اگر یکی از دندان های شما آسیب دیده باشد، احتمالاً اگر مطلع شوید که می توانید یک ایمپلنت دندانی جایگزین آن کنید، هیجان زده خواهید شد. ایمپلنت یک جایگزین عالی است زیرا ظاهر و احساسی شبیه به یک دندان واقعی بوجود می آورد. اما اگر احساس می کنید بدن شما در حال پس زدن (یا رد کردن) ایمپلنت دندانی جدید شما است چطور؟ ایمپلنت های دندانی به طور معمول از آلیاژهای فلز تیتانیوم ساخته می شوند و در برخی موارد نادر، افراد ممکن است علائم آلرژی به تیتانیوم را تجربه کنند. بررسی کنید تا متوجه شوید که این علائم را چگونه تشخیص دهید و چه زمانی برای تشخیص کامل به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

ایمپلنت های دندانی چه هستند؟

آنها جایگزین های مصنوعی برای ریشه های دندان هستند، که به صورت پیچی، سیلندری یا تیغه ای می باشند. تیتانیوم موجود در ایمپلنت های دندانی با استخوان فک جوش می خورد و این اطمینان را بوجود می آورد که ایمپلنت نخواهد لغزیذ یا صدا ایجاد نخواهد کرد. ایمپلنت ها از بسیاری جهات، عملکردی مانند دندان های طبیعی دارند.

پس از بهبودی بعد از جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی، یک روکش به بخشی از ایمپلنت که از خط لثه بیرون زده است متصل می شود.

حساسیت به تیتانیوم ایمپلنت

چقدر زود می توانید انتظار داشته باشید که محل ایمپلنت شما بهبود یابد؟

جراحی کاشت ایمپلنت های دندانی به صورت مرحله ای انجام می شود که پس از هر یک از این مرحله ها به زمان کافی برای بهبودی نیاز دارد. این مراحل شامل کشیدن دندان آسیب دیده، پیوند استخوان (در صورت نیاز)، کاشت ایمپلنت دندانی، جایگذاری اباتمنت و قرار دادن دندان مصنوعی (روکش) شما می باشد. پس از آنکه ایمپلنت دندانی شما کاشته شد، جراح دهان شما را به استراحت و رعایت بهداشت خوب دهان و دندان برای بهبود ناحیه اطراف پیچ تیتانیوم تشویق خواهد کرد. این روند ممکن است چندین ماه طول بکشد.

آیا بدن من در حال پس زدن ایمپلنت دندانی است؟

در حالی که تیتانیوم نسبت به فلزات دیگر معمولاً مشکلات کمتری ایجاد می کند، برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

مجله بین المللی دندانپزشکی کاشت ایمپلنت The International Journal of Implant Dentistry خاطر نشان می کند که به دلیل خوردگی و فرسایش ایمپلنت ها، ذرات آلیاژ تیتانیوم می توانند در بافت های اطراف رسوب کنند. در برخی از افراد، این اتفاق، به دلیل واکنش های التهابی یا واکنش های بروز حساسیت بیش از حد، می تواند باعث از دست دادن (تحلیل) استخوان شود که باعث شکست ایمپلنت خواهد شد.

آلرژی به تیتانیوم واقعی است!

بیایید یک بار برای همیشه این واقعیت را بپذیریم: آلرژی به تیتانیوم واقعی است. برخی از دندانپزشکان به شما خواهند گفت که اینطور نیست، اما در مطالعات موردی و نمونه هایی که به کاشت ایمپلنت در گذشته پرداخته اند، به شدت مستند شده است. ما می دانیم که این یک پدیده واقعی است و نباید نادیده گرفته شود.

حساسیت به تیتانیوم ایمپلنت

آلرژی چیست؟

آلرژی ها واکنش های مضر سیستم ایمنی هستند. معمولاً، بدن به ماده ای واکنش نشان می دهد که الزاماً مضر نیست، اما با آن به گونه ای رفتار می کند که گویی مضر است. سپس بدن اقدام به ایجاد یک سد دفاعی در برابر مهاجم می کند، که همان چیزی است که باعث بروز علائم می شود.

