فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

مینای دندان از لایه های داخلی دندان های شما در برابر اسیدهای موجود در رژیم غذایی محافظت می کند، که به سالم و سفید نگهداشتن آنها کمک می کند. مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات به ساخت مینای دندان، همراه با استخوان و عاج دندان کمک می کنند. آنها بعلاوه از پوسیدگی دندان و بروز حفره در آینده جلوگیری می کنند.

با بالا رفتن سن، شما مواد معدنی موجود در دندان های خود را از دست می دهید و مینای دندان های شما می تواند به دلایل مختلفی دچار پوسیدگی و فرسایش شود. یکی از متداول ترین علل فرسایش مینای دندان ها اسیدهای موجود در رژیم غذایی است. این اسیدها مینای دندان ها را مورد حمله قرار می دهند و باعث از بین رفتن مواد معدنی می شوند که دندان ها را قوی نگه می دارند. این اتفاق ممکن است ناشی از خوردن غذاهای شیرین نیز باشد. این اتفاق همچنین زمانی رخ می دهد که باکتری ها داخل دهان شما انباشته می شوند. به مرور زمان، این روند باعث تضعیف مینای دندان ها می شود، و از دست دادن مواد معدنی می تواند باعث ایجاد نقاط سفید روی دندان های شما شود.

وقتی مینای دندان یا استخوان از بین می روند نمی توانند خود را ترمیم کنند و در مورد دندان ها هیچ راهی برای بازگرداندن آنها بدون تعویض کامل دندان وجود ندارد. خبر خوب این است که قبل از آنکه پوسیدگی دندان رخ دهد، مینای ضعیف شده با اسید، می تواند ترمیم و تقویت شود و امکان کمک به تأمین مجدد این مواد معدنی با تغییر سبک زندگی و راهکارهای خانگی وجود دارد- فرآیندی شناخته شده تحت عنوان معدنی سازی مجدد Remineralisation. شما همچنین می توانید دمینرالیزیشن (از بین رفتن مواد معدنی) را در مسیر خود متوقف کنید.

تقویت مینای دندان
تقویت مینای دندان

معدنی سازی مجدد دندان چیست؟

معدنی سازی مجدد زمانی اتفاق می افتد که مواد معدنی حیاتی مانند کلسیم به دندان ها می چسبند تا مناطق ضعیف مینای دندان را پر کنند. این مواد معدنی باید در بزاق وجود داشته باشند تا این روند را تسهیل کنند. شما می توانید مقدار زیادی از این مواد معدنی را از غذاهایی که می خورید دریافت کنید، مانند پنیر و سایر فراورده های لبنی، میوه های غنی از فیبر و سبزیجات، یا مرغ و غذاهای دریایی. با این حال، رژیم های غذایی مدرن بسیار اسیدی هستند و دندان های شما برای افزایش معدنی سازی مجدد ممکن است به کمک اضافی نیاز داشته باشند.

با دندانپزشک خود در مورد اقدامات درمانی زیر صحبت کنید تا بتوانید به معدنی سازی مجدد و توقف از بین رفتن مواد معدنی دندان های خود کمک کنید. از بین رفتن مواد معدنی و معدنی سازی مجدد دندان ها با یکدیگر مرتبط و پیوسته در جریان هستند.

دندان های خود را مسواک بزنید.

مسواک زدن دندان ها برای از بین بردن باکتری ها مهم است. حفره ها (که پوسیدگی های دندانی نیر نامیده می شوند) عمدتاً ناشی از انباشته شدن باکتری های استرپتوکوک موتانس در دهان شما هستند.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شده است، این باکتری ها از طریق غذا و نوشیدنی منتقل می شوند. مسواک زدن دندان ها به طور منظم می تواند باکتری هایی را حذف کند که ممکن است منجر به از دست رفتن مواد معدنی و بروز حفره ها شوند.

خمیر دندان خود را تغییر دهید.

