مشکلات مربوط به دندان ها و لثه ها در بیمارانی که به دیابت مبتلا هستند شایع تر می باشند، بنابراین مراقبت دندانی خوب برای پیشگیری از گسترش مشکلات دندانی مهم است. مراقبت از دندان ها و لثه ها بخش ضروری یادگیری زندگی کردن با دیابت های نوع ۱ و ۲ است.

اگر به تازگی قند خون شما بالا رفته است یا مدت ها است به دیابت مبتلا هستید، باید دندانپزشک خود را از این موضوع مطلع سازید زیرا می تواند روی درمان های دندانی و اینکه چند وقت یک مرتبه باید به دندانپزشک مراجعه کنید تأثیر بگذارد.

دیابت و بهداشت دهان و دندان

افراد مبتلا به دیابتی که کنترل ضعیفی روی سطح گلوکز خود دارند بیشتر مستعد بروز مشکلات مربوط به سلامت دندان ها هستند. بنابراین، نگه داشتن قند خون در محدوده طبیعی به کاهش این خطر کمک می کند. داشتن رژیم غذایی متعادل، ورزش کردن منظم و ترک سیگار برای کاهش خطر مشکلات سلامت دهانی توصیه می شوند.

اگر هر شش ماه یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کنید مطمئن خواهید شد هر گونه عفونتی هر چه سریع تر درمان خواهد شد. مشکلات جزئی دندانی می توانند خیلی سریع تشدید شوند، و مراجعات منظم به دندانپزشک می توانند جلوی پیشرفت آنها را بگیرند.

علائم و نشانه های مشکلات دندانی

• سوزش یا تورم لثه ها
  • خونریزی لثه ها
  • تحلیل لثه ها
  • لق شدن دندان ها
  • بوی بد دهان

در صورتی که هر یک از این علائم و نشانه ها را تجربه کردید به دندانپزشک مراجعه کنید؛ برای پیشگیری از وخیم شدن هر مشکلی درمان فوری لازم خواهد بود.

دیابت و بیماری لثه

بالا بودن سطح گلوکز خون برای مدت زمان طولانی می تواند خطر بروی مشکلات دهان و دندان مانند بیماری لثه را بالا ببرد.

بیماری لثه که تحت عنوان پریودنتیت نیز شناخته می شود ششمین بیماری شایع در سراسر دنیا است. این بیماری زمانی بروز پیدا می کند که باکتری های موجود درون دهان یک پلاک چسبناک تشکیل می دهند که روی سطح دندان ها می نشیند.

دیابت و سلامت دهان و دندان

بیماری لثه بر اساس وخامت آن دسته بندی می شود. بیماری لثه سه مرحله مختلف دارد:

• ژینژیویت: ژینژیویت مرحله ابتدایی بیماری لثه است، که در نتیجه بهداشت ضعیف دهان و عدم زدودن منظم پلاک های دندانی از سطح دندان ها بروز پیدا می کند. مشخصه ویژه آن تورم، قرمزی، و سوزش و حساسیت لثه ها است و می تواند موجب خونریزی هنگام مسواک زدن شود. خوشبختانه، ژینژیویت بازگشت پذیر است، و با بهبود تکنیک های بهداشت دهانی و مراجعه به دندانپزشک برای دریافت توصیه های لازم مربوط به برنامه های خانگی مراقبتی دندانی، می توانید روند آن را معکوس کنید.
  • پریودنتیت (متوسط). اگر ژینژیویت درمان نشود می تواند منجر به بروز پریودنتیت متوسط شود. تبدیل ژینژیویت به پریودنتیت نیز در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری لثه، بهداشت ضعیف دهانی، و دیابت کنترل نشده دارند شایع تر است. در این مرحله به لثه ها و استخوان هایی که دندان ها را حمایت می کنند آسیب وارد می شود. به منظور پیشگیری از آسیب بیشتر لازم است به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • پریودنتیت (وخیم). این پیشرفته ترین مرحله بیماری لثه است، که مشخصه ویژه آن تحلیل شدید و قابل توجه بافت و استخوان اطراف دندان ها است.

داشتن قند خون بالا برای مدت زمان طولانی می تواند منجر به گسترش بیماری لثه یا وخامت سریع تر آن شود، اما نگه داشتن سطح قند خون در محدوده طبیعی می تواند خطر انتشار عفونت را کاهش دهد.

