فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

آیا ورزش تماسی یا پر برخورد انجام می دهید؟ در این صورت، باید از دندانپزشک خود در مورد تهیه یک محافظ دهان سفارشی سؤال بپرسید. اگر به صورت شما ضربه ای وارد شود، محافظ دهان از دندان ها و لثه های شما محافظت می کند.

اجازه ندهید در نهایت کار شما به مراجعه به دندانپزشک اورژانسی ختم شود. بهترین راه برای محافظت از لبخندتان این است که روی یک محافظ دهان راحت سرمایه گذاری کنید تا بتوانید بهترین بازی خود را انجام دهید.

در این مقاله چیزهایی که باید درباره محافظ دهان ورزشی خود بدانید را برای شما توضیح خواهیم داد.

محافظ دندان ورزشی چیست؟

محافظ دهان یکی از تجهیزات ضروری برای ورزشکاران است، بخصوص اگر در یک ورزش تماسی شرکت می کند. محافظ دندان ورزشی محافظ های دهانی هستند که در طول ورزش روی ردیف بالایی دندان ها قرار می گیرند تا از آسیب های دهانی جلوگیری کنند. آنها در برابر شکستگی دندان ها، بریدگی لب ها و سایر آسیب های وارده به دهان محافظت می کنند. اگر شما ورزشکار هستید و از بریس ها استفاده می کنید یا ابزار دندانی ثابتی (مانند بریج) روی فک پایین دارید، ممکن است دندانپزشک برای این دندان ها نیز محافظ دهانی را پیشنهاد دهد. محافظ دهان یک قطعه ضروری از تجهیزات ورزشی برای هر فردی است که در یک ورزش که شامل زمین خوردن، تماس با بدن یا تجهیزات است، شرکت می کند. این توصیه برای ورزش های گروهی مانند فوتبال، بسکتبال، بیسبال، فوتبال و هاکی صادق است. اگر کودک شما در اسکیت بورد، ژیمناستیک، دوچرخه سواری در کوهستان، یا اساساً هر گونه فعالیت بدنی که ممکن است منجر به آسیب به دهان شود شرکت می کند، به محافظ دهان نیز نیاز دارد.

پیدا کردن محافظ دهان مناسب، به اندازه داشتن یک محافظ مهم است- در نهایت، شما می خواهید که در انجام وظیفه اش، محافظت از دندان ها، عملکرد عالی داشته باشد.

انواع مختلف محافظ دهان چیست؟

سه نوع محافظ دهان وجود دارد. دندانپزشک می تواند در انتخاب درست به شما کمک کند. در هر صورت، محافظ دهان باید انعطاف پذیر، مقاوم در برابر پارگی و راحت باشد. تناسب نیز مهم است. نباید گفتار یا تنفس را محدود کند. در اینجا سه ​​نوع محافظ دهان معرفی شده اند:

محافظ دندان ورزشی
محافظ دندان ورزشی

محافظ های دهانی سفارشی

اینها به صورت ویژه برای هر فرد طراحی و ساخته شده اند. آنها در مطب دندانپزشکی یا یک لابراتوار دندانپزشکی حرفه ای تولید می شوند. دندانپزشک از دندان های شما قالب می گیرد و سپس محافظ دهان را از روی مدلی از دندان ها می سازد. از آنجا که آنها سفارشی هستند، بیشترین راحتی و بهترین محافظت را ارائه می دهند. از آنجا که آنها در نوع خود بی نظیر هستند، گران ترین نمونه هستند.

محافظ های دهانی بویل اند بایت

اینها به شکلی از پیش ساخته شده اند، که قابل تغییر هستند. محافظ دهان را درون آب می جوشانید، سپس ورزشکار پلاستیک گرم را گاز می گیرد تا جا بیفتد. دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. محافظ های دهان بویل اند بایت را می توانید از فروشگاه های لوازم ورزشی خریداری کنید. این محافظ ها تناسب بهتری نسبت به محافظ های آماده دارند.

محافظ دهان آماده

اینها از قبل فرم گرفته و آماده استفاده هستند. آنها اغلب به خوبی جای نمی گیرند، می توانند حجیم باشند و ممکن است تنفس و صحبت کردن را دشوار کنند. محافظ های دهانی آماده کم هزینه ترین گزینه هستند.

محافظ دندان ورزشی
محافظ دندان ورزشی

حقایق مربوط به محافظ های دندان ورزشی

محافظ دهان از دندان های شما محافظت می کند.

اگر از محافظ دهان استفاده نکنید، احتمال آسیب دیدگی شما بیشتر است. به همین دلیل، در برخی از ورزش های تماسی و پر برخورد، ورزشکاران را به استفاده از محافظ دهان ملزم می کنند.

محافظ دهان ورزشی یک لایه محافظ روی دندان های فک بالا بوجود می آورد و خطر آسیب را کاهش می دهد. به عنوان مثال، یک محافظ دهان ممکن است به شما کمک کند اگر در زمین فوتبال با شما تکل زدند، از کنده شدن دندان های خود جلوگیری کنید. به همین ترتیب، اگر یک بسکتبالیست برای جمع کردن توپ بازوی خود را به شدت از جلوی صورت شما رد کند و به دهان شما ضربه بزند، محافظ دهان از شما محافظت می کند.

