فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

راهکارهایی برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی

هدف همه دندانپزشکان این است که به تک تک بیماران خود کمک کنند تا احساس کاملاً راحتی، آسودگی، و آرامش داشته باشند. اما از آنجا که تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیا تا حدودی از ترس و اضطراب دندانپزشکی رنج می برند، این هدف همیشه هم از سوی دندانپزشک به تنهایی قابل دستیابی نیست و باید تلاش هایی نیز از سوی بیمار صورت گیرد . اگر شما نیز یکی از افرادی هستید که از رفتن نزد دندانپزشک و انجام کارهای درمانی دندانپزشکی هراس دارند، باید بدانید که تنها نیستید و راهکارها و تکنیک های مختلفی هستند که می توانند به شما کمک کنند بر این ترس فائق بیایید.

این چالشی است که ما آن را با روی باز پذیرفته ایم، و تصمیم گرفته ایم تا ادراک بیماران خود را از مراجعه به دندانپزشکان تغییر دهیم.

استرس و اضطراب دندانپزشکی سلامت شما را تحت تأثیر قرار می دهد

وقتی چیزی شما را می ترساند، چکار می کنید؟ به هر قیمتی از آن اجتناب می کنید.

این در مورد رنج بردن از دنتوفوبیا یا همان ترس از دندانپزشکی نیز صدق می کند. تخمین زده شده است که ۹ تا ۱۵ درصد از آمریکایی ها (که حدوداً ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر است) به دلیل اضطراب یا ترس، کلاً از مراجعه به دندانپزشک اجتناب می کنند.

مراجعه به دندانپزشک، دریافت مراقبت های پیشگیرانه، و پرداختن به مشکلات برای وضعیت سلامت دندان و عمومی شما حیاتی است. اگر اجازه دهید ترس از دندانپزشکی در شما مانع مراجعه شما به دندانپزشک یا بهره مند شدن از درمان های پیشنهادی او شود، این می تواند تأثیرات منفی در پی داشته باشد، از جمله …

  • لک یا بد رنگ شدن دندان ها
  • لب پر شدن، ترک خوردن، و شکستن دندان ها
  • بیماری لثه
  • تحلیل لثه
  • حفره های دندانی و پوسیدگی دندان ها
  • درد دهان
  • از دست رفتن دندان ها

شاید لازم نباشد به تمام علائم و عوامل خطرزایی اشاره کنیم که مشکلات مختلف مربوط به دندان ها دارند (مانند اختلالات مفصل فکی گیجگاهی، آپنه خواب، و حتی سرطان دهان) که تشخیص داده نشده یا درمان نشده باقی می مانند.

مراجعه به دندانپزشک تنها به نفع خود شماست. ملکه ذهن کردن این حقیقت برای پیمودن مسیر غلبه بر ترس های دندانپزشکی مهم است.

غلبه بر ترس از دندانپزشکی
غلبه بر ترس از دندانپزشکی

از چه می ترسید؟ شناخت موضوع ترس نخستین گام است.

قبل از آنکه بتوانید به ترس از دندانپزشکی فائق بیایید، نیاز است بدانید و درک کنید که اصلاً چرا وجود دارد. پس از مدتی تأمل، ممکن است متوجه شوید که فقط یک چسز یا ترکیبی از عوامل مقصر هستند.

درد

برای بسیاری از افراد، این فرضیه وجود دارد که مراقبت های دندانی ذاتاً دردناک هستند. تصور درد می تواند باعث ایجاد ترس در هر کسی شود! خوشبختانه، تکنیک ها و درمان های مدرن و به روز دندانپزشکی بسیار کم تهاجمی تر و آرام تر و راحت تر از گذشته هستند. نیاز نیست متذکر شویم که، یک دندانپزشک خوب هر کاری که از دستش بر می آید را انجام خواهد داد تا شما را مطمئن سازد که مراجعه به دندانپزشک هیچ دردی ندارد.

