فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

هنگامی که کودک شما شروع به دندان درآوردن می کند، به احتمال زیاد از آن مطلع خواهید شد. بثورات دندان درآوردن، گونه های قرمز، آبریزش بیش از حد دهان و تحریک پذیری عمومی، همگی از نشانه های دندان درآوردن در نوزادان و کودکان نوپا هستند. اما دندان درآوردن چقدر طول می کشد؟ و چگونه می توان علائم را تسکین داد؟

نوزادان معمولاً در سه سالگی سری کامل دندان های خود را دارند. در طول سه سال نخست، هر زمان که دندان جدیدی بیرون می آید، احتمال بروز علائم دندان درآوردن وجود دارد. خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارند که می توانید آنها را امتحان کنید که ممکن است سپری کردن این دوره را کمی آسان تر کنند- برای کودک و برای شما! آنها شامل موارد زیر هستند:

  • ژل ها
  • پودرها
  • اسباب بازی
  • حلقه ها
  • دستکش ها

به خواندن این مقاله ادامه دهید که شامل توصیه هایی برای محصولاتی است که سایر والدین به آنها سوگند یاد می کنند، بعلاوه پاسخ به تمام پرسش های دندانپزشکی شما. در این مقاله که به مراقبت از دندان های نوزادان و کودکان اختصاص داده شده است، می توانید تمام جنبه های بهداشتی دهان و دندان های کودک خود را مطالعه کنید.

چه زمانی نوزادان شروع به دندان درآوردن می کنند؟

اکثر نوزادان از حدود شش ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند و در اولین سالگرد تولدشان اولین دندان های خود را در می آورند. این نمودار دندان درآوردن نوزاد، به طور تقریبی نشان می دهد که چه انتظاری باید داشت.

دندان درآوردن نوزاد
دندان درآوردن نوزاد

نمودار دندان های شیری، دندان های پیشین مرکزی می توانند از ۶ ماهگی ظاهر شوند

با این حال، هیچ جدول زمانی مشخصی برای زمانی که رویش دندان ها آغاز می شود وجود ندارد (کودکان حتی می توانند با دندان به دنیا بیایند)، و دندان درآوردن می تواند به همان اندازه غیرقابل پیش بینی باشد.

به نظر می رسد برخی از کودکانی که در سن دندان درآوردن هستند، اصلاً از رویش دندان های جدید خود ناراحت نمی شوند، در حالی که در برخی دیگر باعث بروز ناراحتی قابل توجهی می شود. برخی از دندان های خاص احتمالاً راحت تر از بقیه بیرون خواهند آمد. و علائم دندان درآوردن ممکن است چند روز یا چند هفته قبل از بیرون آمدن خود دندان، ظاهر شوند.

تمام این عدم قطعیت ها می توانند شما را وادار کنند که همه نشانه ها را تجزیه و تحلیل کنید و به این فکر کنید که بالأخره چه زمانی آن جوانه های کوچک ظاهر می شوند! مطمئن باشید دندان های کودک شما زمانی که آماده شوند در جای خود قرار خواهند داشت.

دندان درآوردن نوزاد
دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن چقدر طول می کشد؟

اکثر کودکان تا سه سالگی تمام دندان های شیری خود را دارند. نگران نباشید- به این معنا نیست که آنها تا آن زمان قرار است در حال دندان درآوردن باشند. در واقع، درد دندان درآوردن معمولاً به صورت ناگهانی ایجاد می شود. هر بار قبل از اینکه کاهش یابد چند روز طول می کشد. گرچه در آن زمان ممکن است احساس شود بسیار طولانی تر شده است، بخصوص اگر نوزاد شما مشکل خواب داشته باشد.

اغلب دندان های اول- دندان های پیشین مرکزی و دندان های پیشین جانبی- بدترین دندان ها هستند. گفتنی است، هر چه سطح جونده دندان های مولر اول و دوم بزرگ تر باشد به این معنا است که رویش آنها ممکن است کاملاً دردناک باشد و باعث شود لثه ها در هنگام رویش دندان های مولر کبود به نظر برسند.