گرچه بسیاری از ما فکر می کنیم که آلرژی هر سال هنگام شکوفه دادن درختان باعث ایجاد علائمی شبیه سرماخوردگی می شود، اما در حقیقت آلرژی می تواند انواع مختلفی از پاسخ ها را ایجاد کند. یکی از انواع آلرژی ها باعث می شود که سیستم ایمنی بدن شما نه به مواد خارجی، بلکه به سلول های خود حمله کند. در مواقع دیگر، ممکن است یک واکنش گسترده همراه با بثورات پوستی در سراسر بدن ایجاد شود. برخی از واکنش های آلرژیک دقیقاً به محلی محدود می شوند که آلرژن در آنجا قرار دارد. واکنش های آلرژیک می توانند فوری و چشمگیر باشند. برخی دیگر می توانند در طول زمان و به گسترش پیدا کنند، و ممکن است اثرات فوری قابل تشخیص ایجاد نکنند. دندانپزشکی که نمی‌خواهد آلرژی به تیتانیوم را باور کند، می‌تواند این علائم را رد کند یا نادیده بگیرد.

پس چگونه می توان تشخیص داد که آیا فردی به ایمپلنت های دندانی حساسیت دارد؟

مطالعات سمینال ذکر شده توسط مجله بین المللی دندانپزشکی کاشت ایمپلنت گزارش می دهد که علائم آلرژی به تیتانیوم عبارتند از:

• اریتم (قرمزی پوست، در این مورد، در بافت های اطراف ایمپلنت)
  • کهیر (کهیرهایی که ممکن است روی پوست یا سطح لثه مشاهده شوند)
  • اگزما (التهاب خارش دار پوست یا بافت لثه)
  • تورم یا درد
  • نکروز (مرگ سلول ها یا بافت، در این مورد، اطراف ایمپلنت)
  • واکنش های سمی در بافت های دیگر، که باعث ایجاد سندرم ناخن زرد می شود (که می تواند روی ریه ها و راه های هوایی را نیز تأثیر بگذارد)
  • از دست دادن یا تحلیل رفتن استخوان

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

تشخیص آلرژی به تیتانیوم

اگر متخصصان پزشکی یا دندانپزشکی مشکوک هستند که ممکن است به تیتانیوم موجود در ایمپلنت دندانی خود حساسیت داشته باشید، نخستین گام انجام آزمایش های تشخیصی مانند تست پچ است. بعلاوه، برخی از پزشکان ممکن است آزمایش های خون آزمایشگاهی را برای تشخیص حساسیت به فلز توصیه کنند، از جمله تست تبدیل لنفوسیت، تست مهار مهاجرت لنفوسیت، و تست MELISA که به صورت تجاری در دسترس می باشد.

مجله بین المللی دندانپزشکی کاشت ایمپلنت اشاره می کند که ایمپلنت های زیرکونیا می توانند جایگزینی برای ایمپلنت های تیتانیومی باشند. اما داده های بالینی طولانی مدت مرتبط با استفاده از آنها وجود ندارد، بنابراین متخصص دندانپزشکی شما بهترین فردی است که می توانید در مورد گزینه های جایگزین با او صحبت کنید.

این می تواند ناامیدکننده و طاقت فرسا باشد اگر متوجه شوید آن طور که انتظار داشته اید قرار نیست ایمپلنت دندانی جدید خود را دریافت کنید. اما خبر خوب این است که گزینه های دیگری نیز برای شما وجود دارند. یک متخصص دندانپزشکی می تواند برای درمان آلرژی به تیتانیوم به شما کمک کند و اطمینان حاصل نماید که شکاف داخل دهان شما را با درمانی که برای شما مفید است پر می کند.