فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

استرس به یک مشکل بزرگ در جامعه امروزی تبدیل شده است، بویژه چند سال اخیر، با همه ابهاماتی که درباره همه گیری کووید ۱۹، فشارهای اقتصادی، سیاسی و انبوه در حال رشدی از نگرانی های مربوط به سلامت وجود داشته است. در چند سال گذشته، احتمالاً بیش از حد معمول استرس را احساس کرده اید. همه ما شنیده ایم که استرس چقدر برای سلامت روان ما مضر است و می تواند باعث ایجاد برخی از بیماری های جسمی شود، اما چیزی که اکثر افراد نمی دانند این است که استرس به طور عمده می تواند روی سلامت دندان های آنها نیز تأثیر بگذارد. استرس بیش از حد می تواند دندان ها و لثه های شما را خراب کند. در اینجا فهرستی از برخی از راه هایی که استرس می تواند روی دندان های شما تأثیر بگذارد و نکاتی در مورد نحوه مدیریت آن را برای شما آورره ایم.

دندان قروچه

یکی از بزرگ ترین ارتباط هایی که بین استرس و دندان ها وجود دارد، در دندان قروچه ظاهر می شود. دندان قروچه می تواند توسط تعدادی از عوامل محرک ایجاد شود، اما شایع ترین محرک استرس است. زمانی که استرس دارید، ممکن است هنگام خواب به صورت ناخودآگاه دندان های خود روی یکدیگر فشار دهید یا فک خود را به جلو و عقب فشار دهید. دندان قروچه به مرور زمان می تواند باعث فرسایش یا لب پر شدن دندان های شما شود، و همچنین می تواند باعث فرسایش مفصل فکی- گیجگاهی شما شود. از آنجا که دندان قروچه ناشی از استرس معمولاً در هنگام خواب اتفاق می افتد، ممکن است از انجام آن آگاه نباشید. بنابراین، برخی از علائم شایع دندان قروچه که می توانید به دنبال آنها باشید عبارتند از:

  • سر درد
  • درد فک
  • اختلال مفصل فکی- گیجگاهی
  • سایش غیر طبیعی دندان ها
  • شکستن دندان ها
  • حساسیت دندان ها و لثه ها

در حالی که دندان قروچه اغلب در هنگام خواب اتفاق می افتد، در بیداری نیز ممکن است اتفاق بیفتد. هنگامی که در یک موقعیت استرس زا قرار دارید، ممکن است فک خود را فشار دهید. اگر متوجه هر یک از علائم احتمالی بالا در مورد دندان قروچه شده اید، باید بررسی کنید که آیا دندان های خود را در لحظاتی که استرس دارید روی هم می سایید یا هنگام بیداری. وقتی متوجه شدید که دندان های خود را روی هم فشار می دهید یا به هم می سایید، دست از کار بکشید و راه سالم تری برای مقابله با استرس خود امتحان کنید. دندانپزشکان عمومی نیز می توانند محافظ دهانی را برای شما آماده کنند تا از دندان قروچه در شب در هنگام خواب جلوگیری کنید. مانند سایر انواع محافظ های دهان، محافظ دندان شبانه به عنوان یک مانع بین دندان های شما عمل می کند. این یک راه مؤثر برای جلوگیری از آسیب ناشی از دندان قروچه است، اما علت اصلی آن را درمان نمی کند.

تأثیر استرس بر سلامت دهان و دندان
تأثیر استرس بر سلامت دهان و دندان

اختلال مفصل فکی- گیجگاهی

استرس همچنین می تواند برای فک شما مشکل ایجاد کند. تنش زیاد بدن و دندان قروچه و فشرده کردن دندان ها می تواند مفاصلی که فک شما را به جمجمه متصل می کند را تحت فشار قرار دهد. این می تواند منجر به بروز اختلالات مفصل فکی- گیجگاهی TMD شود. علائم TMD عبارتند از: مشکل در باز کردن دهان، صدای کلیک یا بیرون آمدن در هنگام حرکت فک، درد هنگام جویدن و سردرد. در بیشتر موارد، TMD یک مشکل کوتاه مدت است که با گذشت زمان از بین می رود، اما مهم است که برای راه حل مناسب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر علت استرس باشد، می توانید با علائم TMD خود در منزل مقابله کنید.