به طور کلی، کودک به زودی پس از بیرون آمدن دندان از لثه، احساس بسیار بهتری خواهد داشت.

نخستین علائم دندان درآوردن چیست؟

اگر مشتاقانه منتظر بیرون آمدن نخستین دندان کودک خود هستید، موارد زیادی وجود دارد که باید در پی آنها باشید. علائمی که نشان می دهند کودک در حال دندان درآوردن است عبارتند از قرمزی، تورم لثه ها و افزایش آبریزش از دهان. همچنین به دنبال موارد زیر باشید:

  • گونه های برافروخته، گاهی اوقات درست در یک سمت
  • مالیدن گوش
  • جویدن یا مکیدن هر چیزی که در دسترس است
  • تغذیه/ خوردن کمتر از حد معمول
  • بیدار شدن بیشتر از حد معمول
  • تحریک پذیری یا بی قراری عمومی

انتظار نداشته باشید که همه این نشانه ها را به یکباره ببینید و اگر کودک شما اصلاً علائم دندان درآوردن را نشان نداد، تعجب نکنید. همانطور که گفتیم، تجربه هر کسی متفاوت است.

دندان درآوردن نوزاد
دندان درآوردن نوزاد

بثورات دندان درآوردن نوزاد

تمام این آبریزش های بیش از حد از دهان گرچه نتیجه مستقیم بیرون آمدن اولین دندان ها نیستند، اما می تواند باعث ایجاد بثورات در اطراف دهان، چانه و حتی گردن کودک شود. بهترین راه حل این است که هر وقت متوجه خیس شدن صورت کودک از آب دهان شدید، آن را پاک کنید، اما بسیار ملایم باشید تا پوست را بیشتر تحریک نکنید.

پیش بند دندان درآوردن می تواند در این دوره مفید باشد- نه تنها از خیس شدن بیش از حد گردن کودک جلوگیری می کند، بلکه همیشه چیزی برای پاک کردن دهان او در دسترس دارید. به دنبال پیش بندی با آستر سه لایه و ۱۰۰% پنبه، برای جذب بیشتر و تحریک کمتر پوست، باشید.

همچنین می توانید از یک کرم مانع، مانند وازلین، برای محافظت از پوست استفاده شود، مخصوصاً در شب یا اگر در سرما بیرون می روید.

آیا دندان درآوردن باعث بروز تب می شود؟

تجزیه و تحلیل ۱۰ مطالعه نشان داده اند که گرچه دندان درآوردن می تواند باعث افزایش جزئی دمای بدن برای چند روز شود، اما معمولاً آنقدر بالا نیست که بتوان آن را تب (۳۸ درجه سانتیگراد یا ۴/۱۰۰ درجه فارنهایت) در نظر گرفت. نوزاد شما ممکن است تحریک پذیر باشد، اما نباید حالش بد باشد.

در واقع، این تصور غلط که دندان درآوردن باعث تب می شود می تواند باعث شود والدین یک مشکل پزشکی جدی تر را نادیده بگیرند که ممکن است به درمان دیگری نیاز داشته باشد. اگر فرزند شما تب دارد، توصیه می کنیم در مورد اینکه آیا باید به دنبال کردن مراقبت های پزشکی باشید یا خیر با یک پزشک مشورت کنید.

به طور مشابه، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دندان درآوردن باعث اسهال یا استفراغ می شود وجود ندارد. برخی از افراد فکر می کنند که این نتیجه قورت دادن آب دهان اضافی توسط نوزاد است، اما می تواند نشانه بیماری باشد.

