فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

فلوئوروزیس عارضه ای است که منجر به ایجاد لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان ها می شود. این به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید در سال های اولیه زندگی ایجاد می شود، زمانی که دندان های دائمی در حال رشد هستند. فلوئوروزیس یک نگرانی زیبایی است و برای سلامتی مضر نیست. اما درمان هایی وجود دارند که می توانند این مشکل را برطرف کنند.

فلوئوروزیس چیست؟

فلوئوروزیس یک مشکل زیبایی دندانی است که با لکه های سفید یا قهوه ای روی دندان های شما مشخص می شود. این لکه ها می توانند از لکه های سفید ریز که تقریباً قابل توجه نیستند تا لکه های قهوه ای تیره که به وضوح قابل مشاهده هستند متغیر باشند.

فلوئوروزیس چه افرادی را تحت تأثیر قرار می دهد؟

فلوئوروزیس دندانی افرادی را تحت تأثیر قرار می دهد که در طول سنین رشد، قبل از رشد دندان های دائمی خود، بیش از حد در معرض فلوراید قرار گرفته اند. کودکان ۸ ساله یا کمتر در معرض خطر ابتلا به فلوئوروزیس قرار دارند. دندان هایی که قبلا روییده اند (رشد کرده اند) نمی توانند به فلوئوروزیس دچار شوند.

فلوئوروزیس چقدر شایع است؟

فلوئوروزیس خفیف نسبتاً شایع است و از هر ۴ آمریکایی بین ۶ تا ۴۹ ساله، ۱ نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. فلوئوروزیس متوسط ​​تا شدید بسیار کمتر شایع است.

آیا فلوئوروزیس دندان ها را ضعیف می کند؟

خیر. فلوئوروزیس دندانی هیچ تاثیری روی سلامت یا عملکرد دهان ها ندارد. در حقیقت، افراد مبتلا به فلوئوروزیس در واقع در برابر حفره ها مقاوم تر هستند. این کشف همان چیزی است که مقامات بهداشتی را بر آن داشت تا فلوراید را در سطح ایمن به منابع آب عمومی وارد کنند. به این معنا که منابع آب عمومی فلوراید کافی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان دارند، اما آنقدر نیست که باعث ایجاد فلوئوروزیس شود. (توجه: بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ۷/۰ میلی گرم فلوراید در هر لیتر آب مقدار توصیه شده است.

فلوئوروزیس چه علائمی دارد؟

تغییر رنگ دندان تنها نشانه فلوئوروزیس است. تغییر رنگ بسته به شدت شرایط شما می تواند متفاوت باشد. دندانپزشکان از عبارات زیر برای طبقه بندی فلوئوروزیس استفاده می کنند:

  • پرسش برانگیز: چند لکه سفید بسیار روشن و لکه های سفید رنگ.
  • خیلی خفیف: نواحی سفید روشن که کمتر از ۲۵ درصد از سطوح دندان شما را می پوشانند.
  • خفیف: نواحی سفید روشن که کمتر از ۵۰ درصد از سطوح دندان شما را می پوشانند.
  • متوسط: نواحی سفید یا قهوه ای روشن که بیشتر از ۵۰ درصد از سطوح دندان شما را می پوشانند.
  • شدید: لکه های سفید، قهوه ای روشن یا قهوه ای تیره که تمام سطوح دندان را تحت تأثیر قرار می دهند. دندان های شما همچنین ممکن است دارای حفره ( فرو رفتگی های کوچک در مینای دندان) باشند.

در موارد خفیف، تغییر رنگ دندان می تواند آنقدر خفیف باشد که هیچ کس به جز دندانپزشک شما نتواند متوجه آن شود. اما اگر فلوئوروزیس روی اعتماد به نفس یا عزت نفس شما تأثیر منفی داشته باشد، درمان های زیبایی دندانپزشکی می توانند به شما کمک کنند.

فلوئوروزیس یا فلور زدگی
فلوئوروزیس یا فلور زدگی

فلوئوروزیس به چه دلایل بروز می یابد؟

فلوئوروزیس دندانی زمانی اتفاق می افتد که در حالی که دندان های دائمی کودک هنوز زیر لثه های او در حال شکل گیری هستند، به طور مداوم فلوراید بیش از حد ببلعد. این شامل نوشیدن آب حاوی فلوراید زیاد یا بلعیدن خمیر دندان حاوی فلوراید است.

فلوئوروزیس دندانی در افراد بزرگسال رخ نمی دهد. این فقط دندان هایی را تحت تأثیر قرار می دهد که هنوز در زیر لثه در حال رشد هستند.

فلوئوروزیس چگونه تشخیص داده می شود؟

دندانپزشک شما می تواند فلوئوروزیس را در طول معاینات معمول دندانپزشکی تشخیص دهد.

