فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

ونیر راهی سریع و ساده برای رسیدن به لبخندی زیبا است و این درمان برای افرادی که دندان هایشان لکه دار است، لب پر شده اند، یا فاصله دارند فوق العاده است. اما باید به خاطر داشته باشید که ونیرها درمانی غیر قابل بازگشت هستند، بنابراین تصمیم گیری برای قرار دادن آنها روی دندان ها تصمیم مهم و بزرگی است. پیش از آنکه شما و دندانپزشکتان تصمیم بگیرید که این درمان برای شما مناسب است، مهم است که اطلاعات درستی در رابطه با ونیرها، هزینه ی آنها و نیز بهترین راه برای مراقبت از آنها داشته باشید.

ونیر دندان چیست؟

ونیر دندان
ونیر دندان

ونیر یک تکه ی نازک پرسلاین است که برای بازسازی ظاهری طبیعی دندان استفاده می شود، در حالی که استحکام و انعطاف پذیری مشابه مینای دندان طبیعی را فراهم می آورد. ونیرها به صورت سفارشی و متناسب با رنگ دیگر دندان ها ساخته می شوند و طی یک سری فرایندهایی که در مطب انجام می شوند، به مینای اصلی دندان متصل می شوند.

چرا در دندانپزشکی از ونیرها استفاده می شود؟

ونیر دندان
ونیر دندان

ونیرها نسبت به روکش های دندان یا بریس ها گزینه ای هستند که کمتر تهاجمی می باشند. از ونیرها می توان برای بستن شکاف بین دندان ها و نیز اصلاح کجی و ناصافی اندک دندان ها استفاده نمود. بعلاوه، بیماران ونیرها را به عنوان راه حل زیبایی برای افزایش درخشندگی دندان ها و نیز زیبایی لبخند خود انتخاب می کنند و با استفاده از آن می توان مشکلاتی از قبیل تغییر رنگ، ترک یا لب پر شدگی دندان را بر طرف نمود.

ونیرهای پرسلاین

موادی که برای ساخت ونیرها بیشتر استفاده می شوند، عبارتند از ونیر پرسلاین قدیمی، لومینیرز و ونیرهای رزین کامپوزیت. ترجیح داده می شود ونیرهای پرسلاین برای اصلاح مشکلاتی از قبیل شکل و رنگ دندان استفاده شوند که بین ۱۰ تا ۲۰ سال دوام دارند. قیمت این نوع ونیرها بسته به عوامل متعددی، بین ۵۰ تا ۱۲۰ دلار برای هر واحد دندان است که برای بسیاری از مصرف کنندگان هزینه ی اصلی محسوب می شود، بنابراین مهم است بدانید که بالاخره روزی خواهد رسید که باید آنها را تعویض کنید.

قرار دادن ونیرها روی دندان ها

ونیر دندان
ونیر دندان

روند معمول این فرایند یک یا دو جلسه طول خواهد کشید. اگر ونیر از پیش ساخته باشد معمولا یک جلسه طول خواهد کشید و اگر نیاز باشد آزمایشگاه آنها را به صورت سفارشی بسازد، معمولا دو جلسه طول خواهد کشید. تمرکز ما روی قرار دادن ونیرهای پرسلاینی خواهد بود که توسط آزمایشگاه ساخته می شوند:

  1. معمولا نیاز نیست هنگام قرار دادن ونیرها روی دندان ها داروی بی حس کننده ی موضعی تزریق شود. با این حال، بسته به حساسیت بیمار، در صورت نیاز می توان از آن استفاده نمود. دندانپزشک حجم اندکی از مینای دندان را می تراشد تا جای کافی برای قرار دادن ونیرها روی دندان ها ایجاد شود.
  2. یک قالب از دندان ها گرفته می شود که به آزمایشگاه ارسال خواهد شد، سپس با تراشیدن یک نقطه در مرکز دندان و به دور از حاشیه های آن، ونیر موقت روی دندان ها قرار می گیرد.
  3. پس از آنکه آزمایشگاه ونیر پرسلاین را برای دندانپزشک ارسال می کند، ونیر موقت از روی دندان برداشته می شود، دندان با استفاده از آب و پودر پامیس (ماده ای متشکل از سیلیکات های آلومینیوم، پتاسیم و سدیم که در دندانپزشکی به عنوان وسیله ی ساینده یا جلا دهنده مورد استفاده قرار می گیرد) تمیز می شود. سپس ونیر تراشیده می شود و با استفاده از آب کاملا شستشو داده می شود و با جریان هوا خشک می شود. در مرحله ی بعد، روی دندان آماده شده چسب زده می شود، سپس سمان و ونیر روی آن قرار داده می شود تا از نظر رنگ و اندازه کاملا متناسب باشد.
  4. پس از آن، به مدت ۶۰ ثانیه روی تمام سطح ونیر نور تابانده می شود تا کاملا به ساختار دندان چسبیده شود.
  5. دندانپزشک هر گونه مواد اضافی را بر می دارد و اطراف ونیر را پولیش می کند.

بسیاری از دندانپزشک ها یک جلسه ی دیگر نیز مشخص می کنند تا راحتی ونیرها را بررسی نمایند؛ ونیر راحت، ونیری با دوام تر خواهد بود.

مراقبت از ونیرها

این نوع دندان ها باید درست مانند دندان های طبیعی مسواک زده و نخ دندان کشیده شوند. مسواک زدن درست به صورات روزانه و استفاده از خمیر دندان فلورایده ی غیر ساینده توصیه می شود. مصرف قهوه و دیگر مواد خوراکی که موجب ایجاد لکه روی دندان ها می شوند را محدود کنید.

به خاطر داشته باشید، مهم نیست چقدر خوب از ونیرها مراقبت می کنید، بالاخره روزی مجبور خواهید بود آنها را تعویض کنید. اما رعایت بهداشت دهان و دندان به خوبی، کمک خواهد کرد ونیرها تا حد امکان دوام بیشتری داشته باشند.

چنانچه در حال تصمیم گیری برای استفاده از ونیرها هستید، با دندانپزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید از تمام مراحل درمان و هزینه ی آن آگاهی دارید.

داشتن لبخند زیبا، حسی فوق العاده به افراد خواهد داد و می تواند اعتماد به نفس و سلامت عمومی فرد را افزایش دهد.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code