فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

فیشور سیلانت چیست؟

دندان های مولر اغلب شیارها (که به فیشور معروف هستند) و فرو رفتگی های عمیقی روی سطوح جونده خود خود دارند. پاکسازی و تمیز نگهداشتن این شیارها اغلب می تواند بسیار دشوار باشد، حتی فرچه مسواک نیز برای تمیز کردن کف این شیارها ضخیم است. به این معنا که حتی اگر بهداشت دهانی شما عالی باشد هم پاکسازی دقیق و کامل برخی از این مناطق غیر ممکن است! این باعث انباشته شدن ناخواسته پلاک و ذرات غذا می شود. اگر ذرات غذا و پلاک به طور منظم زدوده نشوند، می توانند منجر به پوسیدگی دندان ها شوند. فیشور سیلانت ها پوشش های نازکی هستند که روی شیارها و فرو رفتگی های سطح جونده دندان های عقب دهان قرار داده می شوند تا یک لایه محافظ روی آنها تشکیل دهند. این لایه مانع گیر کردن ذرات غذا داخل این شیارهای دندان ها و در نتیجه منجر به کاهش خطر پوسیدگی دندان ها می شوند.

عموماً توصیه می شود فیشور سیلانت ها به محض بیرون آمدن دندان های مولر و پرمولر دائمی کودکان روی آنها اعمال شوند. این زمان تقریباً همزمان با ۶ سالگی کودک است. یک قانون طلایی وجود دارد که فیشور سیلانت ها باید هر چه سریع تر پس از رویش دندان های مولر و پرمولر روی آنها اعمال شوند.

فیشور سیلانت
فیشور سیلانت

فیشور سیلانت بیشتر برای کدام دندان ها کاربرد دارد؟

فیشور سیلانت می تواند روی هر دندانی که شیار داشته باشد اعمال شود، با این حال آنها عموماً بیشتر برای دندان های مولر دائمی ۶ سالگی، ۱۲ سالگی، و گاهی اوقات حتی دندان های لترال پیشین (زیرا برخی از آنها ممکن است فرو رفتگی هایی روی خود داشته باشند) تجویز می شوند. در برخی موارد دیگر، در کودکانی که در دسته کودکان با خطر زیاد پوسیدگی دندان قرار می گیرند، فیشور سیلانت حتی روی دندان های مولر شیری نیز استفاده می شود.

چه زمانی شیار دندان ها باید سیل شود؟

فیشور سیلانت باید هر چه سریع تر پس از رویش دندان های مولر روی آنها اعمال شود. این عموماً زمانی است که کودک ۶ ساله است. فیشور سیلانت باید روی همه دندان هایی که شیار و فرو رفتگی دارند، پس از رویش آنها اعمال شوند، حتی اگر رویش دندان ها در سنین بالاتر باشد مانند دندان های مولر دوم که در ۱۲ و ۱۴ سالگی رشد می کنند.

فیشور سیلانت
فیشور سیلانت

فیشور سیلانت ها چه مزایایی دارند؟

  • پیشگیری از پوسیدگی اولیه دندان های در کودکان.
  • هیچ سوزن یا دریلی نیاز نیست.
  • برای کودک تجربه مثبتی از دندانپزشکی بوجود می آورند.
  • به حفظ بهداشت خوب دهانی کمک می کنند.
  • مانعی فوق العاده در برابر حفره های دندانی بوجود می آورند.
  • دندانپزشک به راحتی می تواند سیلانت را شکل دهد تا دندان ظاهری کاملاً طبیعی پیدا کند.
  • سیلانت مانعی در برای آسیب به مینای دندان است.
  • هیچ نیازی به بی حسی یا تزریق نیست.

فیشور سیلانت ها چقدر دوام دارند؟

فیشور سیلانت ها با دوام هستند و می توانند برای ماه ها یا حتی سال ها، معمولاً ۳ تا ۵ سال، در برابر نیروهای ناشی از جویدن روزمره دوام بیاورند. البته، هر کسی متفاوت است، و پوشش محافظ ممکن است در افراد مختلف با سرعت های متفاوتی دچار ساییدگی شود. اگر اعمال فیشور سیلانت دشوار باشد، این امر می تواند روی دوام سیلانت تأثیر بگذارد. مراجعات منظم دندانی بهترین راه برای حصول اطمینان از این است که سیلانت شما در شرایط خوبی است.

