پیوند استخوان درمانی برای تحلیل استخوان زیر دندان

در شرایطی که منجر به از دست رفتن دندان می شود، استخوان زیر آن نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر ضخامت و ارتفاع استخوان برای قرار گیری ایمپلنت کافی نباشد باید مقداری استخوان داخل آن پیوند زده شود. برخی شرایطی که می توانند استخوان زیرین را تحت تأثیر قرار دهند عبارتند از:

• بیماری پریودنتال: عفونت و التهاب لثه ها؛
  • حفره های دندانی
  • استفاده طولانی مدت از پروتزهای مصنوعی
  • تروما (حوتدث دندانی)
  • رشد ناقص دندان
پیوند استخوان فک - بخش اول
پیوند استخوان فک – بخش اول

پیوند استخوان چیست؟

پیوند استخوان یکی از فرایندهای جراحی جزئی است که در مطب دندانپزشک انجام می شود. از آن برای ساخت استخوان ها استفاده می شود تا در نهایت بتواند دندان جدید را داخل خود نگه دارد. این فرایند به اندازه کاشت ایمپلنت های دندانی رایج است. برای دستیابی به بهترین نتایج، دندانپزشک اغلب پیوند استخوان را توصیه می کند تا مطلوب ترین نتایج را برای ایمپلنت های دندانی در پی داشته باشند. پیوند استخوان به حمایت از ایمپلنت های دندانی و در نهایت، دندانی که روی ایمپلنت قرار داده می شود، کمک می کند. پیوندهای استخوان از جمله فرایندهای بسیار معمول و بدون درد هستند.

پیوند استخوان فک - بخش اول
پیوند استخوان فک – بخش اول

چه کسانی گزینه های مناسبی برای پیوند استخوان هستند؟

پیوند استخوان را می توان برای اکثر افراد بزرگسالی انجام داد که قصد دارند در نهایت تحت فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی قرار بگیرند.

• استخوان پیرامون دندان از دست رفته باید از ضخامت کافی برخوردار باشد. این به روند بهبود استخوان پیوند زده شده کمک می کند.
  • اختلالات خود ایمنی مانند دیابت می توانند مانعی سر راه بهبود باشند. بیماری که چنین شرایطی دارد باید با پزشکی که معاینات پیش از جراحی را انجام می دهد مشاوره ای داشته باشد تا بتواند اطمینان حاصل نماید می تواند این فرایند را بدون دردسر زیاد به انجام برساند.
  • بیماری پریودنتال روی استخوان زیر لثه نیز تأثیر می گذارد. بنابراین، برخی بیماران باید ابتدا لثه هایی که عفونی هستند را قبل از انجام فرایند پیوند، درمان کنند.

انواع پیوندهای استخوان

پیوند حفره دندان

دندانی که در نتیجه عفونت یا تروما از دست رفته است، داخل استخوان درون لثه ها از خود حفره ای به جا می گذارد. دندانپزشک برای پر کردن آن با برخی مواد پیوندی اقدام خواهد کرد که به عنوان پایه عمل می کنند و سلول های استخوانی به اطراف آنها منتقل می شوند و یک لایه سلول استخوانی جدید تشکیل می دهند.

تقویت تیغه آلوئولار

این نوع فرایند زمانی استفاده می شود که بعد از دست رفتن یک دندان، حجم زیادی استخوان تحلیل می رود. در این مورد، دندانپزشک از یک آلوگرافت (منبع استخوان پیوندی فرد دیگری است) استفاده می کند تا منطقه خالی را به طور کامل پر کند و ساختار قبلی استخوان را احیاء کند.

فرایند لیفت سینوس

این تکنیک اساساً برای از دست رفتن دندان  های فک بالا کاربرد دارد. داخل سینوس ماگزیلا یا منطقه بالای فک بالا برشی ایجاد می شود. بافت سینوس بالا برده می شود و بافت استخوان، داخل حفره ایجاد شده قرار داده می شود. پس از انجام فرایند، دندانپزشک چند ماه صبر می کند تا اجازه دهد استخوان فک بهبود پیدا کند و شکل بگیرد تا در نهایت بتواند ایمپلنت را حمایت کند.

