بریدگی داخل دهان شما می تواند به دلیل عوامل مختلف، هم داخل (مانند گاز گرفتن گونه) و هم خارج دهان (مانند فرایند دندانپزشکی) ایجاد شود. در حالی که بسیاری از بریدگی های دهان به درمان جزئی نیاز دارند، برخی دیگر جدی هستند و به مراقبت های اورژانسی نیاز دارند. اینها شامل ضربه مستقیم به صورت، پارگی های عمیق در داخل گونه، لثه یا زبان و آسیب های دندانی مرتبط هستند.

صدمات جزئی

اگر دچار بریدگی در دهان خود شدید، اولین اقدام این است که خونریزی را متوقف کنید.

بریدگی های خفیف

اگر بریدگی نسبتاً خفیف است، شستشوی دهان خود با کمی آب سرد را امتحان کنید. این کار برخی از عروق خونی کوچکتر را کوچک می کند و می تواند به کاهش تورم و درد کمک کند.

همچنین می توانید از کمپرس سرد روی قسمت بیرونی گونه خود استفاده کنید تا همان اثر را داشته باشد. حتی برخی افراد دوست دارند یک تکه یخ را داخل دهان خود بغلتند تا زمانی که خونریزی متوقف شود و درد کاهش یابد.

بریدگی های عمیق تر

اگر بریدگی کمی عمیق تر باشد، ممکن است لازم باشد به زخم فشار مستقیم وارد کنید. با شستن دست ها با آب گرم و صابون شروع کنید. سپس می توانید یک تکه گاز استریل را روی زخم فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.

اگر گاز استریل ندارید، برخی از دندانپزشکان استفاده از چای کیسه ای مرطوب شده را توصیه می کنند؛ تانن های موجود در چای ممکن است به عنوان یک منقبض کننده عروق عمل کنند و به طور مؤثر عروق خونی را کوچک کنند.

تسکین درد و پیشگیری از عفونت

تیلنول (استامینوفن) می تواند در کوتاه مدت مسکن درد باشد. از مصرف آسپرین خودداری کنید زیرا می تواند باعث خونریزی شود.

هنگامی که خونریزی متوقف شد، یک تیوب کرم آنتی بیوتیکی که مخصوص زخم های دهان (مانند اوراژل) تولید شده است، تهیه کنید. برخی از آنها حاوی داروهای بی حس کننده ای هستند که می توانند به کاهش درد کمک کنند. از مصرف کرم های آنتی بیوتیکی که برای استفاده داخلی در نظر گرفته نشده اند اجتناب کنید. اگر مطمئن نیستید با داروساز صحبت کنید.

برخی از افراد برای کمک به بهبود زخم، به داروهای خانگی که دارای خواص ضد عفونی کنندگی یا ضد باکتریایی هستند، روی می آورند. آنها عبارتند از روغن میخک، که می توان آن را مستقیماً روی بریدگی مالید، یا ضمادهایی مانند خمیر ساخته شده از آب و جوش شیرین.

در حین بهبودی

از مسواک زدن خشن یا نخ دندان کشیدن در اطراف ناحیه آسیب دیده و همچنین دهانشویه های بر پایه الکل که می توانند باعث سوزش شوند اجتناب کنید. همین امر در مورد غذاهای اسیدی، تند، ترد یا بیش از حد شور نیز صدق می کند.

اگر از بریس استفاده می کنید، مقداری موم ارتودنسی از داروخانه تهیه کنید و آن را روی هر براکت یا سیم نزدیک محل بریدگی قرار دهید. این به جلوگیری از باز شدن مجدد زخم کمک می کند.

موقعیت های اورژانسی

اگر نمی توانید خونریزی را متوقف کنید یا آسیب بوضوح شدید است، باید به دنبال مراقبت های پزشکی مناسب باشید. پارگی های عمیق و خونریزی شدید باید در نزدیک ترین مرکز اورژانس درمان شوند.

اگر احساس سبکی سر یا سرگیجه دارید یا نبض و تنفس سریع دارید با ۱۱۵ تماس بگیرید. اورژانس های دندانپزشکی باید در کلینیک دندانپزشکی درمان شوند.

در شرایط اورژانسی، اولویت با توقف فوری خونریزی خواهد بود. در برخی موارد ممکن است از بخیه استفاده شود. بخیه ها ممکن است قابل حل باشند یا باید ظرف پنج روز یا بیشتر کشیده شوند. به طور معمول به شما یک آنتی بیوتیک خوراکی و یک مسکن خفیف داده می شود تا به بهبودی شما کمک کنند.

اگر بریدگی عمیق باشد، پزشک ممکن است برای تعیین ماهیت و وسعت آسیب، عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس یا سی تی اسکن را تجویز کند. اگر برای شما خون تزریق شد یا هر گونه علائم شوک را تجربه کردید، ممکن است به مدت یک شب برای تحت نظر بودن در بیمارستان نگه داشته شوید.

اگر آسیب جدی به دندان نیز وارد شده باشد، در قرار ملاقات بعدی به یک جراح دندان ارجاع داده خواهید شد. حتماً از پرسنل درمانگاه بخواهید که یک نسخه از  اعکس رادیوگرافی شما با اشعه ایکس را به شما بدهند.

