فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

دنچر، پروتز یا دندان مصنوعی چیست؟

دنچرها یا دندان مصنوعی که از جنس رزین، پرسلاین، پلاستیک یا فلز ساخته می شوند، پلیت های متحرکی هستند که در صورت از دست رفتن و افتادن یک یا چند دندان، برای خلق لبخندی زیبا و طبیعی، غذا خوردن راحت تر، اعتماد به نفس بیشتر و ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی جایگزین دندان ها و بافت های طبیعی درون دهان می شوند. این دندان ها شبیه دست، پا یا دیگر اعضاء مصنوعی هستند.

چرا باید از دندان مصنوعی استفاده کرد؟

دلیل اصلی استفاده از دندان های مصنوعی جایگزینی یک یا چند دندان است که در اثر حادثه و آسیب یا بیماری از دست رفته اند.

دندان های مصنوعی اجازه می دهند فرد از احساس و ظاهر طبیعی دندان های خود لذت ببرد. علاوه بر این، با استفاده از دندان های طبیعی می توان ساختار فک و گونه و لب ها را حفظ نمود و از به هم خوردن تعادل آنها جلوگیری نمود.

انواع دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی در انواع مختلف کامل و پارسیل، ثابت یا متحرک و دیگر انواع آن در دسترس هستند. پروتزهای معمولی با عمل مکش یا احتمالا با استفاده از چسب دندانپزشکی در جای خود می مانند، در حالی که دندان های مصنوعی بر پایه ی ایمپلنت توسط یک یا چند ایمپلنت حمایت می شوند اما هنوز هم متحرک هستند.

 دست دندان کامل

قیمت انواع دندان مصنوعی (پروتز یا دنچر)
قیمت انواع دندان مصنوعی (پروتز یا دنچر)

دست دندان کامل که قدیمی ترین نوع دندان مصنوعی هستند زمانی استفاده می شوند که دندان های یک یا هر دو قوس دندانی به طور کامل از دست رفته باشند و به گونه ای طراحی می شوند که بتوان به راحتی آنها را روی لثه ها و استخوان فک قرار داد و بیرون آورد. فرایند ساخت و زمان لازم برای آماده شدن این نوع دندان های مصنوعی به شرایط شما بستگی دارد که معمولا ظرف مدت ۸ – ۱۲ هفته پس از کشیدن دندان در جای خود قرار داده می شوند.

پروتز پارسیل

قیمت انواع دندان مصنوعی (پروتز یا دنچر)
قیمت انواع دندان مصنوعی (پروتز یا دنچر)

این نوع پروتزها زمانی استفاده می شوند که بیمار هنوز تعدادی دندان طبیعی دارد، مثل زمانی که در هر یک از قوس های دندانی یک یا چند دندان باقی مانده باشد. یک پایه ی صورتی رنگ به یک قطعه ی فلزی متصل می شود. این دو قطعه پروتز را در دهان ثابت نگه می دارند. این نوع پروتزها راحت و متحرک هستند بنابراین در صورت لزوم می توان آنها را خارج کرد. مزیت این نوع پروتزها جلوگیری از جابجایی دندان های باقی مانده درون دهان است.

دندان های مصنوعی سفارشی

قیمت انواع دندان مصنوعی (پروتز یا دنچر)
قیمت انواع دندان مصنوعی (پروتز یا دنچر)

دندان های مصنوعی سفارشی با استفاده از مواد گران تری ساخته می شوند که باعث می شود لبخند، ظاهر طبیعی تری داشته باشد. طی مراحل ساخت می توان آن را دید و در صورت لزوم تغییرات لازم را در آن ایجاد کرد تا کاملا متناسب با دیگر دندان ها و بافت لثه ی اطراف باشد.

دندان های مصنوعی بر پایه ی ایمپلنت

قیمت انواع دندان مصنوعی (پروتز یا دنچر)
قیمت انواع دندان مصنوعی (پروتز یا دنچر)

در این نوع دندان های مصنوعی که ثابت هستند از یک یا چند ایمپلنت دندانی استفاده می شود تا پروتز را حمایت کنند و مانع جابجا شدن آنها شوند. ظاهر این نوع ایمپلنت ها کاملا طبیعی به نظر می رسد و دوام زیادی دارند.

