فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

آیا مضرات سیگار الکترونیک برای دهان کمتر از سیگار معمولی است؟

خلاصه مطالب

  • سیگارهای الکترونیکی اگر به عنوان جایگزینی کامل برای سیگارهای معمولی و سایر محصولات دودی تنباکو استفاده شوند، این پتانسیل را دارند که برای افراد بزرگسالی که سیگار می کشند و باردار نیستند، مفید باشند.
  • سیگارهای الکترونیکی برای جوانان، بزرگسالان جوان، بزرگسالان باردار و همچنین بزرگسالانی که در حال حاضر از محصولات تنباکو استفاده نمی کنند بی خطر نیستند.
  • در حالی که سیگارهای الکترونیکی این پتانسیل را دارند که برای برخی افراد مفید باشند و به سایرین آسیب برسانند، هنوز چیزهای زیادی وجود دارند که دانشمندان در مورد اینکه آیا سیگار الکترونیکی در کمک به افراد بزرگسال برای ترک سیگار مؤثر است یا خیر، باید بیاموزند.
  • اگر هرگز سیگار نکشیده اید یا از سایر محصولات تنباکو یا سیگار الکترونیکی استفاده نکرده اید، شروع نکنید.
  • تحقیقات بیشتر می تواند به درک اثرات طولانی مدت ترک سیگار برای سلامتی کمک کنند.

در این مقاله به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد:

  • سیگار الکترونیکی چیست؟
  • آئروسل سیگار الکترونیکی چیست؟
  • استفاده از سیگار الکترونیکی چه اثراتی روی سلامتی دارد؟
  • سیگار الکترونیکی چه خطراتی دارد؟
  • آیا سیگارهای الکترونیکی کمتر از سیگارهای معمولی مضر هستند؟
  • آیا سیگارهای الکترونیکی می توانند در ترک سیگار به افراد بزرگسال کمک کنند؟
  • چه کسی از سیگار الکترونیکی استفاده می کند؟

سیگار الکترونیکی چیست؟

سیگارهای الکترونیکی در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند. بیشتر آنها دارای یک باتری، عنصر گرمایش و مکانی برای نگهداری یک مایع هستند.

سیگارهای الکترونیکی با گرم کردن یک مایع که معمولاً حاوی نیکوتین است، یک آئروسل تولید می کنند- داروی اعتیادآور در سیگارهای معمولی، سیگارهای برگ، و سایر محصولات تنباکو- طعم دهنده ها، و سایر مواد شیمیایی که به تولید آئروسل کمک می کنند. افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، این آئروسل را به ریه های خود استنشاق می کنند. هنگامی که فرد استفاده کننده از سیگار الکترونیکی با بازدم دود را بیرون می دهد، افرادی که در دور و اطراف هستند نیز این ماده را به درون ریه های خود استنشاق می کنند.

سیگارهای الکترونیکی با نام های مختلفی شناخته می شوند. آنها معمولاً “ای سیگارت”، “e-hookahs”، “mods”، “خودکار ویپ vape pens”، “سیستم مخزن tank system”، و سیستم الکترونیکی انتقال نیکوتین electronic nicotine delivery systems (ENDS)” نیز نامیده می شوند.

برخی از سیگارهای الکترونیکی به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که شبیه سیگارهای معمولی، سیگار برگ یا پیپ به نظر برسند. برخی از آنها شبیه خودکار، USB و سایر اقلام روزمره به نظر می رسند. دستگاه های بزرگ تر مانند سیستم های مخزن، یا “مد” ها، شبیه سایر محصولات تنباکو نیستند.

استفاده از سیگارهای الکترونیکی گاهی اوقات “ویپینگ vaping” نامیده می شود.

از سیگارهای الکترونیکی می توان برای انتقال ماری جوانا و سایر مواد مخدر استفاده کرد.

برخی از سیگارهای الکترونیکی شبیه به سیگارهای معمولی، سیگار برگ یا پیپ ساخته شده اند.

مضرات سیگار الکترونیک برای دهان
مضرات سیگار الکترونیک برای دهان

درون آئروسل سیگار الکترونیکی چیست؟

آئروسل سیگار الکترونیک “بخار آب” بی ضرر نیست.

