فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

آیا عدم تقارن صورت در ناحیه خط فک نگران کننده است؟

گرچه هیچ چهره ای کاملاً متقارن نیست، اما افرادی که خط فک نامتقارنی دارند ممکن است نگران این موضوع باشند که این عدم تقارن چه تأثیراتی روی سلامت دهان آنها دارد. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا یاد بگیرید چه چیزهایی ممکن است موجب عدم تقارن چهره شما شوند، و اینکه آیا این حالت مشکل آفرین است یا خیر، و اینکه چگونه درمان می شود.

چه عواملی موجب بروز عدم تقارن صورت می شوند؟

صورت افراد با بالا رفتن سن به طور طبیعی می تواند بیشتر نامتقارن شود زیرا رشد استخوان های آنها در دوران بلوغ متوقف می شود اما رشد غضروف های آنها ادامه دارد. با این حال، علل احتمالی متعدد دیگری نیز وجود دارند که موجب بروز عدم تقارن صورت می شوند، مانند مشکلات ثانویه ای که برای سلامتی بوجود می آیند، عوامل سبک زندگی، و تروما.

بیماری ها و مشکلات سلامتی

افرادی که از هیپرتروفی عضلانی توده ای ایدیوپاتیک رنج می برند که باعث بزرگ شدن عضلات گونه ها می شود، می توانند عدم تقارن را تجربه کنند.

برخی شرایط مانند فلج بل ممکن است فلج شدن یک سمت صورت را تجربه کنند، بنابراین با حمایت سمت قوی تر دهان و استفاده بیشتر از آن و بزرگتر شدن عضلات آن در نتیجه استفاده، عدم تقارن صورت شما می توانند گسترش پیدا کند.

برخی بیماری های ستون فقرات (نخاع)، مانند تورتیکولی، می توانند باعث ایجاد شرایط غیر عادی در مهره ها و ماهیچه های گردن شوند، بنابراین باعث ایجاد واکنش زنجیره ای در نحوه نگهداشتن سر و نحوه استفاده از فک می شود. حتی اگر مشکل نخاعی ندارید، وضعیت نامناسب بدن که هرگز اصلاح نشده اند نیز می توانند زمینه ایجاد عدم تقارن صورت را در شما بوجود بیاورد.

عدم تقارن صورت
عدم تقارن صورت

عوامل سبک زندگی

فراورده های تنباکو حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند عروق خونی را منقبض کنند، که می تواند باعث شود گونه های شما حالت ارتجاعی خود را از دست بدهند. افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان و کاهش تارکم استخوان در ناحیه فک های خود قرار دارند، که می تواند تقارن صورت را تحت تأثیر قرار دهد.

حتی استفاده از تنها یک سمت صورت برای جویدن غذا می تواند موجب بروز عدم تقارن صورت شود، زیرا کاسپ های دندان ها در آن سمت بیشتر دچار ساییدگی خواهند شد و عضلات صورت نیز از نظر قدرت و استحکام دچار عدم تعادل خواهند شد.

تروما

اگر شما تصادفی داشته اید که به نوعی روی صورت شما تأثیر گذاشته است، فک ها شما ممکن است پس از بهبود غیر همسطح باشند. اگر پس از تصادف یا به علت نیاز به کشیده شدن، دندان های شما از دست بروند، استخوان در آن ناحیه دچار آتروفی می شود، بنابراین شکل صورت تغییر خواهد کرد.

عدم تقارن صورت
عدم تقارن صورت

چه زمانی عدم تقارن صورت مشکل آفرین است؟

برای برخی افراد، عدم تقارن صورت تنها روی ظاهر آنها تأثیر می گذارد و می تواند با فرایند های زیبایی برطرف شود. با این حال، اما اگر عدم تقارن صورت موجب بروز مشکلات عملکردی شود می تواند یک مشکل واقعی باشد. گاهی اوقات، عدم تقارن صورت حتی موجب بروز مشکل نمی شود، اما عارضه جانبی یک مشکل تشخیص داده نشده است، مانند آپنه خواب انسدادی یا اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJD).

