فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

رنگ لعابی نوعی رنگ است که معمولاً برای رنگ آمیزی سطوحی مانند چوب، فلز، بتن، بنایی و دیوار خشک استفاده می شود. این نوع رنگ یک روکش سخت، براق و بادوام ارائه می دهد. این پرسش که آیا می توان از رنگ لعابی روی دندان ها نیز استفاده کرد، گاهی مطرح می شود، مخصوصاً در بین افرادی که به دنبال راه حل های زیبایی سریع برای بهبود ظاهر دندان های خود هستند. با این حال، استفاده از رنگ لعابی روی دندان ها توصیه نمی شود و در واقع می تواند بسیار خطرناک باشد. در این مقاله، به این خواهیم پرداخت که رنگ لعابی چیست، چرا نباید از آن برای دندان های خود استفاده کنید و جایگزین های مطمئن تر برای سفید کردن دندان یا رنگ کردن دندان های خود را به شما معرفی خواهیم کرد.

رنگ لعابی چیست؟

رنگ لعابی که تحت عنوان رنگ براق نیز شناخته می شود، نوعی رنگ است که خشک می شود تا در نهایت به سطحی سخت و معمولاً براق تبدیل شود. اصطلاح “رنگ لعابی” به سطح براق بالای رنگ اشاره دارد که شبیه مینای شیشه ای است. رنگ های مینا معمولاً بر پایه روغن هستند و شامل ترکیبات آلی فرار (VOCها) مانند جوهرهای معدنی هستند. آنها در مقایسه با سایر رنگ ها مانند مسطح یا پوسته تخم مرغی، دوام و مقاومت بالاتری را در برابر خراش ها، لب پر شدگی ها و آب و هوا دارند.

پوشش سخت رنگ لعابی از طریق سخت کردن و چسباندن رنگ به سطح ایجاد می شود. با تبخیر حلال های موجود رنگ (مانند الکل های معدنی)، پلیمرهای رنگ به صورت متقاطع به یکدیگر متصل می شوند تا پوششی پلاستیک- مانند را تشکیل دهند که محکم به سطح می چسبد. پلیمرها پیوندهای بادوام و سفت و سختی ایجاد می کنند که سطحی سخت را ایجاد می کنند. رنگدانه ها همچنین برای ایجاد رنگ در رنگ تعبیه شده اند. ظاهر براق ناشی از انعکاس نور از سطح صاف رنگ پخته شده است.

فرمولاسیون های رنگ لعابی در طول سال ها تغییر کرده اند تا VOCها و سمیت را کاهش دهند، اما به طور سنتی، حاوی محرک ها و سموم بالقوه مانند سرب، حلال ها، فرمالدئید و نرم کننده ها هستند. هنگام استفاده از رنگ های مینا، اقدامات احتیاطی ایمنی توصیه می شوند.

رنگ لعابی
رنگ لعابی

چرا نباید از رنگ لعابی را روی دندان های خود استفاده کنید؟

استفاده از رنگ لعابی روی دندان ها ممکن است راهی آسان برای سفید کردن سریع آنها یا ایجاد لبخندی درخشان و چشم گیر به نظر برسد. با این حال، رنگ لعابی مطلقاً برای استفاده در دهان نیست. چندین دلیل مهم وجود دارند که چرا نباید هرگز از رنگ لعابی روی دندان ها استفاده کرد:

سمیت

همانطور که در بالا اشاره شد، رنگ های لعابی به طور سنتی حاوی تعدادی مواد سمی مانند سرب، فرمالدئید، حلال ها و نرم کننده ها هستند. قرار گرفتن در معرض سرب می تواند باعث آسیب مغزی و کلیوی، کاهش شنوایی و سایر اثرات مضر شود. فرمالدئید یک ماده مشکوک به سرطان زا بودن برای انسان است. حلال هایی مانند جوهرهای معدنی برای چشم، پوست و سیستم تنفسی تحریک کننده هستند. روان کننده ها می توانند هورمون ها را مختل کنند. این نوع مواد کاری ندارند که در دهان شما باشند. بلع یا هضم رنگ لعابی دندان می تواند بسیار خطرناک باشد.

خطر هضم تصادفی

اگر رنگ لعابی روی دندان های شما اعمال شود، به راحتی می تواند به طور تصادفی بلعیده شود، بخصوص با توجه به مقدار رنگ لعابی که برای پوشاندن کامل دندان ها لازم است. هر رنگی که بلعیده شود می تواند باعث آسیب به دستگاه گوارش، انسداد روده، حالت تهوع یا استفراغ، سوختگی شیمیایی و مسمومیت ناشی از مواد سمی شود.

بدون استاندارد ایمنی دهان

رنگ های لعابی فقط برای استفاده روی سطوحی مانند چوب، بتن، فلز و دیوار خشک فرموله، آزمایش و تأیید شده اند. آنها برای استفاده داخل دهان انسان فرموله یا تأیید نشده اند. هیچ استاندارد ایمنی برای مصرف یا استفاده از رنگ لعابی به صورت خوراکی وجود ندارد.

