فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

فرایند پر کردن حفره دندان ، فرایندی بسیار ساده است که دندانپزشک می تواند آن را در مطب به راحتی انجام دهد.

روند پر کردن حفره های دندان

این فرایند حدود یک ساعت طول می کشد. طی این زمان دندانپزشک فرصت دارد عکس رادیوگرافی تهیه کند و با شما راجع به کل فرایند کار صحبت کند. پس از آن، پیش از پر کردن حفره های دندان، خود دندان، لثه و پوست پیرامون آن را بی حس می کند تا طی روند کار دردی احساس نکنید. سپس، پوسیدگی های درون دندان تراشیده و تخلیه می شوند و مواد پر کننده جایگزین آن می شوند. این مرحله تنها چند دقیقه طول می کشد.

پر کردن حفره دندان
پر کردن حفره دندان

پس از اتمام کار، احتمالا دهان به مدت چند ساعت دیگر بی حس باقی خواهد ماند. هیچ خطر قابل توجهی فرایند پر کردن دندان را تهدید نمی کند، اما در صورت بروز هر گونه مشکل پس از آن با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

شایع ترین کاربرد پر کردن دندان برای پر کردن پوسیدگی های درون دندان است. اما می توان برای ترمیم دندان آسیب دیده در نتیجه ی فشردن دندان ها (براکسیسیم یا دندان قروچه) و نیز برای جایگزینی بخشی از دندان شکسته شده از آن استفاده نمود.

انواع مواد پر کننده ی حفره  دندان

برای پر کردن دندان می توان از مواد مختلفی استفاده کرد، که همه ی آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند. انواع موادی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند عبارتند از طلا، آمالگام نقره (کامپوزیتی از جنس جیوه، نقره و مواد دیگر)، مواد کامپوزیت هم رنگ دندان، پرسلاین، و نوع خاصی شیشه (گلاس). بهترین ماده برای پر کردن دندان شما به بودجه، نوع بیمه ی درمانی شما، و نیز تمایل شخصی شما برای زیبایی دندان بستگی دارد. مواد متنوع زیادی وجود دارند که برای پر کردن حفره های دندانی استفاده می شوند که از نظر استحکام و رنگ با یکدیگر متفاوت هستند. رایج ترین آنها آمالگام و کامپوزیت هستند.

پر کردن حفره  دندان با آمالگام

پر کردن حفره دندان
پر کردن حفره دندان

بیش از یک قرن است که متخصص های دندان از آمالگام برای پر کردن دندان ها استفاده می کنند؛ این ماده بیشتر از سایر مواد پر کننده ی دندان جای تحقیق و بررسی دارد. آمالگام از استحکام بالایی برخوردار است بنابراین برای پر کردن حفره های دندان های عقب، مانند دندان های مولر که فشار جویدن را تحمل می کنند، ایده آل است. از آنجا که این ماده ترکیبی از چند عنصر فلزی متفاوت است، حین خندیدن یا لبخند زدن از درون دهان قابل دیدن هستند. این مواد جزء ارزان ترین موادی هستند که برای پر کردن حفره های دندان استفاده می شوند.

پر کردن دندان با کامپوزیت

پر کردن حفره دندان
پر کردن حفره دندان

کامپوزیت که گاهی اوقات تحت عنوان رزین پر شده نیز شناخته می شود، ترکیبی از مواد شیشه ای یا کوارتز است که برای پر کردن دندان استفاده می شود، و می توان آنها را به گونه ای ساخت تا با رنگ دندان مطابقت داشته باشند. مواد کامپوزیت که برای پر کردن دندان استفاده می شوند از دوام نسبتا بالایی برخوردار هستند و برای ترمیم های کوچک تا متوسط در منطقه هایی از دهان که فشار ناشی از جویدن متوسط است کاربرد دارند.

فلزات

پر کردن حفره دندان
پر کردن حفره دندان

آمالگام طلا یا نقره رایج ترین نوع فلزاتی هستند که برای پر کردن حفره های دندان استفاده می شوند. قیمت مواد پر کننده ی طلا ممکن است تقریبا ۱۰ برابر مواد نقره ای باشند که برای پر کردن دندان استفاده می شوند، اما اگر کسی بخواهد از مواد با دوام تری، نسبت به مواد کامپوزیتی که از دوام کمتری برخوردارند، استفاه کند، ممکن است ظاهر طلا را به نقره ترجیح دهند. برخی افراد دیگر نیز ظاهر مواد پر کننده ی فلزی را نمی پسندند، اما مواد فلزی، پیش از آنکه نیاز باشد تعویض شوند، حداقل ۱۰- ۱۵ سال دوام خواهند داشت.

سرامیک

پر کردن حفره دندان
پر کردن حفره دندان

مواد سرامیکی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند (و معمولا از پرسلاین ساخته می شوند)، همرنگ دندان هستند و نسبت به مواد پر کننده ی کامپوزیتی، احتمالا لکه هایی که به مرور زمان روی دندان ایجاد می شوند را کمتر نشان خواهند داد. اما قیمت این مواد خود عامل مهمی است. مواد سرامیکی که برای پر کردن دندان استفاده می شوند ممکن است قیمتی معادل آمالگام طلایی داشته باشند که برای پر کردن دندان استفاده می شوند.

گلاس آینومر

پر کردن حفره دندان
پر کردن حفره دندان

گلاس آینومر، ترکیبی از آکریلیک و شیشه است که برای تولید مواد پر کننده ای استفاده می شود که به منظور محافظت از دندان فلوراید منتشر می کنند. اما مواد گلاس آینومر برای پر کردن دندان نسبت به دیگر مواد، دوام کمتری خواهند داشت و ممکن است نیاز باشد چند سال بعد تعویض شوند.

مراقبت از دندان پر شده

ممکن است پس از پر کردن دندان اندکی درد و حساسیت احساس کنید، که پس از مدتی کوتاه از بین خواهد رفت. مراقبت های روزمره از دندان های خود را نادیده نگیرید. سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که به صورت ویژه برای محافظت از دندان های حساس طراحی شده اند.

چه زمان باید پر شدگی دندان را تعویض نمود؟

پر شدگی های دندان ها معمولا پیش از آنکه لازم باشد تعویض شوند، چندین سال دوام دارند. اما پس از سالها استفاده از این دندان ها برای جویدن، ممکن است پر شدگی آنها به مرور زمان ساییده شود. در صورتی که بنا به عادت دندان های خود را روی هم فشار می دهید، ممکن است نیاز باشد خیلی زود پر شدگی های دندان خود را تعویض کنید.

پر کردن حفره دندان
پر کردن حفره دندان

در صورتی که متوجه هر گونه ساییدگی یا ترک در پر شدگی های دندان خود شدید، هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا سریعا آن را تعویض نماید. اگر با وجود آسیب دیدن پر شدگی دندان از آن برای جویدن استفاده کنید، ممکن است دندان ترک بردارد یا شکسته شود یا نیاز باشد مجددا ترمیم شود، که هزینه ی آن بیشتر و فرایند آن پیچیده تر از یک پر کردن ساده ی حفره  دندان خواهد بود. در صورت افزایش پوسیدگی های دندان در اطراف قسمت پر شده، در صورت آسیب دیدن پر شدگی دندان، ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد به جای پر کردن مجدد دندان، آن را با استفاده از روکش دندان ترمیم کند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code