فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

همه افراد ممکن است در یک بازه زمانی در طول عمر خود عادات بد دهانی پیدا کنند. این عادات بد می توانند شامل هر چیزی باشند، از عدم توقف کامل اتومبیل پشت چراغ قرمز گرفته تا انتخاب غذای ناسالم برای خوردن به جای گزینه های بهتر. آنها می توانند به بخشی از شخصیت هر فردی تبدیل شوند، و این می توانند واقعاً برای فرد آسیب زننده باشد.

وقتی عادات بد ما روی سلامت دهانی ما تأثیر می گذارند، نتایج می توانند فوق العاده دردناک باشند هم برای جسم ما و هم برای بودجه ما. با توجه به این موضوع، ما به فهرستی از این عادات رسیده ایم که می توانند به دهان آسیب وارد کنند و اگر می خواهید لبخند درخشان و دندان های سالم خود را حفظ کنید، باید تا حد امکان از آنها پرهیز نمایید.

کشیدن سیگار

شاید این یک عادت بد دهانی مشهود به نظر برسد که باید ترک شود، اما حدود ۲۰% از افراد هنوز هر روز چند نخ سیگار می کشند. کشیدن سیگار یکی از مخرب ترین عادات برای دهان است زیرا نه تنها می تواند منجر به تغییر رنگ دندان ها و بوی بد دهان شود بلکه می تواند موجب کاهش تراکم استخوان در ناحیه فک، تورم غدد بزاقی، بیماری لثه، و سرطان دهان شود.

ترک عادت سیگار کشیدن یکی از بهترین کارهایی است که افراد سیگاری می توانند انجام دهند تا به بهبود سلامت دهان خود کمک کنند. اما می دانیم سعی کردن برای ایجاد تغییر چقدر چالش برانگیز است، بنابراین آن را به تنهایی انجام ندهید. با یک پزشک، دوست، و خانواده مشورت کنید تا مؤثرترین راه برای پیروز شدن در این مسیر را بیابید.

عادات بد دهانی
عادات بد دهانی

مکیدن انگشت

کودکانی که انگشت می مکند با خطر کج شدن دندان های دائمی جدید خود مواجه هستند. وقتی انگشت همیشه به دندان هایی که در حال بیرون آمدن هستند فشار وارد می کند می تواند باعث شود دندان ها کج بیرون بیایند و بسته به اینکه چقدر کودکان دندان های خود را محکم می مکند، باعث بد شکلی سقف دهان خود خواهند شد.

مکیدن انگشت می تواند در نتیجه عوامل متعددی بروز یابد و مهم است نسبت به علل بنیادی آن حساس باشید. برخی کودکان به طور طبیعی وقتی بزرگ می شوند آن را ترک می کنند، در حالی که برخی دیگر می خواهند آن را متوقف کنند اما به این سادگی نمی توانند این کار را انجام دهند. در موارد حادتر کمک گرفتن از یک متخصص اطفال می تواند کمک کننه باشد.

گرچه دندانپزشکان همیشه نگران سلامت دندان های همه افراد هستند، اما مهم است به خاطر داشته باشید که سلامت ذهن نباید هرگز نادیده گرفته شود.

محکم مسواک زدن

هر روز دو مرتبه مسواک زدن در طول روز مهم است. اما اگر شما دندان های خود را خیلی محکم مسواک می زنید، ممکن است به دندان های خود آسیب بزنید.

محکم مسواک زدن می تواند به لثه ها آسیب بزند، و اغلب باعث تحلیل آنها شود، و می تواند موجب ساییدگی مینای دندان ها شود. اگر فرچه های مسواک شما ساییده شده اند احتمالاً محکم مسواک می زنید. فرچه ها باید به آرامی با دندان ها و لثه ها برخورد کنند بدون آنکه موجب قرمزی آنها شوند. یک راه خوب برای حصول اطمینان از اینکه محکم مسواک نمی زنید این است که از مسواک با فرچه های نرم استفاده کنید.

دندان قروچه و فشردن فک

دندان قروچه و فشردن فک ها می تواند به دندان ها آسیب زیادی وارد کند. اغلب افراد در موقعیت های پر استرس مانند رانندگی کردن یا در طول خواب، دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهند.

