فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، ممکن است به این دلیل باشد که دندانپزشک به شما توصیه کرده است که باید پاکسازی عمقی دندان ها را انجام دهید. شنیدن این جمله ممکن است یک چیز هشدار دهنده باشد.

اما نترسید!

آنقدرها هم که به نظر می رسد بد نیست و می تواند سلامت دهان و دندان های شما را تا حد زیادی بهبود دهد. در این مقاله، همه مطالب مربوط به تمیز کردن عمقی دندان ها، از جمله جنبه های مختلف پاکسازی عمیق دندان ها مانند هزینه، اثرات جانبی، روند بهبود، و گزینه ها جایگزین را برای شما توضیح خواهیم داد.

با دانستن همه اینها، می توانید با اعتماد به نفس بیشتری برای یک جلسه تمیز کردن عمیق دندان های خود مراجعه کنید.

تمیز کردن عمیق دندان چیست؟

پاکسازی یا تمیز کردن عمیق دندان ها فرایندی است که اگر شما در معرض خطر بیماری پریودنتال هستید یا اگر به آن مبتلا هستید، یا اگر مدت زیادی است که به دندانپزشک مراجعه نکرده اید، ممکن است برای شما انجام شود. این فرایند شامل جرم گیری و تسطیح سطح ریشه (یا روت پلنینگ) است.

ما جرم گیری را در مقاله دیگری پوشش می دهیم، زیرا به تمیز کردن معمولی دندان ها مربوط می شود، بنابراین در این مقاله زیاد به آن نخواهیم پرداخت. اما اساساً شامل استفاده از ابزار خاصی به نام کورتcurette  برای خراشیدن تارتار از زیر خط لثه است.

جرم گیری یک فرایند کاملاً استاندارد بهداشت دهان و دندان ها است که در آن دندانپزشک شما با یک ابزار خراش دهنده دستی یا یک پاک کننده اولتراسونیک دندان، تارتار را از بین می برد. این دومین مرحله از این فرایند دو مرحله ای است، یعنی روت پلنینگ، که آن را به یک تمیز کردن عمقی تبدیل می کند (و به طور کلی باعث ایجاد بیشترین دلهره می شود).

هنگامی که دندانپزشک شما یک فرایند روت پلنینگ را به عنوان بخشی از پاکسازی عمقی دندان ها انجام می دهد، ممکن است از همان ابزاری که برای جرم گیری استفاده کرده است، یعنی کورت، استفاده کند. اما در روت پلنینگ به جای تراشیدن پلاک و تارتار از زیر خط لثه، در واقع ریشه دندان صاف می شود تا به لثه ها کمک کند تا دوباره به دندان بچسبند.

از دندانپزشک بپرسید: آیا تمیز کردن در مطب مانند جرم گیری دندان و تسطیح سطح ریشه است؟

همه تمیز کردن دندان هایی که در مطب انجام می شوند یکسان نیستند. هر یک از آنها رویکردهای مجزایی را برای مدیریت نیازهای دهان شما ارائه می دهند. نام متداول برای جرم گیری دندانی و درمان روت پلنینگ، تمیز کردن عمقی است.

تمیز کردن عمقی می تواند بیماری لثه را زمانی که در مراحل اولیه است پیدا کرده، متوقف یا معکوس کند. اگر دندانپزشک علائمی مشاهده نماید که دهان شما در مراحل اولیه بیماری لثه است، یک تمیز کردن عمقی را تجویز می کند که به عنوان جرم گیری دندان و تسطیح سطح ریشه نیز شناخته می شود تا هم از مشکلات جدی تر جلوگیری کند و هم مشکلات فعلی را درمان کند.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم یا ترکیبی از آنها، ممکن است به تمیز کردن عمقی نیاز داشته باشید:

  • لثه ها شروع به کنار رفتن از روی دندان های شما کرده اند.
  • تارتار به ریشه دندان شما رسیده است.
  • لثه ها علائم التهاب مداوم را نشان می دهند.

