فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم هایی (عمدتاً باکتری هایی) هستند که مزایای متعددی را برای انسان ها فراهم می کنند- از پیشگیری از بروز بوی بد دهان و حفره های دندانی گرفته تا بهبود سلامت لثه ها.

پروبیوتیک ها در سلامت دهان، دارای پشتیبانی سال ها تحقیق هستند، گرچه تعداد آزمایشات بالینی انسانی که در این زمینه انجام شده است محدود است.

با این حال، بسیاری از بیماران از مزایای بالقوه ای که پروبیوتیک های دندانی می توانند ارائه دهند، ناآگاه هستند.

پروبیوتیک های دندانی/ خوراکی چیست؟

پروبیوتیک های خوراکی (یا پروبیوتیک های دندانی) سویه های خاصی از باکتری هایی هستند که مشخص شده است یک دهان سالم را حمایت می کنند و سلامت دهان را بهبود می بخشند. آنها رشد باکتری های خوب را تشویق می کنند و رشد باکتری های بد (بیماری زا) را متوقف می کنند.

مانند روده، دهان دارای اجتماع باکتریایی متنوعی است که تحت عنوان میکروبیوم دهان شناخته می شود. پروبیوتیک های دندانی شبیه پروبیوتیک های روده هستند زیرا آنها از باکتری های خوب (همزیست) برای بهبود سلامت میکروبیوم داخل دهان استفاده می کنند.

با این حال، آنها همان پروبیوتیک های روده نیستند- پروبیوتیک های خوراکی زمانی بیشترین تأثیر را دارند که مستقیماً از طریق قرص های زیر زبانی، قرص های جویدنی، شیر یا نوشیدنی های پروبیوتیک وارد دهان شوند. به نظر نمی رسد که پروبیوتیک های خوراکی به شکل قرص های قورت دادنی مؤثر باشند. برخی از انواع خمیر دندان ها حاوی پروبیوتیک های خوراکی هستند.

مکمل های خوراکی پروبیوتیک این سویه های باکتریایی را مستقیماً به دهان شما منتقل می کنند تا بتوانند روی سطوح دهان شما اجتماع تشکیل دهند و بیوفیلم ها را شکل دهند.

استفاده از پروبیوتیک های خوراکی، به دلیل نحوه تقویت سیستم ایمنی دهان، ممکن است برای سلامتی فوایدی داشته باشد.

آیا پروبیوتیک های خوراکی واقعا کار می کنند؟ آری، پروبیوتیک های خوراکی برای بهبود سلامت دهان، بویژه برای افرادی که در میکروبیوم دهان خود از قبل دیس بیوسیز (اختلال در تعادل اجتماع باکتریایی، یعنی کاهش تنوع زیستی باکتری های مفید روده و افزایش باکتری های بیماری زا) دارند، کار می کنند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که مکمل های پروبیوتیک دندانی نه تنها برای پیشگیری یا درمان بیماری های دهانی امیدوار کننده هستند، بلکه باعث بروز عوارض جانبی بسیار اندک می شوند یا هیچ عوارضی ندارند. با این حال، برای تعیین دوزهای مناسب و تحویل برای داشتن بهترین نتایج، تحقیقات بیشتری نیاز است.

پروبیوتیک های خوراکی در مقایسه با پروبیوتیک های روده

تفاوت عمده بین پروبیوتیک های روده و پروبیوتیک های خوراکی در انواع ارگانیسم های موجود در هر یک، و همچنین روش انتقال آنها است.

پروبیوتیک های روده حاوی سویه های باکتریایی بومی روده هستند. آنها در کپسول های طراحی شده برای مقاومت در برابر اسید قوی معده و pH اسیدی دستگاه گوارش شما ارائه می شوند.

وقتی صحبت از پروبیوتیک های روده به میان می آید، بقاء بسیار مهم است. به همین دلیل بسیار مهم است که محصولی با کیفیت بالا با تعداد زیادی از سویه های متنوع و تعداد زیادی واحد تشکیل دهنده اجتماع (یا CFU ها) انتخاب کنید. از سوی دیگر، پروبیوتیک های خوراکی حاوی سویه های مفید مخصوص میکروبیوم دهان هستند (گرچه ممکن است با پروبیوتیک های معمولی همپوشانی وجود داشته باشد).

