فارسی مطب شخصیمطب شخصیکلینیک دندانپزشکی کرج، مهرشهر، بلوار ارم، جنب بانک مسکن، ساختمان ارم، طبقه اول، واحد 3 tel: 02633324192 تهران، شهرک گلستان، بلوار کاج، بنفشه نهم جنوبی، کلینیک پیمان 44741007(021)
جراح دندانپزشک
درمان های زیبایی
درمان های ترمیمی
مشاوره آنلاین

برای صاف و همراستا کردن دندان های کج باید برای مدت طولانی فشار ثابتی به آنها وارد شود. از لحاظ تاریخی، پزشکان برای انجام این کار از بریس ها استفاده می کردند. اما پیشرفت های اخیر در فناوری دندانپزشکی گزینه های زیادی را در اختیار شما قرار داده است.

اگر می خواهید دندان های خود را بدون بریس ها صاف کنید، ممکن است گزینه مناسبی برای الاینر های نگهدارنده یا ریتینر، وسیع کننده کام، الاینر های نامرئی تحت نظارت پزشک باشید.

ظهور ابزارهایی مانند الاینرهای شفاف به میلیون ها نفر کمک کرده است تا بدون دردسر لبخندی که همیشه می خواسته اند را بدست آورند.

اطلاعات کلیدی در مورد نحوه صاف کردن دندان ها بدون بریس ها

الاینرهای شفاف جایگزین مناسب و راحتی برای بریس ها هستند و مزایای منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال، کارشناسان معتقدند که برای افراد حفظ بهداشت دهان در طول درمان با الاینرهای شفاف راحت تر است، زیرا آنها مجبور نیستند مانند بریس ها از نخ دندان کشیدن و مسواک زدن لثه خودداری کنند.

تقریباً ۶۰% از ارتودنتیست ها از بیماران می خواهند که به صورت پاره وقت از ریتینرهای خود استفاده کنند اما پس از برداشتن بریس های خود به طور نامحدود از آنها استفاده کنند. این فناوری نگهدارنده همچنین می تواند برای تنظیمات جزئی دندان در افراد بزرگسال استفاده شود.

ونیرها گزینه خوبی برای افرادی هستند که می خواهند لبخند خود را سریع اصلاح کنند. در حالی که ونیرها ممکن است بشکنند، مطالعات نشان می دهند که تقریباً ۹۴% از آنها تا ۱۰ سال دست نخورده باقی می مانند.

عبارت جستجوی “صاف کردن خانگی دندان ها” بیش از ۶۳۶۰۰۰ نتیجه گوگل را ارائه می دهد. اصطلاح “چگونه از بریس ها در منزل استفاده کنیم” با ۱۳۱,۰۰۰,۰۰۰ نتیجه همراه است و بسیاری از آنها ویدئو هستند. اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی پیشنهاد می کنند که هر کسی می تواند لبخند خود را با ابزارهایی مانند رابر بندها، چوب ها یا انگشتان خود صاف کند. هیچ یک از این روش ها مؤثر یا بی خطر نیستند.

اطلاعات کلیدی در مورد نحوه صاف کردن دندان ها بدون بریس ها
اطلاعات کلیدی در مورد نحوه صاف کردن دندان ها بدون بریس ها

اهمیت صاف کردن دندان های کج

دندان های کج شما می توانند به اعتماد به نفس شما آسیب وارد کنند و باعث شوند آشکارا لبخند زدن یا خندیدن با دهان باز دشوار شود. اما آن دندان های کج می توانند به سلامت شما نیز آسیب وارد کنند.

همانطور که انجمن دندانپزشکی آمریکا اشاره می کند، دندان های کج می توانند باعث بروز این مشکلات سلامتی شوند:

  • بهداشت نامناسب دهان، منجر به ایجاد حفره یا بیماری لثه می شود
  • مشکل در جویدن دقیق غذاها
  • مشکلات صحبت کردن
  • فرسایش و ساییدگی غیر طبیعی مینای دندان
  • مشکلات فک

در گذشته، صاف کردن دندان های کج به معنای مراجعه به دندانپزشک برای دریافت بریس ها بود. اما نوآوری های دندانی به معنای گزینه های بیشتر برای بدست آوردن لبخندی هستند که همیشه می خواسته اید.