البته همه خمیر دندان ها برای مقابله با از بین رفتن مواد معدنی مؤثر نیستند. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) خمیر دندان های فلورایده را توصیه می کند. در حقیقت، خمیر دندان تا زمانی که حاوی فلوراید نباشد تأییدیه انجمن دندانپزشکی را دریافت نخواهد کرد. خمیر دندان فلورایده می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند و همچنین می تواند استحکام دندان ها را افزایش دهد، و باعث شود آنها کمتر مستعد از بین رفتن مواد معدنی در آینده شوند.

خمیر دندان های هیدروکسی آپاتیت نیز ممکن است مفید باشند و دندان ها را ترمیم کنند. یکی از مطالعات در سال ۲۰۱۹، به بررسی خمیر دندان فلورایده و خمیر دندان هیدروکسی آپاتیت ۱۰% در کودکان پرداخت. این تحقیق نشان داد که خمیر دندان هیدروکسی آپاتیت در توقف تجزیه مواد معدنی و جلوگیری از حفره ها به خوبی فلوراید کار می کند. اینها محصولات جدیدتر هستند، بنابراین مطالعات بیشتری لازم است.

تقویت مینای دندان
تقویت مینای دندان

مصرف قند را قطع کنید.

به احتمال زیاد دندانپزشک شما در گذشته به شما در مورد مصرف قند هشدار داده است، و این دلایل خوبی دارد. قند بسیار اسیدی است و با همکاری باکتری ها داخل دهان موجب شکستن مینای دندان ها می شود.

مهمتر از همه اینکه، محققان در یک مطالعه دریافتند که دفعات بیشتر مصرف قند بیشتر از مقدار قند مصرف شده منجر به از بین رفتن مواد معدنی دندان می شود. به عبارت دیگر، خوردن منظم غذاهای شیرین در مقادیر اندک، نسبت به خوردن گاه به گاه دسر مملو قند، می تواند آسیب بیشتری به دندان ها وارد کند.

آدامس فاقد قند بجوید.

نقش آدامس در سلامت دهان و دندان ها در چندین دهه گذشته مورد بحث قرار گرفته است، اما مطالعات نشان می دهند که نمونه های فاقد قند ممکن است واقعاً معدنی سازی مجدد دندان ها را افزایش دهند.

بر اساس یک مطالعه قدیمی تر، آدامس فاقد قند به زدودن قند، پلاک و کربوهیدرات ها از سطح دندان ها کمک می کند، در عین حال که باعث تشویق غدد بزاقی به تولید بزاق بیشتر نیز می شود.

آدامس بعلاوه ممکن است به عنوان یک مانع برای متوقف کردن از دست رفتن مواد معدنی عمل کند. به نظر می رسد زایلیتول و سوربیتول امیدوار کننده ترین مواد تشکیل دهنده فاقد قند باشند. برای بهره مند شدن از مزایای معدنی سازی مجدد آدامس فاقد قند، جویدن این نوع آدامس ها پس از وعده های غذایی یا بین آنها را مد نظر قرار دهید.

زایلیتول را فراموش نکنید.

زایلیتول نوعی شیرین کننده است که به دو روش کار می کند: این ماده باکتری ها را می سوزاند و رشد آنها را مختل می کند و جریان بزاق را افزایش می دهد. باکتری ها نمی توانند از زایلیتول تغذیه کنند. رشد کمتر به معنی تولید اسید و پلاک کمتر است. بزاق اضافی نیز به خنثی کردن اسید داخل دهان کمک می کند و از ایجاد پلاک جلوگیری می کند.

شما پس از غذا خوردن و مسواک زدن دندان های خود، تا ۳ بار در روز می توانید زایلیتول مصرف کنید. شما می توانید محصولات حاوی زایلیتول زیر را امتحان کنید:

  • آبنبات
  • جویدن آدامس فاقد قند
  • اسپری دهان
تقویت مینای دندان
تقویت مینای دندان

میوه ها و آبمیوه ها را به اندازه مصرف کنید.

گرچه میوه بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل است، اما می تواند بسیار اسیدی نیز باشد. برخی از بدترین مقصران مرکباتی مانند گریپ فروت و پرتقال هستند.

