فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

انواع سر دردها

برخی از افراد متوجه می شوند که پس از دریافت درمان دندانپزشکی ممکن است سر درد را تجربه کنند. در این مقاله بسیاری از شایع ترین انواع سر دردهایی که ممکن است پس از مراجعه به دندانپزشک ایجاد شوند، مروری بر برخی از علل بالقوه و در صورت لزوم،  نحوه تسکین درد پس از انجام کارهای دندانپزشکی را ارائه می دهیم.

گرچه سر درد پس از انجام کار دندانپزشکی می تواند بسیار شایع باشد، اما گاهی اوقات ممکن است به این دلیل باشد که دندانپزشک شما اشتباه کرده یا در مراقبت از شما سهل انگاری کرده است. اگر مشکل این است و در نتیجه آسیب دیده اید، می توانید برای پیگیری به دندانپزشک مراجعه کنید.

چه مشکلات دندانی می توانند باعث سر درد شوند؟

با کمال تعجب، ارتباط مشخصی بین سلامت دهان و سر درد وجود دارد، اما به طور کلی این مسائل باید قبل از مراجعه به دندانپزشک شما به جای بعد از آن ایجاد شود. شایع ترین مشکلات دندانی که می تواند باعث سر درد یا میگرن شود عبارتند از:

اختلال مفصل فکی- گیجگاهی (TMJ): این حالت زمانی رخ می دهد که مفصل گوی و کاسه اصلاح شده که فک بالا و پایین شما را به یکدیگر متصل می کنند به درستی عمل نمی کنند. سر دردهای شدید، صدای کلیک، و حساس شدن عضلات فک از علائم شایع TMJ هستند و به محض اینکه متوجه شدید ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دندان قروچه: علت دندان قروچه برای هر فردی متفاوت است؛ این شرایط می تواند ناشی از استرس، نامرتبی دندان ها یا آسیب عصبی و عضلانی در صورت باشد. علائم ممکن است شامل صداهای ساییدن هنگام خواب، سر درد صبحگاهی، سفت شدن عضلات فک و دندان های ترک خورده یا آسیب دیده باشند. در صورتی که متوجه هر یک از این علائم شدید، برای تشخیص مناسب به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

حفره ها یا عفونت ها: عفونت و التهاب هر دو می توانند در بروز سر درد نقش داشته باشند. این امر بویژه در مورد دندان های دردناکی صادق است که درمان نشده اند، زیرا سر درد جدید یا سر دردی که بدتر شده است اغلب می تواند نشانه گسترش عفونت باشد. مهم است که زودتر به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مشکل بدتر نخواهد شد.

سر درد بعد از کارهای دندانپزشکی
سر درد بعد از کارهای دندانپزشکی

سر درد بعد از روکش دندان

به طور کلی، بعد از نصب روکش نباید درد شدیدی وجود داشته باشد، اما اگر روکش دندان شما نامناسب قرار گیرد، ممکن است بایت شما را مشکل دار کند. حتی کوچکترین ناهماهنگی می تواند باعث سر درد تنشی، مشکل در جویدن و حتی اختلال TMJ شود، بنابراین مهم است که به محض اطلاع از مشکل با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

سر دردهای تنشی پس از نصب روکش دندان معمولاً جدی نیستند و به راحتی قابل برطرف شدن هستند، اما اگر فکر می کنید که دندانپزشک شما در مراقبت از شما سهل انگاری کرده و منجر به آسیب دیدگی شما شده است، ممکن است بتوانید ادعای جبران کنید.

آیا بعد از تمیز کردن دندان باید سر درد داشته باشم؟

حفره ها و عفونت های دهان شما منجر به بروز سر درد می شوند و تمیز کردن منظم و درمان مناسب می تواند به کاهش این خطرات کمک کند. بنابراین، با در نظر گرفتن این موضوع، نباید از سر درد ناشی از تمیز کردن دندان رنج ببرید و سر درد طولانی مدت ممکن است نشانه مشکل دیگری باشد که باید درمان شود.

اگر نگران هستید، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

آیا بریج دندان می تواند باعث سر درد شود؟

گرچه نادر است، اما شواهدی وجود دارند که نشان می دهند اگر بریج دندانی به درستی مدیریت نشود، ممکن است علت سر درد باشد. اگر نگران هستید، مهم است که در اسرع وقت یک تشخیص کامل از دندانپزشک خود دریافت کنید.