تفاوت بین تمیز کردن معمولی و تمیز کردن عمقی دندان ها

ممکن است متوجه شده باشید که دندانپزشک شما در طول تمیز کردن معمولی، یک مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ساده را انجام می دهد، یا ممکن است دندان های شما را جرم گیری کرده و پولیش کند. روت پلنینگ در طول یک تمیز کردن معمولی دندان ها انجام نمی شود، بلکه فقط در طول این فرایند انجام می شود. برای خلاصه ای از تفاوت های تمیز کردن معمولی و تمیز کردن عمقی، نگاهی به جدول زیر داشته باشید:

تمیز کردن معمولی تمیز کردن کامل
شامل چه مراحلی می شود؟ یک تمیز کردن معمولی می تواند فقط یک مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ساده باشد، اما دندانپزشک شما ممکن است دندان های شما را جرم گیری نیز بکند و صیقل بدهد. تمیز کردن عمقی شامل صاف کردن سطح ریشه ها است. این کار پس از جرم گیری گسترده انجام می شود تا لثه های شما دوباره به ریشه ها بچسبند.
برای چه کسانی است؟ برای همه! برای جلوگیری از بیماری پریودنتال. برای افرادی که از قبل بیماری پریودنتال دارند.
چقدر طول می کشد؟ کمتر از یک ساعت. بسته به شدت رسوب تارتار می تواند چندین ساعت طول بکشد.
آیا درد دارد؟ نه خیلی زیاد، دندان ها و لثه ها ممکن است بعد از آن کمی درد داشته باشند. ممکن است تا چند روز بعد از این فرایمد درد اندکی احساس کنید.

چه کسی به تمیز کردن عمیق دندان نیاز دارد؟

همانطور که در جدول بالا مشاهده کرده اید، تمیز کردن عمیق دندان برای درمان بیماری لثه استفاده می شود. هنگامی که پلاک روی دندان های شما تشکیل می شود، باکتری های موجود در پلاک می توانند باعث التهاب لثه ها شوند.

لثه های ملتهب از روی دندان ها کنار می روند و این باعث ایجاد پاکت هایی اطراف دندان ها می شود. این پاکت ها دام خوبی برای پلاک ها هستند و با مسواک زدن معمولی زدوده نمی شوند.

بنابراین، اگر بیماری لثه دارید، دندانپزشک شما ممکن است این نوع فرایند را به عنوان درمان برای شما تجویز کند. ممکن است ترسناک باشد که این بیماری برای شما تشخیص داده شود، اما نگران نشوید، این بیماری قابل درمان است و مطمئنا شما تنها نیستید.

در واقع، بر اساس اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، ۲/۴۷ درصد از افراد بزرگسال بالای ۳۰ سال در ایالات متحده به پریودنتیت مزمن مبتلا هستند- بیماری لثه ای که شدیدتر از ژنژیویت (التهاب لثه) است.

پاکسازی عمقی راهی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان های شما نیز می باشد، خواه دندان های شما مینای نازکی داشته باشند و خواه دندان های شفافی داشته باشید، یا اولین نشانه های پوسیدگی را داشته باشید.

پاکسازی عمقی دندان
پاکسازی عمقی دندان

فرایند تمیز کردن عمقی دندان

همانطور که در بالا ذکر شد، این فرایند معمولاً شامل جرم گیری دندانی از اطراف و زیر خط لثه برای زدودن تارتار و پلاک است. جرم گیری ممکن است با یک جرمگیر هیدرولیک یا ابزار فلزی قلاب- مانندی به نام کورت انجام شود.

بعد از جرم گیری دندان ها، دندانپزشک از کورت برای صاف و صیقلی کردن سطح ریشه های دندان ها استفاده می کند تا لثه ها بتوانند دوباره به ریشه دندان ها بچسبند. حالا بیایید نگاهی داشته باشیم به اطلاعات دیگر مربوط به فرایند تمیز کردن عمقی دندان ها.

تمیز کردن عمقی دندان ها چقدر طول می کشد؟

هنگامی که برداشتن تارتار به صورت گسترده تر نیاز است، که شامل جرم گیری گسترده و تسطیح سطح ریشه می شود، بیشتر از یک تمیز کردن معمولی- حتی ساعت ها- طول می کشد و ممکن است در بیش از یک جلسه انجام شود.

بیمارانی که برای انجام این فرایند عصبی هستند می توانند درخواست کنند که انجام آن تحت آرام بخش تزریقی به صورت وریدی انجام شود. با این کار، بیمار در تمام طول مدت انجام فرایند بیدار است اما بسیار آرام است و چیز زیادی از تجربه تمیز کردن عمقی دندان به خاطر نخواهد آورد. با این حال، آرام بخش تزریقی وریدی معمولاً باید به صورت خصوصی پرداخت شود.

هزینه تمیز کردن عمقی دندان ها

اگر تمیز کردن عمقی توسط دندانپزشک انجام شود، هزینه پاکسازی دندان ها به احتمال زیاد بیشتر خواهد بود. تمیز کردن عمقی دندان به طور متوسط ​​ بدون بیمه بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ دلار هزینه دارد.

