فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

در مقاله قبل برای شما از برخی نکات مربوط به جراحی پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی گفتیم, اینکه این فرایند اصولاً با چه هدفی انجام می شود، چه کسانی گزینه های مناسبی برای پیوند استخوان هستند، از انواع پیوندهای استخوان گفتیم، و اینکه قبل از پیوند چه کارهایی باید انجام داد و پس از جراحی چه مراقبت هایی لازم است، چه رژیم غذایی به بهبود سریع تر آن کمک می کند، و از این جراحی چه انتظاراتی باید داشت. در این مقاله نکات باقی مانده را برای شما شرح خواهیم داد.

نقاط ضعف و قوت پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندانی

نقاط قوت

  • برای بیمارانی که استخوان کافی ندارند تا ایمپلنت دندانی یا جایگزین مصنوعی دندان آنها را حمایت کند، یک پیوند استخوان می تواند کمک کننده باشد. ایمپلنت های دندانی به طور کلی برای دلایل زیبایی، یا برای حمایت از دنچرها (پروتزهای مصنوعی) و روکش ها ضروری هستند.
  • پیوندهای استخوان می توانند اندازه و شکل استخوان و لثه ها را در محل پیوند تغییر دهند و لبخند را از نظر زیبایی جذاب تر کنند.
  • پیوند استخوان می تواند برای حفظ ساختار استخوان پس از فرایند کشیدن دندان استفاده شود.
  • پیوند استخوان با احیاء تعادل صورت برای بیمار مفید است.

نقاط ضعف

  • درست مانند هر جراحی پزشکی دیگری، جراحی پیوند استخوان می تواند با خطر عفونی شدن همراه باشد. در کمتر از ۱% از موارد، عفونت گزارش شده است و می تواند با مصرف آنتی بیوتیک هایی که جراح تجویز می کند آن را درمان کرد. انتخاب یک دندانپزشک و جراح فوق العاده متبحر برای به صفر رساندن احتمال هر گونه عفونتی، ضروری است.
  • اگر استخوان پیوندی از لگن گرفته شود، ممکن است به مدت چند هفته راه رفتن برای بیمار دشوار باشد.
  • تورم در منطقه پیوند می تواند به مدت چند هفته موجب بروز ناراحتی در آن قسمت ها شود. جراح شما می تواند برای شما دارو تجویز کند تا از این ناراحتی بکاهد یا می توانید از کیسه یخ استفاده کنید.
  • در مورد آلوگرافت، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا استخوان گرفته شده از فرد اهداء کننده با استخوان خود بیمار جوش بخورد، در نتیجه دوره بهبود طولانی تر خواهد شد.

چه افرادی باید از جراحی پیوند استخوان اجتناب کنند؟

  • افرادی که زیاد سیگار می کشند، نباید تحت این فرایند قرار بگیرند زیرا احتمال شکست در نتیجه تأخیر در بهبود و پس زدن پیوند بالا است.
  • افرادی که هر گونه بیماری پریودنتال درمان نشده دارند، نباید تحت جراحی پیوند استخوان فک قرار بگیرند زیرا ممکن است مشکلاتی مانند عفونت شدید لثه بروز پیدا کند. بیماری های درمان نشده دندان نیز می توانند احتمال موفقیت درمان را به شکلی غیر قابل باور کاهش دهند.
  • بیمارانی که اختلالات مزمن کنترل نشده مانند دیابت یا بیماری قلبی دارند نباید تحت این جراحی قرار بگیرند یا راجع به نتایج احتمالی این فرایند با دندانپزشک خود به طور مفصل گفتگو کنند.

پیوند استخوان فک – بخش دوم
پیوند استخوان فک – بخش دوم

چه جایگزین هایی برای پیوند استخوان وجود دارد؟

علاوه بر پیوند استخوان، فرایندهای دیگری که می توان برای ساخت استخوان استفاده کرد تا ایمپلنت درون آن قرار گیرد عبارتند از:

 

 

پیوند استخوان فک – بخش دوم
پیوند استخوان فک – بخش دوم

 

افزایش عرض تیغه آلوئولار

این کار زمانی انجام می شود که فک به اندازه کافی عریض نیست تا ایمپلنت را حمایت کند. با استفاده از اره فک به دو نیم باز می شود، و ماده پیوندی برای پر کردن فضای وسط آن استفاده می شود. تکنیک برش تیغه، چند ماه پس از بهبود، از ایمپلنت حمایت می کند.

 

پیوند استخوان فک – بخش دوم
پیوند استخوان فک – بخش دوم

 

استخوان سازی کششی

این فرایند به منظور افزایش ارتفاع استخوان از دست رفته داخل فک انجام می شود. تکه ای استخوان از جای دیگری از فک جدا می شود و یک تکه تیتانیوم بین دو تکه استخوان قرار داده می شود: استخوانی که بریده شده و استخوان موجود فک. هر روز، شکاف بین استخوان افزایش پیدا می کند تا زمانی که فضای لازم ایجاد شود. در نهایت این شکاف با مواد استخوانی که داخل بدن شکل گرفته اند پر می شود.

آیا از جراحی پیوند استخوان اِسکار (جای بخیه) به جا می ماند؟

هر جراحی که بافت طبیعی بدن را درگیر کند می تواند منجر به شکل گیری اسکار شود. جراحی های پیوند استخوان اغلب در دستان دندانپزشکان توانمند، فرایندهایی موفقیت آمیز هستند. به ندرت از این جراحی اسکار (جای بخیه) به جا می ماند. با این حال، در برخی موارد، به جای بافت استخوانی، روی پیوند بافت فیبروز (مرده) شکل می گیرد. این بافت ضعیف تر از استخوان است و برای کاشت ایمپلنت مناسب نیست. در چنین مواردی، تصمیم دیگری گرفته می شود و بافت فیبروز برداشته می شود. قبل از انجام یک پیوند دیگر، باید چند ماه اجازه داد تا بهبود پیدا کند.

عوارض جانبی موقت پیوند استخوان کدامند؟

  • گرچه این فرایند بدون درد است، زیرا پس از تزریق داروی بی حسی انجام می شود، اما ممکن است بیمار پس از اتمام جراحی و زمانی که اثر داروی بی حسی از بین می رود مقداری درد داشته باشد.
  • احتمال دارد بیمار در محل جراحی تورم و درد تجربه کند. این مشکلات می توانند با مسکن و آرامبخش هایی که پزشک تجویز می کند کنترل شوند.
  • در محل ایمپلنت ممکن است عفونت بروز پیدا کند، گرچه خطر آن بسیار اندک است. دریافت آنتی بیوتیک تجویزی از پزشک قبل از آن، می تواند از بروز عفونت جلوگیری کند.
  • ممکن است بیمار از درد و ناراحتی های عمومی مانند بی حسی و احساس سوزش رنج ببرد، که احتمالاً با آغاز روند بهبود، از بین خواهد رفت.
0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code