قبل از پیوند استخوان چه باید کرد؟

• قبل از فرایند، باید دندان ها را مسواک زد و دهان را آبکشی نمود.
  • حداقل دو هفته قبل از فرایند پیوند استخوان باید کشیدن سیگار متوقف شود. تحقیقات نشان می دهند نیکوتین به عنوان منقبض کننده عروق خونی شناخته شده است، که در نهایت منجر به کاهش سرعت بهبود می شود. کشیدن سیگار می تواند مانع حفظ بهداشت دهان و دندان ها نیز شود.
  • مصرف موادی که موجب رقیق شدن خون می شوند، از جمله آسپرین و مکمل های گیاهی، باید چند هفته قبل از این فرایند متوقف شود. این باعث طولانی تر شدن زمان بهبود و طولانی تر شدن خونریزی محل جراحی می شود.

مراقبت های پس از جراحی پیوند استخوان

• تورم و زخم را می توان با مراقبت های پس از جراحی، مانند قرار دادن کیسه یخ روی لثه پس از پیوند استخوان کاهش داد.
  • پس از جراحی، دندانپزشک عموماً برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد تا از بروز و گسترش عفونت در طول مرحله بهبود پیشگیری کند.
  • داروهای مسکن می توانند به تسکین درد کمک کنند و می توانند بر اساس نیازهای هر بیمار تجویز شوند.
  • بیمار طی مرحله بهبود پس از جراحی، باید چند هفته از پروتزهای مصنوعی خود استفاده نکند. پروتز مصنوعی به محل جراحی فشار وارد می کند و مانع بهبود صحیح می شود.
  • پس از جراحی، برای کشیدن نخ های بخیه و بررسی بهبود محل جراحی، نیاز است یک مرتبه دیگر به دندانپزشک جراح خود مراجعه کنید.

رژیم غذایی پس از جراحی پیوند استخوان

• پس از جراحی، لازم است بهداشت دهان به خوبی حفظ شود. دو مرتبه در روز باید دندان ها مسواک زده شوند و پس از آن نخ دندان کشیده شود و از دهانشویه استفاده شود.
  • غذاهای نرم و میکس شده برای چند روز نخست پس از این فرایند فوق العاده هستند. زیرا پس از این فرایند لثه ها هنوز بی حس هستند و عمل جویدن اغلب به سختی و با درد انجام می شود.
  • چند روز طول می کشد تا بتوانید دوباره استفاده از غذاهای جامد را از سر بگیرید. بهتر است بعد از جراحی هیچ یک از وعده های غذایی خود را حذف نکنید.

انتظارات واقعی از فرایند پیوند استخوان

• فرایند پیوند استخوان عموماً به گونه ای انجام می شود که استخوان فک به سطحی برسد که برای کاشت ایمپلنت های دندانی مناسب باشد. در برخی موارد، ممکن است استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت وجود نداشته باشد. به همین دلیل فرایند پیوند استخوان ضرورت پیدا می کند.
  • این فرایند می تواند استخوان را به شکل قبلی خود، پیش از افتادن دندان یا بیماری لثه، یا هر نوع مشکلات دندانی دیگری، بازگرداند.
  • گرچه نرخ موفقیت این فرایند بسیار بالا است، این احتمال وجود دارد که پیوند استخوان برای برخی افراد با شرایط خاص با شکست مواجه شود. نتایج برای افرادی که سیگار می کشند، یا شرایط پزشکی خاص دارند که می توانند موجب تشدید درد شوند، چندان مطمئن نیستند.
  • بیماران باید آگاه باشند که بهبود پیوند استخوان و جوش خوردن کامل استخوان ها حدود ۸-۹ ماه طول خواهد کشید. تنها پس از این فرایند است که می توان اقدام به کاشت ایمپلنت دندانی نمود، که می تواند یک فرایند چند ماهه داشته باشد.