بهترین سویه های پروبیوتیک برای مصرف کدامند؟

سویه های پروبیوتیک میکروبیوم دهانی که برای سلامت دهان مفیدترین سویه ها تلقی می شوند عبارتند از:

  • لاکتوباسیلوس رویتر Lactobacillus reuteri
  • لاکتوباسیلوس سالیواریوس salivarius
  • استرپتوکوک سالیواریوس K12 Streptococcus salivarius K12
  • استرپتوکوک سالیواریوس M18
  • لاکتوباسیلوس پاراکازئی paracasei
  • لاکتوباسیلوس ساکی sakei

پروبیوتیک های خوراکی معمولاً به شکل قرص های زیر زبانی، نوشیدنی، دهانشویه یا قرص های جویدنی ارائه می شوند.

هدف این است که آنها در حین حل شدن داخل دهان شما بنشینند، بنابراین امکان فراهم کردن زمان کافی برای مصون کردن میکروبیوم دهان شما وجود دارد.

با این حال، دهان به بقیه بدن متصل است- به عنوان مثال، باکتری های خوب روده که در طول تولد و نوزادی ایجاد می شوند ممکن است به طور بالقوه خطر پوسیدگی های دندانی را در کودک کاهش دهند.

مزایای پروبیوتیک های دندانی
مزایای پروبیوتیک های دندانی

مزایای پروبیوتیک های دندانی

مزایای پروبیوتیک های دندانی در هر قسمت از دهان مشهود هستند زیرا میکروبیوم سالم دهانی کلید سلامت دهان است.

پروبیوتیک های دهانی/ دندانی ممکن است از بسیاری از بیماری های دهان پیشگیری کرده یا آنها را برطرف کنند، مانند:

  • حفره های دندانی
  • ژنژیویت/ پریودنتیت
  • برفک دهان (کاندیدیازیس)
  • بوی بد دهان
  • عفونت های تنفسی
  • ورم لوزه
  • سرطان دهان

باکتری های خوب موجود در پروبیوتیک های خوراکی می توانند بیوفیلم هایی را برای جایگزینی با باکتری های نامطلوب ایجاد کنند. این بیوفیلم های جدید نه تنها از سلامت دندان ها و لثه ها حمایت می کنند و التهاب را کاهش می دهند، بلکه می توانند مانع رسیدن باکتری های بد به مینای دندان ها یا بافت لثه ها شوند که باعث ایجاد مشکل می شوند.

دیگر مزایای پروبیوتیک ها در زیر توضیح داده شده اند:

پروبیوتیک های خوراکی برای پیشگیری از حفره های دندانی

حفره ها یا “پوسیدگی های دندانی” زمانی ایجاد می شوند که دسته هایی از باکتری ها به نام پلاک، روی دندان ها تشکیل می شوند و از مولکول های قند تغذیه می کنند و اسیدهایی را دفع می کنند که باعث تجزیه مینای دندان می شوند.

برخی از حفره ها اگر در مراحل اولیه به آنها رسیدگی شود، با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می توانند معکوس شوند. این پوسیدگی دندانی اگر کنترل نشود، می تواند آسیب غیر قابل بازگشتی به عاج و مینای دندان ها وارد کند که به پر کردن، درمان ریشه یا کشیدن دندان نیاز خواهد داشت.

مکمل های پروبیوتیک خوراکی ممکن است از ایجاد حفره ها و پلاک جلوگیری کنند. بهترین پروبیوتیک های دندانی برای جلوگیری از ایجاد حفره ها عبارتند از:

  • acidophilus
  • paracasei
  • rhamnosus
  • reuteri
  • casei
  • salivarius
  • Bifidobacillus
  • thermophilus

تحقیقات نشان می دهند که پروبیوتیک ها برای دندان ها از راه های زیر می توانند از ایجاد حفره ها جلوگیری کنند:

  • بهبود ایمنی دهان
  • تولید ترکیبات ضد باکتری برای مبارزه با باکتری های خاص ایجاد کننده حفره
  • جلوگیری از چسبیدن باکتری های بد به دندان ها
  • تغییر pH دهان برای توقف پیشرفت حفره ها
  • تغییر کیفیت بزاق برای بهبود رمینرالیزاسیون (معدنی سازی مجدد) مینای دندان.

یکی از مشکل سازترین باکتری ها در ایجاد حفره های دندانی استرپتوکوک موتانس Streptococcus mutans نام دارد. با این حال، یک سویه پروبیوتیک خوراکی به نام استرپتوکوک A12 می تواند از نمونه مضر آن پیشی گرفته و از ایجاد پلاک جلوگیری کند.

