فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

خروپف اکثر ما را تحت تأثیر قرار می دهد. با توجه به اینکه بر اساس بنیاد ملی خواب افرادی زیادی هر شب خروپف می کنند، فکر می کنید ما دلیل دقیق این اتفاق را می دانیم. اما کارشناسان پزشکی آن را به طیفی از عوامل از جمله وزن، مصرف الکل، بیماری، دارو و حتی کمبود خواب نسبت می دهند.

خروپف آنقدر شایع است که ما اغلب فکر می کنیم خروپف کاملاً طبیعی و حتی سالم است و می تواند با صدای یک خواب آرام اشتباه گرفته شود. در حقیقت، خروپف نشانه ای از وجود مشکلات مختلف سلامتی از جمله سلامت دهان و دندان است. برای اینکه بدانید خروپف چگونه می تواند کیفیت دندان های سفید مرواریدی شما را کاهش دهد، و برای جلوگیری از بروز آن چه کاری می توانید انجام دهید، به خواندن این مقاله ادامه دهید…

خروپف آنقدر شایع است که ممکن است آن را کاملاً طبیعی بدانیم. اما کارشناسان دریافته اند که خروپف با بسیاری از شرایط تهدید کننده سلامتی مانند افزایش وزن ناسالم، مصرف زیاد الکل، کم خوابی، بیماری قلبی، استرس و سلامت روان مرتبط است. شگفت آورترین یافته این است که خروپف اثرات منفی زیادی روی سلامت دندان های شما نیز دارد.

چه چیزی باعث خروپف می شود؟

قبل از اینکه به بررسی این موضوع بپردازیم که خروپف چگونه می تواند برای سلامت دهان و دندان های شما مضر باشد، باید علل شایع بروز خروپف را درک کنیم.

بافت های سقف دهان، زبان و گلو هنگام خواب در حالت آرامش قرار دارند. گاهی اوقات بافت های نرم می توانند آنقدر شل شوند که تا حدی مجرای تنفسی شما را مسدود کنند، بخصوص اگر به پشت بخوابید. وقتی هوا از گلوی شما عبور می کند، بافت های نرم شروع به ارتعاش می کنند و در نتیجه صدای خروپف به گوش می رسد. هرچه مجرای تنفسی شما باریک تر شود، جریان هوا قوی تر و صدای خروپف بلندتر خواهد بود.

من خروپف می کنم. یعنی من دندان هایم را از دست خواهم داد؟

خروپف به این معنا نیست که دندان های خود را از دست خواهید داد، اما باید بویژه در مورد مراقبت از دندان های خود کوشا باشید. اولین راه برای مبارزه با اثرات خشکی دهان خروپف، مدیریت عادات مسواک زدن است. مسواک زدن دو مرتیه در روز به مدت حداقل دو دقیقه اولین قدم شما برای از بین بردن رشد بیش از حد باکتری ها است. نخ دندان کشیدن روزانه نیز بسیار مهم است، زیرا این کار باکتری های پنهان شده را که در خط لثه و بین دندان ها رشد می کنند، هدف قرار می دهد.

چگونه خروپف روی سلامت دهان و دندان ها تأثیر منفی می گذارد؟

وقتی خروپف می کنید، از راه دهان باز هوا نفس می کشید که منجر به خشکی دهان می شود. هنگامی که دهان شما خشک است، هیچ لایه محافظ بزاقی برای محافظت از بافت های دهان شما وجود ندارد.

دهان خشک بیشتر مستعد عدم تعادل pH، حفره ها، بیماری های لثه و بوی بد دهان است. در غیاب بزاق، اسیدها و پلاک های باکتریایی به سرعت داخل دهان انباشته می شوند. تجمع باکتری های مضر در نهایت منجر به تحت تأثیر قرار گرفتن لایه های عمیق تر دندان ها و در نتیجه درد شدید دندان ها می شود.

مضرات خروپف برای سلامت دهان
مضرات خروپف برای سلامت دهان

بزاق بهترین دوست دندان های شما است:

به نظر می رسد که بزاق دهان در تمام طول روز ترشح می شود. اما این ماده آبکی کارهایی زیر را انجام می دهد:

  • شستن ذرات غذا
  • تسهیل فرآیند جویدن و بلعیدن
  • تأمین آنزیم هایی که به هضم غذا کمک می کنند
  • محدود کردن رشد باکتری با خنثی کردن اسیدها
  • کنترل سطح pH دهان
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان
  • روان کردن دهان

داشتن بزاق غلیظ، دهان چسبناک، یا حتی بوی بد دهان نشانه هایی هستند که نشان می دهند بزاق کافی تولید نمی کنید. همچنین ممکن است متوجه شیار یا خشکی زبان خود شوید یا در استفاده از دندان مصنوعی مشکل داشته باشید. موارد شدیدتر خشکی دهان منجر به تغییر در حس چشایی و مشکل در صحبت کردن یا جویدن می شوند.

خواه خروپف می کنید یا نه، این علائم خشکی دهان اولین علائمی هستند که ممکن است سلامت دندان های شما در خطر باشند.

چگونه از تأثیرات منفی خروپف بکاهیم؟

در اینجا به معرفی کارهایی می پردازیم که می توانید برای غلبه بر این مشکل انجام دهید:

برای داشتن وزن سالم تر تلاش کنید.

