حفره ها یا پوسیدگی های دندانی بخش های آسیب دیده دندان هستند که به شکل یک حفره کوچک یا مجرای ریز در می آیند. این حفره ها ریز اگر درمان نشده باقی بمانند به تدریج بزرگ تر می شوند. پر کردن دندان یکی از متداول ترین فرایندها برای درمان حفره های دندان است، که در آن دندانپزشک ابتدا پوسیدگی را از روی دندان پاک می کند و سپس آن را با موادی مانند طلا، آمالگام نقره، پرسلن، یا کامپوزیت پر می کند. گرچه پر کردن دندان روشی کاملاً بی خطر، ساده، و مؤثر برای درمان حفره های دندان ها است، اما تجربه کردن مقداری درد، ناراحتی، و حساسیت داخل و اطراف منطقه پر شده دندان، به مدت چند روز یا چند هفته بعد از بین رفتن اثر داروی بی حسی اصلاً بعید و غیر عادی نیست.

چرا پر کردن دندان ها باعث حساسیت آنها می شود؟

معمولاً، حساسیت پس از چند روز از بین می رود، اما اگر بیشتر از چند روز طول بکشد، ممکن است به دلیل مشکلات بنیادی باشد و ممکن است نیاز باشد برای اصلاح آن یک مرتبه دیگر مراجعه به دندانپزشک مراجعه کنید. در زیر به برخی از دلایلی می پردازیم که می توانند پس از پر کردن دندان باعث حساسیت دندان شوند.

درد ارجاعی

اصطلاح “درد ارجاعی” به ناراحتی موقتی اشاره دارد که در هر یک از دندان های اطراف و دندانی غیر از خود دندان پر شده اشاره دارد. شما می توانید به آن به عنوان احساس تأسف دندان های دیگر برای دندان پر شده خود و تمایل آنها برای ملحق شدن به آن نگاه کنید. خبر خوب اینکه در اکثر موارد، این احساس صرفاً چیزی است که تحت عنوان عادت کردن شناخته می شود و هر گونه ناراحتی که احساس می شود باید ظرف مدت ۳تا ۷ روز از بین برود. در این فاصله زمانی، هر گونه ناراحتی معمولاً می تواند با داروهای مسکن بدون نسخه تحت کنترل درآید. با این حال، در صورت داشتن هر گونه نگرانی، شما تنها می توانید با دندانپزشک خود در مورد آن گفتگو کنید.

قرار گیری نادرست بایت

یکی از شایع ترین دلایل حساسیت زمانی است که پر شدگی به خوبی و به صورت یکدست روی دندان قرار نمی گیرد یا خیلی بلند است و وقتی دهان بسته می شود و دندان ها برای جویدن غذا روی یکدیگر قرار می گیرند، فشار اضافی روی دندان وارد می کند. لازم است دندانپزشک اطمینان حاصل کند که پر شدگی در راستای دندان های دیگر قرار گرفته است. حساسیت جزئی هنگام جویدن کاملاً طبیعی است و پس از مدت کوتاهی خود را اصلاح خواهد کرد، اما اگر ادامه پیدا کند یا احساس کنید ناراحتی شدید است یا افزایش پیدا می کند، برای اصلاح پر شدگی باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

پالپیت

دندانپزشک از دریل برای پاکسیازی بخش های پوسیده از سطح دندان استفاده می کند. دریل گرما ایجاد می کند که می تواند باعث آزردگی و التهاب الپ دندان شود، و منجر به بروز پالپیت شود. گرچه این در مورد پر شدگی های جزئی بعید است، اما اگر حفره خیلی عمیق باشد، دندان چندین پر شدگی داشته باشد، یا به دلیل تروماهای دندانی می تواند اتفاق بیفتد. پالپیت بازگشت پذیر به التهاب خفیف اشاره دارد، که در آن دندان خود را بهبود می دهد. در مورد پالپیت بازگشت ناپذیر، برای نجات دندان لازم است درمان ریشه انجام شود.

واکنش های آلرژیک

برخی افرادی که به نقره حساسیت دارند، ممکن است حساسیت های آلرژیک به مواد پر کننده دندان نشان دهند و موجب بروز حساسیت شوند. اگر محل پر شدگی دندان احساس خارش داشته باشد یا بثورات پوستی بوجود آمدند، با دندانپزشک تماس بگیرید تا مواد پر کننده دندان را برای شما تعویض کند. روش دیگر برای پرهیز از آن این است که قبل از درمان این موضوع را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

انواع مختلف پر شدگی ها

برخی افراد وقتی با دو نوع ماده مختلف دو دندان متفاوت را پر کرده اند، ممکن است دچار حساسیت شوند. برای مثال، وقتی دندانی که با نقره پر شده است با دندانی تماس پیدا کند که با ماده دیگری پر شده است، ممکن است موجب بروز احساسات عجیبی شود.

پر شدگی لق یا ترک خورده

پر شدگی که ترک خورده، لق شده، یا به خوبی قرار نگرفته است، می تواند دلیل پشت حساسیت باشد. اگر هر یک از اینها را احساس کردید، برای چکاپ و مراجعه به دندانپزشک وقت بگیرید.

درد ضربان دار

یکی از بدترین اشکال دندان درد درد ضربان دار است. اگر شما قبلاً آن را تجربه کرده باشید، می دانید که چندان خوشایند نیست و در برخی موارد می تواند ناتوان کننده باشد و زندگی را طاقت فرسا کند. در مورد دندان های پر شده این احساس نادر است. با این حال، زمانی می تواند این اتفاق رخ دهد که حفره مورد نظر عمیق شده باشد. هر گونه دردی که احساس شود می تواند نشان دهنده این باشد که بافت های دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته اند چندان سالم نیستند و در برخی موارد، حفره های عمیق حتی می توانند منجر به از دست رفتن عصب دندان نیز شوند. در این صورت، احتمال اینکه دندان شما نیاز به پر شدن داشته باشد تا بتواند نجات پیدا کند خیلی زیاد خواهد بود.

محرک های حساسیت دندان

برخی محرک هایی که می توانند موجب بروز حساسیت های موقت داخل و اطراف منطقه دندان پر شده شوند عبارتند از خوراکی ها و نوشیدنی های سرد، نوشیدنی های داغ، خوراکی های اسیدی و قندی، و برخورد هوا به دندان ها حین تنفس از راه دهان.

حساسیت دندان پس از پر کردن دندان هم دردسر آفرین و هم ناراحت کننده است. اما شما با مصرف داروهای بدون نسخه، پرهیز از محرک های شایعی که در بالا به آنها اشاره شد، جویدن با سمت دیگر دهان، استفاده از خمیر دندان ها و مسواک هایی که به صورت ویژه برای دندان های حساس طراحی شده اند، و نیز دو مرتبه مسواک زدن آرام و نخ دندان کشیدن در طول روز به راحتی می توانید آن را مدیریت کنید.