فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

هر زنی می داند که مادر شدن یکی از بزرگترین چالش هایی است که تا به حال با آن روبرو خواهند شد. تغییرات زیادی صورت می گیرند. این تغییرات برای گیج کردن هر مادری که منتظر تولد فرزند خود است یا تازه فارق شده است کافی است. از روبرو شدن با هورمون های بی سابقه و دردهای جدید گرفته تا آماده شدن برای مراقبت از فردی که کاملاً به آنها وابسته است، مادر شدن یک تغییر بزرگ در سبک زندگی است. با این حال، زمانی که یک زن وارد دوران مادری می شود، بسیار مهم است که یاد بگیرند چگونه با این تغییرات و مسئولیت های جدید کنار بیایند. این موضوع حتی در مورد سلامت دندانی مادر نیز صادق است. آری، درست است: زنان باردار و زنانی که به تازگی مادر شده اند، باور کنید یا نه، نیازهای دندانی متفاوتی دارند. عدم تمایل به همراه شدن با این تغییرات می تواند مادر را در معرض برخی از عوارض بالقوه سلامت دهان قرار دهد.

مشکلات شایع سلامت دندان مادر

نکته جالب در مورد بارداری این است که زنان برای محافظت از خود و جنین خود در برابر برخی شرایط سلامتی ایمنی بیشتری دارند. با این حال، تغییرات در هورمون ها همچنین باعث می شود که زنان باردار بیشتر در معرض مشکلات سلامت دهان و دندان قرار داشته باشند. سلامت دندانی مادر بسیار مهم است زیرا نه تنها بر مادر بلکه بر جنین او نیز تأثیر می گذارد.

وضعیتی که تحت نام ژنژیویت بارداری شناخته می شود یکی از مواردی است که یک زن باردار ممکن است تجربه کند. در طول دوران بارداری، این وضعیت اغلب به دلیل هورمون پروژسترون بوجود می آید که باعث ایجاد اسید اضافی داخل دهان می شود. علائم این وضعیت ممکن است شامل التهاب خفیف لثه، قرمزی روی لثه ها و لثه هایی باشد که هنگام آرام مسواک زدن نیز خونریزی می کنند. اگر به این وضعیت بارداری دچار نباشید، در نهایت ممکن است یک بیماری لثه جدی تر به نام پریودنتیت ایجاد شود. هرچه وضعیت لثه ها بدتر باشد، رفع مشکل سخت تر خواهد بود. و بدتر از آن، احتمال بیشتری وجود دارد که مادر باردار نوزاد نارس و کم وزن به دنیا بیاورد، زیرا اسید افزایش یافته داخل دهان مادر می تواند در نهایت به نوزاد برسد.

مشکلات لثه تنها چیزهایی هستند که زنانی که به زودی مادران می شوند باید به آنها توجه کنند. خطر بیشتر پوسیدگی های دندانی نیز در میان زنان باردار غیر معمول نیست. اغلب افزایش اسیدهای موجود در محیط دهان به دلیل پروژسترون دلیل این امر است. افزایش اسیدها به دلیل استفراغ مکرر مادر باردار یکی دیگر از دلایل بالقوه است. این اسیدها باعث تجزیه شدن لایه محافظ دندان یعنی مینای دندان می شوند. این به نوبه خود دندان ها را مستعد پوسیدگی و یا از دست رفتن می کند. حفره ها برای زن باردار بد هستند. با این حال، باکتری های ناشی از حفره های دندانی مادر نیز می توانند به جنین منتقل شوند و او را برای شروعی ناسالم آماده کنند.

مشکلات شایع سلامت دندان مادر
مشکلات شایع سلامت دندان مادر

تغذیه با شیر مادر و ارتباط آن با مشکلات دندانی

نه تنها زنان باردار در معرض خطر ابتلا به برخی بیماری های دهان و دندان قرار دارند، بلکه زنان شیرده نیز در معرض این خطر قرار دارند. نوزادان شیرده نیز در معرض خطر سلامت دهان و دندان (و همچنین یک مزیت) قرار دارند. همه اینها را کمی توضیح خواهیم داد.

