فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

بر اساس تحقیقات جدید، برای افرادی که فشار خون بالا دارند، وقتی بیماری لثه دارند درمان دارویی بیماری آنها دشوارتر است. ما با مراقبت های بهتر از دهان خود می توانیم احتمال گسترش بیماری های قلبی جدی را کاهش دهیم. بیماری لثه منجر به بروز مشکلات قلبی نمی شود- در هر صورت، نه مستقیماً.

اما هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد- اما آنقدر قوی هست که برخی پزشکان بیماران قلبی عروقی خود را تشویق کنند اگر می خواهند از قلب خود محافظت کنند، بهتر مراقب دندان های خود باشند. تحقیقات به اندازه کافی وجود دارد که بهداشت دهانی ضعیف را به تعدادی از مشکلاتی که برای سلامت برو پیدا می کنند، از جمله فشار خون بالا، مرتبط می سازند.

بیشتر اینکه:

یافته های جدیدتر نشان می دهند که بیماری لثه از اثر داروهای فشار خون کاسته شود. برای گرفتن بهترین نتیجه از داروهایی که مصرف می کنید، بهتر است بیشتر به فکر سلامت دهان و دندان های خود باشید، مخصوصاً اگر داروی پایین آورنده فشار خون مصرف می کنید.

مشکلات دندانی و فشار خون
مشکلات دندانی و فشار خون

فشار خون چیست؟

فشار خون به فشار بالای خون اطلاق می گردد. پزشکان فشار خون را به عنوان بالا دسته بندی می کنند اگر مقدار آن از ۹۰/۱۴۰ mmHg فراتر برود. بسیار بدتر این است که بیش از یک سوم افراد بالای ۱۸ سال در این دسته قرار می گیرند. اگر فشار خون شما بالا رفته است و هیچ کاری برای آن انجام ندهید، شما بیشتر در معرض خطرات زیر قرار دارید:

  • نارسایی قلبی
  • سکته
  • بیماری کرونر قلب
  • اتساع عروق
  • سندروم متابولیک
  • جنون یا زوال عقل
  • بیماری کلیوی
  • اختلال در نعوظ
  • بیماری شریان محیطی PAD
  • رتینوپاتی فشار خونی
  • دیابت

هر ساله حدود ۵/۷ میلیون نفر در سراسر دنیا در نتیجه مشکلاتی جان می بازند که وقتی فشار خون بالا می رود موجب تضعیف عروق و انسداد جریان خون به اندام های حیاتی می شود. افراد بزرگسال باید از پزشک خود بخواهند حداقل هر دو سال یک مرتبه سطح فشار خون آنها را اندازه گیری نماید.

خوشبختانه راه هایی برای کنترل فشار خون بالا وجود دارد، از جمله تغییر در رژیم غذایی، ورزش کردن و مصرف دارو.

مشکلات دندانی و فشار خون
مشکلات دندانی و فشار خون

داروهای فشار خون چکار می کنند؟

انواع مختلف داروهای فشار خون وجود دارند. این داروهای تجویزی برای تحت کنترل نگه داشتن فشار خون با پایین آوردن آن طراحی شده اند.

آنها به روش های مختلفی عمل می کنند، از جمله:

  • افزایش مقدار ادراری که بدن تولید می کند، که حجم خون را پایین می آورد.
  • توقف بدن در تنگ کردن عروق.
  • کند کردن ضربان قلب و کاهش قدرت آن.
  • آرام سازی عضلات اطراف عروق قلب.

همه افرادی که فشار خون بالا دارند نیاز به مصرف دارو ندارند؛ این به توصیه پزشک آنها دارد.

مشکلات دندانی و فشار خون
مشکلات دندانی و فشار خون

داروهای فشار خون برای بیمارانی که بیماری لثه دارند کمتر مؤثر هستند

افرادی که فشار خون دارند، وقتی بیماری لثه دارند، در مقایسه با بیمارانی که بهداشت دهانی خوبی دارند، پایین آوردن فشار خون آنها دشوارتر است.

