فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

ظاهر شدن اولین دندان کودک هیجان انگیز است، اما بعد از آن چه؟ از این لحظه به بعد، برای مراقبت از دندان های فرزند خود و آموزش عادات خوب به او، کارهایی هستند که باید انجام دهید. این یک مسئولیت بزرگ است، اما ما اطلاعات زیادی داریم که می توانند در انتخاب های درست برای خانواده خود به شما کمک کنند.

ما در این مقاله به پرسش های متداول والدین در مورد مراقبت از دندان های نوزادان و کودکان در زمینه های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • دندان شیری و دندان دائمی
  • دندان درآوردن
  • تمیز و سالم نگه داشتن دندان های کودک
  • انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب
  • اگر متوجه مشکلی در دندان آنها شدید چه باید بکنید؟
  • بردن بچه ها نزد دندانپزشک

سلامت دهان و دندان های کودکان

اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد نحوه مراقبت از دندان های کودک خود هستید، از اینجا شروع کنید. به طرز تکان دهنده ای، درصد بالایی از کودکان پوسیدگی دندان دارند. اگر نمی خواهید فرزندتان یکی از آنها باشد یا می خواهید بدانید چگونه از آسیب بیشتر به دندان های کودک خود جلوگیری کنید، ما توصیه ها و نکات بسیار خوبی داریم. همچنین می توانید در مورد مشکلات شایعی که دندان ها و دهان کودکان را تحت تأثیر قرار می دهند اطلاعاتی کسب کنید.

مراقبت دندانی کودکان و نوزادان
مراقبت دندانی کودکان و نوزادان

از دندانپزشک بپرسید: چگونه می توان از دندان های کودک مراقبت کرد؟

گام های بهداشتی دهان و دندان برای دندان های شیری را به محض مشاهده اولین دندان داخل دهان کودک خود آغاز بردارید. پس از بیرون آمدن اولین دندان شیری از درون لثه، از انگشت یا مسواک لثه انگشتی استفاده کنید تا آن دندان شیری را به آرامی مسواک بزنید. این امر بویژه پس از شیر دادن یا بعد از گرفتن شیشه شیر از نوزاد بسیار مهم است، زیرا قند شیر می تواند باعث پوسیدگی دندان های شیری شود. برای داشتن دندان های شیری سالم باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • با عدم گذاشتن شیشه شیر داخل دهان نوزاد در طول شب یا هنگام خواب، از بوجود آمدن سندروم پوسیدگی دندان ها با شیشه شیر خودداری کنید. مکیدن در تمام طول شب، دندان ها را پیوسته در معرض قندهایی قرار می دهد که باعث ایجاد پوسیدگی می شوند. این پوسیدگی آنقدر آسان رخ می دهد که به آن “پوسیدگی دندان بچه با شیشه شیر” می گویند.
  • از یک مسواک مخصوص نوزادان متناسب با اندازه دهان کودک استفاده کنید. برای مسواک زدن از مقدار کمی خمیر دندان حاوی فلوراید (به اندازه برنج) استفاده کنید.
  • بعد از غذا خوردن، دندان ها و لثه های نوزاد را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا پلاک های انباشته شده کاهش یابند.
  • دندان ها را قبل از خواب، بعد از شیردهی از سینه مادر یا شیر دادن با شیشه شیر مسواک بزنید.
  • برای ویزیت های دندانپزشکی نوزادان هر دو سال یک مرتبه بعد از ۱ سالگی، برنامه ریزی کنید.

دندان های شیری

آنها در مجموع ۲۰ عدد هستند که هر فک دارای ۴ دندان پیشین جانبی و مرکزی (در جلو برای گاز زدن)، ۲ دندان نیش (نوعی برای گاز زدن) و ۴ دندان مولر (در پشت برای جویدن) است.

حدود ۱ درصد از کودکان در حالی به دنیا می آیند که یک یا چند دندان شیری خود را ندارند که به آن هیپودنشیا گفته می شود. آنها همچنین می توانند دندان های اضافی داشته باشند که تحت عنوان هایپردنشیا شناخته می شود. هر دوی این شرایط دندان‌های دائمی را بیشتر از دندان های شیری تحت تأثیر قرار می دهند.

