فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

اگر به زودی قرار است یکی از درمانهای دندانپزشکی را انجام دهید، یک بخش از آن هست که ممکن است برای شما ترسناک باشد- اما این بخش کاملاً عادی است. حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد از افراد بزرگسال در سراسر دنیا به شکلی ترس از دندانپزشکی را دارند، که از خفیف تا شدید می تواند باشد. مهم است بدانید که شما در اضطراب و استرس خود تنها نیستید، و تکنیک هایی در دسترس هستند که به مدیریت فوبیای دندانپزشکی شما کمک می کنند، از جمله آرام بخش ها و بی حس کننده ها. بیشتر در مورد تفاوت های بین آرام بخش ها و بی حس کننده های دندانپزشکی یاد بگیرید و اینکه چرا دندانپزشک شما ممکن است در طول فرایند دندانپزشکی از یکی از آنها استفاده کند.

آرام بخش ها و بیهوشی در دندانپزشکی
آرام بخش ها و بیهوشی در دندانپزشکی

مقایسه آرام بخش ها و بی حس کننده های دندانپزشکی

هم بی حس کننده ها و هم آرام بخش ها مورد استفاده قرار می گیرند تا در طول درمان دندانپزشکی به بیمار کمک کنند. آنها از اضطراب و نگرانی بیمار می کاهند از بروز درد پیشگیری می کنند و بی خطر بودن فرایند را تضمین می کنند. هر دوی آنها می توانند احساس خواب آلودگی ایجاد کنند، و هشیاری و توانایی یادآوری فرایند را در شما پایین بیاورند، به همین دلیل است که برای انجام فرایندهای دندانپزشکی، اگر قرار است برای شما آرام بخش یا بی حس کننده ها استفاده شوند، همیشه باید با خود همراه داشته باشید. علیرغم این شباهت ها، بی حس کننده ها و آرام بخش ها یکی نیستند.

تحت بی حسی، شما احساس راحتی خواهید داشت و ممکن است احساس کنید به یک خواب سبک فرو رفته اید. اغلب، دندانپزشکان به این حالت تحت عنوان بی حسی هشیارانه اشاره می کنند زیرا شما بیدار هستید، گرچه در وضعیت هوشیاری افسرده خواهید بود. احتمالاً شما می توانید تنفس خود را حفظ کنید و به اشارات کلامی یا جسمی واکنش نشان دهید. این روش بی حس کردن از طرق قرار دادن یک ماسک روی صورت و با استفاده از اکسید نیتروز انجام می شود، که تحت عنوان گاز خنده نیز شناخته می شود، یا می تواند به شکل یک قرص خوراکی یا از طریق تزریق به بیمار داده شود.

اما در بیهوشی عمومی، بیمار در طول کل فرایند در خواب کامل به سر می برد  و درمان پس از آن را به خاطر نخواهد آورد. همانطور که در راهنمای استفاده از آرام بخش های سازمان غذا و دارو آمده است، متخصصان واجد شرایط داروی بیهوشی عمومی را از طریق داخل وریدی به بیمار منتقل خواهند کرد و بیمار برای تنفس خود نیاز به کمک خواهد داشت. عموماً، این فرایند در اتاق جراحی، بیمارستان یا مطب دندانپزشکی انجام می شود که به درستی برای این منظور تجهیز شده باشند و یک متخصص بیهوشی آموزش دیده حضور داشته باشد.

آرام بخش ها و بیهوشی در دندانپزشکی
آرام بخش ها و بیهوشی در دندانپزشکی

چه افرادی می توانند بی حس کننده ها و چه افرادی می توانند آرام بخش ها را دریافت کنند؟

قبل از انتخاب از بین داروهای بی حس کننده و آرام بخش ها، دندانپزشک با شما راجع به گزینه های موجود صحبت خواهد کرد و توصیه های لازم را ارائه خواهد داد. در دندانپزشکی افراد بزرگسال، ممکن است دندانپزشک شما یکی از این گزینه ها را پیشنهاد دهد اگر قرار باشد دندان عقل شوا کشیده شود. علاوه بر این، کاشت ایمپلنت های دندانی نیز با بی حسی یا آرام بخش ها انجام می شود.

بر اساس تحقیقی که در سالنامه جراحی فک و صورت آمده است، آرام بخش هایی که بیمار را در حالت هشیار قرار می دهند می توانند برای بیمارانی مناسب باشند که ترس دندانپزشکی دارند، بیماری که شرایط پزشکی دارد که با استرس تشدید می شود، از جمله آسم و صرع، یا هر بیماری که تحت فرایندهای گسترده قرار می گیرد. علاوه بر این، بیمارانی که از نظر ذهنی چالش دارند و کودکان بالای یک سال می توانند از بی حس کننده هایی استفاده کنند که با آنها هشیار خواهند بود، و هر بیماری که به بی حس کننده های موضعی جواب نمی دهد، و به بی حس کردن بخش خاصی از دهان عادت دارند می توانند از این نوع بی حس کننده ها استفاده کنند.

بیهوشی عمومی ممکن است برای بیمارانی مفید باشد که نیازهای خاصی دارند، از جمله ناتوانی های ذهنی و نقص های جسمی. بر اساس تحقیقات انجام شده هم آرام بخش ها و بیهوشی عمومی می توانند به همه بیمارانی کمک کنند که رفلاکس گگ قابل توجه دارند یا در باز  کردن دهان خود مشکل دارند.

خطرات احتمالی آرامبخشی و بیهوشی دندانپزشکی

گرچه آرام بخش ها و بی حس کننده ها کاملاً بی خطر تلقی می شوند، هر گونه فرایند پزشکی با خطرات خاصی همراه است.

بر اساس تحقیقی که در این زمینه انجام شده است، آرام بخش هایی که هشیاری بیمار با آنها حفظ می شود، ممکن است خطر آفرین باشد اگر مثلاً لوزه های یک کودک بازرگ باشند زیرا باعث می شود آنها بیشتر مستعد انسداد مجرای تنفسی شوند. بعلاوه، ممکن است بیماران آریتمی قلبی یا از دست دادن هشیاری را تجربه کنند و در طول فرایند به سطح عمیق تری از بی حسی فرو روند. افراد بزرگ تر یا افرادی که تحت فرایندهای پیچیده تری قرار می گیرند، ممکن است سکته یا حمله قلبی تحت بیهوشی عمومی را تجربه کنند، گرچه این گونه مشکلات نادر هستند.

تیم دندانپزشکی شما آموزش دیده است تا روی علائم حیاتی شما نظارت داشته باشد از نیازهای شما در طول کل فرایند آگاه باشد، اما شما با ارائه سابقه ای جامع از شرایط پزشکی خود می توانید به آنها کمک کنید. بعلاوه، ممکن است دندانپزشک شما به شما توصیه کند مصرف غذاها یا نوشیدنی ها را از چندین ساعت قبل از آغاز فرایند محدود کنید تا برخی خطرات خاص را به حداقل برسانید. خواه دندانپزشک شما آرام بخش ها را به شما توصیه کند یا بیهوشی عمومی را، حتماً قبل از فرایند پرسش هایی که دارید را از دندانپزشک خود بپرسید و مطمئن باشید امنیت و سلامت شما برای آنها در اولویت است.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code