اسیدهای میوه باعث بوجود آمدن فرایند کی لیت شدن کلسیم روی مینای دندان ها می شوند. به این معنی که اسیدها به کلسیم متصل می شوند و باعث کنده شدن آن از سطح دندان می شوند. آبمیوه ها حتی بدتر هستند، زیرا آنها بسیار اسیدی هستند و اغلب حاوی قند افزوده هستند. بهترین کار این است که از آبمیوه ها دور بمانید و میوه های اسیدی را تنها گاهگاهی بخورید.

کلسیم و ویتامین های بیشتری دریافت کنید

گرچه کلسیم داخل دندان ها به طور طبیعی تولید می شود، اما این ماده معدنی مهم به مرور زمان توسط اسیدها و باکتری ها از دندان ها جدا می شود. شما با خوردن غذاهای سرشار از کلسیم می توانید کلسیم را جایگزین کنید. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۳ نشان داد که خوردن پنیر غنی از کلسیم می تواند با اثرات خوردن قند مقابله کند. اگر رژیم غذایی شما کلسیم کمبود داشته باشد، باید با پزشک خود درباره مکمل های احتمالی صحبت کنید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین D ممکن است به محافظت ازدندان ها در برابر تشکیل حفره ها کمک کند. از پزشک یا دندانپزشک خود در مورد مصرف مکمل های ویتامین D  بپرسید.

شما همچنین باید با آنها درباره مولتی ویتامین های روزانه صحبت کنید تا مطمئن شوید که دیگر ویتامین های مورد نیاز برای دندان های سالم را دریافت می کنید.

کاهش مصرف محصولات لبنی

گرچه محصولات لبنی ممکن است منابع طبیعی کلسیم باشند، اما لاکتوز موجود در فراورده های سنتی شیر ​​ می تواند اسیدیته داخل دهان شما را افزایش دهند. علت این است که لاکتوز نوعی قند است.

شما هنوز هم با انتخاب شیر فاقد لاکتوز یا با انتخاب یک جایگزین شیر مانند بادام یا شیر سویا، می توانید از مزایای کلسیم بهره مند شوید.

از پروبیوتیک غافل نشوید.

هنگامی که به پروبیوتیک ها برای معدنی سازی مجدد دندان ها فکر می کنید، مهم است که نوعی را انتخاب کنید که به طور طبیعی داخل دهان تولید می شوند. به این ترتیب، شما بدون وارد کردن باکتری های نسبتاً، باکتری های خوب را جایگزین می کنید.

پروبیوتیک های زیر احتمالاً در سلامت دهان و معدنی سازی مجدد دندان ها مفید هستند:

  • بیفیدوباکتریوم bifidobacterium
  • روتری reuteri
  • بزاقی salivarius
  • رامنوسوس rhamnosus

شما می توانید پروبیوتیک ها را به شکل مکمل پیدا کنید و برخی از برندهای خاص ماست نیز حاوی پروبیوتیک هستند. برای کسب بهترین نتایج باید آنها را به صورت روزانه مصرف کنید.

به خشکی دهان خود رسیدگی کنید.

خشکی دهان زمانی رخ می دهد که بزاق به اندازه کافی تولید نشود. بزاق نه تنها برای حفظ احساس راحتی دهان مهم است، بلکه به جلوگیری از ایجاد حفره ها نیز کمک می کند.

بر اساس تحقیق سال ۲۰۱۶، بزاق بخشی جدایی ناپذیر روند معدنی سازی مجدد دندان ها است. بزاق نه تنها از خشکی دهان جلوگیری می کند، بلکه حاوی فسفات و کلسیم است.

اگر خشک دهان دارید، با دندانپزشک خود درباره آدامس ها و دهانشویه هایی صحبت کنید که می توانید برای افزایش فعالیت بزاق استفاده کنید.

تقویت مینای دندان
تقویت مینای دندان

کاهش غذاهای نشاسته دار

غذاهای نشاسته دار مانند سیب زمینی، برنج و نان، مملو از کربوهیدرات های ساده هستند. این باعث افزایش مقدار قندهای قابل تخمیر داخل دهان می شود، که می تواند باعث فرسودگی دندان های شما شود.