دندان پستانکی

پستانک ها ذاتاً بد نیستند و در واقع به بسیاری از والدین کمک می کنند تا نوزادان بد اخلاق را آرام کنند. تا زمانی که والدین از استفاده طولانی مدت از پستانک توسط نوزاد خودداری کنند، نباید هیچ اثر ماندگاری روی دندان ها داشته باشد. با این حال، در برخی از نوزادان چیزی به نام دندان های پستانکی ایجاد می شود که شامل شرایط مختلفی مانند دندان های کج، دندان های فشرده یا حتی ناهمراستایی فک است.

مراقبت دندانی کودکان و نوزادان
مراقبت دندانی کودکان و نوزادان

دندان قروچه نوزاد

دندان قروچه در کودکان بسیار شایع است، بخصوص در شب، اما تا زمانی که تمام دندان های کودک بیرون بیایند، این دندان قروچه باید متوقف شود. این می تواند پاسخی به درد دندان درآوردن باشد، اما ممکن است با استرس یا بیش فعالی نیز مرتبط باشد.

اگر هر یک از موارد زیر با دندان قروچه همراه هستند، آن را به دندانپزشک او یادآور شوید:

  • بیدار شدن با درد صورت یا فک
  • بیدار شدن مکرر به دلیل دندان قروچه
  • نشانه های فرسایش
  • هر چیز دیگری که برای شما غیر طبیعی به نظر می رسد.

فاصله بین دندان های شیری

فاصله اندک بین دندان های شیری طبیعی است. ظاهر شدن دندان چهارم قبل از دندان سوم طبیعی است، بنابراین بیشتر نوزادان برای مدتی بین دندان های دوم و چهارم فاصله دارند.

اما در مورد شکاف ها پس از رویش همه آنها چطور؟ شکاف ها بخصوص بین دندان های جلوی فک بالای کاملاً طبیعی هستند و با بزرگ شدن فک فرزندتان ممکن است بیشتر متوجه آن شوید.

وقتی دندان های دائمی که بزرگتر هستند وارد می شوند، ممکن است همه چیز تغییر کند. اما حتی اگر کودک شما هنوز شکاف یا دیاستما داشته باشد، این مشکل به راحتی با بریس ها قابل درمان است.

در عین حال، هنگام مسواک زدن توجه ویژه ای داشته باشید زیرا به راحتی غذا در شکاف های کوچک گیر می کند.

رشد کج دندان ها

اگر اولین دندان کودک شما کاملاً صاف نیست، زیاد نگران نباشید. ممکن است به مرور زمان خود را اصلاح کنند و حتی اگر این کار را نکنند، کج بودن دندان های شیری لزوماً به معنای کج بودن دندان های دائمی نیست.

مراقبت دندانی کودکان و نوزادان
مراقبت دندانی کودکان و نوزادان

انتخاب مسواک و خمیر دندان

اگر نمی دانید چه زمانی مسواک زدن دندان های کودک را شروع کنید، پاسخ ساده است: به محض ظاهر شدن اولین دندان. در واقع، شما حتی می توانید قبل از رویش اولین دندان، مسواک زدن لثه های آنها را با یک مسواک انگشتی سیلیکونی شروع کنید. این باعث می شود که آنها به این احساس عادت کنند، بنابراین در هنگام نیاز به مسواک زدن، کمتر مقاومت می کنند.

آیا نمی دانید کدام خمیر دندان و مسواک برای کودک یا فرزند شما مناسب است؟ گرچه مهم ترین چیز این است که بدانید چگونه دندان های آنها را به درستی مسواک بزنید و به آنها کمک کنید تا زمانی که خودشان بتوانند این کار را انجام دهند، محصولاتی که استفاده می کنید نیز می توانند تفاوت ایجاد کنند. اطمینان حاصل کنید که مسواک کودک شما دارای سر کوچک و موهای بسیار نرم است.

نحوه مسواک زدن دندان های شیری

هنگامی که به مسواک و خمیر دندان مناسب مجهز شدید، شما آماده مسواک زدن هستید. در اینجا برای شما توضیح می دهیم چگونه:

  • آنها را دو مرتبه در روز مسواک بزنید: یک بار قبل از خواب و یک بار دیگر در طول روز.
  • از حرکات دایره ای کوچک برای مسواک زدن تمام سطوح هر دندان استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که کودک شما خمیر دندان اضافی را به جای قورت دادن، بیرون می ریزد.
  • بعد از آن دهان را با آب شستشو ندهید، زیرا مقداری از فلوراید موجود در خمیر دندان را از بین می برد.
  • زمانی که کودک شما همه دندان های خود را دارد، باید هر بار به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید.
  • به کمک خود ادامه دهید، تا زمانی که کودک برای مسواک زدن دندان های خود به اندازه کافی بزرگ شده باشد، معمولا در حدود سن ۷ سالگی.