هزینه های معمول انواع دندان مصنوعی

  • برخی از انواع بیمه ها تمام یا بخشی از هزینه های پروتزها را تقبل می کنند.
  • در صورتی که دندان های مصنوعی به لحاظ پزشکی ضروری تشخیص داده شوند، بیمه ۱۵ – ۵۰ درصد از کل هزینه ها (تا سقف طرح سالانه) را خواهد پرداخت. هزینه ی پروتزهای معمولی برای هر پلیت حدود ۳۰ – ۵۰۰ دلار خواهد بود. این نوع دندان های مصنوعی ضمانت طولانی مدت ندارند، یا ضمانت آنها به اندازه ی نمونه های گرانتر نیست. این نوع پروتزها مصنوعی به نظر می رسند و به جای آنکه به صورت شخصی و سفارشی ساخته شوند، در اندازه های استاندارد به صورت پیش ساخته در دسترس هستند.
  • هزینه ی پروتزهای متوسط معمولا بین ۵۰ – ۱۵۰۰ دلار برای هر پلیت است. این نوع پروتزها به صورت شخصی ساخته می شوند و معمولا ضمانت ۱ یا ۲ ساله دارند.
  • هر پلیت پروتز مرغوب تر می تواند ۲۰۰ – ۴۰۰۰ دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد. پروتزهایی که در این محدوده ی قیمت هستند به صورت شخصی و سفارشی، متناسب با اندازه و شکل استخوان فک و لثه ی بیمار، از مواد با کیفیت ساخته می شوند به گونه ای که تا حد امکان شبیه لثه و دندان های طبیعی هستند، دوام زیادی دارند و بین ۵ تا ۱۰ سال ضمانت دارند که لب پر نخواهند شد یا ترک بر نخواهند داشت. معمولا این هزینه بابت چکاپ های بعدی نیز خواهد بود.
  • قیمت پروتزهای پارسیل متحرک از ۳۰ – ۵۰۰ دلار شروع می شود و ممکن است به جای پلاستیک یا دیگر فلزات در ساخت آنها از طلا استفاده شود که قیمت آنها ۲۰۰ – ۴۰۰۰ دلار خواهد بود. پروتزهای پارسیل سنتی که سفت هستند یک چارچوب فلزی برای نگه داشتن دندان های مصنوعی در جای خود دارند، که معمولا دارای یک گیره ی فلزی هستند که قابل دیدن هستند؛ پروتزهای پارسیل انعطاف پذیر یک پایه ی پلاستیکی نرم اما با دوام دارند که متناسب با شکل لثه ها هستند، حتی اگر به مرور زمان جابجا شوند. این نوع دندان های مصنوعی در جای خود محکم می مانند، به اطراف دندان ها و لثه ی باقی مانده متصل می شوند تا در جای خود ثابت باشند. با این حال پروتزهای انعطاف پذیر به روکش دندان یا دندان واقعی نیاز دارند تا به خوبی عمل کنند، بنابراین، در قالب دست دندان کامل در دسترس نیستند و تنها به شکل پارسیل (تعدادی از دندان ها) وجود دارند.
  • هزینه ی تقریبی پروتز پارسیل متحرک انعطاف پذیر، بدون نیاز به کشیدن دندان یا فرایندهای دیگر ۷۰ – ۱۵۰۰ دلار است. در برخی مراکز این هزینه شامل چکاپ های بعدی نیز می شود.
  • در صورتی که پیش از قرار دادن پروتز قرار باشد دندانی کشیده شود، کشیدن هر دندان به روش ساده ۲۵ – ۴۵۰ دلار، و کشیدن هر دندان به روش جراحی ۵۰ – ۶۵۰ دلار هزینه در بر دارد. بسته به تعداد دندان هایی که نیاز به کشیده شدن دارند، تا زمانی که یک دست دندان کامل روی لثه ها قرار گیرد ممکن است بیمار ۱۵۰ – ۲۰۰۰ دلار یا بیشتر هزینه بپردازد.

بسته به تعداد و نوع (مینی ایمپلنت ها ارزان تر هستند) ایمپلنت های دندانی که پروتزهای متحرک را حمایت می کنند، کاشت دو تا شش ایمپلنت می تواند ۱۵۰ – ۳۰۰۰ دلار یا بیشتر هزینه داشته باشد که مواد مورد استفاده در ساخت پروتزها (در برخی موارد  می توان برای ایمپلنت های جدید از یک پلیت پروتز قدیمی بیمار استفاده کرد) و دیگر فرایندهای لازم، آن را تحت تاثیر قرار می دهند.

2.9/5 (11 نظر)
2 پاسخ ها

پاسخ بدهید

*

code