افرادی که اضافه وزن دارند اغلب تجمع چربی در اطراف گلو دارند که به بدتر شدن خروپف منجر می شود. ورزش منظم و حفظ یک رژیم غذایی سالم باعث کاهش این تجمع چربی و کاهش بروز خروپف می شود.

مضرات خروپف برای سلامت دهان
مضرات خروپف برای سلامت دهان

از نوار چسب های بینی یا گشاد کننده های خارجی بینی استفاده کنید.

برای غلبه بر مشکل خروپف ممکن است از نوارهای بینی یا گشاد کننده خارجی بینی استفاده شود. بسیاری از افراد متوجه می شوند که استفاده از نوار چسب ها روی پل بینی به آنها کمک می کند تا مجرای بینی خود را باز نگهدارند و در نتیجه جریان هوا را بهبود بخشند. گشاد کننده بینی یک نوار چسب سفت شده است که به صورت خارجی در سراسر سوراخ های بینی اعمال می شود تا به افزایش جریان هوا کمک کند و این امکان را برای شما فراهم می کند تا به راحتی نفس بکشید.

تمرینات و تکنیک های تنفسی را یاد بگیرید.

زبان نیز مانند هر ماهیچه دیگری در بدن می تواند برای افزایش تون عضلانی آن ورزش کند. با تقویت برخی از ماهیچه های زبان، می توانید حالت استراحت زبان بهتری اتخاذ کنید. این کار باعث می شود که زبان در هنگام خواب تون عضلانی خود را از دست ندهد و راه هوایی را مسدود کند.

یادگیری تنفس بهتر در طول روز با تمرینات تنفسی، به کاهش میزان هوایی که در هر تنفس وارد می کنید کمک می کند و سرعت تنفس شما را کاهش می دهد. هر دو اقدام باعث کاهش بروز خروپف در طول خواب می شوند.

24 - خروپف یا خرناس می تواند برای سلامت دهان شما مضر باشد

مصرف الکل و داروهای آرام بخش را محدود کنید.

الکل و آرام بخش ها باید در حد اعتدال مصرف شوند یا اینکه کاملاً از روتین روزمره خارج شوند. همچنین بهتر است حداقل دو ساعت قبل از خواب از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. اگر به دلایل مربوط به سلامتی مجبور به مصرف داروهای آرام بخش هستید، به پزشک خود اطلاع دهید که در خواب خروپف می کنید تا جایگزینی برای شما بیابد. آرام بخش ها و الکل سیستم عصبی مرکزی شما را فشرده نگه می دارند، که باعث شل شدن عضلات، از جمله عضلات گلو می شود، که همانطور که قبلا اشاره شد، کمک زیادی به خروپف می کند.

مراجعه مکرر به دندانپزشک

افرادی که از خروپف رنج می برند باید از معاینات منظم دندانپزشکی اطمینان حاصل کنند. با مراقبت های منظم دندانپزشکی توسط دندانپزشک، هر حفره یا بیماری لثه ای که پیدا شود به دلیل مداخله زود هنگام می تواند به طور مؤثر درمان شود.

برای داشتن خوابی با کیفیت، این پنج نکته را عملی کنید تا مطمئن شوید که لبخند شما در تمام روزهای آینده روشن خواهد ماند!

برای محافظت از لبخندتان، مدیریت فعالانه فعالیت هایی که می توانند خشکی دهان را بدتر کنند، مهم است. افرادی که خروپف می کنند و افرادی که اغلب خشکی دهان را تجربه می کنند باید این اقدامات را در نظر بگیرند:

  • از خوردن غذاها یا نوشیدنی های شیرین یا اسیدی خودداری کنید.
  • از غذاهای خشک، تند یا مخصوصاً گرم یا سرد که دهان یا سیستم گوارشی شما را تحریک می کند خودداری کنید.
  • با مرطوب کننده هوا یا همان بخور سرد بخوابید.
  • با در دست داشتن یک بطری آب و نوشیدن مکرر، بخصوص در شب، هیدراته بمانید.
  • محرک های بزاق را امتحان کنید.
  • دهان خود را از نظر وجود لکه یا زخم بررسی کنید.
  • دو مرتبه در روز مسواک بزنید و به طور منظم نخ دندان بکشید.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • هرگونه تغییر در دهان یا تنفس خود را پیگیری کنید. اگر شما یا همسرتان تغییرات قابل توجهی را تشخیص دادید، حتماً با پزشک یا دندانپزشک خود تماس بگیرید.
مضرات خروپف برای سلامت دهان
مضرات خروپف برای سلامت دهان

چه راهکارهایی برای درمان خروپف جدی وجود دارند؟

برای دریافت پاسخ های مشخص در مورد وضعیت خود، از پزشک خود بخواهید ارزیابی خواب شبانه را برای شما برنامه ریزی کند. اگر اثرات خروپف شما پیشرفته باشد، پزشک ممکن است یک اقدام اصلاحی مانند موارد زیر را انجام دهد:

  • درمان فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP): شلنگ، ماسک و قسمت دماغه دستگاه CPAP به طور پیوسته هوا را از راه هوایی شما عبور می دهند و از باریک شدن آن جلوگیری می کنند.
  • قطعه دهانی نصب شده: دندانپزشک شما می تواند یک محافظ دهانی سفارشی مانند وسیله ای بسازد که با تغییر موقعیت دهان، راه هوایی شما را باز نگه خواهد داشت.
  • جراحی جزئی: اگر پزشک شما لازم بداند، جراح می تواند بافت پشت گلو را برای پاک کردن راه هوایی شما بردارد.
0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code