ممکن است کودک شما در ابتدا این احساس را دوست نداشته باشد، و ممکن است با پشت کردن به شما، بستن لب ها یا گاز گرفتن مسواک مقاومت کند. اجازه دهید شما را در حال مسواک زدن تماشا کنند، و خواندن یک آهنگ و تبدیل کردن آن به یک بازی را امتحان کنید تا برای آنها سرگرم کننده تر شود. اگر در ابتدا نمی توانید این روتین کامل را دنبال کنید نگران نباشید، اما تا زمانی که کودک شما به مسواک زدن عادت کند به تلاش خود ادامه دهید.

وقتی نوبت به نگه داشتن دندان های کودک در شرایط خوب می رسد، مسواک زدن تنها بخشی از این تلاش است. همچنین باید مصرف قند کودک خود را محدود کنید تا تجمع پلاک را به حداقل برسانید.

مسواک برقی برای کودکان

یک مسواک برقی می تواند مسواک زدن را برای کودکان بسیار سرگرم کننده تر کند و آنها را به انجام خوب آن تشویق کند. شخصیت های کارتونی سرگرم کننده، تایمرها و برنامه های دارای بازی تنها برخی از ویژگی هایی هستند که در مسواک های برقی مناسب برای کودکان خواهید یافت.

مسواک دستی برای کودکان و نوزادان

مسواک دستی هنوز هم می تواند کار مؤثری در تمیز نگه داشتن دندان های کودکان انجام دهد. اما مهم است که مسواکی را انتخاب کنید که مناسب سن کودک شما باشد و نحوه استفاده صحیح از آن را به آنها آموزش دهید.

بهترین خمیر دندان برای نوزادان و کودکان

با مرتب شدن مسواک زدن، باید یک خمیر دندان انتخاب کنید. در اینجا چیزهای زیادی برای فکر کردن وجود دارد: آیا فرزند شما آن را دوست دارد؟ آیا میزان فلوراید مناسبی برای سن آنها دارد؟ آیا موادی وجود دارد که ترجیح می دهید از آن اجتناب کنید؟

برای کمک به محافظت از دندان های شیری کودک خود در برابر پوسیدگی باید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید، اما برای کودکان تا سن ۳ سالگی فقط از یک لایه بسیار نازک (به اندازه یک دانه برنج) و بعد از آن به اندازه یک نخود استفاده کنید.

ویزیت دندانپزشک کودکان

کودک شما باید اولین معاینه دندانپزشکی خود را در سن یک سالگی یا در عرض شش ماه پس از رویش اولین دندان انجام دهد و هر سال به طور منظم، و یا در صورت توصیه دندانپزشک به دفعات بیشتر، به معاینات دندانپزشکی ادامه دهد. درمان پوسیدگی دندان یا مشکلات دیگر، با مداخله زود هنگام بسیار آسان تر خواهد بود. در اینجا برخی از درمان هایی که ممکن است دندانپزشک شما برای کودک شما توصیه کند آورده شده اند:

وارنیش فلوراید

وارنیش فلوراید برای محافظت در برابر پوسیدگی دندان روی دندان ها اعمال می شود. زمانی که حداقل هر شش ماه یکبار استفاده شود بسیار مؤثر است و به طور معمول برای کودکان ارائه می شود. سن معمول شروع وارنیش فلوراید ۳ سالگی است، اما دندانپزشک کودک شما ممکن است لازم بداند که زودتر شروع شود. وارنیش فلوراید همچنین می تواند به افراد بزرگسالی که در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند کمک کند.

درمان با وارنیش فلوراید سریع و بدون درد است و حتی به انجام آن روی صندلی دندانپزشک نیاز نیست.

سیلانت دندان

حفره ها و شکاف های دندان های عقب ما زمانی که عمیق هستند به سختی تمیز می شوند. این باعث افزایش احتمال پوسیدگی دندان های مولر و ایجاد حفره روی سطوح جونده می شود. سیلانت دندان به صاف کردن برخی از شیارهای عمیق کمک می کند تا دندان ها راحت تر تمیز شوند.

این درمان معمولاً اگر برای کودکان مفید باشد به پیشنهاد می شود، اما افراد بزرگسال نیز می توانند دندان های مولر خود را درمان کنند. سیلانت دندان غیر تهاجمی و بدون درد است، و ثابت شده است که در پیشگیری از پوسیدگی مؤثر است.