محققان اسناد پزشکی و دندانپزشکی بیش از ۳۶۰۰ نفر با فشار خون بالا را تحت بررسی قرار داند و دریافتند در تمام گروه های سنی، فشار خون افرادی که بیماری پریودنتال دارند ۲۰ درصد بیشتر احتمال دارد که غیر عادی باشد. از سوی دیگر:

افرادی که لثه های سالم تری دارند واکنش بهتری به داروهایی نشان می دهند که برای مدیریت فشار خون طراحی شده اند. سطوح فشار خون آنها به طور متوسط ۲ تا ۳ mmHg پایین تر از افرادی است که پریودنتیت دارند. محققان با شک به اینکه بین بیماری قلبی عروقی و سلامت دهان ارتباط وجود دارد به انجام یک دسته آزمایشات پرداختند، اما نتایج آنها را شگفت زده کردند:

تحقیقاتی که پیش از این انجام شده بودند حاکی از این بودند که بهداشت دهانی ضعیف با چندین شرایط بسیار شایع همراه است، از جمله بیماری قلبی عروقی، دیابت، سکته، و چاقی، و اینکه به افزایش نرخ مرگ و میر نیز مرتبط است. با این حال، آنچه نمی دانستیم و ما را شگفت زده کرد این بود که شرایطی که تحت عنوان بیماری پریودنتال شناخته می شود می تواند تأثیر گذاری داروهایی که برای پایین آوردن فشار خون بالا استفاده می شوند را کاهش دهند اما مراقبت هایی که برای بیماری پریودنتال انجام می شوند می توانند کمک کنند فشار خون پایین تر بیاید. بیمارانی که فشار خون بالای آنها درمان شده است با مراجعه به دندانپزشک یا پریودنتیست می توانند از برنامه های اختصاصی برای کاهش التهاب دهان ناشی از بیماری پریودنتال بهره مند شوند.

مشکلات دندانی و فشار خون
مشکلات دندانی و فشار خون

بیماری لثه (پریودنتیت) چیست؟

پریودنتیت بدترین شکل بیماری لثه است. این اختلال التهابی مزمن نشانه های زشت خود را زمانی بروز می دهد که بافت های اطراف دندان عفونی می شوند. فضاهای کوچک بین دندان ها و لثه ها شکل می گیرند، ذرات در آنها گیر می کنند و باکتری ها زیر خط لثه منتشر می شوند. این باعث می شود بافت لثه و استخوان تخریب شوند تا جایی که دندان ها دیگر نمی توانند در جای خود باقی بمانند. بیماری لثه در ۳۵ تا ۵۳ درصد از افراد بزرگسال بالای ۴۵ سال شایع است.

علائم و نشانه های پریودنتیت عبارتند از:

  • تورم، خونریزی، یا التهاب لثه هایی که زخم هستند.
  • پاکت های کوچک (۲ تا ۳ میلی متر) اطراف دندان.
  • مزه سوخت مانند داخل دهان و بوی بد مداوم دهان.
  • دندان های لق.
  • حساسیت یا درد هنگام غذا خوردن.
  • از دست رفتن دندان ها.
  • مایع یا چرک غلیظ و زرد رنگی روی لثه ها مشاهده می شود.
  • بواسطه تحلیل لثه ها، دندان ها بلندتر به نظر می رسند.

بیماری لثه چگونه درمان می شود؟

دندانپزشکان می توانند موارد خفیف بیماری لثه را درمان کنند و با شستشوی دهان و درمان های پاکسازی عمقی شما را از شر پلاک های سفت شده دندانی رها کنند. آنتی بیوتیک های تجویزی می توانند به درمان موارد جدی تر کمک کنند. گاهی اوقات، این کافی نیست و جراحی دندانی نیاز است.

درمان برای پریودنتیت معمولاً به خوبی عمل می کند، اگر شرایط به موقع تشخیص داده شوند. اما به نفع شماست که از قدم گذاشتن در این مسیر جلوگیری کنید. پیشگیری باید هدف اصلی شما باشد.

