ژنژیویت التهاب لثه است که باعث قرمزی، تورم و تحریک پذیری می شود. این التهاب در طول دوران بارداری شایع است و معمولاً پس از زایمان برطرف می شود. شما با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعات معمول دندانپزشکی در دوران بارداری، می توانید التهاب لثه را مدیریت و حتی از آن پیشگیری کنید.

ژنژیویت بارداری چیست؟

ژنژیویت به التهاب لثه ها گفته می شود. هنگامی که دندان های خود را به درستی مسواک نمی زنید، یک لایه چسبناک از باکتری ها به نام پلاک روی آنها تشکیل می شود. انباشته شدن پلاک در امتداد خط لثه باعث می شود لثه ها قرمز، متورم و حساس شوند.

در طول دوران بارداری، افزایش هورمون ها در بدن، شما را مستعد ابتلا به ژنژیویت می کند.

ژنژیویت بارداری چقدر شایع است؟

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، ژنژیویت ۶۰ تا ۷۵ درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد.

التهاب لثه در بارداری

علائم و علل بروز ژنژیویت بارداری

چه چیزی باعث ژنژیویت بارداری می شود؟

ژنژیویت بارداری در نتیجه افزایش سطوح استروژن و پروژسترون ایجاد می شود. اینها هورمون های ضروری هستند که به رشد و تکامل کودک شما کمک می کنند، اما تغییرات زیاد دیگری نیز در بدن شما ایجاد می کنند.

یکی از این تغییرات افزایش التهاب لثه های شما است. گرچه نحوه دقیق وقوع این اتفاق مشخص نیست، اما پزشکان و دندانپزشکان فکر می کنند ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

• کاهش توانایی بدن شما برای پاسخ به باکتری های پلاک.
  • افزایش جریان خون در بافت لثه.

علائم ژنژیویت بارداری چیست؟

علائم اصلی شامل تغییراتی در لثه های شما می شوند، مانند:

• خونریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن.
  • قرمزی.
  • براق شدن سطح لثه ها.
  • تورم.
  • تحریک پذیری.

همچنین ممکن است متوجه بوی بد دهان شوید که حتی پس از مسواک زدن نیز ادامه می یابد. علائم شما ممکن است در طول سه ماهه دوم شدیدتر شوند و تا پایان بارداری ادامه داشته باشند.

آیا ژنژیویت بارداری می تواند روی سلامت جنین شما تأثیر بگذارد؟

هیچ شواهدی مبنی بر اینکه لثه های قرمز یا متورم خفیف به سلامت کودک شما آسیب وارد کنند یا باعث سقط جنین یا زایمان زودرس شوند وجود ندارد.

اما ژنژیویت در صورت عدم درمان، می تواند منجر به بروز پریودنتیت شود که با زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مرتبط است. در پریودنتیت، التهاب باعث می شود که لثه های شما از دندان هایتان جدا شوند و باعث بوجود آمدن پاکت هایی شود که ممکن است عفونی شوند. در نهایت، این می تواند منجر به از دست رفتن دندان شود.

تشخیص و آزمایشات

ژنژیویت بارداری چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک یا دندانپزشک از شما در مورد علائم شما می پرسد و برای تأیید تشخیص به لثه ها و دندان های شما نگاه می کند.

آیا تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس در دوران بارداری بی خطر هستند؟

اگر علائم شما شدید هستند، ممکن است به تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس نیاز داشته باشید. دندانپزشک شما اقدامات احتیاطی را برای محافظت از کودک شما در برابر اشعه انجام خواهد داد.

متخصصان دندانپزشکی و مامایی موافق هستند که اشعه ایکس در دوران بارداری با روپوش های محافظ صحیح بی خطر است. و ممکن است انجام کارهای دندانپزشکی در دوران بارداری آسان تر از بعد از تولد نوزاد باشد.

التهاب لثه در بارداری

مدیریت و درمان

ژنژیویت بارداری چگونه درمان می شود؟

درمان اصلی برای کاهش التهاب لثه، پاکسازی دندان برای زدودن پلاک های تشکیل شده است. دندانپزشک شما همچنین برای کمک به کاهش علائم، بهداشت خوب دهان و دندان ها را توصیه خواهد کرد، از جمله:

• دو بار مسواک زدن در روز.
  • یک بار نخ دندان کشیدن در روز.
  • غرغره کردن روزانه با آب نمک گرم (یک قاشق چایخوری نمک در یک فنجان آب گرم).

اگر علائم شما شدید هستند یا بدتر شدند، دندانپزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند:

• آنتی بیوتیک های خوراکی
  • دهانشویه تجویزی.

چگونه از التهاب لثه بارداری جلوگیری کنم؟

هیچ کاری نمی توانید برای تغییر سطوح هورمون ها در دوران بارداری انجام دهید، اما می توانید اقدامات دیگری را برای جلوگیری از ژنژیویت بارداری انجام دهید. بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

• با دو بار مسواک زدن در روز و یک بار نخ دندان کشیدن در روز، سلامت دهان خود را حفظ کنید.
  • در دوران بارداری برای مراجعه به دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید.

همچنین می توانید سلامت دهان خود را با موارد زیر بهبود بخشید:

• داشتن یک رژیم غذایی سالم.
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی قند.
  • مسواک زدن بعد از خوردن غذاهای چسبناک و شیرین که به دندان های شما می چسبند، مانند کشمش، میوه های خشک، میان وعده های میوه ای چسبناک یا آب نبات های جویدنی.
  • ترک سیگار یا استفاده از محصولات تنباکو.

دورنما/ پیش بینی

آیا ژنژیویت بارداری بعد از بارداری از بین می رود؟

خبر خوب این است که لثه های شما پس از بارداری باید به حالت عادی بازگردند.

چشم انداز ژنژیویت بارداری چیست؟

با مراجعه به دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان می توانید ژنژیویت بارداری را مدیریت کنید و حتی از آن پیشگیری کنید. اگر پریودنتیت بروز پیدا کند، ممکن است منجر به از دست رفتن دندان شود. همچنین ممکن است بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس و تولد نوزادی با وزن کم باشید.

چه زمانی باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر در دوران بارداری مشکلی در لثه های خود دارید، با پزشک یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

سخن پایانی

هنگامی که باردار هستید، بدن شما به شکل های مختلفی تغییر می کند. اگر هنگام مسواک زدن متوجه شدید که لثه های شما قرمز و متورم هستند و خونریزی می کنند، تنها نیستید. ژنژیویت بارداری بسیار شایع و قابل درمان است. علائم خود را نادیده نگیرید، زیرا ژنژیویت می تواند به یک بیماری جدی تر تبدیل شود. بهداشت دهان و تغذیه خوب می توانند کمک کننده باشند. همچنین برای پاکسازی روتین دندان های خود باید به دندانپزشک مراجعه کنید. پس از زایمان، علائم شما باید بهبود یابند.