فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

داشتن یک لبخند روشن و سفید می تواند تفاوت زیادی در ظاهر و اعتماد به نفس شما ایجاد کند. اما درمان های تخصصی گران قیمت سفید کننده دندان اغلب فراتر از بودجه افراد هستند. خبر خوب این است که انتخاب خمیر دندان مناسب و مسواک زدن صحیح می تواند به تدریج منجر به سفید شدن تدریجی و طبیعی در طول زمان شود. اما آیا واقعاً می توان دندان های خود را فقط با استفاده از خمیر دندان سفید کرد؟

خمیر دندان هایی که برای سفید کردن دندان ها استفاده می شوند به مواد ساینده و مواد شیمیایی برای از بین بردن لکه ها از سطح مینای دندان متکی هستند. خمیر دندان های سفید کننده با کیفیت که به طور مداوم و صحیح استفاده می شوند، در مدت ۴ تا ۶ هفته می توانند با خیال راحت رنگ لکه ها را ۱ تا ۳ درجه کاهش دهند. گرچه سفید کنندگی خمیر دندان سفید کننده به اندازه روش های بلیچینگ تخصصی چشمگیر نیست، اما می تواند راهی مقرون به صرفه برای روشن کردن لبخند شما باشد.

خمیر دندان ها چگونه دندان ها را سفید می کنند؟

خمیر دندان های سفید کننده از ترکیبی از مواد ساینده و مواد شیمیایی برای از بین بردن لکه ها از روی دندان ها استفاده می کنند.

مواد ساینده

خمیر دندان ها حاوی ذرات کوچکی هستند که به عنوان مواد ساینده عمل می کنند تا لکه ها را از بین ببرند. ساینده های رایج عبارتند از:

  • سیلیس: پرکاربردترین ماده ساینده در خمیر دندان های سفید کننده. سیلیس زمانی که دو مرتبه در روز استفاده می شود نسبتاً ملایم و در از بین بردن لکه های سطحی مؤثر است.
  • کربنات کلسیم: همچنین هنگام استفاده در خمیر دندان به عنوان یک ساینده ملایم عمل می کند. نسبت به سایر ساینده ها سختی کمتری دارد.
  • اکسید آلومینیوم: یک ساینده قوی تری در مقایسه با سیلیس است، اما ممکن است برای استفاده طولانی مدت روزانه بیش از حد سخت باشد.
  • سیلیس هیدراته: متخلخل تر از سیلیس است که حذف لکه را افزایش می دهد، اما سایندگی بالاتر می تواند به مرور زمان به مینای دندان آسیب وارد کند.

غلظت مواد ساینده- غلظت های بالاتر باعث می شود از بین رفتن لکه ها افزایش یابد، اما سایندگی را نیز افزایش می دهد. خمیر دندان های با سایندگی متوسط که بر پایه سیلیس ​​هستند عموماً برای سفید کردن روزانه بی خطر هستند.

 خمیر دندان ها چگونه دندان ها را سفید می کنند؟
خمیر دندان ها چگونه دندان ها را سفید می کنند؟

عوامل شیمیایی

خمیر دندان های سفید کننده همچنین از مواد شیمیایی برای روشن کردن رنگ دندان استفاده می کنند. عوامل متداول عبارتند از:

  • پراکسید هیدروژن: یک عامل سفید کننده مؤثر که با شکستن مولکول های لکه عمل می کند. اکثر خمیر دندان های بدون نسخه حاوی پراکسید هیدروژن ۱ تا ۲ درصد هستند. غلظت های بالاتر در ژل های سفید کننده تخصصی یافت می شوند که با تری ها یا در درمان های داخل مطب استفاده می شوند.
  • پراکسید کاربامید: تجزیه می شود و به پراکسید هیدروژن تبدیل می شود. غلظت آن در خمیر دندان های داروخانه ای در مقایسه با غلظت های ۱۵ تا ۲۰ درصدی در تری های ارائه شده توسط دندانپزشک، کمتر است (۵ تا ۱۰ درصد).
  • هگزامتافسفات سدیم: به تجزیه کردن رسوبات جرم دندان که می توانند باعث تغییر رنگ شوند کمک می کند.

غلظت این مواد شیمیایی، بویژه پراکسید هیدروژن، تأثیر زیادی بر قدرت سفید کنندگی خمیر دندان دارد. با این حال، غلظت های بالاتر باعث افزایش حساسیت دندان می شوند و در صورت طولانی شدن تماس می تواند به لثه آسیب برساند.