از اواسط سال ۲۰۲۰، ۸ کارآزمایی تصادفی و کنترل شده روی پروبیوتیک های خوراکی، برای پوسیدگی های دندانی تکمیل شده اند. ۷۵ درصد از این مطالعات نشان داده اند که استفاده از پروبیوتیک های دندانی باعث کاهش حفره ها می شود.

با این حال، دوز، سویه، روش مطالعه، و طول مطالعه متفاوت بوده اند. نمی توان دقیقاً گفت که چه دوز، سویه پروبیوتیک، یا طول درمانی به طور مؤثر باعث معکوس کردن یا پیشگیری از پوسیدگی دندان ها می شود.

مزایای پروبیوتیک های دندانی
مزایای پروبیوتیک های دندانی

پروبیوتیک های خوراکی برای ژنژیویت و پریودنتیت

پریودنتیت (بیماری لثه) یک بیماری التهابی مزمن است که ۴۲ درصد از افراد بزرگسال در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری با نرخ بالاتر دیابت، آلزایمر، بیماری های قلبی و موارد دیگر مرتبط هستند.

هنگامی که دچار تحلیل لثه می شوید، فقط می توانید بیماری لثه را متوقف کنید، نه اینکه آن را معکوس کنید. به همین دلیل بسیار مهم است که بیماری لثه را قبل از آسیب ماندگار متوقف کنید.

حداقل ۱۱ کارآزمایی بالینی نشان می دهند که پروبیوتیک های خوراکی ممکن است علائم بیماری لثه را بهبود دهند.

بهترین پروبیوتیک های خوراکی برای بیماری لثه عبارتند از:

  • reuteri
  • brevis

بهبود بیماری لثه از پروبیوتیک های خوراکی در موارد زیر خواهد بود:

  • کاهش پلاک زیر خط لثه
  • خونریزی کمتر لثه
  • شاخص لثه پایین تر (یکی از نشانه های التهاب لثه)
  • عمق کوچکتر پاکت ها (اندازه گیری که دندانپزشک شما برای تشخیص پریودنتیت انجام می دهد)

استفاده از پروبیوتیک های دندانی به عنوان بخشی از روتین مراقبت از دهان ممکن است التهاب را کاهش دهد، خونریزی لثه را متوقف کند و از تعداد باکتری هایی که باعث التهاب لثه می شوند بکاهد.

  1. reuteri می تواند علائم التهاب لثه و خونریزی لثه را بهبود دهد، در حالی که به نظر می رسد L. brevis التهاب را کاهش دهد.

پروبیوتیک های خوراکی برای کاندیدیازیس/ برفک دهان

برفک دهان، یا کاندیدیازیس دهانی، یک بیماری قارچی است که در آن قارچ کاندیدا (معمولاً C. albicans) بیش از حد رشد می کند و لکه های سفیدی را روی زبان شما ایجاد می کند و می تواند منجر به بروز سوزش، قرمزی و خشکی دهان شود.

این رشد بیش از حد قارچی یکی از علائم شایع دیس بیوسیز در میکروبیوم دهان است.

بهترین راه برای مبارزه با این وضعیت، توقف مصرف قندها و کربوهیدرات هایی است که مخمر کاندیدا از آنها تغذیه می کنند. همراه با تغییر رژیم غذایی، پروبیوتیک های خوراکی با کیفیت بالا ممکن است به پیشگیری یا معکوس کردن برفک دهان کمک کنند.

تغییر رژیم غذایی رشد کاندیدا را متوقف خواهد کرد، زیرا دیگر منبع غذایی کافی نخواهد داشت. هجوم باکتری های مفید از پروبیوتیک های خوراکی، از تعداد میکروب های کاندیدای باقی مانده خواهد کاست.

بهترین پروبیوتیک های خوراکی برای برفک دهان/ کاندیدیازیس عبارتند از:

  • Lactobacillus spp
  • salivarius K12

تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهند که پروبیوتیک های دندانی از جمله گونه های لاکتوباسیلوس می توانند مانع تشکیل بیوفیلم کاندیدا در دهان شوند.

یک کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ۳۰ روز مصرف پروبیوتیک خوراکی S. salivarius K12 علائم برفک دهان را کاهش داد. همچنین التهاب بافت دهان ناشی از استوماتیت دندان مصنوعی، رشد بیش از حد باکتری روی دندان مصنوعی، را بهبود بخشید.

