انجام کارهای بهداشتی دهان به خوبی، نه تنها برای سلامت دهان شما، بلکه برای سلامت کل بدن شما مهم است. اکثر افراد این را می دانند و تمام تلاش خود را می کنند تا از دندان ها و لثه های خود مراقبت کنند، اما مهم است از علائم و نشانه های هشدار دهنده برخی شرایط خاص آگاه باشند.

یک دندان مرده یا از دست رفته می تواند ناشی از پوسیدگی، حادثه، ضربه، یا حادثه باشد، اما شما همیشه تنها با نگاه کردن به یک دندان نمی توانید بگویید آیا از دست رفته است یا خیر. مهم است از علائم هشدار دهنده احتمالی آگاه باشید تا برای تشخیص آنها هر چه سریع تر به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

با آگاه بودن از علامت و نشانه های مرگ دندان- و اینکه اگر یک دندان از دست رفته داشته باشیم چه انتظاری باید داشته باشیم- می شود از ترس و عدم اطمینان از آنها کاست.

با خواندن این مقاله هر آنچه لازم است در مورد از دست رفتن دندان یاد بگیرید را برای شما توضیح خواهیم داد.

علل از دست رفتن دندان

دندان از دست رفته یا “غیر زنده” تلقی می شود، اگر دیگر هیچ جریان خونی به آن وجود نداشته باشد. این می تواند در نتیجه پوسیدگی یا در اثر ضربه به دندان اتفاق بیفتد.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان ابتدا منجر به بروز حفره می شود، و حفره های درمان نشده می توانند باعث مرگ و از دست رفتن دندان شوند. حفره های درمان نشده در نهایت به لایه پالپ دندان خواهند رسید، که اجازه می دهد باکتری راهی به داخل پیدا کند.

پالپ سالم تمام تلاش خود را خواهد کرد تا با هر گونه عفونتی که باکتری ها با خود به همراه دارند مبارزه نماید، اما در نهایت فشار داخل پالپ بسیار زیاد خواهد شد. خونرسانی به دندان قطع خواهد شد. که منجر به مرگ دندان خواهد شد.

ترومای دندانی

حتی اگر شما بهداشت دندان های خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کنید، این امکان وجود دارد که دندان شما از دست برود. یک حادثه ورزشی یا زمین خوردن سخت می توانند باعث شوند عروق خونی پاره شوند و خونرسانی به دندان قطع شود. این نوع تروماهای دندانی می توانند باعث شوند اعصاب و دیگر بافت های زنده داخل دندان از بین بروند.

از دست رفتن دندان

علائم و نشانه های مرگ یا از دست رفتن دندان کدامند؟

شما باید بدانید دندان مرده یا از دست رفته چگونه به نظر خواهد رسید، اما مهم است بدانید که ممکن است شما هیچ یک از تفاوت های فیزیکی را مشاهده نکنید، حتی اگر دندان شما واقعاً از دست رفته باشد.

علائم و نشانه های مرگ دندان عبارتند از:

• دردی که می تواند خیلی اندک یا خیلی شدید باشد.
  • مزه بد یا بوی بد داخل دهان ناشی از عفونت.
  • تورم.
  • تغییر در رنگ دندان؛ دندان از دست رفته اغلب تیره خواهد شد.

اگر هر گونه درد و ناراحتی را تجربه می کنید، باید قراری برای مراجعه به دندانپزشک خود بگذارید. یک تصویر رادیوگرافی اغلب برای مشخص نمودن اینکه دندان از دست رفته است یا خیر کمک کننده است. به خاطر داشته باشید که، تنها یک متخصص دندانپزشکی می تواند دندان از دست رفته را به درستی تشخیص دهد، و هر چه زودتر تشخیص داده شود، در دراز مدت برای شما بهتر خواهد بود.

درمان های دندان از دست رفته

اگر تشخیص داده شده است که دندان شما از دست رفته است و دندانپزشک شما قادر به ترمیم و اصلاح آن نیست، باید از گزینه های درمانی موجود آگاه باشید.

کشیدن دندان

کشیدن و خارج کردن دندانی که از دست رفته است نسبتاً ساده و نسبتاً بدون درد است. برای انجام این فرایند، بسته به ترجیح شما یا توصیه دندانپزشک، باید انتظار داشته باشید برای شما بی حس کننده موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده شود.

در اکثر موارد، برای کشیدن دندان، دندان محکم گرفته می شود سپس از داخل لثه خارج می شود. در صورتی که بواسطه نهفته بودن بخشی از دندان یا همه آن، این امکان وجود نداشته باشد، دندان قبل از کشیده شدن شکسته و به قطعات کوچکتری تبدیل می شود. پس از جراحی نیاز است بیشتر استراحت کنید. محل دندان کشیده شده ممکن است خونریزی داشته باشد، بنابراین گاز استریل به اندازه در دسترس داشته باشید تا در صورتی که گاز قبلی غرق در خون شد گاز استریل جدیدی روی آن قرار دهید.

پس از انجام فرایند، کیسه یخ نیز می تواند در به حداقل رساندن درد شما کمک کند. به مدت چند روز باید غذای نرم بخورید و از نوشیدن با نی خودداری کنید.

درمان ریشه (عصب کشی)

در صورتی که امکان داشته باشد، درمان ریشه روشی است که برای درمان دندان از دست رفته ترجیح داده می شود زیرا اجازه می دهد دندانپزشک دندان شما را حفظ کند به جای آنکه مجبور باشید آن را بکشید و بعداً مجبور باشید به فکر جای خالی آن باشید. هدف از انجام درمان ریشه خارج نمودن هر گونه عفونتی از داخل دندان و ریشه دندان است. پس از تخلیه عفونت، منطقه کاملاً پاکسازی و برای جلوگیری از بروز عفونت مجدد سیل خواهد شد. سپس دندانپزشک دندان شما را به صورت دائمی پر خواهد کرد. درمان ریشه می تواند فرایند طولانی مدتی باشد. اما هر گونه دردی بلافاصله از بین خواهد رفت.

پیشگیری از مرگ دندان

پس از تجربه مرگ دندان و درمان آن، ممکن است بخواهید تمام تلاش خود را بکنید تا از بروز آن برای دندان های دیگر خود پیشگیری نمایید. گرچه پیشگیری از بروز حوادث و آسیب ها تقریباً غیر ممکن است، اما با حفظ نکات بهداشتی دهانی می توانید کمک کنید مرگ دندان در نتیجه این مشکلات کمتر اتفاق بیفتد. هنگام انجام ورزش و بازی نیز از محافظ دندان استفاده کنید.