پاک کردن دشوار

روکش بادوام و سخت رنگ لعابی پخته شده بسیار سرسخت است و به سختی از روی سطوح پاک می شود. تلاش برای ساییدن یا خراش دادن رنگ لعابی دندان یک فرآیند بسیار کثیف، ناخوشایند و بالقوه مضر خواهد بود. آسیب رساندن به مینای دندان در فرآیند زدودن بسیار آسان است.

بدون قدرت سفید کنندگی

در حالی که رنگ های مینا در طیف وسیعی از رنگ ها وجود دارند، اما در واقع هیچ توانایی واقعی برای سفید کردن دندان ها ندارند. گرچه استفاده از رنگ لعابی روی دندان ها ممکن است به طور موقت تغییر رنگ را با یک پوشش مات بپوشاند، اما با از بین بردن لکه ها یا سفیدتر کردن ساختار دندان ها، لبخند شما را روشن نمی کند.

در کار دندانپزشکی تداخل ایجاد می کند.

در صورت نیاز به کارهای دندانپزشکی مانند بریس ها، پر کردن، روکش یا ونیرها، استفاده از رنگ لعابی روی دندان ها می تواند در چسبندگی مناسب اختلال ایجاد کند. قبل از اینکه چسب ها و مواد دندانی مستقیماً به دندان بچسبند، باید رنگ را پاک کنید.

خطر عفونت یا تحریک

استفاده از رنگ لعابی روی لثه ها یا زدن رنگ روی شکاف بین دندان ها با خطرات تحریک، التهاب، عفونت و درد همراه است. رنگ لعابی دندان استریل نیست و برای استفاده داخل دهان طراحی نشده است.

مشکلات رنگ لعابی
مشکلات رنگ لعابی

جایگزین های سالم و ایمن تر

به جای استفاده از رنگ لعابی روی دندان های خود، این جایگزین های سالم تر و ایمن تر را برای روشن تر کردن یا رنگ آمیزی لبخند خود بررسی کنید:

  • خمیر دندان سفید کننده- به دنبال خمیر دندان های حاوی مواد ساینده ملایم و یا مواد سفید کننده مانند پراکسید هیدروژن باشید تا لکه ها را از بین ببرد و به مرور زمان با مسواک زدن منظم دندان ها را سفید کند.
  • نوارهای سفید کننده- نوارهای سفید کننده که روی دندان شما قالب گیری می شوند و از ژل پراکسید استفاده می کنند می توانند با استفاده دوره ای دندان ها را به تدریج درخشان کنند. از آنها طبق دستور استفاده کنید.
  • کیت های LED سفید کننده دندان– کیت هایی که ژل سفید کننده را روی دندان ها اعمال می کنند و از نور LED برای تسریع بلیچینگ استفاده می کنند در دسترس هستند. اکثر کیت ها به کمتر از یک ساعت زمان کل اعمال ماده سفید کننده نیاز دارند.
  • سفید کردن تخصصی- برای حداکثر سفید کردن، برای دریافت تری های سفید کننده مناسب با ژل سفید کننده قوی به دندانپزشک خود مراجعه کنید. نکات ایمنی را رعایت کنید.
  • باندینگ دندانی- مواد باندینگ که مستقیماً روی دندان هایی اعمال می شوند که تغییر رنگ داشته اند یا آسیب دیده اند، می توانند عیوب را بپوشاند و رنگ طبیعی دندان را تقلید کنند.
  • ونیرهای دندانی- ونیرها پوسته های مصنوعی نازکی هستند که به دندان های جلویی چسبانده می شوند تا رنگ، شکل و تراز کاملی ایجاد کنند. یک گزینه غیر قابل برگشت.
  • رنگ آمیزی موقت دندان- دهانشویه های تخصصی می توانند به طور موقت رنگ دندان های شما را به رنگ های جذاب تر درآورند تا جلوه ای سرگرم کننده داشته باشد که شسته می شود. همیشه دستورالعمل ها را دنبال کنید.
  • جواهرات دندان- برای درخشندگی بیشتر، نگین های ایمن دندانی را می توان به طور موقت به دندان ها چسباند. از قورت دادن نگین های سست خودداری کنید.
جایگزین های رنگ لعابی
جایگزین های رنگ لعابی

سخن پایانی

در حالی که ممکن است استفاده از رنگ لعابی روی دندان ها راه حلی سریع به نظر برسد، اما مطلقاً گزینه ای امن، قابل دوام یا قابل توصیه نیست. رنگ لعابی حاوی مواد سمی است و هرگز برای استفاده داخل دهان ساخته نشده است. جایگزین های سالمی برای روشن کردن لبخند شما وجود دارند که سلامت شما را به خطر نمی اندازند. همیشه با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن ترین گزینه زیبایی را برای دندان های شما تعیین کند. از میانبرهایی که خودتان می توانید انجام دهید، مانند زدن مستقیم رنگ لعابی روی دندان ها خودداری کنید، مهم نیست که چقدر مد روز به نظر می رسند. سلامت و ایمنی دندان های شما بسیار ارزشمند است.