۷ روش برای صاف کردن دندان ها بدون بریس ها

لبخند شما به اندازه اثر انگشت شما منحصر به فرد است. چه به یک تغییر ظریف یا یک اصلاح کامل دهان نیاز داشته باشید، متخصصان دندانپزشکی می توانند طرحی را برنامه ریزی کنند که برای شما مناسب است. آنها ممکن است یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنند:

چه کسی باید از این گزینه استفاده کند؟
الاینرهای شفاف افرادی که مشکلات دندانی خفیف تا شدید دارند و به دنبال کردن با دقت طرح درمان خود متعهد هستند.
ابزارهای ارتودنسی کودکان و افراد بزرگسال جوان با مشکلات هم راستایی فک (مانند اوربایت بزرگ یا آندربایت)
نگهدارنده افراد بزرگسالی که به اصلاح جزئی در لبخند خود نیاز دارند.
ونیرها افراد بزرگسالی که دندان های لب پر شده، لکه دار یا فاصله داری دارند که در قسمت ریشه مستقیم هستند.
وسیع کننده های کام افراد بزرگسال و کودکان دارای دندان های با فشردگی، کراس بایت، دندان های نهفته یا سایر مشکلات مهم دندانی ناشی از اندازه نامناسب فک
باندینگ دندانی افرادی که دندان های ترک خورده، لب پر شده، کوتاه شده یا با فاصله دارند.
روکش دندان افراد بزرگسال و کودکانی که به دلیل درمان های ریشه یا پرکردگی های نامناسب دندان های آسیب دیده یا ایمپلنت دارند.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بیاموزید چگونه بدون بریس دندان های صافی داشته باشید و چه گزینه هایی ممکن است برای شما مناسب باشد.

الاینرهای شفاف

الاینرهای شفاف بر اساس مدل دندان های شما و طرحی سه بعدی از لبخند ایده آل شما از پلیمرهای با کیفیت بالا ساخته شده اند. بیشتر روز و شب از تری استفاده کنید، و هر چند هفته یک مرتبه تری ها را تعویض کنید تا به سمت هدف دندان مستقیم خود حرکت کنید.

محققان معتقد هستند که الاینرها با سلامت دهانی بهتر از بریس ها همراه هستند. شما می توانید برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آنها را از دهان بیرون بیاورید که با بریس ها غیرممکن است. الاینرها همچنین محافظه کارانه و خصوصی هستند، بنابراین تعداد کمی از اطرافیان شما متوجه می شوند که شما تحت درمان هستید.

الاینرها به عادت کردن نیاز دارند، بنابراین باید متعهد شوید که در تمام طول روز از آنها استفاده می کنید، آنها را بیرون می آورید و دوباره استفاده می کنید. در حالی که آنها برای مشکلات دندانی از خفیف تا قابل توجه مناسب هستند، عادت کردن بیمار نقش کلیدی دارد. اگر تری های خود را استفاده نکنید، آنها نمی توانند به شما کمک کنند.

7 روش برای صاف کردن دندان ها بدون بریس ها
7 روش برای صاف کردن دندان ها بدون بریس ها

 

با استفاده از این ابزار مفید، تنها در ۳۰ ثانیه متوجه شوید که آیا شما گزینه مناسبی برای الاینرهای شفاف هستید یا خیر:

بریس های لینگوال یا پشت دندانی برای افراد بزرگسالی گزینه ای عالی بوده اند که می خواهند دندان های صاف و لبخندی زیبا داشته باشند، بدون اینکه از بریس ها استفاده کنند. با این حال، نقطه ضعف این نوع بریس ها این است که به دلیل تعداد دفعات مورد نیاز برای مراجعه به ارتودنتیست برای تنظیم ابزار، این راهکار مقرون به صرفه نیست. درمان الاینر شفاف (CAT) نیز گزینه ای است که سلامت دهان و دندان را آسان تر می کند و این امکان را برای بیماران فراهم می کند تا بدون اختلال سبک زندگی عادی خود را ادامه دهند. این روش بویژه در میان افراد بزرگسالی محبوب است که می خواهند بدون ظاهر نامطلوب بریس های فلزی سنتی دندان های خود را صاف کنند.

ابزارهای ارتودنسی

وقتی افراد به ابزارهای سنتی ارتودنسی فکر می کنند، اغلب بریس ها را در نظر می گیرند. اما گزینه های زیادی وجود دارند که می توانند بدون بریس دندان ها را اصلاح نمایند.

