فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

در این نوشته می خوانید:

عواملی که هنگام انتخاب نوع روکش های دندانی باید مد نظر قرار گیرند.

هیچ روکشی وجود ندارد که در همه موارد بهترین باشد!

هیچ کدام از روکش هایی که وجود دارند بهترین راهکار برای همه کاربردها نیستند. بنابراین، قبل از گرفتن تصمیم نهایی، از دندانپزشک بخواهید همه انواع روکش های دندانی را برای شما توضیح دهد. مخصوصاً اگر در موقعیتی هستید که دندان شما شرایط استفاده از انواع مختلف روکش را دارد.

خوشبختانه، همه دندانپزشک ها به راحتی این توضیحات را ارائه می دهند. در غیر اینصورت خودتان سؤال بپرسید. زیرا اگر به دنبال روکشی هستید که از نظر زیبایی برتری داشته باشد، یا استحکام بیشتری داشته باشد، یا ترکیبی از هر دو، واقعاً مهم است از کدام نوع روکش استفاده می کنید.

انتخاب نوع روکش دندان
انتخاب نوع روکش دندان

روکش های طلا؛ انتخابی فوق العاده برای دندان های عقب دهان

اگر زیبایی ظاهری عامل مهمی نیست، هیچ چیز بهتر از یک روکش طلا نیست.

  • آنها عملکرد فوق العاده ای دارند. روکش های تمام فلزی از همه روکش ها محکم تر و با دوام تر هستند. از آنجا که آنها فلز منسجم هستند، چیزی نمی تواند موجب لب پر شدن آنها شود. علاوه بر این، نه ترک می خورند نه می شکنند.
  • آنها بسیار سازگار با بدن انسان هستند. روکش های طلا گرچه به طور استثنائی با دوام هستند، اما موجب سائیدگی دندان های روبرو نمی شوند (مانند روکش های با سطوح پرسلاین که می توانند این کار را بکنند).

تنها نقطه ضعف روکش های طلا رنگ آنها است. اما اگر قابل مشاهده نباشد (مانند زمانی که روی دندان های عقب قرار می گیرد) اصلاً نقطه ضعف محسوب نمی شود.

انتخاب نوع روکش دندان
انتخاب نوع روکش دندان

مزیت بزرگ روکش های تمام پرسلاین زیبایی آنها است.

مزیت بزرگ استفاده از روکش های دندانی پرسلاین (تمام سرامیکی) این است که نتایج نهایی آنها به شدت شبیه دندان های طبیعی است. بنابراین، در این موقعیت ها، وقتی ملاحظات زیبایی بزرگترین نگرانی هستند، روکش های تمام پرسلاین انتخابی فوق العاده هستند.

  • بهای استحکام بالای روکش های تمام سرامیک هزینه آنها است. گرچه سرامیک های جدیدی که گسترش یافته اند خیلی مستحکم تر از پرسلاین های دندانی قدیمی تر هستند، اما هیچ یک از انواع روکش های تمام سرامیک نمی توانند این ادعا را داشته باشند که سوابق خدمات آنها به خوبی روکش های تمام فلزی یا روکش های PFM (ترکیب پرسلاین روی فلز) است. معمولاً هزینه آنها ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر است.

روکش های دندانی تمام پرسلاین می توانند گزینه ای فوق العاده باشند اما تنها در موارد مناسب

روکش های سرامیکی می توانند گزینه ای فوق العاده برای دندان های جلوی فک بالا باشند، جایی که زیبایی ظاهری اصلی ترین نگرانی است. با این حال، وقتی برای دندان های مولر، دندان های دو پایه (پرمولر)، یا دندان های جلوی فک پایین در نظر گرفته می شوند، خطر شکسته شدن آنها بالاتر است و ممکن است روکش های دیگر گزینه های بهتری باشند.

انتخاب نوع روکش دندان
انتخاب نوع روکش دندان

روکش هایی از تلفیق پرسلاین روی فلز چیزی بین روکش های تمام فلزی و روکش های تمام سرامیک هستند.

