در این نوشته می خوانید:

بسیار شایع است که دندان پس از پر کردن حساس یا دردناک باقی بماند. ناراحتی بعد از پر کردن معمولاً خفیف و موقتی است و اغلب با تنظیم و بهبودی دندان در عرض چند هفته از بین می رود. با این حال، درد مداوم یا بدتر شدن پس از پر کردن ممکن است گاهی اوقات نشان دهنده مشکلاتی باشد که به درمان بیشتر نیاز دارند.

علت درد دندان بعد از پر کردن دندان چیست؟

دلایل متعددی وجود دارند که چرا ممکن است درد دندان روزها یا هفته ها پس از ترمیم با پر کردن ادامه داشته باشد:

التهاب و تحریک

فرآیند از بین بردن پوسیدگی و آماده سازی دندان برای پر کردن اغلب باعث ایجاد التهاب در پالپ و بافت عصبی دندان می شود. این بویژه در صورتی صادق است که حفره عمیق و به پالپ نزدیک باشد.

لرزش و فشار ابزارهای دندانپزشکی می تواند باعث تحریک عصب شود و اگر پوسیدگی به لایه پالپ داخلی برسد، ممکن است باکتری و عفونت وجود داشته باشد. رفع این تحریک و التهاب به زمان نیاز دارد و منجر به حساسیت موقت می شود که با التیام عصب دندان از بین می رود.

ارتفاع پر شدگی

گاهی اوقات ممکن است یک پر شدگی با مواد کمی زیاد انجام شود و باعث شود بایت خیلی بلند شود. این می تواند هنگام جویدن فشار شدیدی به دندان وارد کند و باعث ایجاد درد شود.

دندانپزشک می تواند برای تنظیم ارتفاع پر شدگی و در صورت مشکوک شدن به بلند بودن بایت، پر شدگی را بتراشد.

حساسیت بعد از فرایند

پس از بی حس شدن دندان برای پر کردن، با از بین رفتن اثر ماده بی حس کننده، ممکن است تا چند ساعت حساس باقی بماند. درد بی حسی پایه (غیر فعال) نیز می تواند به دلیل اسیدی بودن بی حس کننده های موضعی رخ دهد. این حساسیت پس از فرایند پر کردن موقتی است.

حساسیت به سرما و گرما

دندان ها اغلب پس از پر کردن به دماهای سرد و گرم حساس می شوند. علت این است که فرآیند آماده سازی می تواند باعث از بین رفتن بافت محافظ توبول های میکروسکوپی درون عاج دندان شود و باعث شود حساسیت به گرما و سرما در سراسر عصب اتفاق بیفتد.

حساسیت به تغییرات دما باید در عرض چند هفته به آرامی بهبود یابد، زمانی که دندان زمان کافی برای عادت کردن به پر شدگی خود داشته باشد.

دندان ترک خورده

گاهی اوقات وجود یک ترک میکروسکوپی در ساختار دندان به دلیل ارتعاشات و فشار ناشی از از بین بردن پوسیدگی و قرار دادن پر کردگی گسترش می یابد.

این می تواند هنگام جویدن یا گاز گرفتن باعث ایجاد درد شود. اگر ترک همچنان بدتر شود، ممکن است دندان در نهایت به کانالدرمان ریشه یا قرار دادن روکش نیاز داشته باشد.

گاز گرفتن روی دندان بی حس

در حالی که بی حس کننده موضعی عمل می کند، بیماران می توانند به طور تصادفی زبان یا گونه خود را بدون اینکه احساس کنند گاز بگیرند. این ضربه می تواند باعث ایجاد درد طولانی مدتی شود که به نظر می رسد پس از از بین رفتن ماده بی حس کننده در نتیجه دندان پر شده بوجود آمده است.

درد ارجاعی

درد دندان از یک دندان گاهی اوقات در دندان دیگر احساس می شود. بنابراین در برخی موارد، درد پس از پر کردن ممکن است در واقع از یک دندان مشکل دار دیگر باشد. دندانپزشک شما می تواند از طریق تست مشخص کند که منبع واقعی ناراحتی کجا است.

علت درد دندان بعد از پر کردن دندان چیست؟

چه زمانی در مورد درد پس از پر کردن دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید؟

در صورت مواجه شدن با شرایط زیر باید بلافاصله از دندانپزشک خود وقت بگیرید:

• باقی ماندن درد و حساسیت بیشتر از ۳ تا ۴ هفته بعد از فرایند پر کردن دندان.
  • به نظر می رسد ناراحتی پس از پر کردن دندان به جای بهبود، به مرور زمان به طور قابل توجهی بدتر می شود.
  • درد آنقدر شدید است که خواب را مختل کند.
  • دندان به دمای سرد یا گرم بسیار حساس می شود.
  • در لثه های اطراف دندان درمان شده تورم ایجاد می شود.
  • هنگام بستن بایت یا جویدن دچار درد غیر منتظره ای می شوید.

