فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

اگر شما هم تاکنون داخل لپ خود را گاز گرفته باشید، قطعاً می دانید چنین چنین حادثه ناگواری چه دردی دارد. گرچه بسیاری افراد به صورت تصادفی گاز گرفتن داخل لپ را تجربه می کنند، اما برخی دیگر به عنوان یک عادت بد یا واکنش وسواس گونه با آن دست و پنجه نرم می کنند. ممکن است گاز گرفتن داخل لپ بی ضرر به نظر برسد، اما اگر به صورت مکرر اتفاق بیفتد، هم می تواند برای سلامت دهان و دندان ها و نیز روان شما مضر باشد، و هم می تواند نشانه وجود یک مشکل زمینه ای روانی باشد. مطالعه این مقاله را ادامه دهید تا چیزهای بیشتری در مورد گاز گرفتن داخل لپ، علل بروز آن، و نحوه درمان آن یاد بگیرید.

علل گاز گرفتن داخل لپ

گاز گرفتن یا جویدن مزمن داخل لپ که تحت عنوان morsicatio buccarum شناخته می شود، اغلب به عنوان یک واکنش فیزیکی به استرس و اضطراب مشاهده می شود. سطوح مختلفی از رفتار گزیدن داخل لپ وجود دارد، از یک گاز گرفتن تصادفی گرفته تا گاز گرفتن وسواس گونه داخل لپ.

علائم و نشانه های این رفتار عبارتند از آفت (گاز گرفتن تصادفی یا حین خواب) تا زخم های دائمی. در موارد وخیم، گاز گرفتن دائمی داخل لپ می تواند منجر به بروز بافت اسکار و التهاب بافت گونه شود.

اغلب، گاز گرفتن صرفاً یک رفتار تصادفی است که زمانی اتفاق می افتد که شما به صورت غلط عمل جویدن را انجام می دهید. علاوه بر این، می تواند نشانه کج بودن دندان ها باشد. با این حال، سلامت روان در گاز گرفتن داخل گونه از روی عادت نقش بزرگی ایفا می کند. معمولاً گاز گرفتن مکرر داخل لپ می تواند یک عادت عصبی باشد که در نتیجه عوامل روانی مانند اضطراب خستگی، یا افزایش فشار روحی اتفاق می افتد.

گاز گرفتن داخل لپ، مانند کشیدن مو، جویدن ناخن، جویدن لب و کندن پوست، می تواند ظهور فیزیکی اضطراب باشد. در این موارد، عمل گاز گرفتن داخل لپ به عنوان یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن (BFRD) شناخته می شود.

گاز گرفتن داخل لپ اغلب در دسته مشکلات دندانی قرار می گیرد. برخی نمونه های مشکلات دندانی دیگر عبارتند از:

  • کجی دندان ها
  • براکسیسم یا دندان قروچه
  • اختلالات مفصل فکی گیجگاهی TMJ
  • وجود ابزارهای برطرف کننده مشکلات دندانی داخل دهان (محافظ دندان، اسپلینت، ریتینر، و غیره)
گاز گرفتن داخل لپ
گاز گرفتن داخل لپ

انواع گاز گرفتن داخل لپ

آیا می دانسته اید که گاز گرفتن داخل لپ هم انواع دارد؟ پنج نوع اصلی گاز گرفتن داخل لپ که به تعداد دفعات و شدت رفتار گاز گرفتن داخل لپ مربوط می شود، عبارتند از:

گاز گرفتن تصادفی دوره ای داخل گونه

بگذارید قبول کنیم، همه گاهگاهی داخل لپ خود را گاز می گیریم. این اتفاق به طور تصادفی در بسیاری از شرایط رخ می دهد، از جمله حین ورزش کردن، رفتارهای خشن، و حتی جویدن غذا یا آدامس.

گاز گرفتن تصادفی داخل گونه ممکن است موجب بروز آفت دهان شود، اما معمولاً نگران کننده نیست. البته، ممکن است کمی گزگز کند اما این چیزی نیست که احتمال داشته باشد بزودی دوباره آن را انجام دهید!

گاز گرفتن تصادفی منظم داخل لپ

اگر این اتفاق زودتر از آنچه می خواهید رخ دهد، چطور؟ اگر متوجه شدید که به صورت تصادفی بیشتر از آنچه مراقب هستید داخل گونه خود را گاز می گیرید، ممکن است نحوه قرار گیری فک های شما روی یکدیگر مشکل داشته باشند. در صورتی که متوجه مشکل گاز گرفتن تصادفی داخل گونه شدید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

البته لازم به ذکر است که، برخی افراد مربوط به گاز گرفتن تصادفی منظم داخل لپ می شوند که به رویش دندان های عقل آنها مربوط می شود. با بیرون آمدن دندان های عقل شما از لثه ممکن است بریدگی و آزردگی بیشتر داخل گونه ها را تجربه کنید.