سر درد بعد از کارهای دندانپزشکی
سر درد بعد از کارهای دندانپزشکی

آیا کیست دندان می تواند باعث سر درد شود؟

مانند حفره ها، کیست های دندانی می توانند مشکلات متعددی برای سلامت دهان و دندان ایجاد کنند و باید در اسرع وقت درمان شوند. برخی از مشکلاتی که کیست دندان می تواند ایجاد کند عبارتند از:

  • عفونت، باعث درد و تورم می شود.
  • جایگزینی برخی بافت های استخوانی که می تواند فک را ضعیف کند.
  • فشار دادن به دندان ها و ساختارها.
  • تغییر تراز فک که منجر به TMJ می شود.

همه این مسائل می توانند باعث تنش مرتبط با دندان شوند و در نتیجه منجر به بروز سر درد شوند. اگر فکر می کنید ممکن است کیست دندانی داشته باشید، حتماً از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید.

در موارد نادر، پس از یک عمل دندانپزشکی، ممکن است کیست دندانی ایجاد شود. در حالی که این همیشه به این معنا نیست که دندانپزشک شما هنگام درمان شما سهل انگاری کرده است، اگر مراقبت هایی را ارائه کرده است که مطابق استاندارد نبوده و در نتیجه شما متضرر شده اید، می توانید برای پیگیری به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا بی حسی دندان می تواند باعث سر درد شود؟

اثرات نامطلوب موقت بی حسی دندان که روی برخی افراد تأثیر می گذارند می توانند شامل تاری دید، سرگیجه، سر درد و استفراغ باشند. حفظ آب بدن بعد از بی حسی دندان بسیار مهم است و اگر علائم بیشتر از ۲۴ ساعت ادامه داشتند، برای بررسی بیشتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

آیا اشعه ایکس تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی می تواند باعث سر درد شود؟

در حالی که دوزهای زیاد پرتو می تواند اثرات مضری داشته باشد، دوزهای پرتوهای معاینات تشخیصی پزشکی، مانند اشعه ایکس رادیوگرافی دندانپزشکی، نباید باعث سر درد یا بیماری شود. اگر سر درد شما ادامه پیدا کرد، می تواند نشانه وجود مشکل دیگری باشد.

در حالی که تجربه سر درد پس از انجام کار دندانپزشکی همیشه نشانه این نیست که مشکلی پیش آمده است، در برخی موارد نادر ممکن است دندانپزشک شما مرتکب اشتباه شده باشد یا در مراقبت از خود سهل انگاری کرده باشد که منجر به آسیب دیدگی یا نیاز به درمان بیشتر شود. اگر فکر می کنید که در نتیجه مستقیم اشتباه یا سهل انگاری دندانپزشک خود آسیب دیده اید، می توانید برای پیگیری به دندانپزشک مراجعه کنید.

سر درد بعد از کارهای دندانپزشکی
سر درد بعد از کارهای دندانپزشکی

آیا کاشت ایمپلنت دندانی می تواند باعث سر درد شود؟

ایمپلنت های دندانی که معمولاً از تیتانیوم ساخته می شوند، پایه های فلزی هستند که از طریق جراحی درون استخوان فک کاشته می شوند و یک دندان مصنوعی در بالای آن قرار می گیرد. تیتانیوم خود بسیار زیست سازگار است و در اکثر فرایندهای جراحی کاشت ایمپلنت دندانی استفاده می شود؛ بنابراین، ایمپلنت دندان باید به راحتی با استخوان فک شما جوش بخورد. به این بدان معنا که با بهبود استخوان باید به طور طبیعی با تیتانیوم ترکیب شود و باعث سر درد نشود.

به همین دلیل، اگر متوجه شدید که بعد از دریافت ایمپلنت دندانی دچار سر درد می شوید، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید زیرا می تواند نشانه ای از مشکل دیگری باشد، مانند:

  • عفونت
  • عوارض جراحی: هر گونه آسیب به حفره سینوس یا اعصاب اطراف می تواند منجر به درد صورت یا سر شود.
  • TMJ: این می تواند به دلیل بایت مشکل دار اتفاق بیفتد و شناخته شده است که باعث سر درد تنشی می شود.

اگر فکر می کنید که دندانپزشک شما در نصب ایمپلنت دندان سهل انگاری کرده و در نتیجه آسیب دیده اید، می توانید برای پیگیری به دندانپزشک مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code