این گزینه ها شامل موارد زیر هستند:

  • هدگیر: قلاب ها یا نوارهای متصل به دندان ها به سیم ها و قاب های اطراف سر متصل می شوند. مشکلات هم راستایی (مانند اوربایت یا آندربایت) اغلب با هدگیر درمان می شوند، اما در افراد جوان با استخوان های در حال رشد بهتر عمل می کند.
  • ابزار هربست: این ابزار فک پایین شما را رو به جلو و فک بالای شما را رو به عقب حرکت می دهد. این ابزار به هر دو دندان مولر دو فک بالا و پایین متصل است و کمی شبیه فنر است. هم افراد بزرگسال و هم کودکان می توانند از این ابزار استفاده کنند.
  • ابزار مارا Mara: این ابزار عملکرد و (ظاهری) بسیار شبیه به هربست دارد. اما ابزار مارا کمی کوچکتر است.

افرادی که مشکلات قابل توجه لبخند ناشی از نامرتبی فک ها دارند، می توانند از ابزارهای ارتودنسی بهره مند شوند. اما این ابزارها می توانند باعث بروز درد شوند، و هر چه ناراحت کننده تر باشند، احتمال اینکه بیمار روند درمان را ادامه ندهد بیشتر خواهد بود.

اگر ابزارهای ارتودنسی را انتخاب می کنید، با پزشک خود در مورد گزینه های تسکین درد صحبت کنید. و اگر خیلی ناراحت کننده است، درخواست تنظیم کنید.

ریتینرها

پس از درمان قابل توجه ارتودنسی، افراد برای حفظ لبخند جدید خود از بریس ها استفاده می کنند. اما همین فناوری می تواند به افراد بزرگسال کمک کند تا مشکلات جزئی لبخند را اصلاح کنند.

ریتینرها درست مانند الاینر ها به دور دندان ها پیچانده می شوند و فشار ملایمی را اعمال می کنند. آنها را هر روز به اندازه کافی استفاده کنید و می توانید بدون بریس  هادندان های خود را صاف کنید.

این ابزارها در افراد بزرگسال بهترین عملکرد را دارند، زیرا نسبت به کودکان احتمال بیشتری دارد که به این درمان پایبند باشند. اما بسیاری از انواع ریتینرها وجود دارند و افراد باید مراقب باشند که نمونه ای را انتخاب کنند که برای دندان ها و لبخند آنها مناسب است.

ونیرها

ونیرها قطعاتی نازک و پوسته – مانند هستند، که به سطح جلوی دندان های شما چسبانده یا متصل شده اند. هیچ کس نمی تواند بگوید که لبخند شما اصلاح شده است، و شما مجبور نیستید روی همه دندان ها ونیر قرار دهید. دندانپزشک شما می تواند ونیر شما را با رنگ دندان های موجود شما مطابقت دهد.

برخی افراد به دلیل پیچ خوردگی یا ناهمواری یک یا دو دندان بریس را در نظر می گیرند. ونیرها می توانند گزینه خوبی باشند، و معمولاً در یک مراجعه اعمال می شوند.

ونیرها همچنین می توانند انتخاب های خوبی برای افرادی باشند که دندان هایی ضعیف با چندین پر شدگی دارند. پوشش ونیر در عین حال که باعث می شود دندان جلوه بهتری داشته باشد، می تواند ثبات را ایجاد کند.

اما ونیرها نمی توانند مشکلات بزرگ تری مانند شکاف های بزرگ بین دندان ها یا مشکلات تراز فک را برطرف کنند. آنها به اندازه کافی قوی نیستند یا برای این مسائل طراحی نشده اند. ونیرها همچنین بسیار گران هستند (۲۵۰ تا ۲۵۰۰ دلار به ازای هر دندان)، بنابراین ترمیم کامل دهان ممکن است برای برخی هزینه بسیار زیادی باشد.

ابزارهای ارتودنسی
ابزارهای ارتودنسی

پالاتال اکسپندر یا وسیع کننده های کام

کام شما استخوان سختی است که در سقف دهان شما قرار دارد، و از دندان های فک بالای شما حمایت می کند. اگر این استخوان خیلی کوچک باشد یا با زاویه تند خم شده باشد، دندان های شما بر این اساس فشرده می شوند.