آفت های دهانی

زخم های آفتی که تحت عنوان آفت های دهانی canker sores شناخته می شوند، زخم های دردناکی هستند که روی بافت های دهان شما ایجاد می شوند. در حالی که هنوز دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد آنها می شود، تحقیقات نشان می دهند که استرس خطر ابتلا به آفت را افزایش می دهد. این احتمالاً به دلیل تأثیراتی است که استرس روی سیستم ایمنی بدن دارد. اعتقاد بر این است که آفت ها زمانی ظاهر می شوند که سیستم ایمنی مخاط دهان را مورد حمله قرار می دهد و باعث تجزیه بافت می شود. آفت ها معمولاً طی ۱۰ تا ۱۴ روز خود به خود بهبود می یابند، اما در طول این مدت می توانند درد و ناراحتی زیادی ایجاد کنند. در مواقعی که استرس زیادی را تجربه می کنید، ممکن است متوجه شوید که داخل گونه ها، داخل لب ها، روی یا زیر زبان یا روی کام نرم شما آفت ها ظاهر می شوند. این امر بویژه به احتمال زیاد در صورت مسواک زدن خیلی خشن، خوردن غذاهای تند یا اسیدی، یا آسیب جزئی به دهان مانند گاز گرفتن تصادفی داخل گونه، اتفاق می افتد.

برای دور نگه داشتن آفت ها، بهتر است روش هایی را برای کاهش استرس خود بیابید تا سلامت دهان و دندان های شما به خطر نیفتد. اگر آفت ظاهر شد، می توانید از یک داروی بی حس کننده مانند اوراژل یا داروهای بدون نسخه دیگر استفاده کنید. شستشوی دهان با آب نمک نیز می تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.

خشکی دهان

خشکی دهان یا زروستومیا به دلیل کاهش تولید بزاق ایجاد می شود. تحقیقات نشان می دهند که استرس، اضطراب و افسردگی می توانند میزان بزاق تولید شده توسط غدد شما را کاهش دهند و منجر به خشکی دهان شوند. بسیاری از افراد زمانی که احساس اضطراب می کنند ممکن است از راه دهان نفس بکشند و این جریان هوا می تواند باعث بیشتر خشک شدن بافت های دهان شود. خشکی دهان ممکن است مسئله مهمی به نظر نرسد، اما تولید بزاق کافی برای سلامت دندان های شما ضروری است. بزاق بقایای مواد غذایی و باکتری ها را از دهان شما می شوید و به جلوگیری از بروز پوسیدگی دندان ها و التهاب لثه کمک می کند. کمبود بزاق ناشی از خشکی دهان باعث می شود باکتری ها و ذرات باقی مانده مواد غذایی داخل دهان و روی دندان های شما باقی بمانند. این می تواند به طور قابل توجهی خطر پوسیدگی و حفره های دندانی را افزایش دهد.

یکی از راه هایی که می توانید با خشکی دهان مبارزه کنید، نوشیدن مقدار زیادی آب برای کمک به افزایش تولید بزاق است. شستشوی دهان با دهانشویه فاقد الکل نیز می تواند به تسکین خشکی دهان کمک کند. اگر خشکی دهان شما بعد از پایان دوره استرس شما ادامه پیدا کرد، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا علت آن را بیابد، راه حل مناسبی ارائه دهد و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها اقداماتی را انجام دهد.

بیماری و عفونت لثه

تأثیر استرس بر سلامت دهان و دندان
تأثیر استرس بر سلامت دهان و دندان

ثابت شده است که استرس اثرات پیچیده و مضری روی سیستم ایمنی دارد. این می تواند باعث تضعیف توانایی بدن برای مبارزه با عفونت ها و بیماری ها، از جمله بیماری لثه شود. این تضعیف سیستم ایمنی بدن ناشی از استرس، عامل اصلی پیشرفت بیماری لثه است و به آن اجازه می دهد از ژنژیویت به پریودنتیت با خطر از دست دادن دندان ها تبدیل شود. برای بدتر شدن اوضاع، عفونت های دهان، سیستم ایمنی بدن شما را فراتر از اثرات استرس تضعیف می کنند. دهان دروازه ورود به بدن است و نقطه ورود باکتری ها و میکروب ها را فراهم می کند تا از طریق لثه های ملتهب شما وارد جریان خون شما شوند.

بنابراین، مهم است که در مواقع استرس، زمانی که سیستم ایمنی شما ضعیف شده است، بیشتر از دندان ها و دهان خود مراقبت کنید. دو مرتبه در روز دندان های خود را با دقت مسواک بزنید و هر روز نخ دندان بکشید تا بین دندان های شما تمیز شود. این کارها پلاک (لایه باکتری که باعث بروز بیماری لثه می شود) را تحت کنترل نگه می دارند و باعث می شوند نتواند به لثه های شما آسیب وارد کند. همچنین باید به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا لثه ها و دندان های خود را سالم نگه دارید.

نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان

زمانی که تحت استرس شدید قرار داریم، معمولاً خود را نادیده بگیریم و اجازه می دهیم روش های مراقبت از خود به حاشیه بروند. این می تواند به این دلیل باشد که ما زمان، انرژی، ظرفیت ذهنی یا منابع لازم را برای انجام کارهای معمول خود نداریم. نخستین کارهایی که باید انجام دهید، اغلب کارهای ساده ای مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هستند. عادات غذایی نیز ممکن است تغییر کنند. افراد استرس وقتی دارند، به خوردن غذاهای شیرین تمایل دارند که برای سلامت دندان های آنها مضر است، بخصوص اگر به طور مرتب دندان های خود را مسواک نمی زنند و نخ دندان نمی کشند. اگر برای مدت زمان طولانی بهداشت دهان و دندان نادیده گرفته شود، در نهایت دهان شما با عواقب آن دست و پنجه نرم خواهد کرد. ممکن است دچار پوسیدگی های دندانی، بوی بد دهان، بیماری لثه و حتی از دست دادن دندان شوید. مهم است که سعی کنید بهداشت دهان و دندان های خود را حتی در مواقعی که استرس دارید رعایت کنید تا مجبور نباشید با استرس اضافی ناشی از مشکلات بهداشت دهان و دندان مقابله کنید.

مقابله با استرس

نخستین گام برای مقابله با استرس این است که در مورد آنچه که احساس می کنید و نحوه مدیریت آن با خودتان صادق باشید. اگر بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی استرس دارید، می توانید گام بعدی را برای تصمیم گیری در مورد چگونگی کاهش استرس و مدیریت آن به روشی سالم بردارید. اگر احساس می کنید استرس شما از کنترل شما خارج است و روی سلامت روحی و جسمی شما تأثیر منفی می گذارد، از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

در اینجا چند کار دیگر وجود دارند که می توانید انجام دهید که ممکن است در مدیریت استرس به شما کمک کنند:

  • نفس عمیق کشیدن
  • ورزش کردن
  • آرام سازی عضلات با ماساژ یا حمام
  • خوابیدن به اندازه کافی
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل
  • استراحت کردن
  • یوگا انجام دادن
  • مراقبه کردن.
  • گوش دادن به موسیقی.
  • وقت گذاشتن برای سرگرمی ها.
  • از بین بردن محرک ها.
  • عدم مصرف الکل، کافئین، و دخانیات.
  • صحبت کردن با یک نفر.
تأثیر استرس بر سلامت دهان و دندان
تأثیر استرس بر سلامت دهان و دندان

مراقبت از سلامت دهان و دندان ها

اگر اخیراً احساس استرس کرده اید، تنها نیستید- این زمان برای همه ما استرس زا بوده است. ما دندانپزشکان عمومی می خواهیم به کاهش استرس شما کمک کنیم، نه اینکه به آن اضافه کنیم. بنابراین، اجازه دهید به شما کمک کنیم تا از سلامت دندان های خود مراقبت کنید تا نگرانی کمتری برای شما ایجاد شود. ما با ویزیت های منظم، می توانیم به شما کمک کنیم تا سلامت دهان و دندان های خود را در مسیر درست نگه دارید و مراقبت های پیشگیرانه دندانی را ارائه دهیم تا لبخند شما سالم و زیبا بماند. ما همچنین در مورد روتین بهداشتی دهان و دندان با شما صحبت خواهیم کرد و توصیه های مفیدی ارائه خواهیم کرد در مورد اینکه چگونه می توانید از سلامت دهان و دندان های خود برای بهبود سلامت عمومی خود مراقبت کنید.

اگر قبلاً دهان شما اثرات استرس را روی دندان ها تجربه کرده است، ما به این موارد نیز می توانیم کمک کنیم. دندانپزشکان مجرب با بهترین درمان ها متناسب با شرایط شما، دهان شما را به سلامت بهینه باز می گردانند. برخی از خدمات مراقبت از دندان ها که در این زمینه ارائه می شوند عبارتند از روکش، بریج، درمان اختلال مفصل فکی- گیجگاهی، درمان پریودنتال، درمان ریشه، ایمپلنت های دندانی، دندانپزشکی زیبایی و غیره. اگر فکر مراجعه به دندانپزشک بیش از حد استرس زا است، می توانید از دندانپزشک یکی از گزینه های آرام بخش را بخواهید تا ویزیت را برای شما قابل تحمل تر کند.

برای بازگرداندن کنترل سلامت دندان خود، امروز از یک دندانپزشک عمومی وقت قرار ملاقات بگیرید. با مطب دندانپزشک خود تماس بگیرید، یا می توانید به صورت آنلاین وقت ملاقات درخواست کنید

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code