فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

ایده از دست دادن دندان در کودکی می تواند یک تجربه هیجان انگیز باشد و لق شدن دندان برای کودک طبیعی است، با این حال، لق شدن دندان های دائمی در بزرگسالی می تواند ترسناک باشد و باعث نگرانی می شود. اگر دندان احساس لق شدن کرد، ممکن است متوجه شوید که امکان تکان دادن دندان وجود دارد. همچنین ممکن است با دست زدن به آن در حین فعالیت های عادی مانند خوردن یا آشامیدن، دندانی لق پیدا کنید. دندان در دهان سالم حرکت نمی کند، بنابراین لق شدن دندان های دائمی نشان می دهد که شما برخی از مشکلات دندانی اساسی را دارید. نشانه های حرکتی مانند تکان خوردگی، همیشه یک علت زمینه ای دارند. علل از بیماری لثه تا پوسیدگی دندان و آسیب به دهان متغیر هستند. اما علت اصلی لق شدن دندان در بزرگسالان در هر موقعیتی، بیماری لثه است. با این حال، در برخی موارد، دندان قروچه یا تروما (مانند ضربه ضربه به دندان یا فک) علت آن است.

صرف نظر از علت، مراجعه فوری به دندانپزشک ضروری است تا بتواند علت آن را تشخیص داده و مشکل را درمان کند. چندین گزینه برای درمان لق شدن دندان وجود دارند که به علت لق شدن دندان شما بستگی دارد. معمولاً، گزینه های درمانی شامل درمان علت زمینه ای مشکل (در اکثر موارد پریودنتیت است) یا کشیدن دندان (در صورتی که امکان نجات دندان وجود نداشته باشد) می شود. در این مقاله به تعدادی از علل و چند گزینه درمانی برای دندان های لق شده خواهیم پرداخت.

بیماری لثه علت اصلی لق شدن دندان ها است، اما به ندرت پیش می آید که افراد بزرگسال بدون علائم دیگری مانند موارد زیر، به بیماری لثه مبتلا شوند:

  • خونریزی لثه ها: اگر بیماری لثه دارید، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یکی از شایع ترین علائم است. خونریزی ممکن است تا زمانی که به مسواک خود نگاه نکنید، قابل توجه نباشد، بنابراین همیشه قبل از شستشو آن را بررسی کنید. خونریزی ممکن است متناوب باشد.
  • تورم لثه ها: لثه های مبتلا به این بیماری می توانند متورم شوند و باعث شود که کمی برآمده و پف کرده به نظر برسند. تورم همچنین می تواند همراه با درد رخ دهد. تورم ممکن است پس از تحریک لثه ها، ناشی از مسواک زدن یا انواع خاصی از غذاها یا نوشیدنی ها، بدتر شود.
  • تحلیل رفتن لثه: هنگامی که بیماری لثه پیشرفت می کند، ممکن است متوجه شوید که لثه ها عقب می روند، که شبیه به امتداد یافتن اندک اندازه دندان در بالای آن است. تحلیل رفتن لثه ها می تواند نگران کننده باشد و ممکن است باعث شود لبخند خود را پنهان کنید یا از نشان دادن دندان های خود اجتناب کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از لق شدن دندان های دائمی، مراقبت صحیح از دندان ها است. این به معنای معاینه منظم و تمیز کردن عمقی و همچنین مراقبت شخصی روزانه از دندان ها و لثه ها است. دندانپزشک شما ممکن است بتواند یک دندان لق را سفت کند و با درمان مناسب آن را نجات دهد.

درمان دندان  لق شده
درمان دندان لق شده

علل لق شدن دندان و درمان

از آنجا که شایع ترین علت لق شدن دندان در افراد بزرگسال بیماری لثه است، درمان های اصلی، این مشکل اساسی را حل می کنند. به این معنا که پس از اتمام درمان، دندان محکم در جای خود ثابت می ماند. بیماری لثه به دلیل تجمع پلاک و باکتری روی دندان ها اتفاق می افتد.