عوامل مؤثر بر اثر سفید کنندگی

همه خمیر دندان ها از نظر سفید کنندگی برابر نیستند. برخی بر اساس موارد زیر بهتر از بقیه عمل می کنند:

  • نوع و غلظت ماده ساینده – همانطور که در بالا اشاره شد، ذرات ساینده مانند سیلیس یک عمل پاک کنندگی فیزیکی را فراهم می کنند، در حالی که مواد شیمیایی مانند پراکسید لکه ها را سفید می کنند. ساینده های قوی تر و غلظت های شیمیایی بالاتر، توانایی سفید کنندگی را افزایش می دهند.
  • استفاده منظم – برخلاف درمان های تخصصی یک مرتبه ای، استفاده از خمیر دندان سفید کننده به استفاده منظم روزانه برای مدت طولانی بستگی دارد. از بین بردن تدریجی لکه ها طی هفته ها مسواک زدن، باعث سفید شدن تدریجی می شود. اما اگر مصرف مداوم را متوقف کنید، اثرات کاهش می یابند.
  • تکنیک مسواک زدن – ساییدن تمام سطوح دندان به مدت دو دقیقه کامل، امکان از بین لکه ها را برای مواد ساینده موجود در خمیر دندان فراهم می کند تا دندان ها درخشان تر شوند. تکنیک مناسب برای دستیابی به بهترین نتایج نقش کلیدی دارد.
  • دقت در بهداشت دهان و دندان زدودن پلاک و تمیز نگه داشتن دندان ها در فاصله زمانی بین جلسات دندانپزشکی، از ایجاد لکه روی مینای دندان ها جلوگیری می کند و به سفید شدن با شدت کمتری نیاز دارد.

انواع خمیر دندان های سفید کننده

با انتخاب های بی شماری که در بازار وجود دارند، در اینجا مروری خواهیم داشت بر تعدادی از متداول ترین انواع خمیر دندان های سفید کننده:

  • خمیر دندان های سفید کننده – حاوی مواد ساینده متوسط ​​مانند سیلیس و غلظت اندک پراکسید هیدروژن در حدود ۲% هستند. روشن شدن تدریجی با استفاده منظم امکان پذیر می شود.
  • سفید کننده و حساس – فرموله شده برای افرادی که دندان های حساسی دارند اما همچنان می خواهند آنها را سفید کنند. از ساینده های ملایم تر و حداقل یا بدون پراکسید استفاده شده است. در حالی که ملایم هستند به آرامی لکه ها را پاک می کنند.
  • حذف پیشرفته لکه – غلظت بالاتر مواد ساینده برای پاک کردن لکه های سرسخت خارجی ناشی از قهوه، شراب، سیگار و غیره. ممکن است حاوی پراکسید نباشد.
  • زغال چوب – حاوی زغال فعال است که بافت متخلخلی دارد تا لکه های سطحی روی دندان ها را جذب کند. اکثر آنها شامل مواد ساینده یا پراکسید نیستند. اثربخشی سفید کنندگی آنها قابل بحث است و ممکن است در طولانی مدت ساینده باشند.
 انواع خمیر دندان های سفید کننده
انواع خمیر دندان های سفید کننده

نتایج سفید کنندگی مورد انتظار از خمیر دندان

مدیریت انتظارات در مورد سفید کنندگی خمیر دندان مهم است. حداکثر سطح سفیدی که می توانید انتظار داشته باشید این است:

  • به طور متوسط ​​در طول ۴ تا ۶ هفته استفاده روزانه، ۱ تا ۲ درجه روشن تر می کند.
  • برخی از مطالعات نشان می دهند که پس از ۶ هفته با استفاده از خمیری با غلظت ساینده بالاتر، ۲ تا ۳ درجه سفید شدن امکان پذیر است.
  • روشن شدن تدریجی در طول زمان، به جای نتایج شدید و فوری.
  • ممکن است لکه های سطحی بیشتر از لکه های داخلی عمیق تر، سفید شوند.
  • جلوگیری از ایجاد لکه های جدید با از بین بردن پلاک قبل از کلسیفیه شدن و تغییر رنگ دندان ها.

این سطوح متوسط ​​از سفید کنندگی با درمان های تخصصی بلیچینگ مطابقت ندارند. با این حال، خمیر دندان به طور مداوم می تواند لکه های بیرونی کم عمق را پاک کند تا لبخند شما را تا حدی روشن کند. گرفتن عکس در طول زمان به ردیابی بهبودهای ظریف در سفیدی کمک می کند.

سفید کردن تخصصی دندان ها در مقایسه با خمیر دندان

در حالی که خمیر دندان سفید کننده می تواند روشنی متوسطی ایجاد کند، گزینه های تخصصی سفید کننده دندان که تحت نظارت دندانپزشک استفاده می شوند منجر به سفیدی قابل توجهی می شوند:

روش سفید کردن میزان سفید کردن طول مدت
خمیر دندان سفید کننده ۱ تا ۳ درجه ۴ تا ۶ هفته
نوارهای سفید کننده ۳ تا ۷ درجه ۱ تا ۲ هفته
تری های سفارشی ۱ تا ۱۰ درجه یا بیشتر ۲ تا ۴ هفته
سفید کردن داخل مطب ۸ تا ۱۰ درجه یا بیشتر ۱ ساعت

روش های تخصصی شامل غلظت های بالاتر پراکسید و فعال سازی با نور هستند که بهتر به لکه ها در عمق مینا نفوذ می کنند. اگر تغییر رنگ شدید دارید، خمیر دندان به تنهایی سفید کننده کافی نخواهد بود.