مشکلات دندانی و فشار خون
مشکلات دندانی و فشار خون

ارتباط گسترده تری وجود دارد بین بیماری قلبی و سلامت دهان:

گرچه محققان شگفت زده شدند از اینکه کشف کردند که بیماری پریودنتیت مانع عملکرد داروهای فشار خون می شوند، اما این نخستین باری نیست که به طور کلی بهداشت دهانی ضعیف به بیماری قلبی عروقی ربط داده شده است.

شواهد رو به افزایش نشان می دهند، افرادی که پریودنتیت دارند دو برابر بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی قرار دارند. بیماری قلبی و سکته بزرگترین قاتلان روی زمین هستند، بنابراین این از اهمیت ویژه برخوردار است. اما چه ارتباطی بین سلامت دهان و بیماری قلبی وجود دارد؟

باکتری های موجود در دهان

باکتری ها از عفونت های لثه از طریق عروق خونی به بقیه بدن منتقل می شوند- التهاب و آسیب به سرخرگ ها، قلب، مغز، کبد، و دیگر اعضای بدن.

در حال حاظر این دیدگاه وجود دارد که پریودنتیت منجر به ورود باکتری به سیستم جریان خون می شود که در عوض موجب فعالسازی یک دسته واکنش های التهابی می شود که منجر به تشدید، چرک آلود شدن، و در نهایت تشکیل آتروم (توده ای از مواد چربی یا لیپید به صورت کیست غده چربی یا جایگزین شدن نابجای آنها در دیواره سرخرگ ها) می شود بنابراین خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. در یک مطالعه مشخص شد، در بین افرادی که بیماری کرونر قلب دارند، بیماری پریودنتال تقریباً ۵/۱ برابر بیشتر موجب بالا رفتن احتمال بروز حوادث کرونر می شود.

سطوح پایین ویتامین K

وقتی سطوح ویتامین K افراد در محدوده سلامت باشند، کلسیم به مقاصد درست ارسال می شود: دندان ها و استخوان ها.

با این حال، وقتی کمبود ویتامین K وجود داشته باشد این اتفاق نمی افتد. در عوض، کلسیم در جاهایی که تصور نمی شود تشکیل می شود: قلب، عروق، و کلیه ها. مقدار زیاد کلسیم در این مناطق می تواند سفت شود و موجب باریک شدن عروق خونی شود، و سطوح خطرناکی از کلسیفیکاسیون بوجود می آید. به عبارت دیگر، وقتی بدن شما ویتامین K به اندازه کافی ندارد، کلسیمی که باید در دندان ها و استخوان رسوب کند در بخش های دیگر ته نشین می شود. این در نهایت مشکل آفرین می شود.

به این معنا که افرادی که کمبود ویتامین K2 دارند بیشتر مستعد بیماری های لثه و قلب هستند. دندان ها و استخوان های آنها ضعیف تر می شوند، و احتمال بروز بیماری های قلبی در آنها بالا می رود.

مشکلات دندانی و فشار خون
مشکلات دندانی و فشار خون

چگونه با مراقبت از دهان می توان از قلب محافظت کرد؟

در مطالعه ای که اخیراً در استرالیا انجام شده است توصیه شده است که اکثر بیمارانی که بیماری های قلبی عروقی دارند نمی دانند که بین بیماری قلبی و سلامت دهان ارتباط وجود دارد.

عدم اطلاع از این ارتباط نگران کننده است. لازم است دندانپزشکان به بیماران خود هشدار دهند که داشتن پریودنتیت موجب افزایش احتمال گسترش مشکلات مشکلات جدی قلبی می شود که به قیمت جان مردم تمام می شود. متخصصان مراقبت های قلبی و عروقی نیز باید آموزش ببینند تا بیماران خود را به بهبود سلامت دهان تشویق کنند، و این حیاتی است که افرادی که بیماری قلبی عروقی دارند قادر باشند به خدمات دندانپزشکی دسترسی داشته باشند که قابل استطاعت باشند.

اگر در حال خواندن این مقاله هستید:

لطفاً به خاطر داشته باشید که شما این قدرت را دارید با مراقبت از دهان خود از سلامت قلبی و عروقی خود محافظت کنید، بنابراین سعی کنید هرگز دچار پریودنتیت نشوید. پیشگیری بهتر از درمان است.

