فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

غرغره کردن با آب نمک فواید بسیار زیادی برای سلامت دهان دارد، از کاهش التهاب گرفته تا تشویق به بازسازی بافت. همه می دانند که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانند به سلامت لثه ها و دندان های شما کمک کنند. اما آیا می دانسته اید که شستشو با آب نمک می تواند سلامت عمومی دهان شما را نیز بهبود بخشد؟

مردم از ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد از نمک برای خشک کردن و ضد عفونی کردن زخم ها استفاده می کرده اند. امروزه مردم اغلب محلول های آب نمک را برای مبارزه با مشکلات شایع سلامت دهان مانند التهاب لثه، بوی بد دهان و دندان درد غرغره می کنند.

دهانشویه می تواند برای تازه کردن بوی دهان و تمیز کردن مناطقی از دهان مفید باشد که مسواک شما به آنها دسترسی ندارد. با این حال، دهانشویه های آب نمک به طور کلی ارزان تر هستند و می توانند به همان اندازه در بهبود سلامت و بهداشت دهان و دندان مؤثر باشند.

دهانشویه های آب نمک از طریق اسمز، بسیاری از باکتری ها را از بین می برند، که آب را از باکتری ها خارج می کند. آنها همچنین محافظ خوبی در برابر عفونت هستند، بخصوص بعد از فرایندهای دندانپزشکی.

دهانشویه های آب نمک علاوه بر خاصیت ضد عفونی کنندگی، می توانند برای درمان سایر مشکلات دهان، از آفت ها گرفته تا آلرژی ها و دندان درد نیز استفاده شوند. آنها همچنین اثرات مثبتی روی سلامت تنفسی دارند، و آنها را به عنوان راهکاری برای فصل سرماخوردگی و آنفولانزا تبدیل می کند.

بیایید در این مقاله مزایای آنها، نحوه تهیه آنها و نحوه استفاده از آنها را مرور کنیم.

فواید دهانشویه آب نمک برای سلامتی

  • بر اساس بنیاد سرطان دهان، محتوای الکل زیاد در برخی از دهانشویه ها می تواند باعث تحریک دهان، بویژه لثه ها شود. دهانشویه های آب نمک می توانند جایگزین های ایمن تری باشند در حالی که باکتری ها را از بیم می برند و دهان شما را تمیز نگه می دارند.
  • دهانشویه آب نمک علاوه بر توقف رشد باکتری ها، فواید دیگری نیز دارد. از جمله کاهش میزان پلاک داخل دهان و ارتقاء بهبودی ایمن از فرایندهای دندانپزشکی.

دهانشویه آب نمک رشد باکتری های داخل دهان شما را متوقف می کند.

  • دهانشویه آب نمک می تواند برای توقف رشد باکتری های داخل دهان شما مفید باشد. آنها محیط اسیدی که امکان رشد باکتری ها را فراهم می کنند را کاهش می دهند.
  • دهانشویه های آب نمک با افزایش تعادل pH داخل دهان عمل می کنند و محیط دهانی قلیایی تری ایجاد می کنند که در آن باکتری ها دیگر قادر به رشد نیستند. باکتری های مضر محیط اسیدی را ترجیح می دهند، بنابراین هنگامی که این محیط خنثی شود، از التهاب دهان کاسته شده و سالم تر می شود.
  • یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ نشان داد که شستشوی دهان با آب نمک، زمانی که در کنار کنترل معمول پلاک استفاده شود، در کاهش پلاک های دندانی و تعداد میکروب های دهان مؤثر است.
فواید آب نمک برای دندان
فواید آب نمک برای دندان

کمک به روند بهبودی پس از اقدامات دندانپزشکی

شستشوی دهان با آب نمک به روند بهبودی پس از فرایندهای دندانپزشکی مانند کشیدن دندان کمک می کند.

آب نمک باعث بهبود پس از فرایندهای دندانپزشکی می شود، زیرا باعث دور شدن فیبروبلاست لثه و افزایش مقدار اجزاء ماتریکس خارج سلولی می شود که به تنظیم فعالیت ترمیم زخم کمک می کند. آب نمک بافت های نرم دهان را تحریک نمی کند و باعث سوزش و درد دهان نمی شود.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، استفاده از دهانشویه آب نمک می تواند از خشکی دردناک حفره دندان (استئیت آلوئولار) جلوگیری کند، که ممکن است بعد از کشیدن دندان رخ دهد.