آئروسل سیگار الکترونیکی که افرادی که از آن استفاده می کنند از دستگاه استنشاق و بازدم می کنند می تواند حاوی مواد مضر و بالقوه مضر باشد، از جمله:

  • نیکوتین
  • ذرات بسیار ریز که می توانند در عمق ریه ها استنشاق شوند.
  • طعم دهنده هایی مانند دی استیل، یک ماده شیمیایی مرتبط با یک بیماری جدی ریوی
  • ترکیبات آلی فرار
  • مواد شیمیایی سرطان زا
  • فلزات سنگین مانند نیکل، قلع و سرب

برای افرادی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند دشوار است که بدانند محصولات سیگار الکترونیکی حاوی چه چیزی هستند. به عنوان مثال، مشخص شده است که برخی از سیگارهای الکترونیکی که به عنوان حاوی صفر درصد نیکوتین (فاقد نیکوتین) به بازار عرضه می شوند، حاوی نیکوتین هستند.

استفاده از سیگار الکترونیکی چه اثراتی روی سلامتی دارد؟

سیگارهای الکترونیکی هنوز نسبتاً جدید هستند و دانشمندان هنوز در حال کشف اطلاعاتی در مورد اثرات طولانی مدت آنها روی سلامتی هستند. در اینجا به بیان چیزهایی می پردازیم که تاکنون کشف شده اند.

اکثر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند که اثرات شناخته شده ای روی سلامتی دارد.

  • نیکوتین بسیار اعتیاد آور است.
  • نیکوتین برای جنین در حال رشد سمی است.
  • نیکوتین می تواند به رشد مغز نوجوانان و افراد بزرگسال جوان آسیب برساند، که تا اوایل تا اواسط دهه ۲۰ ادامه دارد.
  • نیکوتین یک خطر برای سلامتی افراد بزرگسال باردار و نوزادان در حال رشد آنها است.

آئروسل سیگارهای الکترونیکی علاوه بر نیکوتین، می تواند حاوی موادی باشد که به بدن آسیب می رسانند:

این مواد عبارتند از مواد شیمیایی سرطان زا و ذرات ریزی که به اعماق ریه ها می رسند. با این حال، آئروسل سیگارهای الکترونیکی نسبت به دود ناشی از محصولات تنباکوی سوخته، معمولاً حاوی مواد شیمیایی مضر کمتری است.

سیگار الکترونیکی می توانند باعث بروز صدمات ناخواسته ای شوند:

باتری های معیوب سیگارهای الکترونیکی باعث آتش سوزی و انفجار شده اند که برخی از آنها منجر به صدمات جدی شده اند. اکثر انفجارها زمانی رخ داده اند که باتری های سیگارهای الکترونیکی در حال شارژ شدن بوده اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داده هایی را برای کمک به رفع این مشکل جمع آوری می کند. می توانید انفجار سیگار الکترونیکی یا هر مشکل غیرمنتظره دیگری برای سلامتی یا ایمنی سیگار الکترونیکی را گزارش دهید.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نیکوتین به صورت حاد می تواند سمی باشد. کودکان و بزرگسالان با بلعیدن، تنفس یا جذب مایع سیگار الکترونیکی از راه پوست یا چشم خود مسموم شده اند.

مضرات سیگار الکترونیک برای دهان
مضرات سیگار الکترونیک برای دهان

خطرات سیگار الکترونیکی برای جوانان، افراد بزرگسال جوان و بزرگسالان باردار چیست؟

اکثر سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین هستند، که برای جنین در حال رشد اعتیاد آور و سمی است. آئروسل سیگار الکترونیکی می تواند حاوی مواد شیمیایی مضر برای ریه ها باشد. و استفاده از سیگار الکترونیکی در جوانان با استفاده از سایر محصولات تنباکو از جمله سیگار همراه است.

قرار گرفتن در معرض نیکوتین همچنین می تواند به رشد مغز نوجوانان و بزرگسالان جوان آسیب برساند، که تا اوایل اواسط دهه ۲۰ ادامه دارد.