دندان درآوردن نوزاد
دندان درآوردن نوزاد

چگونه می توان به کودکی که در حال دندان درآوردن است کمک کرد؟

راه های مختلفی برای تسکین درد ناشی از بیرون آمدن دندان های شیری وجود دارد. شما می توانید مجموعه ای از حلقه های دندان درآوردن کودک و سایر اسباب بازی ها را خریداری کنید، اما ممکن است متوجه شوید که کودک شما از جویدن انگشت شما یا یک تکه غذای سرد لذت می برد. همچنین ممکن است بخواهید مقداری پودر، ژل یا داروهای ضد درد دندان درآوردن دیگر را برای زمانی در دسترس داشته باشید که به نظر می رسد هیچ چیز دیگری کمک کننده نیست.

به این پیشنهادات نگاهی بیندازید تا هنگام فرا رسیدن زمان آن، با چند چیز مختلف آماده شوید.

چیزی برای جویدن

اول از همه، می توانید فقط مالیدن یک انگشت تمیز روی لثه های کودک خود را امتحان کنید، یا اجازه دهید او برای مدتی آن را بجود. فشار متقابل می تواند به تسکین فشار اولین دندان به داخل لثه کمک کند.

دادن مقداری غذای سرد برای جویدن به نوزادتان نیز بسیار موثر است، اما مطمئن شوید که برای سن او بی خطر است. تکه های خیار یا موز سرد شده عالی هستند و کودکان نوپا می توانند هویج یا سیب بخورند. حتی اگر کودک شما خوردن تازه غذاهای جامد را به تازگی شروع کرده باشد، مقداری پوره میوه یا ماست سرد ممکن است کمک کند.

برخی از والدین دوست دارند تکه های میوه را منجمد کنند یا به نوزادشان تکه های یخ یا ماست یخ زده بدهند. غذایی که مستقیماً از فریزر بیرون آورده می شود می تواند آنقدر سرد باشد که به دهان کودک آسیب برساند، بنابراین با احتیاط به سمت این روش بروید. اگر می خواهید آن را امتحان کنید، این قالب های بستنی قابل استفاده مجدد، اندازه مناسبی برای دست ها و دهان های کوچک کودکان دارند. چند میوه دلخواه را پوره کنید تا یک خوراکی خوشمزه و آرام بخش درست کنید. آنها به طرز هوشمندانه ای طراحی شده اند تا هر قطره ای را نیز بگیرند. درد دندان درآوردن نوزاد خود را با بستنی میوه ای تسکین دهید.

دندان درآوردن نوزاد
دندان درآوردن نوزاد

حلقه ها و اسباب بازی های دندان درآوردن

اگر کودک از جویدن انگشتان شما خسته شده است (یا اگر برای کار دیگری آنها را نیاز دارید)، اسباب بازی دندان درآوردن می تواند باعث حواس پرتی شود. شما می توانید آنها را در همه اشکال، اندازه ها، رنگ ها و مواد مختلف پیدا کنید، اما نکته اصلی این است که دست های کوچک کودک شما به راحتی می تواند آنها را در دست بگیرد و دارای سطوحی مناسب برای جویدن هستند.

دستکش دندان درآوردن

نوزادان کوچکتر ممکن است برای نگه داشتن اسباب بازی ها دچار مشکل شوند، در این صورت دستکش دندان درآوردن یک جایگزین عالی است. آنها دور مچ دست بسته می شوند تا نیازی به نگه داشتن نداشته باشند و امتیاز مثبت آنها این است که نمی توان آنها را روی زمین انداخت. اگر کودک شما به جویدن یا مکیدن انگشتان خود تمایل داشته باشد، دستکش می تواند راه حل خوبی باشد.

پودر دندان درآوردن

پودرهای دندان درآوردن داروهای هومیوپاتی هستند که از مواد گیاهی سنتی برای تسکین علائم دندان درآوردن کودک استفاده می کنند. پودر را داخل دهان کودک روی زبان می ریزید، جایی که حل می شود، شروع به کار می کند. گرانول های دندان درآوردن معمولاً برای کودکان ۳ تا ۴ ماهه و بالاتر مناسب هستند.