در اینجا به شما می گوییم چه کارهایی می توانید انجام دهید:

دندان های خود را به طور منظم نخ دندان بکشید و مسواک بزنید.

لازم است شما دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید و حداقل یک مرتبه نخ دندان بکشید تا ذرات باقی مانده و تشکیل شده روی دندان های خود را بزدایید. خمیر دندان فلورایده بهترین گزینه است. ما مسواک هایی که فرچه های نرم و گردن انعطاف پذیر دارند را توصیه می کنیم که می توانند به مناطقی برسند که دسترسی به آنها دشوار است. یا به جای آن می توانید از مسواک های برقی استفاده کنید. هر بار که مسواک می زنید برای این کار باید دو دقیقه زمان بگذارید.

مشکلات دندانی و فشار خون
مشکلات دندانی و فشار خون

مصرف کمتر قند و شکر

مقصر اصلی پوسیدگی دندان ها باکتری به نام استرپتوکوک Streptococcus است. این باکتری های بد وقتی حمله می کنند که مقادیر زیادی قند استفاده می شود. سعی کنید به مقدار کم از خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین استفاده نمایید! و اگر نمی توانید در برابر وسوسه خوردن آنها مقاومت کنید، مطمئن شوید که دندان های خود را به درستی تمیز می کنید.

مشکلات دندانی و فشار خون
مشکلات دندانی و فشار خون

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان بیشتر از این خوراکی ها بخورید

برخی غذاهای خاص می توانند بدن شما را مملو از میکروب های سالمی کنند، که کمک می کنند دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت شوند.

با خوردن غذاهای کاملی که غنی از پروبیوتیک ها هستند، شما نمی توانید به مسیر غلط بروید:

  • ترشی
  • زیتون تخمیر شده
  • پنیر
  • کلم ترش یا کیمچی
  • ماست
  • شیر و آب کفیر
  • نان ترش
  • میسو (نوعی خوراک ژاپنی- خمیر سویا، نمک، و غلات تخمیر شده)
  • تمپه (خوراک اندونزی- خمیر سویا، قارچ، و پروتئین)
  • شیر تقویت شده

علاوه بر این ویتامین K بیشتری مصرف کنید! این به بدن شما کمک می کند دندان ها و لثه های و سیستم قلبی عروقی قوی تری داشته باشد. غذاهای غنی از مقادیر بالای ویتامین K عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • لبنیات تهیه شده از دامی که از علف تازه تغذیه کرده است
  • کیمچی، ساورکراوت (خوراک آلمانی- کلم رنده شده و پخته شده در سرکه)، کفیر، و دیگر غذاهای تخمیر شده.
  • پنیر
  • جگر مرغ و غاز

دانه های برگ دار، سیب ها، هویچ، کلم، و بادام نیز غنی از مواد معدنی، فیبر، و ویتامین هایی که به محافظت از دندان های شما کمک می کنند.

سیگار نکشید و الکل کمتری مصرف کنید.

کشیدن سیگار موجب خشکی دهان، لک شدن دندان ها، و چسبیدن باکتری های بد اطراف دندان ها می شود. این موجب بالا رفتن خطر گسترش بیماری لثه و سرطان دهان می شود. افرادی که الکل زیاد می نوشند نیز دار همین دسته قرار دارند، در نتیجه مقادیر زیادی پلاک روی دندان های آنها شکل می گیرد.

از گرفتن پوسیدگی دندان اجتناب نمایید

ما می دانیم که پوسیدگی های دندانی مسری هستند. به این معنا که عفونت دندان ها با بزاق دهان می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق، از ظروف و مسواک شخصی استفاده کنید و از بوسیدن افراد در اطراف لب های آنها خودداری نمایید.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

هترین کار این است که برای چکاپ منظم و پاکسازی عمیق به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا دهان خود را در بهترین شرایط قرار دهید.

به خاطر داشته باشید:

اشکال اولیه بیماری لثه قابل درمان هستند، اگر زود تشخیص داده شوند. این باعث می شود احتمال محافظت از سیستم قلبی عروقی شما بالا برود.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code