آسیب های دندانی

در اغلب موارد، آسیب های دندانی با بریدگی های جدی داخل دهان همراه هستند. برخی از موارد اورژانسی دندانپزشکی به توجه فوری نیاز دارند؛ برخی دیگر جنبه زیبایی دارند و ممکن است در یک روز یا بیشتر به آنها رسیدگی شود.

دندان لب پر شده

اگر یک دندان لب پر شد، تکه های شکسته شده را نگه دارید تا بتوانید در اسرع وقت آنها را با خود نزد دندانپزشک ببرید. در صورت وجود هر گونه خونریزی، نکات مراقبت در منزل که در بالا گفته شدند را دنبال کنید.

دندان کمی لق شده

اگر دندان شما کمی لق شده است، ابتدا روی کنترل خونریزی تمرکز کنید. پس از آن باید در اسرع وقت برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید. این ممکن است شامل اسپلینت دندان، ترمیم حفره یا قرار دادن جایگزین برای دندان باشد.

روکش یا بریج شکسته

اگر روکش دندانی افتاد یا یک بریج شکسته شد، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در طول مدتی که منتظر هستید، در صورت امکان به طور موقت روکش را با مقداری چسب دندان مصنوعی یا سمان دندانپزشکی بدون نسخه در جای خود قرار دهید. از چسب خانگی استفاده نکنید.

خارج شدن دندان از حفره

اگر دندانی از حفره خود خارج شد، دندان را از قسمت تاج آن (قسمت آشکار بالای لثه) بگیرید و در صورت کثیف بودن ریشه آن را بشویید. روی دندان را نسابید و بافت اضافی را پاک نکنید.

در صورت امکان، دندان را دوباره درون حفره قرار دهید. در غیر اینصورت، به آرامی مقداری گاز را در شکاف دندان فرو کنید تا خونریزی را متوقف کند. دندان را درون ظرفی حاوی شیر قرار دهید و سریع به دندانپزشکی بروید.

دندان های خارج شده از حفره، در صورت قرار گرفتن مجدد در عرض یک ساعت پس از آسیب، بیشترین شانس نجات را دارند.

مراقبت های بعد از درمان دندانپزشکی

بسته به روش مورد استفاده، دندانپزشک ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی و داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDها) مانند ادویل (ایبوپروفن) و آلیو (ناپروکسن) را برای کمک به بهبودی تجویز کند.

اگر از بخیه های دندانی استفاده می شود، از شما خواسته می شود در حین بهبودی از کشیدن سیگار، مصره الکل یا جرعه جرعه نوشیدن با نی خودداری کنید. علاوه بر خوردن غذاهای نرم، باید دستورالعمل های دقیق در مورد نحوه مراقبت از پانسمان خود را دنبال کنید.

حتی اگر بخیه های دندانی معمولاً خود به خود حل می شوند، همچنان باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا چگونگی بهبود زخم را بررسی کند.

سخن پایانی

حتی اگر بتوانید خونریزی ناشی از آسیب دهانی را متوقف کنید، اگر بریدگی عمیق است یا درد آن باعث می شود خوردن یا خوابیدن دشوار باشد، باز هم ایده خوبی است که به دندانپزشک مراجعه کنید. با این حال، اگر تب، لرز، تورم، قرمزی، تورم غدد لنفاوی یا ترشحات غیر طبیعی از زخم را تجربه کردید، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. ممکن است دچار عفونت شده باشید که نیاز به مراقبت فوری دارد.

پرسش های متداول

آیا بریدگی های داخل دهان سریعتر از سایر بریدگی ها بهبود می یابند؟

به طور معمول، آری. بزاق با مرطوب نگه داشتن بافت آسیب دیده به بهبود سریع زخم های دهان کمک می کند و محیطی عالی برای رشد سلول های جدید ایجاد می کند. بزاق همچنین حاوی مواد مختلفی است که باعث بهبودی می شود، از جمله سیتوکین ها (سلول های سیستم ایمنی) و هیستاتین ها- پروتئین هایی که خواص ضد میکروبی و ضد قارچی دارند و همچنین به بستن زخم ها کمک می کنند.

آیا بریدگی های داخل دهان می توانند عفونی شوند؟

نه چندان زیاد. دهان پر از باکتری های به اصطلاح دوست است که به مبارزه با میکروب های عامل عفونت کمک می کنند. البته به این معنا نیست که نمی تواند اتفاق بیفتد، بخصوص اگر ضایعه عمیق باشد یا ناشی از بیماری لثه، از دست دادن دندان، یا فرایندهای دندانپزشکی باشد که نیاز به بخیه دارد.

چرا بریدگی داخل دهان گاهی اوقات سفید می شود؟

در طول فرآیند بهبود، مثلاً، زخم در بافتی که گونه را می پوشاند، ممکن است تاول یا زخم ایجاد شود. با تجزیه شدن این ضایعه، سلول های مرده پوست و ذرات غذا ممکن است باعث سفید شدن آن شوند.

4.5/5 (2 نظر)