بدون درمان ماندن درد پس از پر کردن دندان برای مدت طولانی، مشکلات جدی تری مانند عفونت را به همراه دارد، بنابراین در صورت ادامه ناراحتی، مهم است که با دندانپزشک خود مشورت کنید.

تشخیص علت درد طولانی مدت پس از پر کردن

در طول قرار ملاقات، دندانپزشک شما معاینه و ارزیابی کاملی را انجام خواهد داد تا مشخص کند که چرا دندان شما هنوز بعد از پر کردن دندان درد می کند:

سابقه پزشکی

آنها در مورد سابقه پزشکی شما، زمانی که برای اولین بار متوجه درد شدید و علائم خاصی که تجربه می کنید سؤالاتی می پرسند. جزئیاتی مانند تشدید علائم در شب می توانند سرنخ های مفیدی را ارائه دهند.

معاینه دندانپزشکی

دندانپزشک دندان را به صورت بصری معاینه خواهد کرد و آن را با ابزارهای دندانپزشکی از نظر نقص، ترک، شکاف در اطراف لبه های پر شدگی، تورم یا حساسیت تست خواهد کرد. آنها همچنین تراز بایت شما را ارزیابی خواهند کرد و نقاط بلند را بررسی خواهند کرد.

تست حساسیت دما

آنها ممکن است پاسخ دندان به محرک های سرما و گرما مانند دمیدن هوای گرم یا سرما روی دندان را آزمایش کنند. این به تعیین اینکه آیا حساسیت به دما با درد ارتباط دارد یا خیر کمک می کند.

تست ضربه

ضربه سبک به دندان می تواند ترک یا التهاب در پالپ را آشکار کند. هر گونه ناراحتی هنگام ضربه زدن به دندان احتمالاً نشان دهنده وجود مشکل است.

عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس

عکس رادیوگرافی دندان با اشعه ایکس این امکان را برای دندانپزشک فراهم می کند تا مسائل زمینه ای مانند پوسیدگی زیر پر شدگی ها، ترک ها یا آسیب به ساختار دندان و بافت های عصبی را بررسی کند.

تست زنده بودن پالپ

آنها ممکن است از تست های الکتریکی یا حرارتی زنده بودن پالپ برای ارزیابی وضعیت بافت عصبی داخل دندان استفاده کنند. این به تشخیص سالم بودن پالپ در مقایسه با ملتهب یا آسیب دیده بودن کمک می کند.

تجزیه و تحلیل بایت

بررسی نقاط تماس بین دندان های دو فک بالا و پایین به شناسایی مشکلاتی مانند پر شدگی بلند که باعث فشار بیش از حد ناشی از گاز گرفتن روی دندان می شود کمک می کند.

دندانپزشک پس از شناسایی علت، گزینه های درمانی مناسب را برای تسکین درد طولانی توصیه خواهد کرد.

تشخیص علت درد طولانی مدت پس از پر کردن

درمان های ممکن برای درد مداوم پس از پر شدن

درمان توصیه شده به علت تشخیص داده شده بستگی دارد. گزینه های متداول عبارتند از:

تنظیم ارتفاع پر شدگی

اگر بایت بیش از حد بلند باشد، دندانپزشک می تواند با استفاده از مته دندانپزشکی، ارتفاع پر شدگی را کاهش دهد تا آن را صاف کرده و مواد اضافی را خارج کند.

جایگزینی پر شدگی

پر شدگی های دارای شکاف، شکستگی یا مشکلات بایت ممکن است به جایگزینی با مواد پر کننده جدید نیاز داشته باشند تا از نشت و ناراحتی جلوگیری شود.

درمان ریشه

برای پالپ دندان ملتهب یا عفونی ناشی از پوسیدگی عمیق یا ترک، درمان ریشه می تواند بافت پالپ آسیب دیده را تخلیه کرده و عفونت بیشتر را متوقف کند.

کشیدن دندان

اگر دندان به شدت ترک خورده و آسیب پالپ غیر قابل ترمیم باشد، ممکن است کشیدن دندان ضروری باشد. ایمپلنت یا بریج دندان می تواند بعداً جایگزین دندان از دست رفته شود.

روکش دندان

پس از درمان ریشه، ممکن است یک روکش برای محافظت از دندان ضعیف شده ناشی از شکستگی توصیه شود. روکش ها همچنین می توانند دندان ترک خورده را تقویت کنند.

درمان تحلیل لثه

تحلیل لثه می تواند باعث از بین رفتن بافت محافظ ریشه دندان شود و دندان ها را حساس کند. فرایندهای پیوند می توانند ریشه های در معرض دید را برای کاهش حساسیت بپوشانند.

داروها

برای حساسیت خفیف بعد از پر کردن دندان، داروهای ضد درد بدون نسخه، آنتی بیوتیک ها برای عفونت، یا داروهای ضد حساسیت قوی ممکن است تسکین دهنده باشند.