زنانی که شیر می دهند بیشتر در معرض خطر پوسیدگی و عفونت لثه قرار دارند. به این علت که زنان شیرده تا ۵ درصد از توده استخوانی خود را از دست می دهند. دلیل خوبی برای این اتفاق وجود دارد: مقدار زیادی از کلسیم آنها در طول دفعات شیر دادن مستقیماً به کودک کوچک آنها می رسد. با این حال، از دست دادن مقدار بیش از حد کلسیم در طول دوران شیردهی می تواند باعث کمبود این ماده معدنی ضروری در زنان شود. در نتیجه، دندان ها (که به کلسیم نیاز دارند) و سلامت لثه ها می تواند شروع به تخریب شدن کنند.

همچنین گفته می شود زنانی که به بچه شیر می دهند بیشتر دندان قروچه می کنند، زیرا اغلب در طول شیردهی کشش بیشتری در قسمت گردن و شانه خود دارند. نه تنها این، بلکه شیردهی، چه رسد به تبدیل شدن به زنی که با تازگی مادر شده است، می تواند فوق العاده استرس زا و اضطراب آور باشد. به نوبه خود، مادران ممکن است ناخواسته دندان های خود را روی یکدیگر فشار دهند یا به هم بفشارند. حساسیت دندان، شکستگی، درد فک و ساییدگی دندان می تواند به دلیل ساییدن یا فشردن دندان ها رخ دهد.

تغذیه با شیر مادر روی سلامت دهان و دندان نوزادان نیز تأثیر دارد.

تغذیه با شیر مادر نه تنها می تواند روی سلامت دهانی مادران شیرده تأثیر بگذارد، بلکه می تواند روی نوزادان شیرده نیز تأثیر بگذارد. ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شیر مادر برای کمک به حفظ سلامت دندان های نوزاد ضروری هستند. تحقیقات همچنین نشان داده اند نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نسبت به کودکانی که با شیر مادر تغذیه نشده اند یا برای مدت کوتاهی از شیر مادر تغذیه می کنند، در آینده کمتر با مشکلات همترازی دندان ها مواجه می شوند.

شیر مادر و به طور کلی تغذیه با شیر مادر می تواند مانند دومی تأثیرات مثبتی روی نوزادان داشته باشد. با این حال، اگر مادران پس از شیردهی نتوانند دهان نوزادان خود را تمیز نگه دارند، ممکن است منجر به پوسیدگی دندان شود. همانطور که بسیاری از والدین می دانند، پوسیدگی دندان در نوزادان می تواند روی رشد نه تنها دندان های شیری بلکه به طور بالقوه دندان های دائمی بزرگسالی آنها نیز تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، دندانپزشکان توصیه می کنند که والدین پس از هر جلسه شیردهی، دندان های نوزاد خود را با یک دستمال تمیز و مرطوب تمیز کنند.

 تأثیر تغذیه با شیر مادر روی سلامت دهان و دندان نوزادان
تأثیر تغذیه با شیر مادر روی سلامت دهان و دندان نوزادان

 

آیا همه مادران باردار و تازه فارق شده مشکلات دندانی را تجربه می کنند؟

همانطور که همه مادران باردار علائم تهوع و استفراغ را تجربه نمی کنند، همه زنان باردار نیز مشکلات دندانی را تجربه نمی کنند. بخش بزرگی از آن به روتین دندانی زنان و وضعیت فعلی دندان های آنها برمی گردد. ژنتیک، هورمون ها، رژیم غذایی و مواردی از این دست نیز نقش زیادی دارند. یکی دیگر از جنبه های شایع که می تواند روی سلامت دهانی مادر یا مادری که در انتظار تولد فرزند خود است تأثیر منفی بگذارد این است که آیا آنها با افسردگی قبل از زایمان یا پس از زایمان سر و کار دارند یا خیر. زنانی که با این دومی سروکار دارند ممکن است نسبت به سلامتی خود بی علاقه شوند. در نتیجه، ممکن است از کارهای روزمره مراقبت از خود مانند مسواک زدن دور شوند.