ترکیب روکش هایی که از تلفیق پرسلاین روی فلز ساخته می شوند جایی است که یک لایه پرسلاین روی لایه زیرین که فلز است قرار می گیرد. این ترکیب باعث می شود روکش های PFM مقداری از مزایای روکش های تمام سرامیک و مقداری از مزایای روکش های تمام فلزی را داشته باشند.

  • روکش های ترکیبی پرسلاین و فلز بسیار محکم هستند- در حالی که به اندازه روکش های تمام فلزی محکم نیستند. دندانپزشک ها عموماً روکش های PFM را روی دندان های عقب دهان استفاده می کنند.
  • روکش های ترکیبی پرسلاین و فلز می توانند از نظر ظاهری زیبایی خوشایندی داشته باشند- گرچه شفافیت و زیبایی ظاهری روکش های OFM اغلب می تواند در حد، و حتی برابر با، روکش های تمام پرسلاین باشد.

روکش های PFM هم نقاط ضعفی دارند.

روکش هایی که با قرار گرفتن پرسلاین روی فلز تولید می شوند نیز نقاط ضعفی دارند که ممکن است در برخی موقعیت ها خود را نشان دهند:

  • در صورتی که خط لثه تحلیل و عقب برود، لبه های فلزی زیرین روکش ممکن است ظاهر شوند و ظاهر دندان را تخریب کنند (نگرانی مهم برای دندان های جلوی دهان).
  • در صورتی که اصول درست کار گذاری روکش PFM روی دندان رعایت نشوند و به درستی تنظیم نشوند، سطح پرسلانی آن می تواند موجب ساییدگی دندان های روبرو شود.
  • این امکان نیز وجود دارد که بخش هایی از پرسلاین روکش دچار شکستگی شوند.

نوع جدید روکش های پرسلاین-فلز.

در سال های اخیر، نوع جدیدی از روکش های دارای پوشش پرسلاین تولید شده اند. این نوع روکش ها PTM (فشرده شده به فلز) یا POM (فشرده شده روی فلز) نامیده می شوند. شاید با نگاه کردن به این نوع روکش ها فکر کنید آنها PFM هستند. اما آنچه آنها را متفاوت می کند روش تولید آنها است و اینکه آنها محکم تر هستند، و احتمالاً نوع پرسلانی که استفاده می شود زیباتر است.

  • نکته مثبت دیگر این است که PTM/ POM ها هیچ یک از محدودیت های PFM که در بالا ذکر شدند را ندارند.
  • بزرگترین نقطه ضعف آنها این است که هنوز مدت زمانی طولانی نیست که استفاده می شوند و کاربرد آنها هنوز بررسی نشده است.

حتماً قیمت ها را مقایسه کنید.

می توانید انتظار داشته باشید یک روکش PFM یا روکش تمام فلزی هزینه ای ۱۰ تا ۲۰% کمتر از روکش های تمام سرامیک داشته باشند.

آیا بیمه آنها را شامل می شود؟

در برخی برنامه های بیمه های درمانی، ۵۰% از هزینه روکش ها پوشش داده می شود.

در چه مواردی خدمات بیمه هزینه روکش های دندان را شامل نمی شود؟

  • تعویض روکش دندان هیچ فایده ای ندارد (قبلاً بیمه هزینه روکش قبلی را پرداخت کرده) و کمتر از ۵ سال عمر دارد.
  • در صورتی که روکش صرفاً با اهداف زیبایی کار گذاشته می شود. با این حال، از دندانپزشک خود راجع به این موضوع سؤال بپرسید. روکشی که شما فکر می کنید صرفاً اهداف زیبایی داشته باشد، ممکن است در واقع اهداف دیگری داشته باشد.

مطمئن شوید می دانید چرا دندانپزشک استفاده از روکش ها را توصیه کرده است.

روکش های دندانی عملکردهای مهمی را به عهده دارند. اما اگر دندان شما روکش نیاز نداشته باشد، پس دیگر انواع ترمیم های دندانی گزینه های بهتری خواهند بود.