نکاتی برای سفید کردن با خمیر دندان

برای به حداکثر رساندن نتایج سفید کردن با استفاده از خمیر دندان، نکات زیر را دنبال کنید:

  • یک خمیر دندان با کیفیت با مواد ساینده و سفید کننده مؤثر اما غیر تحریک کننده انتخاب کنید. اگر حساسیت دارید از فرمول های بسیار ساینده خودداری کنید.
  • به مدت ۲ دقیقه کامل، دو مرتبه در روز، با استفاده از تکنیک مناسب، تمام سطوح دندان را در معرض مواد ساینده و شیمیایی قرار دهید.
  • پس از مسواک زدن، دهان را کاملاً شستشو دهید تا پراکسید باقیمانده که در صورت باقی ماندن روی دندان ها می تواند باعث تحریک لثه ها شود، از بین برود.
  • هنگام بیرون رفتن از منزل از بالم لب و ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا پراکسید می تواند حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد. در صورت احساس درد یا حساسیت مصرف را قطع کنید.
  • بهداشت عالی دهان و دندان و تمیز کردن منظم دندان ها را برای ایجاد حداقل پلاک و لکه های بیرونی حفظ کنید.
  • در طول دوره درمان سفید کننده، از خوردن غذاها و نوشیدنی های شدیداً لک کننده مانند قهوه، شراب قرمز، تنباکو و غیره خودداری کنید.
  • به مدت ۴ تا ۶ هفته به طور مداوم از خمیر دندان های سفید کننده استفاده کنید تا به تدریج روشن شدن دندان ها را مشاهده کنید. برای ردیابی تغییرات ظریف از نظر سفیدی، عکس های هفتگی بگیرید.
نکاتی برای سفید کردن با خمیر دندان
نکاتی برای سفید کردن با خمیر دندان

نتیجه گیری

در حالی که خمیر دندان های خاص جایگزین سفید کردن تخصصی دندان ها نمی شوند، اما زمانی که در مدت ۴ تا ۶ هفته به درستی استفاده شوند، می توانند سفیدی متوسط با ۱ تا ۳ درجه ایجاد کنند. این می تواند برخی از لکه های سطحی را برای لبخندی روشن تر از بین ببرد. مصرف روزانه باید طولانی مدت ادامه داده شود زیرا در صورت قطع، عود لکه ها اتفاق می افتد. برای تغییر رنگ قابل توجه، روش های فشرده تر توصیه می شوند. اما برای روشن شدن تدریجی، خمیر دندان ملایم می تواند یک گزینه مقرون به صرفه باشد.

پرسش های متداول

چه مدت از خمیر دندان سفید کننده استفاده کنم تا سفیدی دندان را ببینم؟

پس از ۲ تا ۳ هفته استفاده مداوم روزانه باید متوجه تغییرات بسیار ظریف در رنگ دندان های خود شوید. روشن شدن بیشتر پس از ۴ تا ۶ هفته استفاده مداوم رخ می دهد. گرفتن عکس های هفتگی به ردیابی پیشرفت تدریجی کمک می کند.

آیا خمیر دندان سفید کننده برای مینای دندان بی خطر است؟

در صورت انتخاب و استفاده از خمیر دندان های سفید کننده با کیفیت به مینای دندان آسیب نمی رسد. با این حال، فرمول های بسیار ساینده در صورت استفاده بیش از حد می توانند به مرور زمان مینای دندان را از بین ببرند. خمیر دندان های ملایم تر بر پایه سیلیس امن ترین انتخاب هستند.

آیا می توان از خمیر دندان سفید کننده به صورت روزانه و طولانی مدت استفاده کرد؟

آری، خمیر دندان سفید کننده برای استفاده روزانه طراحی شده است. با این حال، پس از ۳ ماه استفاده مداوم، گاه به گاه ۱ هفته استراحت کنید تا احتمال ساییدگی مینای دندان به حداقل برسد. در صورت احساس حساسیت یا درد مصرف را قطع کنید.

خمیر دندان زغال فعال در مقایسه با خمیر دندان سفید کننده معمولی چگونه است؟

شواهد محدودی وجود دارند که نشان می دهند خمیر دندان زغال فعال برای سفید کردن دندان ها مؤثر است. در حالی که احتمالاً برای استفاده گاه به گاه بی خطر است، استفاده طولانی مدت می تواند به طور بالقوه به مینای دندان آسیب برساند. خمیر دندان های سفید کننده سنتی با ساینده های ملایم ایمن تر و قابل اعتمادتر هستند.

آیا باید قبل یا بعد از خوردن یا نوشیدن با خمیر دندان سفید کننده مسواک بزنیم؟

برای بهترین نتیجه، اول صبح قبل از خوردن یا نوشیدن با خمیر دندان سفید کننده مسواک بزنید. این کار از چسبیدن موقت لکه ها به دندان ها قبل از اینکه مواد سفید کننده عمل کنند، جلوگیری می کند.

5/5 (1 نظر)

پاسخ بدهید

*

code