 

سوالات متداول درباره زدن رنگ های لعابی روی دندان ها

آیا رنگ لعابی همان لاک ناخن است؟ آیا می توان از لاک ناخن برای دندان ها استفاده کرد؟

خیر، رنگ لعابی و لاک ناخن یکسان نیستند و نباید از لاک ناخن روی دندان ها استفاده کرد. رنگ لعابی به طور خاص برای رنگ آمیزی سطوحی مانند چوب و فلز فرموله شده است. لاک ناخن برای رنگ کردن ناخن های دست و پا طراحی شده است. در حالی که لاک ناخن برای دندان ها در نظر گرفته نشده است، اما به طور کلی نسبت به رنگ لعابی سمیت کمتری دارد و حاوی حلال های کمتری است. با این حال، لاک ناخن همچنان حاوی مواد شیمیایی و رنگدانه هایی است که جایی در دهان شما ندارند. قورت دادن تصادفی لاک ناخن می تواند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود. مانند رنگ لعابی، لاک ناخن نیز هیچ فایده ای برای سفید کردن دندان ها ندارد. سعی نکنید لاک ناخن ها را مستقیماً روی دندان های خود بزنید.

آیا می توان از رنگ آکریلیک هنری روی دندان هایم استفاده کنم؟

خیر، رنگ آکریلیک هنری نباید مستقیماً روی دندان های شما اعمال شود. آکریلیک های هنری مانند رنگ لعابی، فقط برای استفاده ایمن روی سطوح هنری مانند بوم، کاغذ، مجسمه سازی و ساختن مدل، طراحی و آزمایش می شده اند. آنها برای استفاده خوراکی فرموله نشده اند و حاوی پلیمرها، رزین ها، رنگدانه ها و حلال هایی هستند که به داخل دهان تعلق ندارند. رنگ آکریلیک ممکن است به طور تصادفی قورت داده شود، باعث تحریک یا عفونت بافت دهان و لثه شود و بعداً به سختی از روی دندان ها جدا شود. رنگ آکریلیک فقط به طور موقت دندان ها را با رنگ می پوشاند و هیچ سفید کنندگی واقعی ایجاد نمی کند. آکریلیک های صنایع دستی و هنری را مستقیماً روی دندان های خود نزنید.

آیا تهیه کیت سفید کننده خانگی از فروشگاه لوازم آرایشی بی خطر است؟

به طور کلی توصیه نمی شود از کیت های سفید کننده خانگی از فروشگاه لوازم آرایشی استفاده کنید. این کیت ها مانند محصولات تخصصی سفید کننده دندان به صورت ویژه برای استفاده دندانپزشکی تنظیم نشده اند. آنها ممکن است حاوی موادی در غلظت های ناایمن باشند که در صورت استفاده نادرست می توانند به مینای دندان آسیب وارد کنند و بافت دهان را تحریک کنند. استفاده نادرست نیز خطر سفید شدن بیش از حد دندان ها را افزایش می دهد. برای ایمن ترین نتایج، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا یک طرح درمان حرفه ای سفید کننده دندان به صورت سفارشی برای شما آماده شود.

آیا کلروکس می تواند دندان های من را سفید کند؟

خیر، هرگز نباید از کلروکس یا هر محصول سفید کننده خانگی برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنید. این نوع سفید کننده ها بسیار خورنده هستند و اعمال آنها در دهان می تواند باعث سوزش شود و به لثه ها، گونه ها و زبان شما آسیب برساند. بلعیدن آن می تواند سمی باشد. سفید کننده همچنین می تواند مینای دندان را از بین ببرد و آنها را ضعیف کند و باعث پوسیدگی دندان شود. سفید کننده خانگی دارای pH بسیار بالایی است که برای تماس طولانی مدت با دندان ها ایمن نیست. در حالی که سفید کننده ممکن است در ابتدا دندان ها را به صورت سطحی “سفید” کند، اما این کار از طریق آسیب سوزاننده انجام می شود، نه سفید کردن واقعی.

آیا جویدن آدامس حاوی مواد سفید کننده مؤثر است؟

آدامس هایی که ادعا می کنند به سفید کردن دندان ها کمک می کنند، بعید به نظر می رسد که به تنهایی نتایج چشمگیری داشته باشند، اما هنگامی که همراه با سایر روش های تمیز کردن دندان استفاده شوند، ممکن است باعث افزایش سفیدی کمی شوند. به دنبال آدامس های حاوی پلی ال مانند زایلیتول و اریتریتول باشید که می توانند به کاهش لکه ها کمک کنند. مراقب آدامس هایی باشید که دارای ساینده های خشن هستند که می توانند به مرور زمان مینای دندان ها را از بین ببرند. عوامل سفید کننده موجود در آدامس در مقایسه با اعمال حرفه ای مواد، به آرامی و به طور مختصر واکنش نشان می دهند. برای سفید کردن بهینه، در مورد تری های سفارشی با ژل بلیچینگ غلیظ، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code