راه های دیگری برای بهبود زیبایی ظاهری دندان ها وجود دارد.

اگر این راهکار تنها تغییری در ظاهر است، لازم است انجام شود، ونیرهای پرسلاین ممکن است راهکاری باشند که کمتر تهاجمی است که همان نتایج زیبایی را در انتها خواهند داشت. در برخی موقعیت ها، استفاده از تنها یک باندینگ کفایت می کند.

در برخی موقعیت ها، گزینه دوم می تواند ایده خوبی باشد.

اگر دندانپزشک جدید شما استفاده از چندین روکش را توصیه کرده است در حالی که دندانپزشک قبلی شما هرگز چنین توصیه ای نکرده بود)، یا اگر به نظر می رسد دندانپزشک جدید شما همه مشکلات دندان ها را با قرار دادن یک روکش روی آنها حل می کند، ممکن است گزینه دومی هم وجود داشته باشد که بهتر است.

انتظار می رود نظرات دندانپزشک ها متفاوت باشند. با این حال، تشخیص بیش از حد نیاز به روکش می تواند هم به بودجه شما خسارت وارد کند و هم برای دندان های شما بد باشد. وقتی شک دارید، به دنبال نظر دومی هم باشید.

کدام روکش دندانی بهترین گزینه برای شماست؟

با پاسخ دادن این پرسش ها می توانیم به شما کمک کنیم روکشی را انتخاب کنید که ویژگی های آن بیشترین تناسب را با نیازهای شما دارند.

 

انتخاب نوع روکش دندان
انتخاب نوع روکش دندان

 

سوال۱- آیا قرار است روکش روی دندان های جلو قرار بگیرد یا دندان های عقب؟

دندان های جلو- دندان های وسط جلوی دهان، دندان های نیش

دندان های عقب- دندان های مولر، دندان های پرمولر

انتخاب نوع روکش دندان
انتخاب نوع روکش دندان

 

الف) دندان های جلو

کدام نگرانی بزرگتر است؟

ظاهر استثناعی

روکش های تمام سرامیک به خاطر توانایی آنها در ایجاد نتایجی درخشان و شبیه دندان های طبیعی شهرت دارند. اما اطمینان حاصل نمایید همه توضیحات ما در این باره را مطالعه کرده اید، زیرا همه انواع روکش های تمام سرامیکی این ادعا را ندارند.

استحکام و دوام

ترمیم هایی که از ترکیب پرسلاین و فلز تولید می شوند نوعی روکش دو گانه هستند. آنها زیر ساختار خود فلز دارند که باعث بالا رفتن استحکام آنها می شود، با این حال، سطح پرسلانی ظاهری طبیعی به دندان می بخشد. اما همانطور که در بحث بالا در خصوص آنها اشاره کردیم، روکش های PFM ویژگی های ذاتی دارند که می توانند مشکلاتی بوجود بیاورند. اما به دست یک دندانپزشک توانمند آنها معمولاً قابل مدیریت و حل شدنی هستند.

ب) دندان های عقب

کدام نگرانی بزرگتر است؟

استحکام و دوام

آیا روکش های فلزی مورد قبول هستند؟

آری

قطعاً هیچ نوع روکشی وجود ندارد که ویژگی هایی (استحکام، دوام، طول عمر) بهتر از روکش های طلا داشته باشد. بنابراین، ظاهر آنها مشکل محسوب نمی شود، بنابراین، عموماً استفاده از آنها انتخابی فوق العاده است.

خیر

در مواردی که هم طبیعی بودن ظاهر و هم استحکام نیاز هستند، روکش های ترکیبی فلز و پرسلاین سابقه ای طولانی در ارائه خدمات قابل اعتماد و با دوام دارند. به عنوان جایگزینی جدیدتر، ترکیبات با استحکام تر برای برخی از انواع روکش های تمام سرامیکی ابداع شده اند (به نظر می رسد زیرکونیا محکم ترین باشد). اما همه پرسش های خود را از دندانپزشک بپرسید که چرا روکش های تمام سرامیک به آنها توصیه می شود، زیرا آنها سابقه ای طولانی مانند روکش های PFM ندارند.