با این حال، این هزینه، داروهای بی حسی که ممکن است به آنها نیاز داشته باشید یا هزینه های بالاتری که توسط برخی از دندانپزشکان درخواست می شوند، را شامل نمی شود.

اگر بیمه دندانپزشکی دارید، مبلغی که باید بپردازید می تواند بسته به طرح بیمه درمان شما بسیار متفاوت باشد. مطمئن شوید که در مورد تمام هزینه ها از قبل با دندانپزشک خود صحبت کرده اید، تا بدانید واقعاً چقدر باید پرداخت کنید. برخی از بهترین طرح های بیمه دندانپزشکی، می توانند به معنای هزینه کمتر باشند.

پاکسازی عمقی دندان
پاکسازی عمقی دندان

عوارض جانبی تمیز کردن عمقی دندان ها

بعد از این نوع فرایند دندانپزشکی، احتمالاً طی چند روز نخست پس از آن، و شاید حتی یک هفته یا بیشتر بعد از آن، عوارض جانبی را تجربه خواهید کرد. این عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • حساسیت دندان ها
  • سوزش لثه ها
  • تورم لثه ها

دندانپزشک شما ممکن است داروی مسکن برای شما تزریق کند یا برای شما آنها را تجویز کند.

جایگزین های تمیز کردن عمقی دندان ها

اگر به دنبال جایگزینی برای تمیز کردن عمقی دندان ها هستید، شانسی ندارید. علت این است که اگر دندانپزشک شما توصیه کند که یکی از آنها باید برای شما انجام شود، به این دلیل است که شما به آن نیاز دارید. در این صورت، همانطور که متخصصان دانش دندانپزشکی به شدت اصرار دارند، تنها جایگزین واقعی برای تمیز کردن عمقی دندان ها، داشتن یک روتین بهداشتی برای دهان و دندان ها است که در وهله اول از انباشته شدن جرم جلوگیری کند.

نتیجه گیری

ممکن است از اینکه بدانید به تمیز کردن عمقی دندان نیاز دارید، چندان خوشحالی نشوید، اما اگر بدانید حدود نیمی از افراد در موقعیت مشابهی قرار دارند، مطمئناً از اینکه تنها نیستید خوشحال خواهید شد.

ممکن است در مورد مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن عمقی دندان های خود کمی عصبی باشید، اما نگران نباشید، به احتمال زیاد دندانپزشک برای کمک به هر نوع دردی، برای شما یک بی حسی موضعی تزریق خواهد کرد. و پس از اتمام کار، در مسیر سلامت بسیار بهتر دهان و دندان قرار خواهید داشت!

فقط مطمئن شوید که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم تا ویزیت سالانه بعدی دندانپزشکی خود را به خوبی ادامه می دهید. یکی از راه های کمک به این امر استفاده از مسواک برقی است. این نوع مسواک ها در یک دقیقه دندان های شما را فوق العاده تمیز نگه می دارند.

پریش های متداول در مورد پاکسازی عمقی دندان ها

هزینه تمیز کردن عمقی دندان ها چقدر است؟

هزینه تمیز کردن عمقی بدون بیمه، به طور متوسط ​​بین ۱۵۰ تا ۳۵۰ دلار است. اگر به این درمان نیاز دارید، اما چیزی نیست که بتوانید از عهده آن برآیید، می توانید از دوره های تخفیف یا طرح های پرداخت هزینه های دندانپزشک خود استفاده کنید. همچنین می توانید با دانشکده های دندانپزشکی محلی که ممکن است خدمات رایگان یا کم هزینه ارائه دهند تماس بگیرید.

آیا تمیز کردن عمقی ضرر دارد؟

متأسفانه، این نوع پاکسازی ها اغلب درد دارند یا حداقل تحریک کننده هستند. علت این است که لثه های شما ملتهب و حساس تر هستند. اما راه هایی برای کاهش درد وجود دارند. اگر دندانپزشک شما فکر می کند که شما درد را تجربه خواهید کرد، به احتمال زیاد به شما یک بی حس کننده موضعی خواهند داد. بعد از تمیز کردن عمقی دندان از دندان های خود مراقبت کنید.

چه مدت طول می کشد تا لثه ها بعد از تمیز کردن عمقی ترمیم شوند؟

هر گونه درد لثه باید پس از یک هفته ناپدید شود، اما ممکن است لثه های شما متورم به نظر برسند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code