گاز گرفتن داخل گونه حین خواب

برخی افراد دندان قروچه شبانه دارند، اما برخی دیگر داخل گونه های خود را گاز می گیرند. اگر تا وقتی که صبح از خواب بیدار می شوید متوجه نشوید که کاری را انجام می دهید، متوقف کردن آن دشوار خواهد بود، درست است؟ برای صحبت کردن در مود امکان محافظت از داخل گونه ها در طول شب، با استفاده از یک ابزار ارتودنسی با دندانپزشک خود گفتگو کنید.

گاز گرفتن داخل گونه از روی عادت

آیا تاکنون مشاهده کرده اید که کسی داخل گونه های خود را از روی عادت بجود؟ برای برخی افراد، گاز گرفتن اجباری داخل گونه یک رفتار نیمه هشیارانه و عادت بدی است که در اثر احساسات نهفته یا واکنش به محیط اطراف ایجاد می شود.

گاز گرفتن مزمن داخل گونه و BFRB

BFRB یا رفتار تکراری متمرکز بر بدن چیزی است که فرد نمی تواند بدون کمک آن را کنترل کند. وقتی گاز گرفتن داخل گونه از یک رفتار قابل کنترل به یک رفتار اجباری تبدیل می شود، نام جدیدی به خود می گیرد، morsicatio buccarum. تخمین زده شده است که گاز گرفتن مزمن داخل گونه حدوداً از هر یک میلیون نفر ۷۵۰ نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

افرادی که دائماً داخل گونه خود را گاز می گیرند، معمولاً یک اختلال اضطراب زمینه ای دارند. این شرایط، و رفتارهای تکرار شونده می توانند تمام جنبه های زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهند.

گاز گرفتن داخل لپ
گاز گرفتن داخل لپ

علل بروز گاز گرفتن داخل گونه

گذشته از گاز گرفتن تصادفی داخل لپ، معمولاً شناسایی علت زمینه ای این رفتار وجود دارد. به طور کلی، افرادکه وقتی استرس دارند یا مضطرب هستند، یا اگر به دلیل عدم فعالیت احساس خستگی می کنند، داخل گونه های خود را گاز می گیرند

اکثر موارد گاز گرفتن مزمن داخل گونه ها به علل زمینه ای روانشناختی مربوط می شوند. با این حال، برخی محققان توصیه می کنند که این یک علت ژنتیکی دارد. گاز گرفتن مزمن داخل گونه ها معمولاً در اواخر دوران کودکی ظهور می یابد.

خطرات و مشکلات ناشی از گاز گرفتن داخل گونه ها

وقتی شما داخل گونه های خود را گاز می گیرید، احتمالاً متوجه یک گزش یا احتمالاً ناراحتی حین خوردن یا نوشیدن می شوید. با این حال، این ناحیه معمولاً ظرف چند روز بهبود پیدا می کند، سپس شما همه چیز را فراموش می کنید تا زمانی که مجدداً اتفاق بیفتد.

متأسفانه، افرادی که داخل گونه خود را گاز می گیرند و برای کنترل این رفتار با چالش روبرو هستند، مخصوصاً افرادی که به عنوان BFRB داخل گونه خود را گاز می گیرند، ممکن است در نهایت زخم های دردناکی روی بافت نرم آنها بوجود بیاید. گاز گرفتن مکرر داخل گونه باعث بوجود آمدن اسکارهای ناشی از گاز گرفتن می شود، و حتی برخی از آنها باعث فرسایش و خوردگی بافت نرم گونه ها می شوند.

اگر رفتار گاز گرفتن مکرر داخل گونه ها ادامه پیدا کند، می تواند موجب بروز یک دسته مشکلات و عوارض جانبی شود. اولاً، افرادی که به صورت گاز گرفتن اجباری داخل گونه های خود را گاز می گیرند، اغلب آسیب های روانی  ناشی از احساس گناه یا شرم از ناتوانی در متوقف ساختن عادت را تجربه می کنند. بعلاوه، برخی مطالعات حاکی از این هستند که آزردگی مزمن بافت های گونه می تواند منجر به بروز سرطان دهان شود.

گاز گرفتن داخل لپ
گاز گرفتن داخل لپ

چگونه می توان گزیدن داخل گونه را متوقف کرد؟

گرچه پیشگیری از بروز تصادفی گاز گرفتن داخل لپ دشوار است، اما می توان گاز گرفتن منظم تصادفی یا طی شب را کنترل کرد. افرادی که با گاز گرفتن مزمن داخل گونه دست و پنجه نرم می کنند، می توانند روش های مقابله را بیاموزند. درک عوامل و محرک ها برای مشخص نمودن بهترین روش درمان ضروری است.

