فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

آیا شما نیز وقتی لبخند می زنید احساس می کنید ظاهر دندان های بالای شما به گونه ای است که بافت اضافی لثه روی آنها را گرفته است؟ آیا شما نیز معتقدید دندان های بالایتان در مقایسه با بافت لثه ای که حین لبخند زدن قابل مشاهده است خیلی کوتاه به نظر می رسند. اگر پاسخ شما به این پرسش ها مثبت است، احتمالاً با شرایطی تحت عنوان “لبخند لثه ای” یا نمایش “حجم زیادی لثه” مواجه هستید.

لبخند لثه ای می تواند روی زیبایی شما تأثیر منفی داشته باشد. خبر خوب اینکه، لبخند لثه ای را می توان با درمان های متعددی درمان کرد.

علل لثه ای بودن لبخند

به دلایل مختلفی ممکن است افراد هنگام لبخند زدن شاهد لثه ای بودن لبخند خود باشند. قبل از انتخاب طرح درمان، دندانپزشک باید مشخص نماید چه عاملی موجب لثه ای شدن لبخند شما شود. این هدف عموماً با یک معاینه دندانی ساده حاصل می شود، اما در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است تصویر دیجیتالی با اشعه ایکس بگیرد یا درخواست بررسی بایت دهد.

  • رشد غیر عادی دندان ها: قابل مشاهده بودن حجم زیادی از لثه در فک بالای شما می تواند ناشی از بیرون آمدن غیر عادی دندان ها باشد. دندان هایی که حجم زیادی از بافت لثه ها آنها را پوشش داده باشد، کوتاه به نظر می رسند، حتی اگر در واقع اندازه آنها درست باشد.
  • بیش فعالی ماهیچه لب بالا: ماهیچه ای که حرکات لب بالا را کنترل می کند می تواند بیش فعال باشد و باعث شود لب بالا بیشتر از حد معمول بالا برود. وقتی این اتفاق رخ می دهد، هنگام لبخند زدن حجم بیشتری از دندان قابل مشاهده است. این مشکل اغلب ژنتیکی است و مشکل پزشکی محسوب نمی شود، اما همه افراد دوست دارند با درمان آن لبخند جذاب تری داشته باشند.
  • نحوه رشد استخوانی و دندانی: نحوه رشد استخوان فک بالا می تواند باعث شود لبخند ظاهر لثه ای پیدا کند. به عنوان مثال، در صورتی که فک بالا از قسمت داخل بافت لثه، جلو آمدگی زیادی داشته باشد، احتمالاً لثه ای بودن لبخند را به وضوح تجربه خواهید کرد.

 

لبخند لثه ای
لبخند لثه ای

 

 

  • رشد بیش از حد بافت لثه ها: یکی از شایع ترین علل لبخند لثه ای رشد بیش از حد بافت لثه ای است که مقدار زیادی از دندان ها را پوشش می دهد. این باعث می شود دندان ها کوتاه تر به نظر برسند، زیرا لثه ها مقدار زیادی از مینای دندان را پوشش می دهند. بافت اضافی لثه می تواند در نتیجه عوامل ژنتیکی، داروهای خاص، و نیز التهاب بافت لثه ها گسترش پیدا کند.

گزینه های درمان گامی اسمایل

قبل از اصلاح لبخند، دندانپزشک باید در پی علل بنیادی آن باشد.

  • درمان SPR: در صورتی که مشکل در پی بیماری لثه بروز پیدا کرده باشد، ممکن است جرمگیری و تسطیح سطح ریشه (SPR: scaling and root planing) نیاز باشند.

 

 

لبخند لثه ای
لبخند لثه ای

 

 

  • درمان گامی اسمایل با لیزر: اگر رشد و افزایش حجم لثه ها هیچ علت بنیادی نداشته باشد، یا اینکه پس از درمان علت بنیادی آن هنوز بافت اضافی لثه به جا مانده باشد، اصلاح لبخند عموماً می تواند با برش لثه با کمک لیزر انجام شود. برای حذف لثه ای که خیلی رشد کرده است و نشان دادن حجم کافی از مینای دندان ها و نیز برای شکل دهی لثه می توان از لیزر (که جراحی پلاستیک پریودنتال یا افزایش طول تاج دندان نیز نامیده می شود) استفاده کرد. با پیشرفت فناوری و تکنیک ها می توان با دقت قسمت های باریکی از لثه ها را برداشت تا خط لثه ای بالاتر حاصل شود. لیزر با سوزاندن بافت ها، خونریزی در حین انجام فرایند را به حداقل میزان ممکن می رساند و باعث می شود روند بهبود آن در مقایسه با روش جراحی سنتی، خیلی سریع تر پیش برود. دندانپزشک از لیزر برای بهبود بافت لثه استفاده می کند به گونه ای که نسبت لثه ها به دندان ها به اندازه معیارهای زیبایی برسد. بسته به نوع درمانی که برای شما انتخاب می شود، برای کاهش درد، می توان از داروهای بی حس کننده یا آرامبخش مختلف استفاده کرد.

 

 

لبخند لثه ای
لبخند لثه ای

 

 

  • در صورتی که لبخند لثه ای در نتیجه بیش فعالی ماهیچه کنترل کننده لب بالا بوجود بیاید، با تزریق بوتاکس می توان از فعالیت آن کاست. بوتاکس را می توان در ناحیه بین بینی و لب ها تزریق نمود تا به طور موقت بالا رفتن لب را حین لبخند زدن کنترل نمود تا بافت لثه پوشیده باقی بماند. البته باید به خاطر داشته باشید معمولاً کار تزریق را دندانپزشک ها انجام نمی دهند بلکه یک جراح پلاستیک مجرب به شما کمک خواهد کرد.
  • در صورتی که کج یا جلو بودن دندان ها و فک بالا (به طور کلی، مشکلات بایت) موجب لثه ای به نظر رسیدن دندان ها شود، عموماً درمان ارتودنسی و ابزارهایی مانند بریس ها یا الاینرهای متحرک می توانند به برطرف نمودن آن کمک کنند.
  • اگر لبخند لثه ای در نتیجه کوتاه بودن لب بوجود آمده باشد، جراح زیبایی با جراحی می تواند محل قرار گیری لب بالا را تغییر دهد.

برای پزشکان، هر بیمار وضعیت و اهداف درمان و نیازهای منحصر بفردی دارد که قبل از انتخاب نوع درمان باید همه آنها را مد نظر قرار داد.

لبخندی زیباتر با لثه های زیباتر

اگر به فکر راهکاری برای لبخند لثه ای خود هستید، گزینه های زیادی هستند که می توانند به شما کمک کنند. لبخند زیبا می تواند به بالا رفتن اعتماد به نفس شما کمک کند و پس از آن بخواهید بیشتر بخندید. برای آغاز بهتر است هر چه سریع تر از یک دندانپزشک مجرب وقت بگیرید و برای مشاوره مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code