از آنجا که بیماری لثه نتیجه باکتری های چسبیده به لثه ناشی از خوردن غذا است، بیماری لثه می تواند دندان هایی که مردم معمولاً برای جویدن از آنها استفاده می کنند را تحت تأثیر قرار داده و به طور بالقوه آنها را شل کند، مانند موارد زیر:

  • لق شدن دندان مولر: اینها دندان هایی هستند که ما از آنها برای آسیاب کردن غذا استفاده می کنیم، بنابراین اغلب مکان هایی هستند که باکتری ها در آنها انباشته می شوند و بیماری لثه می تواند شیوع پیدا کند.
  • لق شدن دندان جلو: بسیاری از چیزها از دندان های جلو عبور می کنند، از جمله زمانی که افراد مشروب می نوشند- نوشیدن با نی می تواند تأثیر نوشیدنی ها روی دندان های جلو را کاهش دهد.
  • لق شدن دندان عقل: لق شدن دندان عقب یا دندان عقل ممکن است به دلیل رویش آنها در اواخر عمر، اغلب در زوایای ناخوشایند ایجاد شود که پناهگاه ایده آلی برای باکتری ها است.

لق شدن، هر دندانی را که تحت تاثیر قرار دهد، موارد زیر برخی از گزینه های درمانی متداول برای لق شدن دندان ها ناشی از بیماری لثه و عوامل دیگر هستند که می توانند کمک کننده باشند:

روت پلنینگ: هنگامی که بیماری پریودنتیت به مراحل پایانی خود می رسد، ممکن است پاکت هایی ایجاد شوند که در آنها باکتری ها انباشته می شوند و در نتیجه باعث ایجاد عفونت در استخوان ها و لثه ها می شوند. اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشوند یا این بیماری به موقع درمان نشود، دندانپزشک شما باید با کمک یک فرایند دندانپزشکی به نام جرمگیری، باکتری ها را از این پاکت ها پاک کند. اگر باکتری ها را پاک نکنید، آنها بیشتر پخش می شوند و مشکل لق شدن دندان های شما را بدتر می کنند.

روت پلنینیگ یا تسطیح سطح ریشه، نوع خاصی از تمیز کردن عمیق است، که شامل زدودن پلاک های دندانی عامل بیماری و صاف کردن دندان در قسمت ریشه است. این روش به معکوس کردن اثرات بیماری لثه کمک می کند.

  • جراحی لثه: در موارد پیشرفته بیماری لثه، جراح دهان می تواند بافت مشکل دار لثه را خارج کند. جراحی ممکن است تنها گزینه برای جلوگیری از تحلیل استخوان بیشتر در دهان و جلوگیری از پیشرفت بیماری لثه باشد.
  • جراحی فلپ: دندانپزشک شما یک برش در لثه شما ایجاد می کند و بافت ها را به سمت عقب می کشد تا بتواند تسطیح سطح ریشه یا فرایند جرمگیری را انجام دهد. پس از انجام این فرایند، بافت های لثه مجدداً چسبانده می شوند. این گزینه درمانی همچنین به جلوگیری از از دست رفتن دندان کمک می کند.
  • آتل یا اسپلینت دندانی: دندانپزشک ممکن است با استفاده از اسپلینت ها، دندان را نجات دهد، که شامل استفاده از یک آتل کوچک و انعطاف پذیر از جنس رزین و الیاف مخصوص باند برای چسباندن دندان لق به دندان های مجاور است و هدف آن جلوگیری از حرکت دندان لق و حمایت از آن است. این اسپلینت با استفاده از سمان دندانپزشکی به دندان شما متصل می شود. حداقل به مدت دو هفته یا تا زمانی که بافت ها و الیاف های شما به طور کامل بهبود یابند، دست نخورده باقی می ماند. آتل زدن از نیاز به کشیدن دندان لق و کاشت ایمپلنت دندانی جلوگیری می کند.

پیوند استخوان: جرمگیری ساده و تسطیح سطح ریشه ممکن است هنگام برخورد با باکتری هایی که در اعماق خط لثه یافت می شوند کافی نباشند. برای مقابله با لق شدن دندان ممکن است مجبور به انجام فرایندی به نام پیوند استخوان شوید. این فرایند شامل برداشتن بافت لثه از روی دندان ها برای تمیز کردن عمیق تر و در عین حال پر کردن هر پاکت با استفاده از پیوند استخوان است. پیوند استخوان با استفاده از قسمت دیگری از استخوان فک یا مواد استخوان مصنوعی انجام می شود. استخوان می تواند بازسازی شود و اگر به دلیل بیماری لثه دندان های لق دارید، پیوند ممکن است تنها گزینه باشد، زیرا می تواند لثه سالم و بافت استخوانی را به میزان قابل توجهی فرسایش دهد.

درمان دندان  لق شده
درمان دندان لق شده
  • کشیدن دندان: اگر دندان های لق شما قابل نجات نباشند، دندانپزشک شما ممکن است کشیدن دندان را پیشنهاد دهد. دندانپزشک بعد از کشیدن دندان، می تواند دندان از دست رفته را با ایمپلنت، بریج دندانی یا پروتز پارسیل جایگزین کند.