مزایای پروبیوتیک های دندانی
مزایای پروبیوتیک های دندانی

پروبیوتیک های خوراکی برای هالیتوزیس/ بوی بد دهان

مطالعه روی پروبیوتیک های دندانی برای هالیتوزیس نشان داد که پروبیوتیک های خوب می توانند VSC ها (ترکیبات گوگرد فرار) که باعث بوی بد دهان می شوند، را کاهش دهند. یک مطالعه دیگر هیچ بهبودی در VSC را مشاهده نکرد، گرچه بوی دهان بهبود یافت.

پروبیوتیک های خوراکی نسبت به دهانشویه، درمان بسیار بهتری برای بوی بد دهان هستند. بیشتر دهانشویه ها نه تنها باکتری های بد بلکه در کنار آنها، باکتری های مفید را نیز از بین می برند.

پروبیوتیک های دندانی ممکن است با کاهش ترکیباتی که باعث بوی بد دهان می شوند، بوی بد دهان را متوقف کنند.

بهترین پروبیوتیک های دندانی برای بوی بد دهان عبارتند از:

  • salivarius K12
  • salivarius
  • reuteri
  • casei

پروبیوتیک های خوراکی برای عفونت های تنفسی

عفونت های تنفسی عفونت های دستگاه تنفسی هستند که در نتیجه انواع ویروس ها یا باکتری ها ایجاد می شوند. نمونه های شایع عبارتند از سرماخوردگی معمولی، سینوزیت، گلودرد استرپتوکوکی و برونشیت.

پروبیوتیک های خوراکی ممکن است خطر عفونت های تنفسی را بویژه در کودکان کاهش دهند.

بهترین پروبیوتیک های خوراکی برای عفونت های تنفسی عبارتند از:

  • salivarius K12
  • salivarius M18
  • reuteri
  • sakei
  • paracasei
  • gasseri

یک مطالعه حیوانی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که L. gasseri قادر بود به میزان قابل توجهی از تعداد باکتری های استرپتوکوک گروه A که مسئول عفونت هایی مانند گلو درد استرپتوکوکی، مخملک و گلو درد هستند، بکاهد.

حیواناتی که پروبیوتیک های خوراکی دریافت کردند، ۴ برابر کمتر به عفونت های استرپتوکوکی گروه A مبتلا شدند، و ۱۵ برابر کمتر از حیوانات گروه کنترل احتمال داشت که در اثر عفونت ها تلف شوند.

یک مکمل خوراکی پروبیوتیک حاوی ۵ سویه پروبیوتیک در یک کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۱۸، خطر ابتلای کودکان به عفونت دستگاه تنفسی را تا ۷۶ درصد کاهش داد.

پروبیوتیک های خوراکی برای التهاب لوزه ها

تونسیلیتTonsillitis  التهاب لوزه ها، دو پد بیضی شکل از بافت در بخش عقبی گلو، است.

پروبیوتیک های خوراکی ممکن است علائم التهاب مکرر لوزه را کاهش دهند.

بهترین پروبیوتیک برای التهاب لوزه S. salivarius K12 است.

در یک کارآزمایی بالینی در سال ۲۰۲۰، یک پروبیوتیک خوراکی که به مدت ۳۰ روز تجویز شد، “تسکین سریع” را برای علائم التهاب مکرر لوزه ها فراهم کرد. همچنین منجر به بهبود قابل توجهی در میکروبیوم دستگاه تنفسی فوقانی شد.

مزایای پروبیوتیک های دندانی
مزایای پروبیوتیک های دندانی

پروبیوتیک های خوراکی برای سرطان دهان

سرطان دهان ممکن است تا حدی به دلیل باکتری های مضر در دهان ایجاد شود.

اصلاح دیس بیوز میکروبیوم دهان ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهان را کاهش دهد، گرچه هیچ آزمایش بالینی با بیماران انسانی این نظریه را تأیید نکرده است.

بر اساس دو بررسی منتشر شده در سال ۲۰۲۰، سویه های پروبیوتیک خوراکی که ممکن است رشد سرطان دهان را متوقف کنند عبارتند از:

  • rhamnosus GG
  • plantarum
  • Acetobacter syzigii
  • salivarius REN

برای نتیجه گیری جدی تحقیقات بیشتری نیاز است.

هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه پروبیوتیک های خوراکی می توانند سرطان دهان را در انسان درمان یا معکوس کنند وجود ندارد.

چقدر طول می کشد تا پروبیوتیک های خوراکی اثر کنند؟

بسته به شدت دیس بیوسیز شما، پروبیوتیک های خوراکی ممکن است در کمتر از یک هفته شروع به کار کنند.

بیشتر مطالعات انجام شده روی پروبیوتیک های خوراکی به مدت ۲- ۴ هفته انجام شده اند. مطالعات ردیابی توسعه حفره طولانی تر بوده اند، از ۹ تا ۱۲ ماه.

هنگام توصیه به بیمار برای مصرف پروبیوتیک های خوراکی، ما به طور کلی ۲ تا ۳ ماه را به عنوان دوره اولیه درمان توصیه می کنیم.

نحوه مصرف پروبیوتیک های خوراکی

موثرترین راه برای مصرف پروبیوتیک ها از طریق قرص های جویدنی یا قرص های زیر زبانی است. این روش ها به باکتری های مفید اجازه می دهند تا مستقیماً به سطوح دهان شما منتقل شوند، جایی که بیوفیلم ها توسط باکتری ها تشکیل می شوند.

برای رشد باکتری های خوب، باید مقدار زیادی پری بیوتیک نیز مصرف کنید. پری بیوتیک ها فیبرهایی هستند که باکتری های پروبیوتیک از آنها تغذیه می کنند.

غذاهای پری بیوتیک عبارتند از:

  • پیازها
  • سبزی قاصدک خام
  • سیر
  • کنگر فرنگی
  • موز (مخصوصاً نارس)
  • ریشه کاسنی
  • مارچوبه
  • تره فرنگی
  • جیکامای خام
  • سیب
  • کاکائو
  • دانه کتان

بعید است مصرف پروبیوتیک ها بدون وجود پری بیوتیک در دهان مؤثر باشد. به عبارت دیگر، شما باید هر روز از پری بیوتیک ها استفاده کنید تا پروبیوتیک های شما عمل کنند.

آیا باید پروبیوتیک های خوراکی را صبح مصرف کنیم یا شب؟

بهترین زمان برای مصرف پروبیوتیک های خوراکی، صبح ها پس از اتمام برنامه بهداشت دهان و دندان است.

چگونه بهترین پروبیوتیک خوراکی را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب یک مکمل پروبیوتیک خوراکی، به دنبال محصولاتی با تعداد سویه های بالا باشید، که در واحدهای تشکیل دهنده کلونی (CFU ها) اندازه گیری می شوند. مکملی با حداقل ۳ میلیارد CFU پیدا کنید. البته به خاطر داشته باشید که پروبیوتیک های خوراکی نسبت به پروبیوتیک های معمولی، معمولاً دارای سویه ها و تعداد CFU کمتری هستند. به دنبال یک پروبیوتیک با سویه های مفید مانند  S. salivarius K12، S. salivarius M18، L. rhamnosus  و L. reuteri باشید.

پروبیوتیک های خوراکی را نباید بلعید، بلکه باید جوید یا در دهان آب کرد. بیشتر پروبیوتیک های خوراکی در داروخانه ها یا خواربار فروشی های محلی موجود نیستند و باید به صورت آنلاین تهیه شوند.

خوراکی های پروبیوتیک

همچنین ممکن است افزودن خوراکی های حاوی باکتری های پروبیوتیک به رژیم غذایی خود را امتحان کنید تا مزایای مکمل های خوراکی پروبیوتیک خوراکی را افزایش دهید.

غذاهای متداول حاوی پروبیوتیک عبارتند از:

  • کومبوجا
  • کیمچی
  • ماست
  • میسو
  • ناتو
  • کلم ترش
  • کفیر

هیچ مطالعه منتشر شده ای وجود ندارد که ثابت کند این خوراکی ها شبیه مکمل های پروبیوتیک هدفمند برای سلامت دهان عمل می کنند. با این حال، آنها ممکن است فواید کلی برای سلامت دهان و سلامت عمومی شما ارائه دهند.

عوارض جانبی پروبیوتیک های دندانی

پروبیوتیک های دندانی نباید باعث بروز عوارض جانبی شوند. یکی از مزایای پروبیوتیک های دندانی این است که آنها برای استفاده انسان “بسیار بی خطر” هستند.