یک وسیع کننده کام فشار ملایمی به این استخوان وارد می کند و آن را به شکل جدیدی با فضای کافی برای دندان های شما فشار می دهد. دندانپزشکان این وسیع کردن فک بالا را طی تنظیماتی که در مراجعات متعدد انجام می دهند ممکن می سازند. پالاتال اکسپندر در کودکانی که فک های آنها هنوز در حال رشد است، بهتر عمل می کند. هنگامی که این ابزار در زمان مناسب استفاده شود، می تواند مشکلات دندان های کج را قبل از ایجاد برطرف نماید.

باندینگ دندان

باندینگ دندانی شباهت بسیار زیادی به روکش های دندانی است. پزشکان مواد رزینی را ایجاد می کنند که با رنگ دندان های موجود شما مطابقت دارد، و آن را روی سطح دندان لب پر شده یا غیر ایده ال شما اعمال می کنند. یک نور UV در عرض چند دقیقه آن را سفت می کند.

افراد از باندینگ دندان برای برطرف کردن انواع مشکلات زیر استفاده می کنند:

باندینگ دندانی می تواند بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای هر دندان هزینه داشته باشد، بنابراین برای اصلاح کامل دهان گزینه ایده آلی نیست. اما می تواند برای مشکلات کوچک مناسب باشد.

روکش های دندانی

روکش های دندانی برای اصلاح دندان های ترک خورده یا دندان هایی که به میزان قابل توجهی پوسیده شده اند بهتر عمل می کنند. به طور معمول، روکش ها به عنوان آخرین راه حل برای ترمیم دندان هایی اعمال می شوند که به طور قابل توجهی آسیب دیده اند.

در حالی که می توان آنها را در یک بار مراجعه اعمال کرد، برخی از انواع روکش های دندانی شکننده هستند و در صورت گاز زدن بیش از حد سخت ممکن است ترک بخورند. روکش ها همچنین می توانند پر هزینه باشند، بنابراین برای درمان کامل دهان ایده آل نیستند.

آیا می توان دندان ها را به طور طبیعی صاف کرد؟

سیم ها، تری ها، ونیرها و وسیع کننده ها در برخی افراد می توانند باعث ایجاد احساس ناراحتی شوند. اگر آنها در اینترنت جستجو کنند، می توانند با ایده های خطرناک زیادی در مورد چگونگی اصلاح طبیعی دندان های خود کنار بیایند.

گزینه های متداول DIY صاف کردن دندان ها که افراد امتحان کرده اند شامل موارد زیر هستند:

  • رابر بندهایی که برای فشار دادن دندان ها به یکدیگر استفاده می شوند.
  • چوب ها برای فشار دادن دندان ها در جای خود
  • انگشتانی برای فشار دادن فک ها به فضاهای جدید
آیا می توان دندان ها را به طور طبیعی صاف کرد؟
آیا می توان دندان ها را به طور طبیعی صاف کرد؟

 

صاف کردن طبیعی دندان مؤثر نیست و بی خطر هم نیست. صاف کردن دندان DIY با مشکلات زیر همراه است:

  • عفونت ها: رابر بندها، روغن های ضروری و سایر درمان های خانگی می توانند منجر به بروز عفونت های عمیقی شوند که می تواند به ضرر دندان ها و سلامت عمومی دهان شما تمام شود.
  • ترک خوردن: پوشش مینای دندان ها دوباره رشد نمی کند. استفاده از ابزارهایی مانند چوب یا میله های فلزی می تواند برای همیشه به آن آسیب وارد کند.
  • درد: فشار دادن و کشیدن دندان ها می تواند به بافت های نرم شما آسیب وارد کند و منجر به خونریزی و درد شود.
  • قرار گرفتن در معرض سموم: گیره های کاغذ و سایر قطعات فلزی برای قرار گرفتن داخل دهان شما در نظر گرفته نشده اند.
  • شکستگی: فشار دادن بیش از حد دندان ها می تواند باعث شکسته شدن دندان شود.

برای افرادی که امیدوارند بدون بریس ها دندان های صافی داشته باشند، الاینرهای شفاف برنده واضحی هستند و تحت نظر پزشک، دارای درجه حرفه ای و بسیار موثر هستند.

تری هایی برای استفاده و تعویض آنها بر اساس برنامه ای که توسط تیم دندانپزشکی شما تعیین شده است دریافت خواهید کرد. و یک نفر در تمام ساعات شبانه روز در دسترس شما خواهد بود تا به پرسش های شما پاسخ دهد و در مسیر باقی بماند.

0/5 (0 نظر)

پاسخ بدهید

*

code