با این حال، با توجه به یک مطالعه در سال ۲۰۰۳، خطر پوسیدگی دندان هنگام خوردن غذاهای نشاسته ای ترکیب شده با قند، افزایش می یابد. به عنوان مثال، برنج شیرین شده برای دندان ها مشکل ساز است، اما برنج ساده اینطور نیست.

آب بیشتری بنوشید

آب همچنان نوشیدنی انتخابی پزشکان، متخصصان تغذیه و دندانپزشکان است. این ماده نه تنها به طور طبیعی فاقد قند است، بلکه به حذف مواد مضر از بدن کمک می کند.

زمانی که مسواک در دسترس ندارید، شستشوی دهان با آب نیز ممکن است به کاهش از بین رفتن مواد معدنی دندان ها کمک کند. این تکنیک بویژه ممکن است پس از خوردن غذاهای اسیدی یا شیرین، مفید باشد.

گرچه قهوه و چای به طور کامل در این محدوده قرار نمی گیرند، اما آنها اندکی به معدنی سازی مجدد دندان ها کمک می کنند. بعلاوه، این مواد (بویژه قهوه) می توانند اسیدی باشند. وقتی صحبت از سلامت دهان به میان می آید، افزودن قند می تواند این نوشیدنی ها را حتی بدتر نیز کند. نوشابه ها نیز اسیدی و اغلب حاوی قند هستند، بنابراین آنها نیز باید محدود شوند.

علت اسید دهان را بیابید.

اسید دهان از آنجا که اسید باعث خرابی مینا و دیمینرالیزاسیون می شود، خوردن میوه های اسیدی و نوشیدن آب میوه های اسیدی، نوشابه، نوشیدنی های گاز دار، و قهوه نیز می تواند منجر به بروز مشکلات شود. برخی از بیماری ها نز می توانند سطح اسید داخل دهان را تغییر دهند و باعث بروز مشکلات شوند، از جمله:

  • بولیمیا (پر خوری)
  • بیماری رفلاکس معده، که در آن اسید معده به گلو باز می گردد.
  • تنفس دهانی
  • خر و پف

نشانه های معدنی سازی مجدد دندان

چگونه می توان متوجه شد کاری که در حال انجام آن هستید، در حال تأثیر گذاشتن است؟ به دنبال نشانه های معدنی سازی مجدد دندان ها باشید، که عبارتند از:

  • حساسیت کمتر دندان ها
  • کوچکتر شدن نقاط سفید رنگ
  • دندان های صیقلی تر
  • دندان های سالم تر

مهم است که برای چکاپ های منظم دندانپزشکی مراجعه کنید. دندانپزشک شما می تواند مشکلات را قبل از اینکه آنها بیش از حد بزرگ شوند بیابد و به شما کمک کند دهان سالم خود را حفظ کنید.

چه مدت طول می کشد تا دندان های شما مجدداً تقویت شوند؟

اگر شما در عادات روزانه و رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید، دندان های می توانند مجدداً معدنی شوند. در حالی که چرخه معدنی سازی در تمام طول روز اتفاق می افتد، ترمیم دندان ها زمان لازم دارد. اگر مینای دندان شما آسیب دیده باشد، به کار دندانپزشکی نیاز دارید تا دندان های شما ترمیم شوند.

سخن پایانی

از دست رفتن مواد معدنی دندان ها  به دلیل عناصری که دندان ها هر روز در معرض آنها قرار می گیرند، اجتناب ناپذیر است. از مواد غذایی و نوشیدنی ها گرفته تا، بزاق و باکتری ها، دندان های شما در معرض فرسایش زیادی قرار می گیرند. در حالی که دندان های شما به گونه ای ساخته شده اند تا این عناصر را از دست بدهند، اما از بین رفتن بیش از حد مواد معدنی می تواند در نهایت باعث پوسیدگی آنها شود.

اقدامات لازم برای معدنی سازی مجدد دندان ها و متوقف کردن هر گونه دمینرالیزیشن موجود، همراه با مراجعات منظم به دندانپزشک، می تواند به حفظ سلامت آنها کمک کند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code