فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

جویدن آدامس بی ضرر است، درست است؟ در واقع، ممکن است جایی شنیده باشید که واقعاً برای دندان های شما مفید است.

اما دندانپزشک ها از شما می خواهند که قبل از باز کردن آدامس دو مرتبه فکر کنید. همانطور که مشخص است، آدامس می تواند خطرات جدی برای فک و دندان های شما ایجاد کند.

آیا جویدن زیاد آدامس برای فک شما مضر است؟

حرکت فک شما در مفاصل فکی- گیجگاهی شما، که در جلوی هر گوش قرار دارند، رخ می دهد. شبکه ای از عضلات از آن مفصل حمایت می کند. عضلات فک های شما را به یکدیگر نزدیک می کنند تا بتوانید عمل جویدن را انجام دهید و فک خود را به طرفین حرکت دهید.

معمولاً شما عمل جویدن برای برای خرد کردن غذا به قطعات کوچک تر انجام می دهید تا بتوانید آنها را قورت دهید. با این حال، با جویدن آدامس، شما عمل جویدن را انجام می دهید تا فقط چیزی جویده باشید. دندانپزشکان جویدن آدامس را یک عمل پارافانکشنال یا خارج از عملکرد طبیعی می دانند.

عادات غیرعملکردی، مانند جویدن آدامس، می توانند باعث بروز اختلالات مفصل فکی- گیجگاهی شوند یا شرایط موجود را بدتر کنند.

جویدن مداوم آدامس نیروی زیادی به مفاصل فکی- گیجگاهی، عضلات، و دندان ها وارد می کند که منجر به ایجاد فشار بیش از حد، عدم تعادل و ناهماهنگی می شود. این فشار می تواند باعث بروز موارد زیر شود:

  • صدای کلیک یا در رفتن در یک یا هر دو مفصل فکی- گیجگاهی.
  • سردرد.
  • درد فک.
  • شکستن دندان.

برای برخی از افراد، حتی یک جابجایی کوچک در مفصل فکی- گیجگاهی آنها می تواند باعث ایجاد درد شدید در هنگام حرکت فک شود. همه افرادی که دارای اختلال فکی- گیجگاهی هستند (که گاهی اوقات فقط TMJ نامیده می شود) باید به طور کامل از جویدن آدامس خودداری کنند. برای همه افراد دیگر، توصیه می شود که جویدن آدامس را به کمتر از ۱۵ دقیقه در روز محدود کنید تا از ایجاد مشکل جلوگیری شود.

تاثیر آدامس بر دندان
تاثیر آدامس بر دندان

قند موجود در آدامس می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

فروش آدامس در اواسط دهه ۱۸۰۰ در ایالات متحده آغاز شد و به زودی گسترده شد. در دهه ۱۹۲۰، آمریکایی ها به طور متوسط ​​سالانه ۱۰۵ آدامس می جویدند.

در اوایل، تولیدکنندگان متوجه شدند که افزودن طعم دهنده ها و شکر به آدامس جذابیت آن را افزایش می دهد. اما در دهه ۱۹۵۰، دندانپزشکان متوجه شدند که قند اضافه شده به آدامس ها باعث پوسیدگی دندان می شود.

پوسیدگی دندان به این دلیل رخ می دهد که باکتری های موجود در دهان، قند موجود در آدامس ها را به اسید تبدیل می کنند. اسید سطح سخت مینای دندان های شما را می خورد، فرآیندی که باعث ایجاد حفره هایی در مینای دندان ها می شود و مسیرهایی را ایجاد می کند که باکتری ها لایه عاج و بافت پالپ دندان های شما را آلوده کنند. در نهایت، با پوسیده شدن دندان های شما، ممکن است برای نجات از آن به درمان ریشه نیاز داشته باشید.

آیا جویدن آدامس هیچ مزیتی هم دارد؟

در دهه ۱۹۶۰، برای ارتقاء سلامت دهان و دندان ها، اولین آدامس های بدون قند به بازار عرضه شدند. آدامس های بدون قند حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، استویا، زایلیتول و سوربیتول هستند که با پوسیدگی دندان ارتباط ندارند. در واقع، تحقیقات نشان می دهند که جویدن آدامس فاقد قند ممکن است فوایدی داشته باشد.

به عنوان مثال، جویدن آدامس باعث تولید بزاق می شود، که با پاک کردن ذرات باقی مانده غذا و خنثی کردن اسیدهای تولید شده توسط باکتری های موجود در دهان، سلامت دهان را بهبود می دهد.

اما دندانپزشکان نسبت به جویدن آدامس به عنوان یک جایگزین برای مسواک زدن منظم بعد از صرف غذا یا سایر عادات بهداشتی دهان هشدار می دهند. به اعتقاد آنها، بهترین راه برای حفظ سلامت دندان ها مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی و نخ دندان کشیدن روزانه است.