فشردن دندان ها روی یکدیگر یا براکسیسم (دندان قروچه) می تواند موجب ساییده شدن مینای دندان ها شود و می تواند دندان ها را در معرض پوسیدگی قرار دهد. دندان قروچه می تواند موجب بروز مسائلی مانند درد و ناراحتی شود که منجر به بروز نتایج ناخوشایندی مانند قفل شدگی فک و ترک خوردگی و لب پر شدگی دندان ها خواهد شد. با دندانپزشک خود راجع به گزینه هایی که می توانند در ترک این عادت بد به شما کمک کنند صحبت کنید، از جمله استفاده از محافظ دندان یا حتی ورزش های کاهش دهنده استرس.

عادات بد دهانی
عادات بد دهانی

جویدن یخ

خوردن یخ ممکن است آرام بخش باشد، اما متأسفانه می تواند به دندان ها آسیب جدی وارد کند. دندان های ما برای جویدن یخ طراحی نشده اند و و این کار می تواند موجب ترک و لب پر شدن دندان ها شود.

جویدن یخ با دندان ها می تواند می تواند موجب آسیب به مینای دندان ها شود و دندان ها را بدون محافظ خواهد کرد که مستعد پوسیدگی خواهند شد. قرار گرفتن دندان ها در معرض سرمای شدید یخ می تواند حساسیت دندان ها به یخ را بالا ببرد، چیزی که هیچ کس دوست ندارد آن را تجربه کند.

عادات بد دهانی
عادات بد دهانی

استفاده از دندان ها به عنوان ابزار

استفاده از دندان ها برای باز کردن درب بطری، بریدن برچسب های پارچه ای، و پاره کردن بسته بندی ها می تواند باعث وارد آمدن خسارات پر هزینه به دندان ها شود و راه بروز همه نوع مشکل را بوجود خواهد آورد.

ترک عادت استفاده از دندان ها به عنوان ابزار یکی از بهترین راهکارها برای محافظت از آنها در برابر شکستن و لب پر شده ای است که پوشش آنها از بین رفته است و در برابر پوسیدگی بدون محافظ مانده اند.

 

عادات بد دهانی
عادات بد دهانی

جویدن ناخن

جویدن مداوم ناخن می تواند به دندان ها و نیز ترمیم های دندانی آسیب بزند، علاوه بر این می تواند دهان را در معرض میزان زیادی باکتری هایی قرار دهد که زیر ناخن ها زندگی می کنند. جویدن هر چیزی غیر از غذا، خطر ترک خوردن و لب پر شدن دندان ها را بالا می برد، و باکتری هایی که وارد دهان می شوند احتمال عفونت و بیماری را بالا می برد. بیمار شدن ضرورتاً برای دندان ها بد نیست، اما مطمئناً خوشایند نیست.

جرعه جرعه شکر خوردن

اگر شما نیز جزء کسانی هستید که در طول روز نوشیدنی های مملو از قند را به جای آب انتخاب می کنید، پس شما پیوسته دندان های خود را در معرض قندهای مخرب قرار می دهید. باکتری های موجود در دهان از قند موجود در دهان تغذیه می کنند و منجر به بروز پلاک با سرعتی بالاتر از معمول می شوند. سپس این پلاک های دندانی به تارتار تبدیل می شوند که زدودن آنها دشوار است و اگر به درستی زدوده نشوند می تواند موجب پوسیدگی دندان ها و لثه ها شود. برای ترک عادت نوشیدن پیوسته آبمیوه ها، نوشیدنی های ورزشی، و نوشابه ها، گزینه هایی انتخاب کنید دهان شما را هیدراته کنند و سالم باشند، مانند آب.

نگهداشتن هر چیزی غیر از غذا داخل دهان

جویدن اشیائی مانند مداد و خودکار، نگهداشتن لبه لیوان بین دندان ها، مکیدن خلال دندان، و هر چیز دیگری که به دندان ها آسیب برساند از جمله عادات معمول هستند. جویدن و گاز زدن اشیاء خارجی به این معنا نیست که بودن آنها در دهان می تواند منجر به آسیب به ترمیم های دندانی و لب پر شدن و ترک خوردن دندان ها شود. انجام مداوم این کارها موجب ساییدگی دندان ها می شود و آنها را مستعد آسیب و پوسیدگی می کند.

مسواک با فرچه های سفت استفاده می کنید.

