فرایند درمان ریشه نمی تواند بدون تزریق بی حس کننده های موضعی انجام شود، دارویی که برای بی حس کردن دندان و ناحیه اطراف آن استفاده می شود. برخی از بی حس کننده های موضعی خاص برای استفاده در بیماران بارداری که تحت درمان ریشه توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده و توصیه می شوند.

درمان ریشه راهکاری است که می تواند دندان هایی که به شدت عفونی و ملتهب شده اند را از خطر کشیدن نجات دهد. اغلب این درمان اگر در دوران بارداری انجام شود می تواند سر و صدا ایجاد کند!

در طول دوران بارداری زنان تحت تأثیر تغییرات هورمونی زیادی قرار می گیرند که تبدیل به عاملی برای ایجاد مشکلات دندانی می شود. با این حال، بارداری به خودی خود هیچ مشکل جدیدی ایجاد نمی کند، اما در صورت وجود مشکل دندانی، می تواند باعث تشدید آن شود. این می تواند وضعیت دندان ها را بدتر کند و اغلب منجر به لزوم انجام درمان ریشه می شود.

بسیاری از زنان باردار با این تفکر که این درمان روی جنین تأثیر می گذارد نگران هستند. متخصصان زنان و زایمان توصیه می کنند که از هر شرایطی که می تواند جنین در حال رشد را در معرض خطرات نامطلوب قرار دهد، کاملاً پرهیز کنید و یا آن را به حداقل برسانید. اگرچه، مطمئن ترین شرط این است که تمام کارهای دندانپزشکی را برای مدتی لغو کنید. این نگرانی زمانی بوجود می آید که مانند فرایند سفید کردن دندان ها به تعویض انداختن درمان ریشه امکان پذیر نباشد.

عصبکشی در بارداری

خطرات همراه با درمان ریشه طی دوران بارداری

بی حسی

گرچه داروهای بی حس کننده ای که اندودنتیست ها تجویز می کنند برای زنان باردار بی خطر هستند، اما مقدار ماده بی حس کننده ای که تزریق می شود می تواند باعث بروز نگرانی شود. در صورتی که دوز اولیه تزریق شده کافی نباشد، دندانپزشک ممکن است مقدار دیگری تزریق کند تا بیمار احساس آرامش کند. درد ناشی از درمان استرس را تحریک می کند و می تواند از مقداری ماده بی حس کننده بیشتر، برای جنین بسیار مضرتر باشد.

مواد شیمیایی مورد استفاده

ثابت شده است که نه مایع تمیز کننده ای که در طول درمان استفاده می شود، یعنی سدیم هیدروکلراید یا سفید کننده، و نه اجزاء تشکیل دهنده آن برای جنین مضر نیستند.

تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس

برای انجام یک درمان ریشه موفق، دندانپزشک باید درک خوبی از وخامت عفونت و شکل داخلی دندان و کانال های مربوطه آن داشته باشد. بدست آوردن چنین اطلاعات مهم و ضروری با گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس امکان پذیر است. اگر گفته کالج رادیولوژی آمریکا را باور کنیم، هیچ اشعه ایکسی که برای اهداف تشخیصی استفاده می شود چنین دوز تابشی ندارد که آنقدر زیاد باشد که روی جنین در حال رشد تأثیر منفی داشته باشد. علاوه بر این، اشعه ایکس به دهان تابانده می شود و هیچ ارتباطی با شکم ندارد. با این حال، دندانپزشکان برای ایمن نگهداشتن بیماران و عدم وجود هر گونه عارضه جانبی، از روپوش های سربی استفاده می کنند که مانع رسیدن اشعه ایکس به شکم می شوند.

اگر از انجام درمان ریشه طی بارداری پرهیز شود چه خطراتی وجود خواهد داشت؟

در صورتی که دندانپزشک حتی پس از آگاه شدن از وضعیت بارداری، انجام درمان ریشه را به شما توصیه کند، به این معنا است که خطر به تعویق انداختن درمان ریشه بیشتر از انجام درمان ریشه در طول بارداری است.

درد شدید

شرایط آبسه دندان نیاز به درمان فوری ریشه دندان دارد و عموماً دندان درد شدیدی را در پی خواهد داشت. درد بی وقفه در تمام مراحل بارداری می تواند وضعیت بسیار استرس زایی بوجود بیاوردکه ممکن است به طور بالقوه بر مادر و کودک در این مقطع حساس تأثیر منفی بگذارد.

عفونت

عفونت دندان علتی است که باعث می شود انجام درمان ریشه طی بارداری ضروری باشد. توصیه می شود برای درمان عفونت باید هر چه سریع تر اقدام کنید تا از بروز مشکلات بیشتر حتی در طول بارداری پرهیز کنید. اگر این عفونت درمان نشود می تواند تهدیداتی برای بارداری بوجود بیاورد.

عصبکشی در بارداری

بهترین راهکار برای درمان ریشه در طول دوران بارداری

بر اساس نظر متخصصان زنان و زایمان، سه ماهه نخست بارداری برای رشد جنین حیاتی تلقی می شود. هر گونه درمانی که در سه ماهه نخست اجتناب پذیر باشد عمدتاً با هدف دفع هر گونه تهدیدی، به سه ماهه بعدی موکول خواهد شد. در صورت بحرانی بودن وضعیت دندانی مادر، لازم خواهد بود دندانپزشک تا جایی که امکان دارد به درستی آبسه دندان را پاکسازی کند و همه مایع عفونی را تخلیه کند تا دردهای بیمار را تسکین دهد.

در سه ماهه بعدی بارداری، تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس می تواند گرفته شود تا فرایند درمان ریشه ادامه پیدا کند. در صورت امکان، درمان نهایی می تواند تا پس از زایمان به تعویق بیفتد. توصیه می شود اگر در این مرحله با هر گونه مشکل دندانی روبرو شدید، باردار بودن خود را به دندانپزشک اطلاع دهید زیرا این امر به دندانپزشک این امکان را می دهد تا وند و زمان مناسب را برای پیشبرد درمان تعیین کند.

نکاتی برای پیشگیری از نیاز به درمان ریشه طی بارداری

روش ایده آل برای از بین بردن هر گونه خطر قرار گرفتن تحت درمان اندودانتیک در طول بارداری حفظ بهداشت خوب دهان و دندان ها در طول این دوره است. برخی نکات ساده برای دستیابی به این هدف عبارتند از دنبال کردن روتین های بهداشتی دهان، مسواک زدن منظم دندان ها حداقل دو مرتبه در طول روز، نخ دندان کشیدن منظم، داشتن رژیم غذایی متعادل، مصرف محدود قند، و چکاپ ها و پاکسازی های منظم دندانی در طول این دوره.

اینها برخی از نکات و عوامل خطرساز مربوط به زنان باردار هستند که در صورت قرار گرفتن تحت درمان ریشه وی را تهدید می کنند. با این وجود، هیچ خطر عمده ای وجود ندارد و رویکردهای ایمن کافی برای بررسی در این مرحله وجود دارند. کافی است این نکات را رعایت کنید و به راحتی می توانید از یک زندگی سالم توام با شادی لذت ببرید.