فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

بوی بد دهان یا بوی بد دهان یک مشکل شایع دهانی است که بسیاری از مردم در سراسر جهان با آن مواجه هستند. اکثر افراد صبح با بوی بد دهان از خواب بیدار می شوند. اما زمانی که بوی بد دهان، که تحت عنوان هالیتوزیس نیز شناخته می شود، در اعتماد به نفس و زندگی اجتماعی شما اختلال ایجاد می کند، زمان آن است که بفهمید علت آن چیست. اگر بوی بد دهان را تجربه می کنید و به نظر می رسد با رعایت بهداشت دهان و دندان از بین نمی رود، ممکن است بخواهید برای بررسی پوسیدگی ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا حفره ها باعث بوی بد دهان می شوند؟ و آیا روتین مراقبت از دهان شما به اندازه کافی قوی است که بوی بد دهان را از بین ببرد؟ آری! حفره ها یکی از دلایل شایع بوی بد دهان هستند. در اینجا آنچه ممکن است باعث بوی بد دهان شما شود و چگونه می توانید آن را درمان کنید، آورده شده است.

چه چیزی باعث بوی بد دهان می شود؟

بوی بد دهان ناشی از تجمع باکتری داخل دهان است. بر اساس یک بررسی، هنگامی که باکتری های خاصی در دهان با پروتئین های موجود در بزاق تعامل می کنند، ترکیبات گوگرد فرار ایجاد می کنند. ترکیبات گوگردی همان چیزی هستند که وقتی آن بو را استشمام می کنیم متوجه می شویم که زمان آن رسیده است که به سراغ یک قرص نعناع برویم. بر اساس بررسی ها، بوی بد دهان می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • بهداشت نامناسب دهان و دندان که اجازه می دهد بقایای مواد غذایی داخل دهان گیر کنند.
  • التهاب لثه و پریودنتیت
  • وجود باکتری روی زبان
  • مشکلات گوش، حلق و بینی، از جمله التهاب لوزه و سینوزیت
  • خشکی دهان
  • عادات شخصی، مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل
ارتباط بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها
ارتباط بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها

آیا حفره ها باعث بوی بد دهان می شوند؟

حفره ها سوراخ های کوچکی در دندان ها هستند که زمانی ایجاد می شوند که باکتری هایی که بین و روی سطح دندان شما زندگی می کنند شروع به تولید اسیدهایی می کنند که روی مینا و عاج دندان از بین می روند. این باکتری ها روی بقایای مواد غذایی زندگی می کنند که وقتی خوب مسواک نمی زنید و نخ دندان نمی کشید، در سوراخ ها و گوشه های دندان هایتان گیر می کنند.

در حالی که حفره ها مستقیماً باعث ایجاد بوی بد دهان نمی شوند، می توانند در ایجاد آن نقش داشته باشند. انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توضیح می دهد که وجود باکتری ها همان چیزی است که حتی پس از مسواک زدن کامل باعث بوی بد دهان می شود زیرا ممکن است مسواک شما به حفره های ایجاد شده توسط باکتری روی دندان شما نرسد شوند و تمیز نگه داشتن دهان و بوی بهتر دهان را دشوارتر می کنند. خوشبختانه بوی بد دهان ناشی از حفره ها به راحتی با مراجعه به دندانپزشک برطرف می شود.

اگر بوی بد دهان دارید، به این معنا نیست که حتماً حفره دندان دارید، اما ممکن است آنها را داشته باشید. به همین دلیل مهم است که باید به طور منظم مراجعات دندانپزشکی داشته باشید و اگر شک دارید که حفره دارید یا حساسیت یا درد دندان دارید، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

اگر پوسیدگی دارید، دندانپزشک به شما توصیه می کند که آن را برداشته و به خوبی درمان کنید تا از آسیب بیشتر به دندان و دندان های مجاور جلوگیری کنید. درمان های متداول برای حفره ها پر کردن دندان و درمان ریشه هستند. این درمان ها نه تنها مانع رشد بیشتر حفره می شوند، بلکه ساختار دندان و البته بوی بد دهان شما را نیز بهبود می بخشند.

پس از درمان حفره، رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است زیرا بهداشت نامناسب دهان در وهله اول عامل ایجاد حفره است. به این معنا که اگر به خوبی از سلامت دهان و دندان خود مراقبت کنید، از حفره ها جلوگیری می کنید و به نوبه خود، بوی بد دهان هیچ شانسی در دهان شما نخواهد داشت.

ارتباط بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها
ارتباط بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها

بوی بد دهان و حفره ها را مانند یک حرفه ای مدیریت کنید.

یکی از ساده ترین راه ها برای مدیریت و پیشگیری از بوی بد دهان و پوسیدگی، رعایت بهداشت دهان و دندان است. با مسواک زدن دو مرتبه در روز شروع کنید. مسواک زدن دندان ها به طور فیزیکی باعث زدوده شدن باکتری ها و ذرات غذای ایجاد کننده پوسیدگی می شود. همچنین باید به صورت روزانه نخ دندان بکشید تا باکتری های ماندگار و ذرات غذایی که بین دندان هایتان پنهان شده اند را از بین ببرید.

هر شب قبل از رفتن به رختخواب از نخ دندان استفاده کنید تا از انباشته شدن ذرات غذا بین دندان هایتان جلوگیری کنید.

هر از گاهی زبان خود را با خراش دادن تمیز کنید.

غذای سالم بخورید و از غذاهای حاوی قند فرآوری شده خودداری کنید.

مرطوب نگه داشتن دهان نیز برای بوی خوب دهان مهم است. ADA خاطرنشان می کند که جریان سالم بزاق یکی از بهترین دفاع ها در برابر بوی بد دهان است، زیرا دهان را شستشو می دهد. مطمئن شوید که مقدار زیادی آب می نوشید و با پزشک خود در مورد عوامل احتمالی کمک کننده به خشکی دهان، مانند مصرف برخی داروها، صحبت می کنید.

ارتباط بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها
ارتباط بوی بد دهان و پوسیدگی دندان ها

ADA توضیح می دهد که سیگار یکی دیگر از عوامل ایجاد بوی بد دهان است و همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد. از پزشک خود بخواهید استراتژی هایی را برای کمک به ترک سیگار ارائه دهد.

اگر از پروتز یا ابزار دهانی دیگری استفاده می کنید، توصیه می کنیم برای جلوگیری از بوی بد دهان، آنها را روزانه تمیز کنید. دستورالعمل های خاص دندانپزشک خود را برای تمیز کردن ابزار خود دنبال کنید.

در نهایت، مراجعه منظم به دندانپزشک تضمین می کند که دهان شما سالم می ماند. یک پاکسازی تخصصی دندان می تواند باکتری ها و مواد غذایی که ممکن است مسواک شما در منزل آنها از دست بدهد، را حذف کند. متخصص دندانپزشک شما همچنین پوسیدگی هایی که ممکن است حاوی باکتری های بد باشند را بررسی می کند. اگر حفره ای را تشخیص دهد، می تواند آنها را پر کند تا از بدتر شدن پوسیدگی جلوگیری کند.

بوی بد دهان می تواند یک دردسر واقعی باشد. در حالی که حفره ها مستقیماً باعث ایجاد بوی بد دهان نمی شوند، با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک خود می توانید از ایجاد بوی بد دهان و حفره جلوگیری کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code