برخی افراد فکر می کنند هرچه فرچه های مسواک آنها سفت تر باشد، بهتر است. اما اینطور نیست، مخصوصاً برای افراد بزرگسال. با بالا رفتن سن، لثه ها از روی دندان ها کنار می روند و ریشه های دندان ها بدون پوشش می مانند، و اغلب موجب افزایش حساسیت دندان ها می شوند. ریشه ها با سمنتوم پوشانده شده اند که راحت تر از مینای دندان ساییده می شود. مسواکی که فرچه های خیلی سفتی دارد ممکن است موجب آسیب به لثه ها و در نتیجه آن، حساسیت دندان ها شوند. از دندانپزشک خود بپرسید چه نوع مسواکی برای حفظ سلامت دندان های شا مناسب تر است.

نخ دندان نمی کشید

کشیدن نخ دندان یکی از مهم ترین عادات سالم دندانی است، با این حال هنوز هم افراد زیادی آن را فراموش می کنند یا آن را نادیده می گیرند. اگر شما هم متهم به عدم انجام این مراقبت ساده دندانی هستید، باید بدانید تنها نیستید. گرچه مرتب مسواک زدن می تواند تأثیر خوبی روی زدودن پلاک های دندانی داشته باشد، اما مسواک زدن تنها می تواند به دو سوم از سطح دندان ها برسد، که به این معناست که پلاک هایی که منجر به بروز ژینژیویت می شوند یا تارتار می توانند روی یک سوم باقی مانده دندان انباشته شوند.

با حداقل یک مرتبه نخ دندان کشیدن در طول روز، قادر خواهید بود بوی بد دهان که در نتیجه باقی ماندن ذرات غذا بین دندان ها بوجود می آید را درمان کنید و حتی خطر بیماری ها را پایین بیاورد. اگر هنوز متقاعد نشده اید کشیدن نخ دندان ارزشش را دارد، به این توصیه دکتر مک دونالد دقت کنید که به بیماران خود می گفت: “مجبور نیستید همه دندان های خود را نخ دندان بکشید، تنها دندان هایی را نخ دندان بکشید که می خواهید آنها را نگه دارید”.

گاز گرفتن داخل گونه

گاز گرفتن تصادفی داخل گونه یا لب، بسیار شایع، و در عین حال دردناک و در بیشتر مواقع بی خطر است. گاز گرفتن داخل گونه ها زمانی مشکل آفرین می شود که دندان ها کج باشند، پروتزهای مصنوعی به شکلی بد داخل دهان قرار گرفته باشند، یا عادت جویدن عصبی داخل گونه (مانند جویدن ناخن) موجب گاز گرفتن دائم و آسیب مزمن داخل گونه ها شود. وجود مزمن زخم های دهانی می تواند منجر به بروز عفونت های جدی شود.

علاوه بر ناراحتی هایی که زخم های داخل دهان می توانند بوجود بیاورند، و احتمال بروز عفونت، این نگرانی هم وجود دارد که گاز گرفتن داخل گونه می تواند منجر به بروز سرطان های دهان شود. این نظریه وجود دارد که افرادی که داخل گونه های خود را گاز می گیرند، بیشتر مستعد بروز سرطان های دهانی هستند. شاید این هنوز به اثبات نرسیده باشد، اما زخم های دهانی چیزهایی هستند که مطمئناً همه افرد می خواهند آنها را از بین ببرند.

عادات بد دهانی
عادات بد دهانی

خوردن مداوم میان وعده

خوردن مدام در طول روز، مخصوصاً غذاها و نوشیدنی های قندی، دندان های شما را بیشتر در معرض خطر پوسیدگی قرار می دهد. وقتی می خورید، باکتری هایی که موجب پوسیدگی دندان ها می شوند از باقی مانده های غذا تغذیه می کنند، اسید تولید می کنند که پوسته بیرونی دندان ها را مورد حمله قرار می دهد. برای جلوگیری از بروز این اتفاق رژیم غذایی سالم تری داشته باشید تا برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری داشته باشید. اگر احساس می کنید لازم است میان وعده بخورید، مطمئن شوید قند و چربی آن پایین است. اگر اتفاقی یک خوراکی پر قند خوردید، پس از آن یک لیوان پر از آب بخورید تا باقی مانده های غذا شسته شوند.

می دانیم که برخی از این کارها بی فکرانه به نظر می رسند، و اینکه برخی از آنها بی فایده و غیر ضروری هستند. اما ما به شما قول می دهیم که اگر به این چند نکته گوش کنید و هر روز به آنها عمل کنید، در دراز مدت خوشحال تر خواهید بود.

تعویض دندان های از دست رفته یا شکسته پر هزینه و پر استرس است، بنابراین اگر می خواهید دندان های خود را در طول عمر سالم نگه دارید، به توصیه های دندانپزشک خود عمل کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code