ژل های دندان درآوردن

ژل های دندان درآوردن مستقیماً روی لثه های دردناک اعمال می شوند تا درد دندان درآوردن را تسکین دهند. برخی از آنها اثر بی حس کنندگی ملایمی دارند، در حالی که برخی دیگر به مواد تسکین دهنده متکی هستند. توجه داشته باشید که این ژل ها عموماً برای نوزادان ۳ تا ۴ ماهه به بالا مناسب هستند. قبل از استفاده از آنها با یک داروساز یا پزشک صحبت کنید.

داروهای دیگر برای دندان درآوردن

البته، می توانید به داروهای مسکن دردهای معمولی به شکل پاراستامول یا ایبوپروفن، یا قرص های دندان درآوردن روی بیاورید. اگر دندان درآوردن کودک شما خواب او (و خواب شما) را مختل می کند، این داروها ممکن است بویژه در شب آرامش بخش باشند.

همیشه یک محصول فاقد قند را انتخاب کنید که برای سن کودک شما مناسب است، و دستورالعمل های دوز روی برچسب را دنبال کنید.

یکی از چیزهایی که ما عمداً از این لیست کنار گذاشته ایم، گردنبند، دستبند و خلخال کهربایی دندان گیر است. گرچه برخی از والدین به خواص تسکین دهندگی درد آنها سوگند یاد می کنند، اما هیچ مدرک علمی دال بر چنین اثری وجود ندارد. مهم تر از همه اینکه، آنها خطر خفگی و گیر کردن در گلو را به همراه دارند. در سال ۲۰۱۸، پس از خفه شدن یکی از نوزادان در حین چرت زدن توسط گردنبند، و نوزاد دیگری که تقریباً نزدیک بود با تعدادی از مهره هایی که شل شده بودند خفه شود، سازمان غذا و داروی آمریکا هشداری در مورد استفاده از جواهرات دندان درآوردن صادر کرد.

مراقبت از دندان های شیری نوزاد

به محضی که اولین دندان ظاهر شد، شما مسئول مراقبت از آن هستید. کودک خود را به مسواک زدن دندان های خود در ماه های ابتدایی عادت دهید که ممکن است از برخی مشکلات در آینده جلوگیری کنید.

شما بعلاوه باید به زودی نوزاد خود را برای نخستین معاینه دندانپزشکی ببرید. دندانپزشک بررسی می کند که دندان های آنها سالم هستند و ممکن است وارنیش فلوراید را برای ایجاد یک لایه محافظتی اضافی ارائه دهد. پیگیر معاینات منظم آنها باشید تا بتوان هر گونه مشکل احتمالی را در مراحل اولیه تشخیص داد و قبل از تبدیل شدن به موارد جدی تر آنها را درمان کرد.

همچنین باید حواستان به استفاده از پستانک باشد تا مطمئن شوید که فرزندتان در ادامه مسیر از دندان های پستانکی رنج نمی برد.

نتیجه گیری

علائم دندان درآوردن متفاوت هستند، اما اگر فکر می کنید کودک شما دندان جدیدی در راه دارد باید به نکات زیادی توجه کنید. با این حال، دندان درآوردن نباید باعث ناراحتی کودک شما شود، بنابراین مراقب علائمی باشید که ممکن است نشانه بیماری باشند که کودک به آن مبتلا شده است و به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

راه های زیادی برای تسکین درد دندان درآوردن در نوزادان وجود دارد، و امیدواریم این راهنما ایده های مفیدی برای سپری کردن این ماه ها به شما ارائه کرده باشد. طیف وسیعی از داروهای مختلف دندان درآوردن را امتحان کنید تا زمانی که چیزی را پیدا کنید که به کودک شما تسکین می دهد.

5/5 (1 نظر)

پاسخ بدهید

*

code