درمان های ممکن برای درد مداوم پس از پر شدن

نکاتی برای مدیریت درد در هنگام بهبودی دندان پس از پر کردن

برای کمک به تسکین ناراحتی هنگام بهبودی دندان و سازگاری با پر شدگی جدید، این نکات مراقبت از خود را امتحان کنید:

مسکن های ضد درد را مصرف کنید.

داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می توانند حساسیت و درد پس از فرایند پر کردن را کاهش دهند. از آنها طبق دستور استفاده کنید.

دهان را با آب نمک گرم شستشو دهید.

۲ تا ۳ بار در روز آب نمک را به آرامی داخل دهان بگردانید تا ذرات باقی مانده رو خارج کند و التهاب در ناحیه را کاهش دهد.

از خمیر دندان های ضد حساسیت استفاده کنید.

مسواک زدن با خمیر دندان مخصوص دندان های حساس می تواند تحریک عصبی بعد از پر کردن را تسکین دهد. نیترات پتاسیم یک ماده فعال متداول است.

از دماهای زیاد اجتناب کنید.

با پرهیز از غذاها و نوشیدنی های بیش از حد گرم یا سرد تا زمانی که دندان شما به پر شدگی عادت کند، از دردهای شدید جلوگیری کنید.

با دقت بجوید.

در سمت مقابل دهان به آرامی بجوید تا فشار از روی دندان پر شده کم شود.

بهبود بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن کامل و ملایم و نخ دندان کشیدن در اطراف ناحیه را تمرین کنید تا از بروز عوارضی مانند نهفتگی مواد غذایی در نزدیکی پرکردگی ها جلوگیری کنید.

در بیشتر موارد، حساسیت ظرف چند هفته پس از پر کردن کاهش می یابد. اگر بهبود دندان شروع نشد یا علائم نگران کننده داشتید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. تشخیص زود هنگام مشکلات امکان درمان ساده تر و کم تهاجم را فراهم می کند.

نکاتی برای مدیریت درد در هنگام بهبودی دندان پس از پر کردن

سؤالات متداول

بعد از پر کردن چه مدت باید منتظر درد باشم؟ آیا درد مداوم طبیعی است؟

مقداری حساسیت به مدت ۱ تا ۲ هفته بعد از پر کردن، شایع است و الزاماً نگران کننده نیست. با این حال، اگر درد قابل توجه بیشتر از ۳ تا ۴ هفته بدون هیچ بهبودی طول بکشد، برای ارزیابی با دندانپزشک خود تماس بگیرید، زیرا طبیعی نیست.

آیا می توان بعد از پر کردن از بروز درد جلوگیری کرد؟

تا هنگامی که دندان شما ترمیم می شود و عادت می کند، باید انتظار کمی حساسیت خفیف را داشت. اما مصرف داروهای ضد درد طبق دستورالعمل می تواند به مدیریت ناراحتی کمک کند. اگر تحمل درد شما بسیار پایین است، از قبل به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا بتواند اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهد.

چه درمان های خانگی طبیعی می توانند درد را پس از پر کردن تسکین دهند؟

شستشو با آب نمک گرم، استفاده از خمیر دندان فرموله شده برای دندان های حساس و اجتناب از دماهای زیاد می توانند باعث تسکین موقت دندان شما پس از پر کردن شوند. جویدن با طرف مقابل فشار روی دندان پر شده را نیز کاهش می دهد.

آیا بازگشت ناگهانی درد دندان، مدت ها بعد از پر کردن دندان طبیعی است؟

خیر، بازگشت دندان درد شدید هفته ها یا ماه ها بعد از پر کردن دندان معمول نیست. این درد تأخیری ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد، مانند عفونتی که در زیر پر شدگی قدیمی ایجاد می شود یا شکافی که با گذشت زمان بدتر می شود. فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا آن را ارزیابی کند.

چه زمانی برای درد شدید پس از پر کردن دندان باید به دنبال مراقبت های اورژانسی دندان باشیم؟

اگر دندان درد شدید و ضربان دار، تورم صورت، درد همراه با تب، یا مزه و بوی بد از دندان می آید، فوراً به دنبال درمان اورژانسی دندان باشید. این موارد می توانند نشان دهنده یک آبسه جدی، عفونت یا شکستگی دندانی باشند که به مراقبت فوری برای جلوگیری از بروز عوارض نیاز دارند.

آیا درد دندان بعد از پر کردن می تواند منجر به بروز سایر مشکلات سلامتی شود؟

آری، درد دندان درمان نشده و عفونت ناشی از مسائلی مانند پر شدگی معیوب می تواند به طور بالقوه در بدن پخش شود و منجر به بروز مشکلاتی مانند سلولیت صورت یا عفونت های سیستمیک شود. جستجوی سریع درمان از عوارض جدی تر جلوگیری می کند.