بریس ها

بریس ها را می توان برای صاف کردن دندان ها در هر سنی استفاده کرد، اما معمولاً زمانی که درمان در دوران کودکی شروع می شود و استخوان فک هنوز در حال رشد است، مؤثرتر هستند. بریس های فلزی یکی از گزینه ها هستند، اما بریس های شفاف و الاینرهای متحرک نیز می توانند باعث شوند از حساسیت کودکان نسبت به ظاهر صاف کردن دندان هایشان کاسته شود.

مراقبت دندانی کودکان و نوزادان
مراقبت دندانی کودکان و نوزادان

فلوئوروزیس

اگر متوجه لکه ها یا علائم سفید رنگی روی دندان های کودک خود شده اید، ممکن است بیماری به نام فلوئوروزیس دندانی باشد. این به دلیل مصرف بیش از حد فلوراید در دوران کودکی بروز می یابد، در حالی که دندان ها هنوز در حال رشد هستند. خوشبختانه، موارد آن به ندرت شدید هستند و تأثیر کمی روی سلامت دندان های کودک دارند یا هیچ تأثیری ندارند. با این حال، اگر نگران لکه های سفید یا تغییر رنگ دندان های کودک یا فرزند خود هستید، یک قرار ملاقات با دندانپزشک او مشخص کنید. آنها قادر خواهند بود مشکل را تشخیص دهند و بهترین روش را به شما توصیه کنند.

شرایط ژنتیکی

شرایط ژنتیکی خاصی وجود دارند که می توانند روی دهان و دندان های کودکان تأثیر بگذارند. آنها ممکن است از بدو تولد آشکار شوند یا ممکن است کمی بعد در طول عمر نمایان شوند.

شکاف کام و لب

نوزادان می توانند با شکاف کام، شکاف لب یا هر دو به دنیا بیایند. شکاف کام و لب به معنای وجود یک حفره، شکاف یا دو نیم شدگی در سقف دهان و یا لب کودک است و این پدیده می تواند منجر به از دست رفتن یا نامرتبی دندان ها شود. بعد از جراحی برای ترمیم شکاف، کودک ممکن است با کارهای ارتودنسی درمان شود و نوعی دندان جایگزین برای او قرار داده شود.

هایپردنشیا (دندان های اضافی)

ممکن است افراد بیشتر از حد معمول دندان داشته باشند- دندان شیری، دندان دائمی یا هر دو. این وضعیت تحت عنوان هایپردنشیا شناخته می شود.

هیپودنشیا (عدم وجود دندان به صورت مادرزادی)

برعکس، همچنین این امکان وجود دارد که فرد با دندان های کمتر از تعداد طبیعی متولد شود که تحت عنوان هیپودنشیا شناخته می شود. باز هم، این شرایط نیز می تواند دندان های شیری و یا دندان های دائمی را تحت تاثیر قرار دهد. هر تعدادی از دندان ها ممکن است به طور طبیعی وجود نداشته باشند، اما بسیار غیر معمول است که تعداد زیادی یا همه دندان ها تحت تأثیر قرار بگیرند.

گره زبانی

گره زبانی همیشه یک بیماری ژنتیکی نیست، اما اگر آن را دارید، چیزی است که با آن متولد شده اید. گره زبانی که از نظر پزشکی به آن انکیلوگلوسیا گفته می شود، زمانی اتفاق می افتد که قطعه کوچکی از گوشت که زبان شما را به کف دهان شما متصل می کند، کوتاه تر، سفت تر یا جلوتر از آنچه که تصور می شود است.

این وضعیت همیشه به درمان نیاز ندارد و در واقع به گفته بسیاری از پزشکان، بیش از حد تشخیص داده می شود.

نتیجه گیری

دندان های شیری نقش مهمی در رشد کودک شما دارند و شما نقش مهمی در حفظ سلامت آنها دارند. ما در این مقاله راهکارهایی برا مسواک زدن دندان های کودک را نیز به شما یاد دادیم. گرچه عملی کردن آن می تواند دشوار باشد. به استقامت خود ادامه دهید، زیرا بدون مسواک زدن مناسب، پوسیدگی می تواند ایجاد شود. اگر در مورد سلامت دهان و دندان کودک خود نگران هستید، او را برای معاینه دندانپزشکی ببرید. ممکن است هیچ چیز جدی نباشد، اما در مورد سلامت دندان بهتر از متأسف شدن است.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code