متأسفانه، وقتی بدن شما شروع به مبارزه با یک عفونت می کند، معمولاً در واکنش به آن سطح قند خون بالا می رود. اگر عفونت های دهانی شما وخیم شوند، ممکن است در مصرف برخی غذاها مشکل پیدا کنید که باعث می شود کنترل دیابت را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر بیماری لثه شما گسترش پیدا کرده است یا دیگر عفونت های دهانی را دارید، دندانپزشک شما می تواند در کنترل دیابت به شما کمک  کند.

برفک دهان

برفک دهان نوعی عفونت قارچی است که؛ گاهی اوقات می تواند در پی خشکی دهان، پس از یک دوره مصرف آنتی بیوتیک ها، داخل دهان بروز پیدا کند. افرادی که قند خون آنها به خوبی تحت کنترل نیست بیشتر مستعد برفک دهان هستند.

علائم برفک دهان عبارتند از لکه هاب سفید رنگ داخل دهان، قرمزی زبان، و ترک پوست در گوشه های لب ها.

درمان های دندانپزشکی و سطوح قند خون

اگر از داروهایی استفاده می کنید که می توانند منجر به کاهش انسولین یا سولفونیل اوره شوند، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا داروهای شما قبل از اقدام دندانپزشکی نیاز به تغییر دارند یا خیر.

درمان های دندانپزشکی شما باید بر اساس رژیم درمانی دیابت شما برنامه ریزی شوند. بالا بودن سطح قند خون ممکن است مدت زمانی که طول می کشد تا لثه ها بهبود پیدا کنند طولانی تر شود. برای مثال، اگر دندان شما کشیده شود، زمان بهبود آن به صورت غیر عادی طولانی خواهد بود، و شاید لازم باشد با دندانپزشک یا پزشک معالج خود صحبت کنید.

بهداشت دهانی، دیابت، و مشکلات قلبی

دیابت می تواند باعث شود کلسترل زیادی در جریان خون شما بوجود بیاید، و خطر بیماری قلبی افزایش پیدا کند. مطالعات دیگر نشان می دهند که افرادی که بیماری لثه دارند ممکن است بیشتر دز معرض خطر بیماری لثه قرار داشته باشند. باکتری و التهاب موجود در لثه ها ممکن است وارد جریان خون شوند و منجر به انسداد عروق خونی شوند، که باعث کاهش جریان خون به قلب می شود. لازم است تحقیقات بیشتری انجام شوند تا تأثیر بیماری لثه روی قلب مورد بررسی قرار بگیرد.

نکات بهداشتی دهان و دندان

این ۱۱ نکته و حقیقت به شما کمک خواهند کرد سلامت دهان و دندان های خود را حفظ کنید.

• شب ها آخرین کاری که انجام می دهید مسواک زدن باشد، یک مرتبه دیگر در طول روز این کار را انجام دهید؛ مهم ترین مرتبه در پایان روز است.
  • یک مرتبه در طول روز از مسواک های کوچک و نخ دندان برای زدودن پلاک از بین دندان ها، ترجیحاً قبل از مسواک زدن، استفاده کنید.
  • فلوراید موجود در خمیر دندان، دندان ها را محکم نگه می دارد و از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می نماید.
  • برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، باید تعداد دفعات مصرف میان وعده های حاوی قند و نوشیدنی های گاز دار را کاهش دهید.
  • پس از مسواک زدن تف کنید اما خمیر دندان اضافی را نشویید- این کار باعث می شود فلوراید روی دندان های شما باقی بماند.
  • مکانیزم مسواک زدن دندان ها برای زدودن پلاک های دندانی و حفظ سلامت لثه ها نسبت به استفاده از دهانشویه بهتر است.
  • آب تنها نوشیدنی است که باید شبها کنار تخت باشد.
  • مسواک زدن شما باید حتماً ۲ دقیقه طول بکشد.
  • اگر بیماری لثه برای شما تشخیص داده شد، کنترل قند خون شما ممکن است دشوار باشد، اما درمان مؤثر لثه ها می تواند به بهبود آن کمک کند.
  • دندان ها و لثه ها باید به طور منظم، حداقل یک مرتبه در طول سال، توسط دندانپزشک چک شوند، دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد چند وقت یک بار مراجعه نمایید.