استفاده از نیکوتین در نوجوانی می تواند به بخش هایی از مغز که توجه، یادگیری، خلق و خو و کنترل تکانه را کنترل می کنند، آسیب برساند.

هر بار که یک خاطره جدید ایجاد می شود یا یک مهارت جدید یاد گرفته می شود، ارتباطات قوی تری- یا سیناپس ها بین سلول های مغز ایجاد می شوند. مغز افراد جوان سریع تر از مغز بزرگسالان سیناپس می سازد. نیکوتین نحوه تشکیل این سیناپس ها را تغییر می دهد.

آیا استفاده از سیگار E می تواند منجر به سیگار کشیدن در بین کودکان، نوجوانان و جوانان در آینده شود؟

بسیاری از جوانانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، سیگار می کشند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهند جوانانی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند ممکن است در آینده بیشتر سیگار بکشند.

به طور خاص، یک گزارش آکادمی ملی پزشکی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که شواهدی وجود دارند مبنی بر اینکه استفاده از سیگار الکترونیکی دفعات و میزان مصرف سیگار را در آینده افزایش می دهد.

سیگارهای الکترونیکی همچنین می توانند برای انتقال مواد مخدر دیگر از جمله ماری جوانا استفاده شوند. در سال ۲۰۱۶، تقریباً یک سوم دانش آموزان دبیرستانی و راهنمایی ایالات متحده که تا به حال از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند، گزارش کردند که در این دستگاه از ماری جوانا استفاده کرده اند.

اما استفاده از سیگار الکترونیکی در میان جوانان هنوز ناامن است، حتی اگر آنها به سمت سیگار کشیدن آینده پیشرفت نکنند.

آیا سیگارهای الکترونیکی کمتر از سیگارهای معمولی مضر هستند؟

آری، اما به این معنا نیست که سیگارهای الکترونیکی بی خطر هستند. آئروسل سیگار الکترونیکی معمولاً نسبت به ترکیب مرگبار ۷۰۰۰ ماده شیمیایی موجود در دود سیگارهای معمولی، حاوی مواد شیمیایی سمی کمتری است. این می تواند حاوی مواد مضر و بالقوه مضر باشد، از جمله نیکوتین، فلزات سنگین مانند سرب، ترکیبات آلی فرار، و عوامل ایجاد کننده سرطان.

آیا سیگارهای الکترونیکی می توانند در ترک سیگار به بزرگسالان کمک کنند؟

سیگارهای الکترونیکی در حال حاضر توسط FDA به عنوان کمکی برای ترک سیگار تأیید نشده اند. گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، گروهی متشکل از کارشناسان بهداشتی که توصیه هایی در مورد مراقبت های پیشگیرانه سلامتی ارائه می دهند، به این نتیجه رسیده اند که شواهد برای توصیه سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار در بزرگسالان، از جمله بزرگسالان باردار، کافی نیست.

با این حال، سیگار الکترونیکی اگر به عنوان جایگزین کاملی برای همه سیگارها و سایر محصولات تنباکوی دودی استفاده شود، ممکن است به بزرگسالان غیر باردار که سیگار می کشند کمک کند.

تا به امروز، مطالعات اندکی در مورد این موضوع ترکیب شده اند. در یک بررسی شواهدی از دو کارآزمایی تصادفی و کنترل شده پیدا شد که نشان می دهند سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین، در مقایسه با سیگارهای الکترونیکی کاذب (غیر نیکوتینی)، در دراز مدت می توانند در ترک سیگار به افراد بزرگسالی که سیگار می کشند کمک کنند. با این حال، برای تحقیقات موجود محدودیت هایی وجود دارند، از جمله تعداد کم آزمایشات، حجم کوچک نمونه، و حاشیه های خطای گسترده در اطراف تخمین ها.

