فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

آیا شما هم نگران این موضوع هستید که مکمل آهنی که مصرف می کنید باعث ایجاد لکه روی دندان های شما شود؟ با آهن فعال، شما مجبور نخواهید بود برای سالم ماندن، لبخند خود را به خطر بیندازید.

دندانپزشکان معتقد هستند که شما هرگز شانس دوباره ای برای گذاشتن نخستین تأثیر روی افراد را پیدا نمی کنید- و مطالعات نشان می دهند که شما می توانید تصمیم اصلی خود درباره یک فرد را ظرف هفت ثانیه نخست پس از اولین دیدار با او بگیرید.

بسیاری از هزاران تصمیم ریز و فوری که ما در مورد یک غریبه می گیریم بر اساس نشانه های غیر گفتاری هستند. اینکه شما چگونه به نظر می رسید و چگونه عمل می کنید، زبان بدن شما، و بسیاری از سیگنال های بی صدایی که ارسال می کنید، می توانند چهار برابر قدرتمندتر از تأثیری باشند که شما با نخستین حرفی که به زبان می آورید ایجاد می کنید. و البته، لبخند شما بخش بزرگی از آن را تشکیل می دهد.

لک شدن دندان ها در نتیجه مصرف مکمل آهن

مکمل های سنتی خوراکی آهن همیشه باعث بروز مشکلاتی برای افرادی شده اند که برای لبخند خود ارزش قائل هستند. آهن نوعی فلز است، و در کنار دیگر فلزات خاص، مانند نقره و منکنز، می تواند در تماس با سطح دندان ها باعث لک شدن آنها شود.

رنگ قهوه ای تیره (یا سیاه دارای حاشیه های قهوه ای) کاملاً مشخصی که در نتیجه مصرف آهن روی دندان ها ایجاد می شود، نخستین بار روی دندان های مردانی مشاهده شد که طی انقلاب صنعتی در کارخانه های بزرگ ریخته گری آهن کار می کردند.

قرار گرفتن در معرض غلظت های بالای آهن باعث شده است که به سرعت لکه های قهوه ای تیره بسیار قابل توجهی روی دندان های کارگران آهن ایجاد شود.

بسیاری از ما در این روزگار و این سن در صنایع سنگین یا ذوب آهن کار نمی کنیم. اما برای لبخندهایمان (اغلب با صرف هزینه های هنگفت و تلاش قابل توجه) ارزش زیادی قائل هستیم و از آن محافظت می کنیم، کاری که قبلاً هرگز انجام نمی داده ایم. اگر از مکمل های خوراکی آهن استفاده می کنید، می توانید دندان های خود را در معرض اثرات ایجاد لک این فلز قرار دهید.

لک شدن دندان با مکمل آهن
لک شدن دندان با مکمل آهن

لک شدن دندان ها با مکمل مایع آهن

آهن می تواند به شیارها و فرو رفتگی های روی سطوح دندان ها بچسبد، و بویژه باعث شود پاکسازی آنها دشوار شود. دندانپزشکان لکه های بوجود آمده بوسیله مکمل آهن را در دسته لکه هایی قرار می دهند که تحت عنوان “ماندگار” شناخته می شوند، یا لکه هایی که به سختی برطرف می شوند.

آهن وقتی به صورت مایع توسط بدن دریافت می شود بهتر جذب می شود. اما لکه های دندانی از دیرباز یکی از عوارض جانبی تونیک های سنتی آهن بوده اند. افرادی که مکمل های خوراکی مصرف می کنند مجبور هستند از روش هایی مانند رقیق کردن آنها با، آب، آبمیوه یا آب گوجه استفاده کنند تا سعی کنند قطره آهن را از دندان های خود دور نگهدارند.

از آنجا که آهن مایع، یا فروس سولفات، می تواند به شدت موجب لک شدن دندان های شما شود، مهم است برای خوردن آن از نی یا قطره چکان استفاده کنید. با این حال، آهن خوراکی با بزاق دهان شما مخلوط می شود و می تواند راهی برای تماس پیدا کردن با دندان های شما را پیدا کند.

