خود انتخاب کنید. برای جابجایی بین سطوح مختلف فشار، باید یک دکمه حالت وجود داشته باشد. توصیه می شود با کمترین میزان فشار شروع کنید و در صورت لزوم به تدریج آن را افزایش دهید.

برای جلوگیری از ریختن آب روی زمین، مطمئن شوید که روی سینک خم شده اید، سپس واترفلاسر را روشن کنید. مطمئن شوید که لب های شما کمی بسته است و به داخل سینک نگاه می کنید. این کار از پاشیدن آب هنگام برخورد آب واتر فلاسر به دندان ها جلوگیری می کند و در عین حال فضایی برای ورود آب به سینک وجود دارد.

واتر فلاسر زمانی بهترین عملکرد را دارد که نوک آن با زاویه ۹۰ درجه قرار گیرد. حین تمیز کردن دندان های فک بالا، از دندان های عقب شروع کنید و قبل از شروع روی دندان های فک پایین، به سمت جلو حرکت کنید و دوباره از عقب شروع کنید. مراقب باشید که در فواصل بین دندان های خود مکث کنید.

تاثیر واترپیک بر سلامت دهان و دندان
تاثیر واترپیک بر سلامت دهان و دندان

نتیجه گیری

هنگامی که دندان های خود را تمیز می کنید یا نخ دندان می کشید، لثه های سالم معمولاً خونریزی نمی کنند. اما اگر مانند اکثر مردم هستید، احتمالاً مشاهده کرده اید که گاهی اوقات، هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، لثه های شما خونریزی می کنند. علل بالقوه متعددی برای خونریزی لثه ها وجود دارد، اما بیماری پریودنتال و ژنژیویت شایع ترین آنها هستند.

لثه های شما به دلیل انباشته شدن باکتری، پلاک و جرم در امتداد خط لثه تحریک و ملتهب می شوند. لثه های شما ممکن است از رنگ صورتی خارج شوند و از دندان های شما جدا شوند.

هر زمان که بخواهید این جرم انباشته شده را مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید، لثه های متورم و تحریک شده شما شروع به خونریزی خواهند کرد.

ژنژیویت در صورت عدم درمان ممکن است گسترش یابد و به پریودنتیت تبدیل شود. پریودنتیت، که شدیدترین نوع بیماری پریودنتال است، ممکن است منجر به افزایش حساسیت لثه، تحلیل لثه و در نهایت از دست دادن دندان شود.

پرسش های پرتکرار در مورد واترپیک

آیا واترپیک می تواند به لثه های شما آسیب برساند؟

برخی از افراد هنگام استفاده از واترپیک برای نخستین بار، بخصوص اگر لثه های آنها ملتهب باشد، ممکن است درد لثه ها را تجربه کنند. محتاط باشید و با کمترین تنظیم فشار آب شروع کنید.

آیا واترپیک می تواند باعث تحلیل لثه ها شود؟

خیر، واترپیک باعث تحلیل لثه ها نمی شود. با این حال، از واتر فلاسر بیش از حد شدید استفاده نکنید و از ابزار با زاویه صحیح و مناسب استفاده کنید. استفاده منظم از واترپیک سلامت لثه های شما را بهبود خواهد داد.

آیا واترپیک برای لثه ها مضر است؟

استفاده از واترپیک در واقع برای لثه ها مفید است. ممکن است در ابتدا ناراحت کننده باشد، اما استفاده روزانه از واترپیک احتمالاً می تواند از بیماری لثه یا دیگر مشکلات مربوط به سلامت دهان جلوگیری کند.

آیا واترپیک به بیماری پریودنتال کمک می کند؟

آری، واترپیک می تواند به درمان مشکلات سلامت پریودنتال کمک کند. استفاده از واتر فلاسر ۱ تا ۲ بار در روز ممکن است به طور قابل توجهی سلامت کلی لثه های شما را بهبود بخشد.

آیا واترپیک برای لثه ها خوب است؟

استفاده از واترپیک برای زدودن ذرات غذا از روی دندان های شما، ممکن است به اجتناب از خونریزی و بیماری لثه کمک کند. گرچه لایه قابل مشاهده روی دندان های شما را از بین نمی برد، اما ممکن است به کاهش رشد باکتری ها کمک کند.

تاثیر واترپیک بر سلامت دهان و دندان
تاثیر واترپیک بر سلامت دهان و دندان

آیا واترپیک می تواند به دندان ها یا لثه های شما آسیب برساند؟

دندان ها یا لثه های شما معمولاً با استفاده از واتر فلاسر آسیبی نخواهند دید. در واقع، واترپیک می تواند کمتر از نخ دندان های سنتی برای لثه ها و دندان ها مضر باشد. فقط مطمئن شوید که با تنظیم فشار کم آن شروع کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code