آیا پلاک دندان می تواند روی قلب تأثیر بگذارد؟

در این نوشته می خوانید:

پلاک یک لایه چسبناک و بی رنگ از باکتری است که دائماً روی دندان ها تشکیل می شود. هنگامی که پلاک انباشته می شود و به شکل تارتار سخت در می آید، می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بروز بیماری پریودنتال (لثه) شود. با کمال تعجب، تحقیقات در چند دهه گذشته نشان داده اند که سلامت ضعیف دهان و بیماری لثه ارتباط تنگاتنگی با بیماری قلبی دارند. بنابراین آیا تجمع واقعی پلاک روی دندان ها می تواند به طور مستقیم روی سلامت قلب و عروق شما تأثیر بگذارد؟ بیایید ارتباط را از نزدیک بررسی کنیم.

سلامت دهان و دندان ها و بیماری قلبی چگونه با یکدیگر ارتباط دارند؟

چندین نظریه در مورد چگونگی ارتباط سلامت ضعیف دنداین با بیماری قلبی وجود دارند:

التهاب

بیماری لثه باعث التهاب نه تنها داخل دهان، بلکه سراسر بدن می شود. هنگامی که لثه ها تحریک می شوند و خونریزی می کنند، مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین ها را آزاد می کنند. اینها از طریق جریان خون گردش می کنند. التهابی که آنها ایجاد می کنند ممکن است به چند روش کلیدی باعث آسیب به عروق خونی شود:

• عروق خونی ملتهب این امکان را برای لیپوپروتئین های با چگالی کم (LDL یا کلسترول “بد”) فراهم می کنند تا در امتداد دیواره شریان ها انباشته و اکسید شوند. این تجمع پلاک آترواسکلروز نامیده می شود. این وضعیت باعث باریک شدن شریان ها می شود و جریان خون را کاهش می دهد. این امر خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.
  • شریان های ملتهب و آسیب دیده بیشتر مستعد ایجاد لخته خون هستند. هنگامی که یک لخته عروق کرونر را مسدود می کند، خونرسانی به عضله قلب را قطع می کند که منجر به حمله قلبی می شود.
سلامت دهان و دندان ها و بیماری قلبی

انتشار باکتری

باکتری های مضر دهان که معمولاً در بیماری های لثه یافت می شوند مانند پورفیروموناس ژنژیوالیس Porphyromonas gingivalis و استرپتوکوکوس سانگوئینیس Streptococcus sanguinis می توانند از طریق لثه های تحریک شده و خونریزی دهنده وارد جریان خون شوند. تحقیقات وجود این پاتوژن های پریودنتال را در پلاک آترواسکلروتیک atherosclerotic plaque (تصلب شرایین) نشان می دهد.

• هنگامی که داخل شریان ها قرار می گیرند، باکتری ها التهاب را تسریع می کنند و آسیب را بدتر می کنند. آنها ممکن است تکثیر شوند و سمومی آزاد کنند که باعث تخریب بیشتر بافت ها می شود.
  • همچنین تصور می شود که باکتری ها پلاک را بی ثبات می کنند و باعث پارگی می شوند که منجر به حمله قلبی می شود. آنها باعث افزایش لخته شدن می شوند.
  • گاهی اوقات باکتری هایی که از پلاک ها فرار می کنند و وارد جریان خون می شوند می توانند منجر به بروز عفونت و التهاب در پوشش داخلی قلب (اندوکاردیت) شوند. این عفونت و التهاب به دریچه های قلب آسیب وارد می کنند.

تعامل سیستم ایمنی

التهاب مزمن در لثه منجر به فعال شدن بیش از حد سلول های ایمنی به نام مونوسیت ها monocytes می شود. افزایش سطح مونوسیت با آترواسکلروز همراه است.

• مونوسیت های بیش التهابی به دیواره عروق خونی هجوم می آورند، گیر می کنند و التهاب و تشکیل پلاک را تشدید می کنند.
  • باکتری های بیماری لثه باعث افزایش انباشتگی و تجمع پلاکت ها می شوند. این امر باعث افزایش لخته شدن ناخواسته می شود که زمینه ساز حمله قلبی و سکته مغزی است.