فواید آب نمک برای سلامت تنفسی

یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که غرغره کردن آب نمک (و همچنین شستشوی بینی) ممکن است بتواند از افراد در برابر سرماخوردگی محافظت کند.

به طور مشابه، یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۰ نشان داد که غرغره کردن آب نمک می تواند در کاهش عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی به طور متوسط دو و نیم روز مؤثر باشد.

محققان این مطالعه پیشنهاد کردند که شستشوی دهان با آب نمک می تواند مداخله بالقوه ایمن و مؤثری برای افرادی ارائه دهد که بعد از ابتلا به ویروس SARS-CoV-2 ابتلای آنها به COVID-19 تشخیص داده شده است.

با بوی بد دهان مبارزه می کند

اگر دهان شما به دهانشویه های صنعتی بر پایه الکل حساس است، دهانشویه آب نمک یک جایگزین ارزان و طبیعی برای بوی بهتر دهان است. باکتری های دهانی که آب نمک به مبارزه با آنها کمک می کند می توانند مسئول همه چیز باشند، از التهاب لثه گرفته تا بوی بد دهان. بعد از ناهار یا استراحت با نوشیدن قهوه، با آب نمک دهان خود را بشویید و از بوی تازه دهان خود بدون سوزش شدید دهانشویه های حاوی الکل لذت ببرید.

بعلاوه، دهانشویه آب نمک به حذف ذرات غذایی که بین دندان های شما گیر کرده اند کمک می کند. اگر آن ذرات در آنجا باقی بمانند، می توانند لثه های شما را تحریک و ملتهب کنند. این می تواند به معنای ایجاد حفره های بیشتر و رفت و آمدهای بیشتر به دندانپزشک باشد (بعلاوه قبض های دندانپزشکی بیشتر برای پرداخت!)

مقرون به صرفه

نمک یکی از ارزان ترین موادی است که می توانید در فروشگاه پیدا کنید، که افزودن این ماده همه کاره را به برنامه روزانه سلامت دندان های شما آسان می کند و این امکان را برای شما فراهم می کند تا دهانشویه ای بدون الکل بسازید.

از بوی تازه تر دهان گرفته تا بهبود سریع تر زخم ها، استفاده از یک دهانشویه آب نمک فقط یک مرتبه در هفته می تواند به بهبود بهداشت دهان و دندان های شما کمک کند و سلامت دندان های شما را تغییر دهد.

آب نمک در مقایسه با دهانشویه

در حالی که هم دهانشویه های صنعتی و هم دهانشویه های حاوی آب نمک می توانند به بهبود سلامت دهان و دندان های شما کمک کنند و به مکان هایی برسند که مسواک شما نمی تواند به آنها دسترسی یابد، دهانشویه آب نمک ارزان تر از دهانشویه ها است و به همان اندازه در از بین بردن باکتری ها مؤثر است. از این گذشته، احتمالاً از قبل نمک در منزل خود دارید.

بعلاوه، برخی از دهانشویه ها دارای محتوای بالای الکل هستند، به این معنا که هنگام تمیز کردن لثه های شما می توانند آنها را تحریک کنند. از سوی دیگر، دهانشویه ها باکتری ها را از بین می برند و لثه های شما را بدون تحریک لثه تمیز می کنند.

فواید آب نمک برای دندان
فواید آب نمک برای دندان

چه زمانی می توانید از دهانشویه های آب نمک استفاده کنید؟

دهانشویه آب نمک فواید متعددی دارد، اما بسته به اینکه برای چه مواردی استفاده می شود، باید به شکلی متفاوت استفاده شود.

بعد از کشیدن دندان

قبل از استفاده از دهانشویه، ۲۴ ساعت کامل پس از کشیدن دندان صبر کنید. دهانشویه را به آرامی داخل دهان خود بچرخانید تا به لخته (های) خون آسیب نرسانید. می توانید آن را چند مرتبه در روز، بعد از غذا خوردن، انجام دهید تا از تمیز ماندن دهان خود اطمینان حاصل کنید. آنها باکتری ها را از ناحیه درد حذف می کنند و از گسترش بیشتر عفونت جلوگیری می کنند.

بیماری پریودنتال

آب نمک می تواند برای افرادی مفید باشد که با ابتلا به بیماری پریودنتال زندگی می کنند. برای تهیه دهانشویه خودتان، کافی است یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و سپس دهان خود را با آب نمک گرم شستشو دهید.

