فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

آیا تاکنون از نوارهای سفید کننده دندان استفاده کرده اید و پس از درمان سفید کننده دندان درد را تجربه کرده اید؟ وقتی بعد از سفید کردن دندان ها درد را تجربه می کنید، طبیعی است که بپرسید چرا دندان های من بعد از استفاده از نوارهای سفید کننده درد می کنند؟ آیا به این معنا است که استفاده از آنها را قطع کنید و اگر نمی توانید از آنها استفاده کنید چگونه می توانید دندان های سفیدتری داشته باشید؟

محبوبیت سفید کردن دندان ها با محصولاتی مانند نوارهای سفید کننده دندان و قابلیت دسترسی به آنها به طور فزاینده ای رو به افزایش است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا ممکن است برای برخی از افرادی که از آنها استفاده می کنند ممکن است درد ایجاد کنند. همچنین پیشنهاداتی در مورد چگونگی کاهش حساسیت دندان در پی استفاده از نوارهای سفید کننده دندان به شما خواهیم داد.

نوار سفید کننده دندان چیست؟

نوارهای سفید کننده دندان برای بازگرداندن رنگ طبیعی دندان های شما استفاده می شوند. این نوارها حاوی پراکسید هیدروژن هستند که مینای دندان ها در تماس با آنها سفید می شود. نوارها اغلب با پلی اتیلن ساخته می شوند که پلاستیک بسیار نازک و الاستیک است. سپس نوارها با ماده سفید کننده پوشانده شده اند.

قدرت نوارهای سفید کننده مختلف متفاوت است، و برخی از آنها نسبت به بقیه حاوی پراکسید بیشتری هستند. هنگامی که این نوارها روی دندان های شما قرار می گیرند، تغییر رنگ و لکه ها را از روی سطح دندان ها پاک می کنند. مدت زمانی که از نوارها استفاده می کنید به محصول خاص بستگی دارد، بنابراین همیشه قبل از استفاده دستورالعمل روی محصول را به دقت مطالعه کنید.

مزایای نوارهای سفید کننده دندان چیست؟

برای بسیاری از افراد، یکی از مزایای کلیدی نوارهای سفید کننده این است که از بسیاری از درمان های سفید کننده دیگر، بویژه درمان هایی که توسط دندانپزشک انجام می شوند، ارزان تر هستند. آنها ارزان تر هستند زیرا از مواد ارزان قیمت ساخته شده اند و می توان از آنها در خانه استفاده کرد.

استفاده از نوارهای سفید کننده آسان نیز است. اکثر کیت ها دارای دو سری نوار سفید کننده هستند: یکی برای دندان های فک پایین و دیگری برای دندان های فک بالا. معمولاً این نوارها دو مرتبه در روز به مدت تقریباً دو هفته استفاده می شوند، اما دستورالعمل های مختص هر محصول متفاوت است.

مزیت نهایی نوارهای سفید کننده این است که سریع متوجه نتایج خواهید شد. هنگامی که طبق دستورالعمل از نوارها استفاده می کنید، باید در عرض چند روز متوجه تفاوت شوید. بسته به رژیم غذایی شما و میزان مراقبت شما از دندان های خود، نتایج به طور متوسط ​​حدود چهار ماه باقی می مانند.

نوارهای سفید کننده دندان
نوارهای سفید کننده دندان

چه چیزی باعث حساسیت دندان بعد از استفاده از نوارهای سفید کننده می شود؟

پس از درمان سفید کننده، ممکن است هنگام خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی های سرد، شیرین، اسیدی یا ترش یا هنگام مسواک زدن دندان های خود درد داشته باشید. برخی از افراد حتی ممکن است در هنگام تماس دندان ها با هوا، مقداری حساسیت دندان را تجربه کنند.

دو دلیل اصلی برای حساسیت دندان ها بعد از محصولات سفید کننده وجود دارد که عبارتند از قرار گرفتن در معرض پراکسید هیدروژن و حساسیت بیش از حد عاج.

پراکسید هیدروژن

برای برخی افراد، این حساسیت ناشی از پراکسید هیدروژن است که در نوارهای بدون نسخه برای سفید کردن دندان ها استفاده می شود. پراکسید اسیدی است و از آنجا که برای از بین بردن لکه ها و تغییر رنگ عمل می کند، می تواند باعث فرسایش سطح دندان و آسیب به مینای دندان نیز شود.