کنترل گاز گرفتن تصادفی و در طول شب

گاز گرفتن تصادفی داخل گونه ممکن است برای برطرف نمودن مشکل نحوه قرار گیری فک ها یا دندان ها نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشد. افرادی که تنها حین خواب داخل لپ خود را گاز می گیرند، می توانند مشکل را با ابزارهای ارتودنسی برطرف کنند، درست مانند ابزارهایی که برای دندان قروچه کاربرد دارند.

گاز گرفتن داخل لپ
گاز گرفتن داخل لپ

درمان گاز گرفتن داخل لپ

از آنجا که گاز گرفتن داخل لپ معمولاً عوامل روانی را شامل می شود، از جمله استرس و اضطراب، درمان متفاوت است. گرچه ممکن است ابزارهای ارتودنسی یا رفتارهای جایگزین، مانند جویدن آدامس کمک کنند، اما پرداختن به مسائل زمینه ای الزامی است.

وقتی دندانپزشکان به این مشکوک باشند که رفتار گاز گرفتن داخل لپ بیمار یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن است، ممکن است استفاده از محافظ دندان را برای محافظت از بافت نرم داخل گونه پیشنهاد دهند تا امکان بهبود صحیح فراهم شود. محافظ دندان ها برای جلوگیری از ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر (دندان قروچه یا براکسیسم)، گاز گرفتن زبان، و برخی مشکلات دیگر نیز کاربرد دارد. این ابزار وقتی بین دندان های بالا و پایین قرار می گیرد، از برخورد دندان ها با یکدیگر جلوگیری می کند و به این طریق هم از دندان ها و هم از بافت نرم داخل دهان محافظت می کند و از بروز تأثیرات دردناک جانبی این عادت پیشگیری می کند.

علاوه بر این روش ها، دندانپزشکان بیمار را برای درمان و احتمالاً مصرف دارو، به پزشک دیگری ارجاع می دهند.

گزینه های درمانی متعددی برای گاز گرفتن مزمن داخل لپ وجود دارند. داروها می توانند به مدیریت اضطراب کمک کنند، اما برخی از انواع درمان ها معمولاً برای یادگیری مکانیزم های مقابله توصیه می شوند.

  • درمان رفتار شناسی (CBT) بر افکار منفی متمرکز است که منجر به اضطراب و در نهایت رفتار گاز گرفتن داخل لپ می شوند.
  • آموزش معکوس کردن عادت از روش های متعددی برای کمک به افراد برای آگاهی و در نهایت کنترل رفتار استفاده می کند.
  • درمان جامع رفتاری شامل یادگیری مهارت های جدید برای مدیریت احساسات نهفته به جای گاز گرفتن داخل گونه می باشد.
  • درمان با پذیرش و تعهد، پذیرش احساسات و رفتارها و تکنیک های ذهن ذهن آگاه را برای جلوگیری از گاز گرفتن مکرر داخل لپ آموزش می دهد.
  • درمان رفتاری دیالکتیکی (DBT) یک درمان بسیار موفق برای رفتارهای خود آزاری است، از جمله گاز گرفتن داخل گونه. این شامل ترکیبی از پذیرش، آگاهی ذهن، و یادگیری تنظیم احساسات است.

در برخی بیماران، درمان با هیپنوتیزم نیز موفقیت آمیز بوده است. هیپنوتیزم همچنین برای سایر مشکلات دندانی مانند دندان قروچه نیز استفاده می شود. در برخی موارد، تمرینات تنفسی و آرامس بخش ممکن است به تسکین ناراحتی که باعث گاز گرفتن داخل لپ می شوند، کمک کند. از آنجا که گاز گرفتن داخل گونه برای آرامش یافتن است، پزشکان توصیه می کنند عاداتی را جایگزین آن کنید که به شما آرامش دهند، مانند آدامس جویدن.

شما برای درمان گاز گرفتن داخل گونه چه باید بکنید؟

گاز گرفتن تصادفی داخل لپ یک مسئله کاملاً شایع است که همه افراد را گاهگاهی تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، انواع دیگر گاز گرفتن داخل لپ نیاز به توجه و مداخله دارند.

اگر فکر می کنید گاز گرفتن داخل لپ مشکل آفرین شده است، می توانید با دندانپزشک خود گفتگو کنید تا با بررسی علل زمینه ای آن یا اقدام به درمان شما نماید یا شما را به پزشک مربوطه ارجاع دهد.

3.4/5 (22 نظر)

پاسخ بدهید

*

code