دندان درد

برای دندان درد، آب نمک به طور موقت به تسکین درد کمک می کند تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

عفونت لثه

دهانشویه های آب نمک ممکن است با بیرون کشیدن مایع اضافی از بافت های عفونی، به عفونت های لثه کمک کنند. اما مانند دندان درد، درمان توسط دندانپزشک برای از بین بردن باکتری، پلاک یا تارتار که باعث عفونت شده است، ضروری است.

گلو درد

به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه با آب نمک غرغره کنید، سپس آن را تف کنید و این کار را دوباره تکرار کنید. این کار گلو درد را تسکین می دهد و باکتری ها را از بین می برد.

آفت دهان

شستشوی دهان با آب نمک می تواند باعث سوزش آفت های دهان شما شود، اما استفاده از آن همچنان مفید است. به سادگی یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و با آب نمک گرم شستشو دهید.

آلرژی

آب نمک آلرژی را درمان نخواهد کرد، اما می تواند به کاهش برخی از علائم آن کمک کند. اگر گلوی شما متورم است، غرغره کردن آب نمک می تواند تسکین دهنده باشد.

فواید آب نمک برای دندان
فواید آب نمک برای دندان

آیا عوارض جانبی یا اقدامات احتیاطی وجود دارند؟

استفاده بیش از حد از شوینده های نمک می تواند لثه ها را تحریک کند و منجر به خونریزی بیشتر شود. محلول های آب نمک معمولاً برای بلعیدن بی خطر هستند، اما همچنان بهتر است آنها را بیرون بریزید.

و در مورد عفونت ها، برای جلوگیری از بروز عفونت، تف کردن آب نمک بهتر است. با این حال، باید نسبت به شما در مورد چندین مرتبه در روز شستشوی دهان و قورت دادن بیش از حد آب نمک هشدار دهیم، زیرا این می تواند بدن شما را کم آب کند.

نحوه درست کردن دهانشویه آب نمک

برای تهیه دهانشویه خود با آب نمک، این سه مرحله را دنبال کنید:

  • از آب گرم استفاده کنید، زیرا گرما بیشتر از آب سرد برای گلو درد تسکین دهنده است. آب گرم همچنین به حل مؤثر نمک در آب کمک می کند.
  • از هر نوع نمکی که در دسترس دارید استفاده کنید و مواد اضافی مانند پراکسید هیدروژن یا عسل را برای خواص درمانی و تسکین دهندگی بیشتر در نظر بگیرید. بیشتر دستور العمل های تهیه دهانشویه ها با آب نمک، به ۸ اونس آب گرم و ۱ قاشق چای خوری نمک نیاز دارند. با این حال، اگر دهان شما حساس است و آب نمک باعث سوزش دهان شما می شود، نمک را به نصف قاشق چایخوری برای ۱ تا ۲ روز نخست کاهش دهید.
  • آب را به جوش بیاورید، سپس آن را از روی حرارت بردارید، نمک را اضافه کنید و هم بزنید. قبل از اینکه دهان را با آن بشویید، بگذارید تا دمای آن خنک شود. پس از پایان شستشو، محلول باقی مانده را دور بریزید تا از آلودگی جلوگیری شود.

آیا قبل از مسواک زدن باید دهانشویه آب نمک را غرغره کرد یا بعد از آن؟

برای غرغره ایمن و بی خطر با محلول آب نمک، نکات زیر را توصیه می کنیم:

  • می توانید قبل یا بعد از مسواک زدن آب نمک غرغره کنید.
  • به اندازه ای که راحت است محلول را داخل دهان خود بچرخانید.
  • آب نمک را در پشت گلو غرغره کنید.
  • اطراف دهان، دندان ها و لثه های خود را به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه بشویید.
  • محلول را تف کنید.
فواید آب نمک برای دندان
فواید آب نمک برای دندان

رعایت بهداشت خوب دهان

در حالی که استفاده از محلول آب نمک می تواند باکتری ها را کاهش دهد، با عفونت ها مبارزه کند و گلو درد، دندان درد، آفت دهان و التهاب را تسکین دهد، اما همچنان باید هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از تجمع پلاک و رشد باکتری ها جلوگیری کنید. همچنین باید دو مرتبه در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

سخن پایانی

شستشوی دهان با آب نمک می تواند از طرق مختلف در بهبود سلامت دندان ها مفید باشد. از جمله کاهش باکتری ها و پلاک ها و جلوگیری از بروز عفونت پس از یک فرایند دندانپزشکی.

4/5 (5 نظر)

پاسخ بدهید

*

code