برای اینکه فرآیند سفید کردن کار کند، پراکسید باید به مینای دندان نفوذ کند تا بتواند ترکیبات رنگی روی لایه عاج را اکسید کند. ناراحتی ناشی از این اغلب تحت عنوان حساسیت ناشی از سفید کننده شناخته می شود. حتی اگر دندان های شما قبلاً حساس نبوده باشند، ممکن است برای شما اتفاق بیفند.

حساسیت بیش از حد عاج

این یک علت شایع دندان درد بعد از درمان های سفید کننده دندان است. شما همچنین ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی بسیار گرم یا سرد، این نوع حساسیت را تجربه کنید. حساسیت بیش از حد عاج ناشی از جابجایی مایعات در توبول های عاجی است. همانطور که جابجا می شوند، پایانه های عصبی داخل پالپ و عاج دندان را فعال می کنند.

چه مدت بعد از سفید کردن دندان ها با نوارهای سفید کننده، دندان ها درد خواهند داشت؟

در برخی افراد، حساسیت دندان بعد از سفید کردن دندان ها فقط برای مدت کوتاهی باقی می ماند. با این حال، در سایرین، این حساسیت ممکن است تا روزها پس از درمان ادامه داشته باشد. نمی توان پیش بینی کرد که چه کسی حساسیت دندان را تجربه خواهد کرد و چقدر طول خواهد کشید.

با این حال، برای اکثر افراد، این حساسیت پس از پایان درمان یا بلافاصله پس از آن از بین خواهد رفت. اگر دندان های شما همچنان حساس هستند، با دندانپزشک خود صحبت کنید، زیرا می تواند نشانه ای از یک مشکل اساسی در سلامت دندان ها باشد، از جمله از بین رفتن بافت محافظ عاج و قرار گرفتن آن در معرض محیط دهان و عدم محافظت از اعصاب، پوسیدگی دندان، ترک در دندان ها یا ترمیم های دندانی معیوب.

نوارهای سفید کننده دندان
نوارهای سفید کننده دندان

چگونه از حساسیت دندان ناشی از نوارهای سفید کننده جلوگیری کنیم؟

اگر در گذشته به دنبال استفاده از نوارهای سفید کننده حساسیت دندانی را تجربه کرده اید یا نگران هستید که باعث حساسیت دندان های شما شوند، راه هایی وجود دارند که می توانید احتمال حساس شدن دندان ها را کاهش دهید. با این حال، ممکن است برای همه کار نکنند یا به طور کامل از حساسیت دندان ها جلوگیری نکنند.

نوارهایی با پراکسید هیدروژن کمتر را انتخاب کنید.

اکثر نوارهای سفید کننده که به صورت بدون نسخه در دسترس هستند، مواد سفید کننده بین ۳/۵ و ۵/۶ درصد دارند. دندانپزشکان ممکن است از نوارهای سفید کننده حاوی پراکسید کاربامید استفاده کنند که قوس تر و حاوی پراکسید بین ۱۰ تا ۴۵ درصد هستند. اگر بعد از درمان متوجه شدید که دندان هایتان حساس هستند، محصولاتی با غلظت کمتر را انتخاب کنید.

نوارها را برای مدت کوتاهی روی دندان های خود قرار دهید.

اگر بعد از سفید کردن دندان های خود با نوارها، دندان هایتان حساس شده اند، آنها را برای مدت کوتاه تری استفاده کنید. هنگامی که زمان تماس نوارها با دندان های شما کاهش می یابد، ممکن است خطر حساسیت دندان ها را کاهش دهد. این ممکن است به این معنا باشد که دندان های شما با سرعت کمتری سفید می شوند، اما همچنان با گذشت زمان لبخند درخشان تری خواهید داشت.

بین درمان ها فاصله زمانی بیشتری ایجاد کنید.

اگر هر روز از نوارها استفاده می کنید و حساسیت دندان را تجربه می کنید، سعی کنید از نوارها کمتر استفاده کنید. برای مثال، ممکن است فقط یک روز در میان از نوارها استفاده کنید یا به جای دو مرتبه، یک مرتبه در روز از آنها استفاده کنید. فاصله زمانی بین هر بار اعمال نوارهای سفید کننده، به دندان ها زمان بیشتری می دهد تا قبل از استفاده مجدد از سفید کننده، خود را آماده کنند.

از مقدار کمتری از محصول سفید کننده استفاده کنید.

اگر از تری سفید کننده استفاده می کنید، علاوه بر کاهش زمان یا دفعات استفاده، می توانید میزان استفاده از محصول سفید کننده را نیز کاهش دهید. تری را بیش از حد با ژل پر نکنید تا از سرریز شدن آن روی لثه جلوگیری کنید، زیرا این می تواند احتمال حساسیت دندان را افزایش دهد.