آمار کلیدی در مورد ارتباط سیستمیک – دهانی

مطالعات متعددی ارتباط بین بیماری لثه و افزایش خطر بیماری قلبی عروقی را کشف کرده اند:

• افراد بزرگسال مبتلا به بیماری پریودنتال ۵/۱ تا ۲ برابر بیشتر از افرادی که لثه های سالم دارند در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.
  • مبتلا بودن به بیماری پریودنتال خطر سکته مغزی را بیش از ۸/۱ برابر افزایش می دهد.
  • به ازای هر ۱۰ درصد افزایش از دست دادن دندان، خطر ابتلا به بیماری قلبی ۱۲ تا ۴۰ درصد بیشتر است. هر چه تعداد دندان های از دست رفته بیشتر باشد، این خطر بیشتر است.
  • درمان موفق بیماری شدید لثه می تواند منجر به کاهش ۲۴ تا ۵۲ درصدی متوسط ​​در سطح سرمی CRP، یک نشانگر التهابی دخیل در بیماری قلبی، شود.

پلاک دقیقاً چگونه می تواند منجر به بروز مشکلات قلبی عروقی شود؟

قرار گرفتن پلاک روی سطح دندان ها مستقیماً باعث حمله قلبی یا سکته نمی شود. با این حال، بروز شدید التهاب و باکتری های همراه با انباشته شدن پلاک، به ایفا کردن نقش مهم در توسعه بیماری های قلبی عروقی مشکوک هستند. در اینجا برخی از راه هایی که ممکن است پلاک درگیر باشد آورده شده اند:

نقطه ورود باکتری ها

تشکیل پلاک، محیطی ایده آل برای رشد باکتری های مضر دهان ایجاد می کند. با انباشته شدن پلاک، بخصوص در زیر خط لثه که در آن اکسیژن اندک است، امکان دسترسی بیشتری برای باکتری های پریودنتال به بافت های زیرین فراهم می کند.

• باکتری ها با سهولت بیشتری می توانند از طریق اشک یا پاکت های لثه های ملتهب و خونریزی دهنده وارد جریان خون شوند. سپس آنها می توانند از طریق گردش خون به قلب و عروق برسند.

التهاب مزمن

پلاک باعث تحریک و حساسیت در لثه می شود. این باعث آزاد شدن سیتوکین ها در خون می شود که باعث التهاب سیستمیک می شوند.

• لثه های ملتهب به عنوان مخزنی عمل می کنند که پیوسته مواد شیمیایی التهابی مانند IL-6، TNF-a، و CRP را به درون گردش خون نشت می کنند.
  • این مواد شیمیایی واکنش های ایمنی را جرقه می زنند که به شریان ها آسیب وارد می کنند و باعث تضعیف آنها می شوند و زمینه را برای آترواسکلروز فراهم می کند.

اختلال در سلول های ایمنی

سموم باکتریایی از پلاک ها به بافت های لثه نفوذ کرده و عملکرد مونوسیت ها را تغییر می دهند. این باعث می شود که آنها بیش از حد التهاب پیدا کنند و به جریان خون وارد شوند.

• مونوسیت ها در دیواره عروق خونی ازدحام پیدا می کنند و تشکیل پلاک های شریانی مضر را تسریع می کنند.
  • پلاکت ها همچنین در پاسخ به سموم باکتری های پلاک چسبناک تر می شوند و خطر لخته شدن خون را افزایش می دهند.
پلاک دقیقاً چگونه می تواند منجر به بروز مشکلات قلبی عروقی شود؟

حفره های دندانی و بیماری لثه چگونه با مشکلات قلبی عروقی ارتباط دارند؟

حفره های دندانی و بیماری پریودنتال دو بیماری اصلی دندانی هستند که با مشکلات قلبی مرتبط هستند. در اینجا یک مرور کلی است:

نوع مشکل دهان و دندان اثرات خطرات بیماری قلبی
حفره ها امکان ورود باکتری ها از دندان های پوسیده به جریان خون را فراهم می کند- باعث التهاب پالپ داخل دندان ها می شود. آترواسکلروز- افزایش خطر سکته ایسکمیک مغزی

نکته کلیدی: به نظر می رسد التهاب و باکتری های لثه های بیمار و حفره های دندانی نقش مهمی در آسیب رساندن به شریان ها و افزایش لخته شدن ایفا می کنند. درمان مشکلات بهداشت دهان و دندان ممکن است به میزان قابل توجهی خطرات قلبی عروقی را کاهش دهد.