شما فقط به یک محافظ دهان برای دندان های بالای خود نیاز دارید.

شما فقط به یک محافظ دهان برای دندان های بالای خود نیاز دارید، مگر اینکه بریس داشته باشید. این نه تنها به شما کمک می کند تا در طول بازی راحت تر نفس بکشید، بلکه تناسب راحت تری را ایجاد می کند.

گرچه برخی از ورزش ها استثناء هستند. به عنوان مثال، بوکسورها از محافظ های دهانی استفاده می کنند که هر دو ردیف دندان های بالا و پایین را پوشش می دهند. علت این است که بیشتر احتمال دارد که به فک آنها ضربه وارد شود.

محافظ دندان ورزشی
محافظ دندان ورزشی

باید هر ۶ ماه یک مرتبه محافظ دهان خود را تعویض کنید.

در حالت ایده آل، بهتر است محافظ دهان خود را بعد از هر فصل تعویض کنید، زیرا ممکن است به مرور زمان از بین بروند و اثربخشی آنها کاهش یابد. با گذشت زمان، محافظ دهان شما علائم ساییدگی و پارگی را نشان می دهد. به همین دلیل مهم است که آن را هر ۶ ماه یا زمانی که ظاهر آن فرسوده به نظر می رسد، تعویض کنید. اگر مواد نازک شوند، محافظ ورزشی شما از شما محافظت نمی کند. همچنین مهم است که محافظ دهان خود را نجوید زیرا این کار باعث می شود سریع تر از بین برود.

از سوی دیگر، دهان نوجوانان همچنان در حال رشد است. تعویض مکرر نیاز است. در هر قرار ملاقات شش ماهه با دندانپزشک خود مشورت کنید.

شما باید محافظ دهان خود را تمیز کنید.

باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها در محیط های تاریک و مرطوب رشد می کنند. این میکروارگانیسم ها نه تنها می توانند شما را بیمار کنند، بلکه می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان نیز شوند.

عادت کنید بعد از هر بازی و تمرین محافظ دهان خود را تمیز کنید. می توانید این کار را با مسواک زدن ملایم محافظ دندان شبانه با یک مسواک مرطوب انجام دهید. سپس، باید محافظ دندان شبانه خود را در ظرفی دارای تهویه که به شما می دهیم، نگهداری کنید.

می توانید یک محافظ دهان برای بریس ها تهیه کنید.

اگر بریس دارید، توصیه می کنیم هنگام انجام ورزش های تماسی از محافظ دهان استفاده کنید. قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی ممکن است چندین ماه یا حتی چندین سال طول بکشد. قطعاً آخرین چیزی که می خواهید این است که در وسط بازی دندان شما کنده شود.

محافظ دهان همچنین از آسیب وارد شدن توسط سیم ها و براکت ها به بافت های نرم دهان جلوگیری می کند.

توصیه می کنیم یک محافظ دهان سفارشی تهیه کنید. به این ترتیب، ابزار شما خیلی سفت روی بریس های شما قرار نمی گیرد و در روند درمان ارتودنسی شما اختلال ایجاد نمی کند. به همین ترتیب، محافظ دهانی که خیلی شل است به راحتی از روی براکت های شما جدا می شود.

شما باید به طور کلی از استفاده از محافظ دهان آماده خودداری کنید.

محافظ های دهانی از پیش آماده سطح محافظتی مشابه یک ابزار سفارشی را ارائه نمی دهند. علت این است که آنها یک اندازه هستند، به این معنا که آنها اغلب خیلی تنگ یا گشاد هستند. همچنین، محافظ های دهان عمومی از مواد ضعیف تری ساخته شده اند که در برابر پاره شدن آسیب پذیر هستند.

اگر قصد دارید یک فصل کامل بازی کنید، یک محافظ دهان سفارشی سرمایه گذاری خوبی است.

اگر منتظر یک محافظ دهان سفارشی هستید، توصیه می کنیم در این مدت از یک محافظ معمولی استفاده کنید. در حالی که سطح حفاظتی یکسانی را ارائه نمی دهند، اما از هیچ چیز بهتر هستند.

محافظ دهان کمتر از درمان اورژانسی هزینه دارد.

دریافت یک محافظ دهان ورزشی نه تنها از سلامت دهان و دندان های شما محافظت می کند، بلکه از کیف پول شما نیز محافظت می کند. مراقبت های اورژانسی دندانپزشکی بسیار گران تر و پر هزینه تر از دریافت محافظ دهان هستند.

ما همچنین توصیه نمی کنیم که برای صرفع جویی در هزینه های خود، از یک محافظ دهانی استفاده کنید که از فروشگاه لوازم ورزشی محلی خود تهیه کرده اید. یک محافظ دهان معمولی کمتر از یک محافظ دهان که از دندانپزشک دریافت می کنید هزینه دارد. اما آنها سطح یکسانی از محافظت سفارشی را نیز ارائه نمی دهند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code