پس از یک درمان موفق، برای جلوگیری از لق شدن مجدد دندان درمان شده، به مراقبت طولانی مدت از دندان ها و لثه های خود نیاز دارید. باقی گذاشتن دندان لق داخل دهان بهتر است، اما ممکن است امکان پذیر نباشد. دندان های دائمی لق، در صورت عدم درمان، ممکن است قبل از برطرف شدن کامل مشکلات مربوط به بیماری لثه، به دندانپزشکی زیبایی نیاز داشته باشند.

در حالی که علت اصلی بیماری لثه است، آسیب ساده و احتمال دندان قروچه نیز ممکن است منشأ این مشکل باشند. درمان این مشکلات شامل موارد زیر هستند:

  • دندان قروچه: در مواردی که دندان قروچه دلیل بروز لق شدن مشکل باشد، دندانپزشک برای شما محافظ دهان تجویز می کند تا هنگام خواب از آن استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می کند تا اثرات فوری دندان قروچه را متوقف کرده و از لق شدن بیشتر جلوگیری کنید. محافظ دندان باعث می شود دندان ها و فک های خود را در شب روی یکدیگر فشار ندهید. محافظ های دهان می توانند در کنار سایر درمان های طولانی مدت شامل مدیریت استرس یا اضطراب مورد استفاده قرار گیرند، که یکی از دلایل روانشناختی رایج دندان قروچه است. خواب درمانی نیز ممکن است دندان قروچه در شب را کاهش دهد.
  • آسیب: بسته به محل، ممکن است بتوان دندان را نجات داد. درمان ممکن است شامل درمان آتل باشد، اما ممکن است شامل پیوند استخوان و جراحی نیز باشد. برخی از دندان های لق ناشی از آسیب می توانند به صورت خود به خود بهبود یابند، اما تا میزان زیادی ممکن است به شدت آسیب بستگی داشته باشد. انجام ورزش هایی مانند راگبی با محافظ دهان نیز کمک کننده خواهد بود.

اگر مشکوک به بیماری لثه هستید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید و به طور منظم در معاینات شرکت کنید تا وضعیت را تحت نظر داشته باشید. همچنین باید عادات بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. دندان قروچه ممکن است دلایل روانی داشته باشد و در بیشتر موارد ممکن است اجتناب از آسیب غیرممکن باشد.

چند علت بالقوه کمتر شایع دیگر برای لق شدن دندان ها وجود دارند که اجتناب از آنها نیز دشوار است. علل کمتر شایع بیماری لثه یا لق شدن دندان ها شامل موارد زیر هستند:

  • بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند بر لثه ها تأثیر بگذارد. در این صورت لثه ها و لق شدن دندان ها پس از بارداری باید به حالت عادی برگردند.
  • دیابت: افرادی که به دیابت مبتلا هستند ممکن است بیماری لثه خود را بدتر از اثرات این بیماری ببینند. درمان های مؤثر دیابت این موضوع را کاهش خواهند داد.

هر علتی که باعث لق شدن دندان دائمی شود، یک دلیل بالقوه برای نگرانی است، اما علت اصلی (بیماری لثه) تقریباً به طور کامل با رعایت بهداشت ساده قابل اجتناب است. بنابراین، برای جلوگیری از لق شدن دندان های دائمی، دو مرتبه در روز مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و دهانشویه های ضد باکتری را امتحان کنید تا از ایجاد بیماری لثه جلوگیری شود.

درمان دندان  لق شده
درمان دندان لق شده

تحت درمان لق شدن دندان قرار بگیرید.

اگر بزرگسال هستید و در مورد علت یا گزینه درمانی احتمالی دندان لق خود عصبی هستید، اگر به دنبال درمان فوری باشید، شانس خوبی برای جلوگیری از افتادن دندان یا هر گونه عارضه دندانی بیشتر خواهید داشت. اگر فکر می کنید ممکن است دندان دائمی شما لق شده باشد ما می توانیم کمک کنیم. معمولاً دندان لقی که هنوز چسبیده است، دلایلی مانند بیماری پیشرفته لثه، دندان قروچه بیش از حد و آسیب فیزیکی به آن ناحیه دارد. شما به راحتی می توانید با مراجعه به یک دندانپزشک از علت آن مطلع شوید و تحت درمان قرار بگیرید تا با درمان آن، دندان خود را از خطر از دست رفتن نجات دهید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code