از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید.

هنگامی که بعد از استفاده از سفید کننده یا حتی بدون آن حساسیت دندان ها را تجربه می کنید، سعی کنید از خمیر دندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید. این شامل نیترات پتاسیم است، که ماده ای است که می تواند حساسیت دندان را کاهش دهد. زمانی که دو مرتبه در روز استفاده شود مؤثرتر است.

از فلوراید یا ژل ضد حساسیت استفاده کنید.

اگر حساسیت دندان شما از بین نمی رود، با دندانپزشک خود در مورد وارنیش فلوراید و ژل های حساسیت زدا صحبت کنید. هنگامی که این محصولات را روی دندان های خود اعمال می کنید، یک لایه محافظ نازک روی آنها تشکیل می شود. این درمان هایی که توسط دندانپزشکان ارائه می شوند به مدت هشت هفته می توانند دندان های حساس را تسکین دهند.

مراقب آنچه می خورید باشید.

از آنجا که برخی غذاها و نوشیدنی های گرم، سرد، اسیدی، تند، ترش یا شیرین می توانند باعث بدتر شدن حساسیت دندان شوند، بعد از سفید کردن دندان از مصرف آنها خودداری کنید. چیزهایی بخورید که برای دندان های شما ملایم تر هستند.

مسواک زدن صحیح

بعد از درمان سفید کردن دندان ها، مسواک زدن دندان ها نیز ممکن است باعث درد دندان های شما شود. از مسواک هایی با فرچه متوسط ​​یا نرم استفاده کنید زیرا روی دندان های شما ملایم تر خواهند بود و خیلی محکم فشار وارد نمی کنند. مسواک زدن بیش از حد تهاجمی می تواند به مرور زمان به مینای دندان آسیب بیشتری وارد کند و دندان های شما را حساس تر کند.

سفید کردن تخصصی دندان ها را انجام دهید.

اگر بعد از استفاده از نوارهای سفید کننده حساسیت دندان دارید، از دندانپزشک خود بخواهید تا دندان های شما را سفید کند. آری، گران تر خواهد بود، اما می تواند بهترین و مطمئن ترین نتایج را نیز به شما بدهد. اگر دندان های شما بعد از درمان حساس هستند، دندانپزشک شما همچنین می تواند در مورد مراقبت صحیح توصیه هایی به شما کند.

وقفه ایجاد کنید.

اگر تمام موارد فوق را امتحان کرده اید و دندان های شما همچنان حساس هستند، در انجام درمان سفید کننده وقفه ایجاد کنید. قبل از استفاده مجدد از نوارها، درمان را حدود یک ماه کنار بگذارید. این زمان بیشتری برای بهبودی به دندان های شما می دهد.

نوارهای سفید کننده دندان
نوارهای سفید کننده دندان

مراقبت از دندان های خود

هنگامی که یک درمان سفید کننده دندان را انجام دادید، می خواهید مطمئن شوید تا زمانی که امکان دارد نتایج را حفظ می کنید. دو مرتبه مسواک زدن در روز، یک مرتبه نخ دندان کشیدن در روز و پاکسازی تخصصی دندان ها به صورت منظم، به سفیدتر ماندن دندان ها کمک می کنند.

همچنین باید از فعالیت هایی که می توانند باعث لکه دار شدن دندان های شما شوند اجتناب کنید. این شامل پرهیز از غذاها و نوشیدنی هایی است که دندان ها را لکه دار می کنند مانند شراب قرمز، قهوه و میوه های تیره. سیگار کشیدن نیز رنگ دندان های شما را تغییر می دهد، بنابراین اگر سیگاری هستید، آن را ترک کنید.

نتیجه گیری

تجربه حساسیت دندان هنگام استفاده از نوارهای سفید کننده موضوعی غیر معمول نیست زیرا ماده فعالی که برای از بین بردن لکه ها و تغییر رنگ دندان ها عمل می کند، در طول درمان و گاهی برای مدتی بعد از درمان می تواند دندان های شما را حساس تر کند. با این حال، حساسیت باید بعد از مدت کوتاهی از بین برود.

اگر بعد از عمل سفید کردن دندان های خود درد داشتید، سعی کنید از این محصول کمتر استفاده کنید یا از نوارها برای مدت کوتاه تری استفاده کنید. باید از خوراکی ها و نوشیدنی هایی که می توانند حساسیت را افزایش دهند مانند نوشیدنی های سرد و غذاهای اسیدی اجتناب کنید. اگر حساسیت به صورت خود به خود از بین نرفت، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code