نحوه انجام درمان فیشور سیلانت

نخستین گام برای جایگذاری فیشور سیلانت زدودن تمام پلاک ها و ذرات غذا از داخل حفره ها و شیارها می باشد. این روند به سرعت انجام می شود و به ندرت موجب بروز ناراحتی جزئی می شود. سپس قبل از اعمال سیلانت، دندان آماده، شسته، و خشک می شود. برای مؤثر واقع شدن سیلانت، هنگام جایگذاری آن، دندان ها باید کاملاً خشک باشند، بنابراین از گلوله های پنبه برای کمک به خشک نگه داشتن دندان استفاده می شود. برای برخی مواد، از نور آبی برای خشک کردن مواد استفاده خواهد شد، در حالی که برخی مواد دیگر پس از گذشت چند دقیقه در معرض هوای آزاد خشک می شوند. دندانپزشک کودک شما قبل از آغاز این فرایند، آن را به طور کامل برای او توضیح می دهد.

فیشور سیلانت
فیشور سیلانت

نکاتی برای حفظ استحکام دندان ها

  • سیلانت ها برای محافظت از سطوح جونده دندان های مولر ارزشمند هستند، اما مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، و داشتن رژیم غذایی سالم (حاوی غذاهای فراوری شده و قند افزوده اندک) برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها نیاز است.
  • پیشگیری از پوسیدگی دندان ها- در دندان های شیری به خوبی انجام آن برای دندان های دائمی که تا دوران نوجوانی آنها را با خود به همراه داریم- برای سلامت عمومی فرزند شما مهم است.
  • مطمئن شوید که هر شش ماه یک مرتبه کودک خود را نزد دندانپزشک می برید تا سلامت سیلانت ها موجود را بررسی نماید و اطمینان حاصل نماید که دندان های مولری که به تازگی بیرون آمده اند هر چه سریع تر بررسی شده اند.
  • فیشور سیلانت ها مقرون به صرفه و غیر تهاجمی هستند.
  • فیشور سیلانت ها درمان پیشگیرانه فوق العاده ای در کنار بهداشت دهانی خوب و رژیم غذایی هستند.

آیا همه کودکان به فیشور سیلانت نیاز دارند؟

فیشور سیلانت ها یک گزینه درمانی پیشگیرانه هستند اما برای همه کودکان ضروری نیستند. دندانپزشک اگر فکر کند این درمان برای کودک شما مفید است، با شما درباره آن صحبت خواهد کرد. نیاز آنها به فیشور سیلانت به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت، از جمله:

  • سن
  • وضعیت بهداشت دهانی
  • سابقه پوسیدگی

آیا فیشور سیلانت همان پر کردن دندان است؟

خیر. پر کردن دندان برای احیاء شکل، ظاهر و عملکرد طبیعی و عادی دندان انجام می شود. این کار معمولاً با پر کردن حفره هایی که با پوسیدگی دندان بوجود آمده اند انجام می شود. فیشور سیلانت ها درمان هایی پیشگیرانه برای پوسیدگی های دندانی و پر کردن شیارهای طبیعی روی دندان های عقب دهان (مولر) هستند. فیشور سیلانت ها و موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند شبیه به یکدیگر هستند، اما با دوام مختلف.

آیا انجام فیشور سیلانت نیاز به بی حسی دارد؟

خیر. فیشور سیلانت ها غیر تهاجمی و بدون درد هستند. در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد ابتدا شیارها (با استفاده از دریل) پاکسازی شوند با این حال این کار تنها در محدوده سطح مینای دندان ها انجام می شود بنابراین نباید منجر به بروز هیچ حساسیتی شود یا نیاز به بی حسی موضعی داشته باشد.

آیا فیشور سیلانت ۱۰۰% از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند؟

از آنجا که فیشور سیلانت تنها روی شیارهای دندان ها را پوشش می دهد، هنوز هم بخش هایی از سطوح دندان ها، مانند بین دندان ها، هستند که مستعد پوسیدگی می باشند. اینجاست که بهداشت خوب دهانی؛ مانند دو مرتبه مسواک زدن در طول روز همراه با نخ دندان کشیدن یک مرتبه در روز با رژیم غذایی سالم به محافظت از دیگر بخش های دندان ها کمک می کنند. فیشور سیلانت نیز می تواند ساییده و لب پر شود یا نشت داشته باشد، به این معنا که باکتری می تواند به زیر سیلانت ها نفوذ کند. برای چک کردن فضای بین سیلانت و دندان لازم است تصاویر رادیو گرافی با اشعه ایکس گرفته شوند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code