از دست دادن کنترل و ترس از ناشناخته ها

دراز کشیدن روی صندلی دندانپزشکی باعث می شود برخی افراد عصبی و کلاستروفوبیک شوند. برخی دیگر برای راحت بودن مشکل دارند، زیرا مطمئن نیستند که چه اتفاقی قرار است رخ دهد. ندانستن اینکه دقیقاً چه انتظاری باید داشت و احساس خارج از کنترل بودن همه چیز می تواند آزار دهنده باشد.

امروزه مطب های دندانپزشکی این ترس ها را مد نظر قرار می دهند و راهکارهایی برای آنها ارائه می دهند. از امکاناتی مانند چشم بند، پتو، و هدفن برای کمک به آرامش شما گرفته تا توضیحات دقیق در مورد آنچه که در طول درمان می گذرد. برای کمک به راحت بودن ویزیت شما در حد امکان، ما می توانیم ترکیبی از اینها را استفاده کنیم.

غلبه بر ترس از دندانپزشکی
غلبه بر ترس از دندانپزشکی

شرمندگی از وضعیت سلامت دندان ها

اگر ترس از دندانپزشک باعث شده است سال ها از مراجعه به دندانپزشک اجتناب کنید، احتمال اینکه با مشکلات بزرگتر دندانی روبرو شده باشید خیلی زیاد است. حتی اگر به نظر برسد دندان های شما در وضعیت خوبی به سر می برند، برخی افراد از این نگران هستند که به خاطر عدم مراجعه مدت زمان طولانی برای ویزیت، و هر روز نخ دندان نکشیدن، علائم عدم نگهداری ایده آل در دندان های آنها قابل مشاهده باشند.

به خاطر داشته باشید که هر چه مدت زمان بیشتری مراجعه به دندانپزشک را به تعویق بیندازید، احتمالاً از وضعیت دندان های خود شرمنده تر خواهید شد. به خاطر داشته باشید که: ما هرگز شما را به خاطر انتخاب های قبلی در مورد وضعیت سلامتی دهان و دندان هایتان قضاوت نخواهیم کرد یا برای شما سخنرانی نخواهیم کرد- ما تنها برای کمک به شما در دستیابی به بهترین وضعیت سلامت دهان و دندان های خود اینجا هستیم.

تجریبات بد گذشته

از گفتن این موضوع ناراضی هستیم، اما برخی دندانپزشکان برای ارائه بهترین تجربیات ممکن برای بیماران زمان و تلاش کافی نمی گذارند. اگر تاکنون شما نیز به دندانپزشکی این چنین مراجعه می کرده اید، ممکن است از خاطرات خود هراس داشته باشید. خواه به خاطر درمانی تحت فشار قرار گرفته باشید که به انجام آن تمایلی نداشته اید یا احساس خوبی از انجام آن نداشته اید، این نوع تجربیات می توانند شما را بی اعتماد کنند.

شما استحقاق بهتر از اینها را دارید.

خبر خوب این است که، گزینه های بهتری وجود دارند. راهکار این است که برای درمان دندانپزشکی خود به دندانپزشکی قابل اعتماد و صادق مراجعه کنید که شما را با احترام و دلسوزش درمان کند. ما با درمان های غیر تهاجمی، و جلسات ویزیت راحت شروع می کنیم، تا بتوانیم رابطه ای بر مبنای اعتماد و احترام بسازیم.

غلبه بر ترس از دندانپزشکی
غلبه بر ترس از دندانپزشکی

راهکارهایی برای غلبه بر اضطراب دندانپزشکی

اکنون که ریشه ترس های شما را شناسایی کرده ایم، زمان آن رسیده است که گام هایی برای برطرف نمودن آنها برداریم. در اینجا نکاتی برای انجام این اقدامات ارائه می دهیم.

دندانپزشک مناسبی پیدا کنید.