برای مثال، افرادی که از هیپرتورفی عضله توده ای ایدیوپاتیک رنج می برند، نه تنها عدم تقارن دارند، بلکه معمولاً TMJD و براکسیسم (دندان قروچه) نیز دارند. افرادی که TMJD دارند ممکن است در غذا خوردن مشکل داشته باشند، درد فک، و صدای کلیک حین باز و بسته کردن مفاصل فک نیز داشته باشند. افرادی که از دندان قروچه رنج می برند، ممکن است مستعد پوسیدگی دندان باشند یا شکستگی های کوچک مینای دندان ناشی از ساییدگی زود هنگام دندان را تجربه کنند.

برخی تروماهای صورت نه تنها می توانند باعث عدم تقارن صورت شوند، بلکه شرایطی به نام انکیلوز (جوش خوردن) مفصل فکی گیجگاهی نیز ممکن است بروز پیدا کند. انکیلوز عبارت است از جوش خوردن مفصل فکی گیجگاهی با استخوان های فک، که باعث کاهش دامنه حرکات فک ها و خشکی آنها خواهد شد. اگر فرد هنور در دوران بلوغ باشد، این شرایط می تواند باعث عدم رشد کافی مندیبل (فک پایین) شود.

چه زمانی جراحی ارتوگناتیک گزینه خوبی برای درمان عدم تقارن صورت است؟

جراحی ارتوگناتیک، یا جاحی فک، معمولاً زمانی گزینه خوبی است که شما عدم تقارن شدید صورت یا مشکلات دندانی دارید که با درمان ارتودنسی یا دیگر فرایندهای دندانپزشکی قابل برطرف شدن نیستند. برای مثال، اگر به دلیل از دست رفتن دندان عدم تقارن دارید، پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت های دندانی، بدون هیچ مداخله جراحی دیگری، می توانند مشکلات شما را برطرف کنند.

اگر شما عدم تقارن شدید صورت ندارید، ممکن است دندانپزشک شما ابتدا روش های غیر تهاجمی را توصیه کند. برای مثال، اگر عدم تقارن صورت شما باعث بروز مشکلات مفصل فکی گیجگاهی شده است، ممکن است دندانپزشک درمان های زیر را به شما توصیه کند:

  • ماساژ داخل دهانی.
  • شل کننده عضلات مانند بوتاکس.
  • تزریق کورتیکو استروئیدها.
  • محافظ دندان یا دیگر ابزارهای دندانی.

اگر این نوع درمان ها هیچ کمکی به مدیریت درد نمی کنند، ممکن است جراحی فک در نظر گرفته شود.

هیچ جراحی فکی وجود ندارد که برای همه شرایط مناسب باشد. شرایط و علائم و نشانه های شما نوع جراحی که خواهید داشت را مشخص خواهد کرد.

اگر عدم تقارن صورت شما باعث بروز آپنه خواب شده است، ممکن است جراح شما جراحی جلو آوردن فک های بالا و پایین را انجام دهد. طی این جراحی، دندانپزشک هر دو استخوان فک های بالا و پایین را برش می دهد و آنها را جلو می آورد. مطالعات خواب قبل و بعد از جراحی که میزان اکسیژن خون را اندازه گیری کرده اند نشان می دهند که جراحی کمک کننده است.

اگر شما چیزی شبیه هیپرتروفی عضله توده ای دارید، پزشک شما ممکن است فک ها را مانند درمان آپنه خواب جلو نیاورد. در عوض، او ممکن است عضله بزرگ شده را بردارد و یا استخوان بزرگ شده در فک پایین را صاف کند و تغییر شکل دهد.

هر جراحی فکی که برای درمان عدم تقارن صورت شما انتخاب شود، نیاز به طراحی زیادی خواهد داشت. لازم است بارها به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندانپزشک بتواند تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، قالب ها، و اندازه گیری های سر شما را انجام دهد.

علاوه بر این ممکن است لازم باشد قبل از جراحی تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرید تا دندان های شما صاف و یکدست شوند. و مانند هر جراحی اصلی دیگری، لازم خواهد بود دوره ای را دور از محل کار و تحصیل سپری کنید تا بهبود کافی صورت گیرد، مخصوصاً اگر روی فک شما سیم کشی شده است و نیاز است رژیم غذایی مایع را رعایت کنید.

5/5 (1 نظر)

پاسخ بدهید

*

code