یک مطالعه اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها CDC نشان داد که بسیاری از افراد بزرگسال در تلاش برای ترک سیگار، از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند. با این حال، اکثر افراد بزرگسالی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند سیگار را ترک نمی کنند و در عوض به استفاده از هر دو محصول ادامه می دهند (معروف به “استفاده دوگانه”). استفاده دوگانه راه مؤثری برای محافظت از سلامتی شما نیست، خواه در کنار سیگارهای معمولی از سیگار الکترونیکی استفاده کنید، خواه از تنباکوی بدون دود یا سایر محصولات تنباکو استفاده کنید. از آنجا که کشیدن سیگار حتی چند نخ در روز می تواند خطرناک باشد، ترک سیگار به طور کامل برای محافظت از سلامت شما بسیار مهم است.

چه کسی از سیگار الکترونیکی استفاده می کند؟

سیگارهای الکترونیکی متداول ترین محصولات تنباکو هستند که در بین جوانان استفاده می شوند.

در سال ۲۰۲۲، ۵۵/۲ میلیون دانش آموز راهنمایی و دبیرستانی در ایالات متحده در ۳۰ روز اخیر زمان انجام تحقیق از سیگار الکترونیکی استفاده کرده بودند، که ۳/۳ درصد آنها دانش آموزان دبیرستانی، و ۱/۱۴ درصد آنها دانش آموزان دبیرستانی را شامل می شد.

در سال ۲۰۲۱، ۵/۴ درصد از افراد بزرگسال ایالات متحده از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کرده اند.

در سال ۲۰۱۹، در میان بزرگسالانی که در آن زمان از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کردند، ۹/۳۶ درصد در آن زمان سیگار می کشیدند، ۵/۳۹ درصد قبلاً سیگار می کشیدند و ۶/۲۳ درصد هرگز سیگار نکشیده بودند.

در میان افراد بزرگسالی که در حال حاضر از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند، درصدی که هرگز سیگار نکشیده اند در میان افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله (۵۶%) بالاتر است، و در گروه های سنی بالاتر کمتر است.

آیا ترک سیگار سلامت روان را بهبود می بخشد؟

دانشمندان هنوز در حال یادگیری درباره اثرات ترک سیگار روی سلامت روان هستند. ترک سیگار با سطوح پایین تر اضطراب، افسردگی و استرس و همچنین بهبود خلق و خوی مثبت و کیفیت زندگی مرتبط است.

مضرات سیگار الکترونیک برای دهان
مضرات سیگار الکترونیک برای دهان

چگونه اعتیاد به نیکوتین بر سلامت روان جوانان تأثیر می گذارد؟

وقتی فردی به نیکوتین وابسته است (یا معتاد به آن) و مصرف آن را متوقف می کند، بدن و مغز او باید به نداشتن نیکوتین عادت کند. این می تواند منجر به علائم موقت ترک نیکوتین شود.

علائم ترک نیکوتین عبارتند از تحریک پذیری، بی قراری، احساس اضطراب یا افسردگی، مشکل در خواب، مشکلات تمرکز، و ولع مصرف نیکوتین. افراد ممکن است به استفاده از محصولات تنباکو برای کمک به تسکین این علائم ادامه دهند.

جوانان ممکن است برای مقابله با استرس یا اضطراب به سیگار کشیدن روی بیاورند و چرخه ای از وابستگی به نیکوتین ایجاد شود. اما اعتیاد به نیکوتین می تواند منبع استرس باشد.

آنچه ممکن است به عنوان آزمایش اجتماعی شروع شود می تواند به اعتیاد تبدیل شود.

متداول ترین دلیلی که دانش آموزان دبیرستانی و راهنمایی ایالات متحده برای امتحان سیگار الکترونیکی مطرح می کنند این است که “یک دوست از آن استفاده کرده است”.

شایع ترین دلیلی که جوانان برای ادامه استفاده از سیگارهای الکترونیکی بیان می کنند این است که “من احساس اضطراب، استرس یا افسردگی می کنم”.

مصرف سیگار و سیگار الکترونیکی جوانان با علائم سلامت روانی مانند افسردگی مرتبط است.

آیا علائم ترک نیکوتین پس از ترک بهبود می یابد؟

آری. تا زمانی که فرد سیگار را ترک کند، با عادت کردن مغز به نداشتن نیکوتین، علائم ترک به مرور زمان محو می شود.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code