دندانپزشک مناسب می تواند تفاوت را ایجاد کند. در مورد مراقبتی که دریافت می کنید احساس راحتی و اطمینان بیشتری خواهید داشت. به دنبال دندانپزشکی باشید که موارد زیر را ارائه دهد…

  • کارکنانی با رفتار دوستانه و دلسوز
  • نظرات عالی از بیماران فعلی
  • پاسخ های ساده به تمام پرسش های شما
  • فضای اداری آرام و راحت
  • مراقبت ها و درمان های دندانپزشکی شخصی و با تکنولوژی بالا

استفاده از تکنیک ها و داروهای آرامبخش

قبل از قرار ملاقات ، کمی زمان بگذارید تا ذهنیت درستی پیدا کنید. به نظر بسیاری از مردم انجام حرکات کششی، مدیتیشن، یا تنفس کنترل شده عمیق می تواند کمک کننده باشد.

اگر شما از اضطراب شدید رنج می برید، ممکن است لازم باشد با دندانپزشک خود تماس بگیرید و بپرسید که چه نوع تکنیک آرامبخشی ممکن است برای کمک به آرامش بیشتر شما مناسب باشد.

ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد از اکسید نیتروژن (گاز خنده) و یا داروهای آرامبخش برای کمک به حداقل رساندن اضطراب شما استفاده کنیم. می توانیم در مورد این احتمالات صحبت کنیم . یک رژیم سفارشی برای رفع نیازهای خاص شما ارائه دهیم. این داروها برای مدیریت اضطراب بسیار ایمن و مؤثر هستند.

یک دوست را با خود به عنوان همراه ببرید.

از یک دوست یا یک عضو خانواده بخواهید تا در طول جلسه با شما همراه باشد. خواه بخواهید که فرد در اتاق انتظار منتظر شما بماند یا در اتاق همراه شما باشد، داشتن یک فرد حمایت کننده می تواند به شما کمک کند احساس امنیت بیشتری داشته باشید.

زود برسید.

عجله کردن برای رسیدن به قرار خود در زمان مقرر می تواند باعث شود که شما کار خود را انجام دهید. استرس بی مورد روی تجربه وارد نکنید. برنامه ریزی کنید که خیلی زود به آنجا برسید تا به خودتان زمان کافی بدهید استراحت آهسته ای داشته باشید.

اگر به شما کمک می کند، آنقدر زود برسید تا از چند دقیقه بیشتر ماندن در سالن انتظار، صحبت کردن با کارکنان پذیرش، پرسیدن سؤال یا استراحت لذت ببرید.

غلبه بر ترس از دندانپزشکی
غلبه بر ترس از دندانپزشکی

اجازه دهید دندانپزشک شما بداند

گرچه متأسفانه ترس از دندانپزشکی بسیار شایع است، اما به این معنی نیست که دندانپزشک شما تجربه زیادی در کمک به افرادی مانند شما دارد. ترس های خود را پنهان نکنید- حتماً به دندانپزشک و تیم دندانپزشکی خود اطلاع دهید که عصبی هستید. قطعاً دندانپزشک شما می خواهد مراقبت های شخصی و توجه ویژه ای را برای شما ارائه دهد تا به شما کمک کند تجربه ای آرام و لذت بخش داشته باشید.

پرسش های خود را، هر چند زیاد، مطرح کنید.

در طول قرار ملاقات خود، حتماً هر گونه نگرانی یا ناراحتی را بیان کنید. تیم دندانپزشکی شما برای کمک آنجاست. آیا می خواهید در مورد ابزار یا درمان خاصی بدانید؟ بپرسید! آیا اضطراب شما شروع شده است و قبل از ادامه درمان به یک لحظه زمان نیاز دارید؟ به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

یک تیم دندانپزشکی خوب با کمال میل به درخواست های شما پاسخ می دهد، و توضیح می دهد که هرمرحله چه حسی ممکن است داشته باشد تا مطمئن شود شما در تمام طول مراحل درمان راحت هستید.

5/5 (1 نظر)

پاسخ بدهید

*

code