عوامل خطر اضافی مرتبط با سلامت دهان و قلب

در زیر به برخی از عوامل دیگر اشاره شده است که ممکن است به توضیح ارتباط نزدیک بین سلامت ضعیف دندان و بیماری قلبی عروقی کمک کنند:

• شرایط پزشکی- دیابت ها و بیماری قلبی باعث کاهش جریان خون و افت روند بهبود زخم می شوند. این باعث التهاب لثه و رشد باکتری ها می شود. بیماری لثه در افرادی که این بیماری را دارند بدتر است.
  • داروها- داروهای بیماری قلبی مانند دیورتیک ها، مسدود کننده های کانال کلسیم و مسدود کننده های بتا جریان بزاق را کاهش می دهند. خشکی دهان خطر ایجاد حفره را افزایش می دهد.
  • سبک زندگی- رژیم غذایی ناسالم، سیگار کشیدن و استرس مزمن روی سلامت لثه و قلب تأثیر منفی می گذارند. آنها عوامل خطر مشترک برای بیماری پریودنتال و بیماری قلبی عروقی هستند.
  • سن- اغلب با بالا رفتن سن، سلامت دندان ها کاهش می یابد، در حالی که بیماری قلبی عروقی معمولاً شایع تر می شود.
  • التهاب- التهاب سیستمیک از هر منبعی، از جمله بیماری لثه، مشکلات مفصلی و چاقی، کل سیستم قلبی عروقی را تحت تأثیر قرار می دهند.

آیا درمان پلاک دندان و بیماری لثه می تواند به قلب شما کمک کند؟

با توجه به ارتباط نزدیک بین باکتری های دهان و التهاب با آترواسکلروز و خطر حمله قلبی، درمان بیماری های دندانی می تواند مزایای قلبی عروقی داشته باشد. در اینجا برخی از شواهد ارائه شده اند:

• درمان موفق بیماری پریودنتال:
  • آهسته شدن پیشرفت آترواسکلروز به میزان ۵ تا ۱۲ درصد در شریان های کرونری
  • کاهش نشانگرهای التهابی کلیدی CRP و IL-6 تا ۲۴ تا ۵۲ درصد
  • کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی ۲۰ تا ۳۰ درصد
  • پاکسازی منظم دندانی:
  • در مطالعات مختلف خطر حمله قلبی را ۲۳ تا ۶۱ درصد کاهش داد
  • به حفظ CRP پایین در افراد در معرض خطر سکته مغزی و حمله قلبی کمک کرد
  • هنگامی که افراد مبتلا به ناهنجاری های دریچه قلب یا عفونت قلبی قبلی تحت کشیدن دندان قرار می گیرند، التهاب سیستمیک را کاهش می دهد.

در حالی که تحقیقات بیشتری در حال انجام هستند، شواهد کنونی حاکی از این هستند که حفظ بهداشت دهان و دندان و درمان بیماری های دندانی ممکن است برای قلب افراد در معرض خطر مشکلات قلبی عروقی مفید باشد.

راه هایی برای کاهش تجمع پلاک و حمایت از قلب سالم

در اینجا پنج راهکار ثابت شده برای کاهش تجمع پلاک دهان و باکتری ها برای کمک به کاهش خطرات قلبی عروقی در دراز مدت آورده شده اند:

دو مرتبه در روز به طور کامل مسواک بزنید.

حداقل دو مرتبه در روز به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید تا به صورت فیزیکی پلاک از سطوح دندان ها پاک شود. اطمینان حاصل کنید که به همه مناطق دسترسی دارید. از تکنیک مناسب استفاده کنید مسواک برقی ممکن است حذف پلاک را بهبود بخشد.

یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید.

به آرامی بین دندان ها را نخ دندان بکشید تا پلاک ها و ذرات باقی مانده را از مناطقی که مسواک شما به آنها دسترسی ندارد پاک کنید. این کار به جلوگیری از التهاب لثه و پاکت کمک می کند.