تاثیر آدامس بر دندان
تاثیر آدامس بر دندان

آدامس می تواند به خشکی دهان کمک کند (اما ممکن است بهترین راه نباشد).

خشکی دهان یا زروستومیا یک بیماری شایع است که زمانی اتفاق می افتد که دهان شما بزاق کافی تولید نمی کند. این شرایط می تواند باعث بروز بوی بد دهان، و در نهایت پوسیدگی دندان شود.

آدامس تولید بزاق را افزایش می دهد، اما احتمالاً جویدن مکرر آدامس بهترین راه برای درمان خشکی دهان نیست. جرعه جرعه نوشیدن مکرر آب می تواند به همان اندازه مؤثر باشد. و داروهایی وجود دارند که می توانید از آنها برای افزایش تولید بزاق طبیعی خود استفاده کنید.

دندانپزشک یا پزشک معالج شما می تواند به شما کمک کنند تا علت اصلی خشکی دهان خود را پیدا کنید و یا از آن جلوگیری کنید یا برنامه ای برای کاهش علائم خود ایجاد کنید.

هیچ مدرکی وجود ندارد مبنی بر اینکه جویدن آدامس استرس را کاهش می دهد.

بسیاری از افراد قسم می خورند که آدامس به آنها کمک می کند تا احساس آرامش کنند، در طول امتحان تمرکز کنند، یا در مقابل یک میان وعده وسوسه انگیز مقاومت کنند. اما شواهد علمی متفاوت هستند. هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که نشان دهد آدامس تأثیر قابل توجهی روی سلامت روان، نمرات یا وزن شما دارد.

اگر احساس می کنید که جویدن آدامس در برخی از جنبه های زندگی به شما کمک می کند، به شما پیشنهاد می کنیم که این فواید را با عوارض جانبی منفی احتمالی جویدن آدامس بسنجید. به دنبال راه های دیگر برای کاهش استرس و بهبود تمرکز باشید.

تاثیر آدامس بر دندان
تاثیر آدامس بر دندان

آدامس نیکوتین می تواند در ترک سیگار به شما کمک کند.

ترک سیگار یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید برای بهبود سلامت خود انجام دهید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۲ درصد از افراد بزرگسال ایالات متحده هنوز سیگار می کشیدند. بسیاری از افرادی که سیگار می کشند سعی می کنند سیگار را ترک کنند اما موفق نمی شوند.

آدامس نیکوتینی یکی از راهکارهایی است که افراد برای کمک به ترک سیگار از آن استفاده می کنند. این آدامسی نیست که به طور مداوم بجوید. شما کمی آن را می جوید تا نیکوتین آزاد شود، سپس آن را بین گونه و لثه خود قرار می دهید و این کار را حدود ۳۰ دقیقه تکرار می کنید. برخی از عوارض دهانی جویدن این نوع آدامس ها عبارتند از:

  • ترشح بزاق بیش از حد.
  • درد فک.
  • تحریک دهان.

گرچه آدامس نیکوتینی برای استفاده موقت در نظر گرفته شده است، اما دندانپزشک ها توصیه می کنند احتیاط کنید و پیشنهاد می کنند که آدامس نیکوتینی را با سایر راهکارهای ترک سیگار مانند روان درمانی، چسب های نیکوتینی، داروهای غیر نیکوتینی و غیره ترکیب یا جایگزین کنید.

سخن پایانی

برخلاف آنچه که معمولاً می شنویم، اکثر افراد می توانند همزمان راه بروند و آدامس بجوند. اما به این معنا نیست که شما باید این کار انجام دهید. جویدن آدامس می تواند مشکلات جدی برای فک و دندان های شما ایجاد کند.

دندانپزشک ها این نکات مهم را برای کاهش خطر بروز مشکلات مربوط به آدامس را متذکر می شوند:

  • اگر مشکل فک دارید از جویدن آدامس خودداری کنید. اگر اختلال عملکرد TMJ را می شناسید یا شروع به تجربه هرگونه صدای کلیک، در رفتن، یا درد در فک خود کرده اید، نباید آدامس بجوید. اگر این مسائل جدید هستند، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • جویدن آدامس را محدود کنید. هیچ مشکل فکی ندارید؟ بیایید آن را همینطور حفظ کنیم. نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه در روز آدامس بجوید.
  • فقط بدون قند! اگر مجبور به جویدن آدامس هستید، از انواع بدون قند آن استفاده کنید. آدامس های حاوی قندی باید ممنوع باشند.
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دندانپزشک ها نسبت به جویدن آدامس به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن منظم بعد از غذا یا سایر عادات بهداشتی دهان هشدار می دهند. اگر می خواهید بعد از صرف غذا آدامس بجوید، علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، و نه به جای آنها، می توانید آدامس بجوید.
0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code