عوارض جانبی پروبیوتیک روده شامل ناراحتی معده و نفخ است. هیچ علامتی برای عوارض جانبی پروبیوتیک خوراکی شناسایی نشده است.

اگر شرایطی دارید که ایمنی بدن شما را به خطر می اندازد، مانند HIV / AIDS، سرطان، یا بیماری التهابی روده، همیشه قبل از شروع یک رژیم جدید پروبیوتیک با پزشک و یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

میکروبیوم دهان

میکروبیوم دهان شما از بیش از ۷۰۰ گونه شناخته شده باکتری تشکیل شده است که در بیوفیلم های دهان شما (روی دندان ها، لب ها، زبان و کام بالا/ پایین) زندگی می کنند.

این میکروبیوم به عنوان سیستم ایمنی دهان شما عمل می کند- میکروبیوم سالم دهان می تواند میزان پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال، برفک دهان و بوی بد دهان را کاهش دهد. دیس بیوسیز (عدم تعادل) میکروبیوم دهان می تواند منجر به التهاب و خطر بالاتر برای هر گونه بیماری دهان شود.

صحبت های زیادی درباره میکروبیوم روده و اهمیت آن برای کل بدن و سلامت دستگاه گوارش وجود دارد، اما میکروبیوم دهان شما ممکن است به همان اندازه مهم باشد.

متعادل کردن میکروبیوم دهان مزایایی فراتر از دهان شما نیز دارد. کلونی های سالم میکروبی در دهان می توانند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های سیستمیک را کاهش دهند. میکروبیوم دهانی دیس بیوتیک با مشکلاتی مانند موارد زیر همراه است:

  • سرطان
  • دیابت
  • بیماری قلبی
  • پیامدهای نامطلوب بارداری (APO ها) مانند سقط جنین، پره اکلامپسی و وزن کم هنگام تولد
  • چاقی
  • بیماری آلزایمر
  • COPD
  • پنومونی
  • اختلال شناختی.

گونه های خاصی از میکروب های دهان با هر یک از این بیماری ها مرتبط هستند. دندانپزشک شما با آزمایش های پیش بینی کننده، حتی می تواند وجود آنها در دهان شما را آزمایش کند و تشخیص دهد که آیا خطر ابتلا به این بیماری ها افزایش یافته است یا خیر.

میکروبیوم دهان شما دروازه ورود به بقیه بدن شما است. هر چیزی که از طریق بینی و دهان شما وارد می شود از حفره دهان شما عبور می کند، که محل زندگی میلیون ها میکروب است که میکروبیوم دهان شما را تشکیل می دهند.

علاوه بر میکروب هایی که در دهان شما زندگی می کنند، هر روز بیش از یک تریلیون میکروب را می بلعید که از میکروبیوم دهان شما عبور می کنند و در فرآیند تلقیح و کشت مجدد هر دوی آنها، به میکروبیوم روده شما می روند.

بسته به سلامت میکروبیوم دهان شما، میکروب های خاصی از این نقطه بازرسی اولیه عبور کرده و در سلامت عمومی شما نقش مهمی دارند.

این فقط نشان دهنده اهمیت یک میکروبیوم سالم دهان است.

ما نمی توانیم این را به اندازه کافی بیان کنیم: اینکه آیا دهان شما نسبت ایده آلی از باکتری های خوب به بد را حفظ می کند، که مستقیماً سلامت دهان و دندان ها، و همچنین سلامت عمومی بدن شما را تعیین می کند.

آیا پروبیوتیک های دندانی/ خوراکی برای شما مناسب هستند؟

استفاده از پروبیوتیک های خوراکی برای سلامت دندان ها ، نمی تواند جایگزین بهداشت دهان، رژیم غذایی سالم یا تمیز کردن ۶ ماه یکبار توسط دندانپزشک شود. با این حال، استفاده از پروبیوتیک های دندانی همراه با سایر استراتژی های مراقبت از دهان، می تواند مزایای قابل توجهی برای سلامت دهان و دندان شما و سلامت عمومی شما داشته باشد.

سلامت میکروبیوم دهان شما به گونه ای روی بقیه بدن تأثیر می گذارد که ما تازه در حال درک کامل آن هستیم. بدن شما یک سیستم پیچیده از فعل و انفعالات است، که هیچ کدام از بقیه بدن جدا نیستند.

همانطور که همیشه می گویم آنچه در دهان اتفاق می افتد در بدن نیز رخ می دهد.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code