از دهانشویه ضد میکروب استفاده کنید.

شستشوی روزانه با دهانشویه حاوی کلرهگزیدین، روغن های اساسی، یا کلرید ستیل پیریدینیوم باعث کاهش کلی باکتری های دهان و پلاک هایی می شود که باعث التهاب لثه می شوند.

تحت پاکسازی تخصصی قرار بگیرید.

هر ۶ ماه یک مرتبه برای پاکسازی دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها رسوبات سخت شده را در بالا و پایین خط لثه مس زدایند و علائم بیماری دهان را زودتر مشخص می نمایند.

مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

رژیم غذایی شیرین باعث رشد باکتری های پلاک و پوسیدگی دندان می شود. غذاهای شیرین را محدود کنید و بعد از خوردن شیرینی ها دهان را با آب بشویید تا اسیدها خنثی شوند.

بر اساس تحقیقات، اولویت قرار دادن بهداشت دهان و دندان و مراقبت منظم از دندان ها می تواند به طور مؤثر پلاک و باکتری های مضر دهان که به التهاب و آسیب قلبی عروقی کمک می کنند، را به حداقل برساند. دهان سالم از قلب سالم حمایت می کند.

راه هایی برای کاهش تجمع پلاک و حمایت از قلب سالم

پرسش های پر تکرار

پلاک دندان از چه چیزی تشکیل شده است؟

پلاک دندان یک بیوفیلم است که عمدتاً از باکتری تشکیل شده است که به سطح دندان می چسبد. همچنین حاوی پروتئین های بزاق، محصولات جانبی باکتریایی مانند پروتئین ها و پلی ساکاریدها، بقایای مواد غذایی و سلول های ایمنی زنده و مرده است. صدها گونه باکتری می توانند وجود داشته باشند.

کدام یک به طور کلی برای سلامت قلب و عروق بدتر است – حفره ها یا بیماری لثه؟

مطالعات حاکی از این هستند که بیماری لثه نسبت به حفره های دندانی، خطر قلبی عروقی بیشتری ایجاد می کند. به نظر می رسد التهاب و باکتری های ناشی از خونریزی لثه های ملتهب تأثیر سیستمیک بیشتری دارند. با این حال، حفره های دندانی همچنین امکان ورود باکتری های دهان داخل جریان خون را فراهم می کنند، بنابراین سلامت ضعیف دندانی به طور کلی روی قلب تأثیر منفی می گذارد.

آیا پلاک به طور ناگهانی از دندان ها جدا می شود و مستقیماً باعث حمله قلبی می شود؟

بسیار نادر است که یک تکه پلاک از دندان جدا شود و مستقیماً به قلب برود و باعث حمله قلبی شود. با این حال، پلاک حاوی باکتری هایی است که باعث ایجاد التهاب می شوند که در طول زمان وارد جریان خون می شوند. این وضعیت با عواملی ارتباط دارد که در نهایت می توانند باعث حمله قلبی شوند، مانند تصلب شرایین و لخته شدن خون.

اگر من یک پاکسازی دندانی انجام دهم، آیا خطر بیماری قلبی من بلافاصله کاهش می یابد؟

انجام یک مرتبه پاکسازی دندانی به خودی خود خطر بیماری قلبی را فوراً کاهش نمی دهد. با این حال، پاکسازی تخصصی مداوم و کامل هر ۶ ماه یک مرتبه می تواند به کاهش سطوح باکتری ها و التهاب در طولانی مدت کمک کند. این کاهش مزمن التهاب دهان ممکن است به تدریج باعث کاهش عواملی شود که در طول سال ها با بیماری قلبی عروقی ارتباط دارند.

آیا بیماری عروق کرونر تنها نوع بیماری قلبی است که با سلامت ضعیف دندانی مرتبط است؟

بهداشت ضعیف دهان با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی عروقی فراتر از بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است. تحقیقات نشان می دهند که با سکته مغزی، حمله قلبی، تصلب شرایین آئورت، نارسایی احتقانی قلب و حتی عفونت قلب (اندوکاردیت) ارتباط دارد. تمیز نگه داشتن دهان از پلاک و بیماری های دندانی، از سلامت کلی قلب و عروق پشتیبانی می کند.