اگر امکان داشته باشد یک زن بیشتر در معرض خطر شرایط خاص قرار داشته باشد که ممکن است روی سلامت دهان و دندان او تأثیر بگذارد، بسیار مهم است که از قبل یک طرح درمان ارائه شود. آمادگی بیش از حد بهتر از عدم آمادگی است. این امر بویژه در صورتی صادق است که ممکن است شامل مشکلات جدی یا دائمی سلامت دهان و دندان را شود.

صرف نظر از اینکه زندگی شخصی شما در دوران بارداری یا بعد از بارداری چقدر آسان است، حفظ سلامت دهان و دندان خود بسیار مهم است. حتی سالم ترین زنان باردار و مادران تازه فارق شده بیشتر از هر زمان دیگری در برابر مشکلات دندانی آسیب پذیر هستند. هرگز ایده بدی نیست که سلامت دهان و دندان خود را ارتقاء دهید و به توصیه های دندانپزشک خود به دقت گوش دهید.

اقدامات احتیاطی اضافی برای سلامت دندانی مادر

به عنوان یک مادر باردار یا تازه فارق شده، موارد اضافی وجود دارند که برای اطمینان از سلامت دهان و دندان بهتر باید در نظر بگیرید.

اول از همه: تازه مادران تازه فارق شده و مادران باردار باید بسیار مراقب روتین فعلی دندانپزشکی خود باشند. اطمینان از رعایت دو مرتبه مسواک زدن در روز و نخ دندان کشیدن روزانه ضروری است. هم برای مادران باردار و هم برای مادران شیرده، دهانشویه فلورایده فاقد الکل نیز باید روزانه استفاده شود.

حتی اگر یک زن تمام تلاش خود را به کار ببندد تا سلامت دهان و دندان های خود را در سطح عالی حفظ کند، گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی بوجود بیایند. زنانی که علائم سلامت ضعیف دهان و دندان در طول بارداری یا مدت کوتاهی پس از آن را تجربه می کنند، باید فوراً با دندانپزشک ملاقات کنند. قبل از بدتر شدن اوضاع، آنها می توانند وارد عمل شوند و راه حلی قابل اجرا پیدا کنند.

به عنوان مثال، برای زنان بارداری که با علائم ژنژیویت بارداری مواجه هستند، احتمالاً دندانپزشک استفاده از خمیر دندان و دهانشویه مخصوص ضد ژنژیویت را توصیه می کند. آنها همچنین به شدت توصیه می کنند که روزانه نخ دندان بکشید و پاکسازی عمقی بیشتری را در مطب دندانپزشک انجام دهید. یا اگر یک مادر تازه فارق شده دندان قروچه یا فشردن دندان ها را تجربه می کند، دندانپزشک ممکن است بتواند برای آنها محافظ دهان تجویز کند تا از دندان های سفیده مرواریدی آنها محافظت کند.

اقدامات احتیاطی اضافی برای سلامت دندانی مادر
اقدامات احتیاطی اضافی برای سلامت دندانی مادر

 

روی هم رفته، نکته اولیه این است که زنان باردار و شیرده بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات دندانی قرار دارند. در هر صورت، سلامت دندانی مادر بیشتر از هر زمان دیگری مهم است. پرداختن به این مسائل هرگز زود نیست. هرچه زودتر به آنها رسیدگی شود، سریع تر می توان آنها را حل کرد. و بنابراین، احتمال بیشتری وجود دارد که زن بتواند مجموعه ای از دندان ها و لثه های سالم را حفظ کند.

 

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code