ظاهر طبیعی

در مواردی که روکش سفید برای دندان های عقب نیاز است، روکش های PFM سابقه ای طولانی برای ارائه خدمات قابل اعتماد و با دوام دارند.

به عنوان جایگزینی جدیدتر، ترکیبات با استحکام بالاتر برای برخی از انواع روکش های تمام سرامیکی ابداع شده اند (به نظر می رسد زیرکونیا گزینه محکم تری باشد).

به نظر دندانپزشک ها کدام نوع روکش بهترین گزینه است؟

کاربرد: دندان های مولر دوم فک بالا یا پایین

روکش هایی که ترجیح داده می شوند: روکش های تمام فلز (آلیاژ طلا) > PFM > تمام زیرکونیا > لیتیوم دیسیلیکات

نکات: این ترتیب نوع روکش ها حاکی از این است که برای دندان های عقب، جایی که فشار ناشی از جویدن سنگین است، محکم ترین نوع روکش ها بهترین انتخاب هستند. طلا به عنوان ترکیب مواد انتخابی فهرست می شود زیرا در اکثر افراد دندان های مولر دوم قابل مشاهده نیستند، بنابراین ظاهر فلزی آنها مسئله ای ایجاد نمی کند.

 

انتخاب نوع روکش دندان
انتخاب نوع روکش دندان

 

کاربرد: دندان های مولر اول فک بالا

روکش هایی که ترجیح داده می شوند: PFM > لیتیوم دیسیلیکات > تمام زیرکونیا

نکات: دندان های مولر اول فک بالا عموماً نسبت به دیگر دندان های مولر بیشتر قابل مشاهده هستند، به همین دلیل، تنها روکش های پرسلاین در این فهرست می گنجند.  PFM نخستین انتخاب است، بی شک به دلیل استحکام و دوامی است که این نوع ترکیب ارائه می دهند. از آنجا که لیتیوم سیلیکات ترمیمی با دوام نیست، متعجب می شویم از اینکه در فهرست قبل از تمام زیرکونیا قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده اند انتخاب آن بواسطه ویژگی های زیبای آنها است.

کاربرد: دندان های پرمولر فک بالا یا پایین

روکش هایی که ترجیح داده می شوند: لیتیوم دیسیلیکات > PFM > تمام زیرکونیا

نکات: برای دندان های پرمولر، لیتیوم دیسیلیکات قبل از PFM فهرست می شود. این حاکی از این است که برای این دندان ها بیشترین استحکام روکش های PFM نیاز نیست. علاوه بر این، توصیه می شود معایب زیبایی روکش های PFM باعث می شوند ترکیب روکش های لیتیوم دیسیلیکات گزینه بهتری باشد.

کاربرد: یک دندان تکی در جلوی فک بالا یا پایین

روکش هایی که ترجیح داده می شوند: تمام سرامیک > لیتیوم دیسیلیکات

نکات: در اینجا نخستین پیشنهاد روکش های تمام سرامیک هستند اما نه روکش هایی که با پرسلاین مصنوعی با استحکام بالا ساخته شده اند.  به همین دلیل روکش هایی تکی که از نظر رنگ و شفافیت دقیقاً شبیه دندان های طبیعی باشند چالش برانگیز هستند. و با استفاده از پرسلاین با استحکام بالا تنها این کار مقداری دشوارتر می شود.

کاربرد: شش دندان جلوی فک بالا

روکش هایی که ترجیح داده می شوند: لیتیوم دیسیلیکات

وقتی قرار است یک دست روکش کامل روی دندان ها قرار بگیرند، مسئله رنگ چندان مهم نیست. تا زمانی که همه روکش ها با یکدیگر هم شکل باشند، قابل قبول خواهند بود. به این معناست که انتخاب لیتیوم دیسیلیکات گزینه بهتری است. هم از نظر زیبایی قابل قبول هستند، و هم از روکش های سرامیکی با دوام تر هستند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code