در برخی موارد، حتی مکمل های آهن به شکل قرص نیز می توانند موجب بروز لک شوند، اگر از نوع قرص های جویدنی باشند یا در صورتی که برای مدت زمانی طولانی داخل دهان نگهداشته شود، یا آنقدر داخل دهان نگهداشته شوند که پوشش آنها (که اغلب بر پایه قند است) حل شود.

اگر فکر می کنید حتی با رقیق کردن یا خوردن قطره آهن با نی باز هم آهن با دندان های شما تماس پیدا می کند، توصیه می کنیم پس از خوردن قطره آهن، دهان خود را با آب بشویید. این کار به زدودن آهن باقی مانده از روی دندان های شما کمک می کند و خطر لک شدن دندان ها را کاهش خواهد داد.

مکمل آهن و دندان های لک شده: مسئله ای که ربطی به مکمل ندارد

آهن فعال موجب لک شدن دندان ها نمی شود. در این نسل جدید مکمل های آهن از فرمولاسیون و سیستم انتقال جدیدی استفاده شده است که تا حدی از عوارض جانبی آن، از جمله لک شدن دندان ها کاسته می شود.

سولفات آهن- آهن فعالی که بدن ما به آن نیاز دارد- در میکروسفرهای پروتئین کشک محصور شده است که شروع به تجزیه شدن نمی کند (و آهن آن آزاد نمی شود) تا زمانی که در روده کوچک قرار بگیرد- خیلی دورتر از دندان های شما! خود پروتئین های کشک در یک کپسول محصور شده اند- و مانعی مضاعف در برابر آزاد شدن زود هنگام آهن است.

لک شدن دندان با مکمل آهن
لک شدن دندان با مکمل آهن

آهن فعال هیچ لکه ای روی دندان ها ایجاد نمی کند

این سیستم انتقال هدفمند به این معنی است که ماده فعال در جایی آزاد می شود که می تواند به طور مؤثر جذب شود. جذب آهن برای بدن بسیار دشوار است اما آزمایشات بالینی نشان داده اند که آهن فعال دو برابر بیشتر از مکمل های سنتی جذب می شود.

این فرمول جدید انقلابی همچنین عوارض جانبی دستگاه گوارش را از بین می برد، که از هر چهار نفری که مکمل های سنتی آهن را مصرف می کنند سه نفر را دچار مشکل می کند. آهن فعال به اندازه کافی ملایم است که با معده خالش مصرف شود.

ما برای لبخند درخشان خود و دیگران ارزش قائلیم. بسیاری از ما هزینه و تلاش زیادی را برای حفظ دندان های خود در بهترین حالت صرف می کنیم. مکمل آهن نباید لبخند شما را به خطر بیندازد. با آهن فعال می توانید مطمئن باشید این اتفاق برای ما نخواهد افتاد.

سفید کردن تخصصی دندان ها

اگر استفاده از نی یا مصرف آهن به شکل قرص مانع بد رنگ شدن دندان های شما نشده است، با دندانپزشک خود در مورد سفید کردن تخصصی دندان ها صحبت کنید. تکنیک های سفید کردن تخصصی دندان ها می توانند چند درجه دندان های شما را روشن تر کند و بویژه برای لکه های خارجی دندان ها مفید است.

لکه های خارجی به لکه هایی اشاره دارند که روی سطح بیرونی مینای دندان ها بوجود می آیند و معمولاً به دلیل وجود رنگدانه های زیاد در غذاها و نوشیدنی ها، مکمل آهن، و سیگار کشیدن بوجود می آیند.

لکه های داخلی باعث تغییر رنگ عاج دندان می شوند. این نوع لکه ها در نتیجه روند پیری، یا استفاده مادر از برخی آنتی بیوتیک های خاص طی دوران بارداری روی دندان های فرزند او بوجود می آیند.

در صورتی که دندان های شما لک دارند، به دندانپزشک مراجعه کنید تا تشخیص دهد علت آنها چیست و چه روش درمانی را برای شما توصیه می کند. اگر سفید کردن تخصصی دندان ها بی تأثیر باشد، ممکن است روکش یا ونیرهای دندانی را به شما پیشنهاد دهند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code