آیا فلوئوروزیس از بین می رود؟

لکه های فلوئوروزیس با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین نمی روند. تنها راه خلاص شدن از شر فلوئوروزیس، درمان های زیبایی دندانپزشکی مانند باندینگ دندان، ونیرها یا روکش های دندانی است. این درمان ها در بخش زیر بیشتر مورد بررسی قرار می گیرند.

فلوئوروزیس یا فلور زدگی
فلوئوروزیس یا فلور زدگی

چگونه می توان از شر فلوئوروزیس خلاص شد؟

فرایندهای دندانپزشکی زیبایی وجود دارند که می توانند فلوئوروزیس را برطرف کنند. بهترین روش درمانی برای شما، به عوامل مختلفی از جمله شدت فلوئوروزیس، بودجه شما و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. درمان های متداول فلوئوروزیس عبارتند از:

  • سفید کردن دندان ها. دندانپزشک شما ژل بلیچینگ را برای مدت زمان از پیش تعیین شده روی دندان های شما اعمال می کند. این ژل مینای دندان های شما را روشن می کند تا با فلوئوروزیس ترکیب شود. در حالی که سفید کردن دندان گزینه ای برای موارد خفیف فلوئوروزیس است، درمان های دیگر ممکن است برای شما مناسب تر باشند.
  • باندینگ دندان. طی این فرایند، دندانپزشک شما از رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای پوشاندن لکه های فلوئوروزیس استفاده می کند. سپس دندان های شما شکل داده و پولیش می شوند تا نتایج طبیعی به نظر برسند.
  • ونیرهای دندانی. روکش ها که از رزین یا پرسلن ساخته شده اند، پوسته های نازکی هستند که به سطوح جلوی دندان های شما می چسبند. روکش ها به صورت سفارشی ساخته می شوند، بنابراین برای دستیابی به تناسب و اندازه مناسب باید از دندان ها قالب گیری شود.
  • روکش های دندانی. مانند ونیرها، روکش ها نیز به صورت سفارشی ساخته می شوند. با این حال، این نوع ترمیم دندان روی کل دندان شما قرار می گیرد. دندانپزشک باید مقداری از مینای دندان طبیعی شما را بتراشد تا روکش به درستی قرار بگیرد.
  • میکروابریژن مینای دندان. طی این فرایند، دندانپزشک شما لایه کوچکی از مینای دندان را بر می دارد. این فرایند به از بین بردن بسیاری از لکه های فلوئوروزیس کمک می کند. اغلب، دندانپزشک شما به دنبال میکروابریژن مینای دندان، سفید کردن دندان را انجام می دهد، تا رنگ دندان شما حتی یکنواخت تر شود.
فلوئوروزیس یا فلور زدگی
فلوئوروزیس یا فلور زدگی

چگونه می توان خطر ابتلا به فلوئوروزیس را در کودک کاهش داد؟

برای کاهش خطر فلوئوروزیس در فرزند خود، از میزان فلورایدی که دندان های کودک در معرض آن قرار می گیرند آگاه باشید. در مورد قوانین فلورایده کردن آب آشامیدنی در منطقه خود اطلاعاتی کسب کنید یا آب چاه خود را از نظر سطح فلوراید آزمایش کنید. در حالی که نمی خواهید فرزند شما در معرض فلوراید بیش از حد قرار گیرد، باید مطمئن شوید که هنگام رشد دندان های او به اندازه کافی فلوراید دریافت می کند. مقدار مناسب فلوراید برای سلامت دهان و دندان های کودک شما مهم است.

علاوه بر این، شما باید:

  • مطمئن شوید که کودک شما به جای قورت دادن خمیر دندان آن را بیرون می ریزد.
  • مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین و اسیدی را برای کودک خود محدود کنید.
  • عادات خوب بهداشت دندان را با کودک خود تمرین کنید.
  • حداقل هر شش ماه یک مرتبه کودک خود را برای معاینات معمول دندانپزشکی نزد دندانپزشک ببرید.

مبتلا به فلوئوروزیس چه انتظاری می توانند داشته باشند؟

فلوئوروزیس برای سلامت دندان ها یا سلامت عمومی شما مضر نیست. از نقطه نظر پزشکی، شما به درمان نیاز ندارید. اما اگر فلوئوروزیس باعث خجالت زده شدن یا پایین آمدن اعتماد به نفس شما می شود، دندانپزشکی زیبایی می تواند به طور چشمگیری لبخند شما را بهبود بخشد و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر از لکه های فلوئوروزیس خجالت می کشید یا نسبت به آن حساس هستید، یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود تعیین کنید. آنها می توانند با جزئیات در مورد گزینه های درمانی شما صحبت کنند.

سخن پایانی

فلوئوروزیس دندان یک عارضه بی ضرر است، اما می تواند زیبایی ظاهری لبخند شما را کاهش دهد. اگر تغییر رنگ دندان باعث خجالت یا کاهش اعتماد به نفس شما می شود، برای ملاقات با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید. آنها در مورد اهداف زیبایی شما با شما صحبت خواهند کرد و یک طرح درمانی مناسب برای شما طراحی خواهند کرد.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code